Zawartość strony
Sleight of Mouth (zręczność językowa) to metoda programowania neurolingwistycznego (NLP). Jest narzędziem stworzonym przez Robert’a Dilts’a, który zaobserwował, a następnie zmodelował umiejętności perswazji współzałożyciela NLP, Richarda Bandlera.
W wyniku rozbicia metod używanych przez Bandlera, Dilts był w stanie stworzyć 14 technik, a właściwie wzorców językowych. Nazwa Sleight of Mouth pochodzi od angielskiego Sleight of Hand, czyli sztuczek iluzjonisty, który za pomocą określonych ruchów dłoni zwodzi widzów (np. chowa kartę czy monetę tak jakby ta zniknęła). Podobnie miało być z Sleight of Mouth, za pomocą starannie ukrytych wzorców lingwistycznych, ustalany był wcześniej zamierzony cel, lub rozbijano przekonanie. Nie traktuj tych narzędzi jako czystej perswazji i manipulacji. Istnieją po to, aby usprawniać komunikację.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Zademonstruję Ci 14 wzorców językowych. Dzięki ich przyswojeniu Twoja zręczność językowa będzie na bardzo wysokim poziomie, co jednocześnie da Ci równie wysokie rezultaty w pracy ze sobą lub innymi. Łatwo zmienisz tok myślenia i toksyczne przekonanie (wtedy gdy druga osoba używa słów w stylu to trudne, nie umiem, nie da się tego zrobić, to niemożliwe, nie w tym kraju, nie w tych czasach itp.).
To co musisz to słuchać uważnie rozmówcy, zwracać uwagę na słowa i kontekst. Na bazie tego samego przekonania zademonstruję teraz 14 potężnych technik zręczności językowej.
Przykład którym się posłużymy to : „Trudno jest spytać szefa o podwyżkę”
Zmiana intencji, stojąca za argumentem lub przekonaniem na pozytywną.
”Jest to szansa żebyś zarabiał więcej, dzięki czemu będziesz miał więcej pieniędzy na edukację, a jak będziesz mądrzejszy to lepiej wykonasz pracę i szef będzie zadowolony.”
Podanie takiej konsekwencji, która podważy przekonanie.
”Być może tak, ale jeśli tego nie zrobisz to ciągle będziesz biedny i niezadowolony.”
Znalezienie przykładu, które podważy przekonanie.
”Inni z Twojej firmy już kiedyś pytali o podwyżkę i ją dostali.”
Odnieś przekonanie do siebie, i w pewien sposób obwiń rozmówcę.
”Trudno się z Tobą rozmawia, gdy cały czas narzekasz.”
Przekonaj rozmówcę, że sens przekonania jest zależny od punktu widzenia.
”Co dla Ciebie oznacza trudno?”
Spójrz na przekonanie z innej perspektywy.
”Mówisz tak tylko, ponieważ Ci się nie chce podjąć żadnego wyzwania.”
Stwórz przekonanie do przekonania
”Trudno może dlatego, że jesteś za słabym pracownikiem i na nią nie zasługujesz?.”
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Przedstaw przekonanie w innym kontekście.
”Gdyby faktycznie to było takie trudne, to wszyscy pracownicy etatowi byliby biedni.”
Połączenie przekonania z jakąś wyższą wartością.
”Jeśli to zrobisz, to zyskasz ogromną pewność siebie w życiu.”
Poziom bardziej szczegółowy. Znalezienie elementu przekonania, które je podważy.
”To, że jest to trudne dla innych, nie znaczy, że takie samo jest dla Ciebie.”
Poziom bardziej ogólny. Generalizacja przekonania.
”Posiadanie większej gotówki, pozwoli Ci na bycie bardziej szczęśliwym.”
Używanie analogi, lub metafory do podważenia przekonania.
”Mam znajomego, który boi się spytać szefa o podwyżkę. Od 7 lat zarabia tyle samo i ciągle narzeka.”
Znalezienie innego rezultatu, który przedstawi przekonanie w złym świetle.
”Trudno będzie Ci żyć, kiedy ceny wszystkiego rosną a Ty nie zarabiasz więcej.”
Zmiana znaczenia, przy użyciu podobnych słów (synonimów), jednak wywołujących inną reakcję.
”To nie do końca tak, że spytanie o podwyżkę nie jest łatwe. Po prostu wymaga pewnego wkładu od siebie, tak aby szef zobaczył że masz pozytywne cechy i walczysz o swoje.”
Powyższy scenariusz można zastosować do wszystkiego, na przykład, gdy twój szef jest na ciebie zły, że się spóźniłeś do pracy, albo Twoje dziecko się na Ciebie gniewa . Zrozumienie procesu i możliwość skopiowania tych odpowiedzi bez względu na scenariusz daje niesamowicie potężną przewagę.
Pamiętaj że tak jak z każdą nową umiejętnością, na początku będziesz musiał się chwilę zastanowić, który wzorzec będzie najlepszy, dlatego dobrze jeśli najpierw je swobodnie kilka razy przećwiczysz. Wybierz jeden dziennie, po czym powinieneś nabrać już odpowiedniej zręczności językowej, aby używać ich swobodnie bez zastanawiania się.
Poniżej zachęcam do komentowania i dyskusji na temat waszych ograniczających przekonań.
Stosowanie technik Sleight of Mouth wymaga wrażliwości etycznej, ponieważ ich moc może być używana zarówno do pozytywnego wpływu na ludzi, jak i do manipulacji. Kluczowe jest stosowanie tych technik z szacunkiem do autonomii i przekonań innych, koncentrując się na wspieraniu ich rozwoju, a nie na zmuszaniu do zmiany przekonań dla własnych korzyści.
Techniki Sleight of Mouth mogą być niezwykle skuteczne, ale ich efektywność może zależeć od wielu czynników, w tym od otwartości osoby, z którą się komunikujemy, na zmianę, a także od głębokości i źródła przekonań. Niektóre głęboko zakorzenione przekonania mogą wymagać bardziej złożonej pracy i czasu na zmianę.
Nauka technik Sleight of Mouth wymaga praktyki i zrozumienia podstaw NLP. Skutecznym sposobem mogą być warsztaty i szkolenia prowadzone przez doświadczonych praktyków NLP, a także studiowanie literatury specjalistycznej i ćwiczenie z innymi. Praktyka w codziennych interakcjach, zwracanie uwagi na reakcje rozmówców i elastyczność w dostosowywaniu wzorców do kontekstu są kluczem do skuteczności.
Do następnego razu RS
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.