Zawartość strony
Co to otoczenie przedsiębiorstwa? Z ang. business environment, czyli otoczenie organizacji jest to całokształt zjawisk, instytucji i procesów kształtujących jego stosunki wymienne, możliwości sprzedaży, zakresy działania i perspektywy rozwojowe. Zbiór zewnętrznych podmiotów i sił, które oddziałowywują na możliwości rozwojowe oraz na utrzymywanie udanych transakcji z nabywcami.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
(otoczenie ogólne, dalsze, przedmiotowe), na które pojedyncze przedsiębiorstwo nie ma wpływu i musi się do niego dostosowywać; obejmuje duże siły społeczne oddziałujące na wszystkie podmioty z mikrootoczenia. Należy do nich m.in.: ekonomiczny, techniczny, socjokulturowy, prawno-polityczny, międzynarodowy. Poniżej wymieniono i opisano niezbędne czynniki.
Liczba ludności, struktura ludności, wiek, poziom wykształcenia, poziom zamożności, migracja ludności, cechy charakterystyczne dla danego regionu. Mają one wszystkie wpływ na otoczenie przedsiębiorstwa.
Poziomu realnego dochodu i sposobu jego podziału, struktury i poziomu cen za produkty, materialne i usługi, skłonności do oszczędzania, stanu zadłużenia, dostępności kredytów i ich oprocentowania, tempa inflacji, polityki celnej, podatkowej.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Klimat i ukształtowanie powierzchni, skutki efektu cieplarnianego i dziury ozonowej, zasoby surowcowe: nieograniczone (powietrze, woda), jak i te ograniczone odnawialne (żywność i lasy), również ograniczone nieodnawialne (złoża surowców). Poza tym doliczyć należy rosnący koszt energii, wzrastający poziom zanieczyszczeń, rola ruchów ekologicznych.i nastawienie rządu na rzecz ochrony środowiska.
Postęp w technice i technologii, wielkość budżetu przeznaczana na badania i rozwój, nieograniczone możliwości innowacji, zagrożenia ze strony nauki, epokowe odkrycia, wątpliwe osiągnięcia.
System prawny (regulacje,przepisy prawne i sprzeczności w przepisach), instytucje rządowe i parlamentarne (ich wpływ na kodyfikację prawa), grupy nacisku (lobby i pozostałe grupy interesu).
Niezmienność podstawowych przekonań i wartości, kształtowanie światopoglądu przez szkołę, kościół, instytucje rządowe, kultura narodu zbiorem subkultur, poszanowanie tradycji, postrzeganie siebie i innych, dążność do samorealizacji, tolerancja, język, religia, instytucje kulturalne.
Czynniki otoczenia demograficznego, kulturowego i ekonomicznego wpływają na postępowanie konsumentów na rynku, czynniki otoczenia polityczno-prawnego, postęp techniczno-technologiczny i konkurencja wpływają na postępowanie przedsiębiorstwa na rynku, czynniki otoczenia polityczno-prawnego są zmieniane i regulowane przez państwo jako podmiot interwencjonizmu na rynku.
(otoczenie celowe, bliższe, podmiotowe), w którym działa i na które może oddziaływać. Obejmuje podmioty z bezpośredniego otoczenia firmy wpływające na jej możliwości obsługi rynków. Obejmuje ono: dostawców, konkurentów, regulatorów, klientów, siłę roboczą, właścicieli i sojuszników strategicznych. Poniżej wymieniono i opisano bardziej szczegółowo te elementy.
Otoczeniem przedsiębiorstwa może być zarówno otoczenie wewnętrzne, jak i zewnętrzne. W otoczeniu wewnętrznym znajdują się zasoby, które przedsiębiorstwo posiada i wykorzystuje do prowadzenia swojej działalności. Zasoby te obejmują:
Otoczenie zewnętrzne składa się z czynników, które mają wpływ na przedsiębiorstwo, ale przedsiębiorstwo nie ma na nie bezpośredniego wpływu.
