Ten artykuł zawiera praktyczne wyjaśnienie czym jest model Leavitta . Po przeczytaniu będziesz miał praktyczna i teoretyczną wiedzę do zarządzania zmianami.
Zawartość strony
Diament Leavitta lub model Leavitta to model, który można zastosować i wykorzystać do zarządzania zmianami. Daje wgląd w krytyczne czynniki sukcesu firmy i został opracowany na początku lat 70 XX wieku przez amerykańskiego profesora i psychologa organizacji Harolda Leavitta . Według modelu diamentu Leavitta czynniki sukcesu wymagane do dokonania zmiany to struktura, zadania/cele, ludzie i technologia.
W modelu te cztery czynniki są umieszczone w kształcie kwadratu i połączone ze sobą, tworząc w ten sposób kształt rombu. Właśnie temu model zawdzięcza swoją nazwę.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Model diament Leavitta składa się z czterech elementów, które Leavitt nazywa najważniejszymi czynnikami sukcesu organizacji. Cztery elementy wymieniono poniżej. Ponadto wskazano, co powoduje konkretna zmiana w każdej z nich w pozostałych trzech:
Struktura dotyczy nie tylko hierarchicznej struktury organizacji i układu różnych działów. Obejmuje to także wzajemne relacje między działami i pracownikami, koordynację między różnymi poziomami zarządzania oraz wzorce komunikacji. Powodują to również obowiązki w organizacji. Struktura może zostać zmieniona i dostosowana z wielu powodów. Pomyśl o reorganizacji, partnerstwie, przejęciu lub fuzji; restrukturyzacja grup produktów lub redukcja warstw zarządzania. Zmiana struktury zawsze wiąże się ze zmianami w innym składniku lub innych składnikach diamentu.
Kluczowe pytania:
Wprowadzanie zmian w organizacji nie tylko za pomocą modelu Leavitta
Zamów szkolenie dla siebie, swojej firmy lub pracowników. Kontakt poniżej.
+48 790-768-482
info@rafalszrajnert.pl
Pisząc wiadomość e-mail prosimy w tytule wpisać- model Leavitta
Gdy tylko struktura ulegnie zmianie z powodu jednego z powyższych przykładów, coś się zmieni również u pracowników. Ich motywacja , uczestnictwo i wydajność mogą się zwiększać lub zmniejszać. Z drugiej strony zmiana pracowników może z kolei wpływać na strukturę organizacji . Podczas rozmieszczania wysoko wykwalifikowanego personelu lub szkolenia umiejętności istniejącego personelu potrzebny jest mniejszy nadzór i wytyczne, a zakres kontroli menedżerów wzrośnie.
Nowa struktura organizacyjna oznacza różne działy i oczywiście różne zadania również dla personelu. Metody pracy i procedury zmieniają się wraz z celem końcowym. Ponadto, gdy tylko opracowane zostaną nowe procesy firmy, wiele stanowisk, a nawet szczebli zarządzania może całkowicie zniknąć.
Gdy tylko coś zmieni się w dziedzinie technologii, na przykład automatyzacji, wymaga to również odnowienia struktury organizacyjnej. Na przykład zostaną utworzone nowe stanowiska, a niektóre prace mogą być prawdopodobnie przejęte przez technologię. Spowoduje to zmniejszenie liczby stanowisk, a także zmianę struktury organizacyjnej. Może się również zdarzyć, że koordynacja między działami będzie musiała zostać dostosowana.
Ten komponent składa się z dwóch części: z jednej strony zadań przypisanych poszczególnym pracownikom w ramach ich zadań; z drugiej strony cele na poziomie strategicznym, taktycznym i operacyjnym. Krótko mówiąc, obejmuje wszystkie rzeczy, które należy zrobić, aby osiągnąć określony cel na poziomie organizacyjnym, komórkowym (departamenty) lub indywidualnym. Leavitt stwierdza, że zadania powinny zdecydowanie przyczyniać się jakościowo do celu organizacyjnego w postaci wydajności i zwrotu z inwestycji.
Kluczowe pytania:
Gdy tylko nastąpi zmiana personelu lub nastąpi zmiana wiedzy pracowników poprzez szkolenie lub określoną politykę zatrudnienia, zmienią się również poszczególne zadania w ramach ich pracy.