Czynniki te obejmują:
Otoczenie przedsiębiorstwa składa się z szeregu czynników, które mają wpływ na jego wyniki. Jest to wzajemnie powiązane środowisko składające się z czynników zewnętrznych i wewnętrznych.
Czynniki zewnętrzne obejmują otoczenie makroekonomiczne, takie jak gospodarka, rynek, polityka, technologia i władza. Z kolei czynniki wewnętrzne obejmują strukturę organizacyjną, kulturę organizacyjną, strategię, cele, procesy i zasoby.
Bycie świadomym tego, jak każdy z tych czynników wpływa na przedsiębiorstwo, może pomóc w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej.
Otoczenie organizacji można podzielić na cztery kluczowe składniki: otoczenie mikro, otoczenie makro, otoczenie przemysłowe i otoczenie zewnętrzne.
Otoczenie przedsiębiorstwa wpływa na jego działalność na wiele sposobów.
Otoczenie może wpływać na konkurencyjność przedsiębiorstwa, a także na jego pozycję w rynku, wybór technologii, strategii działania i wiele innych.
Wpływ otoczenia na przedsiębiorstwo może być pozytywny lub negatywny. Na przykład, zmiany w otoczeniu regulacyjnym mogą mieć wpływ na możliwości działania przedsiębiorstwa, a zmiany w otoczeniu technologicznym mogą wpływać na jego konkurencyjność.
Zmiany w otoczeniu konkurencyjnym mogą wpływać na decyzje biznesowe przedsiębiorstwa, a zmiany w otoczeniu społecznym mogą wpływać na strategię marketingową przedsiębiorstwa.
Dobra strategia uwzględnia rozwój technologiczny biorąc pod uwagę czynnik konkurencyjny i gospodarczy. Analiza makrootoczenia ma olbrzymi pośredni wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa w stosunku do naszej działalności gospodarczej. Definicja jest prosta. Rozwój i ekspansja. Musimy umieć dostosować przekaz i marketing pod sprzedaż, aby wywierać pożądany efekt. Bo przecież sprzedaż naszych towarów to priorytet dla organizacji. Każde przedsiębiorstwo i każda firma musi współpracować aby przetrwać.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Otoczenie może wpływać na przedsiębiorstwo w znacznym stopniu. Środowisko biznesowe składa się zarówno z czynników zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Czynniki zewnętrzne obejmują ekonomię, politykę, wyniki innych firm na konkurencyjnym rynku, poziom konkurencyjności, trendy rynkowe itp. Wewnątrz firmy ocenia się takie aspekty jak struktury i technologie, usługi itp. Każdy z tych czynników może wpływać na przedsiębiorstwo, skutecznie wpływając na jego możliwości marketingowe, produkty, stan finansowy, produkcję, zatrudnienie itp. Przedsiębiorstwa muszą zatem zidentyfikować zmienne w ich otoczeniu i wykorzystać je w swoich strategiach biznesowych, aby zmaksymalizować ich efekty i skuteczność.
Otoczenie przedsiębiorstwa składa się z trzech elementów: otoczenia mikro, otoczenia mezo i otoczenia makro.
Otoczenie mikro to otoczenie bezpośrednie, w skład którego wchodzą klienci, dostawcy, konkurenci i lokalny otoczenie społeczne przedsiębiorstwa. Z tego powodu przedsiębiorca powinien poświęcać dużo uwagi tym elementom i starannie planować działania wobec nich.
Otoczenie mezo to kontekst wyższego poziomu, będący pośrednim otoczeniem dla firm. Zawiera regionalne otoczenie społeczne, instytucje i organizacje, ogólnokrajowe uwarunkowania gospodarcze i polityczne oraz zasoby.
Otoczenie makro jest wysoce złożone i składa się z globalnego otoczenia społecznego, uwarunkowań i tendencji politycznych i gospodarczych, prawa, finansów, innowacji, technologii, rynków i zasobów.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.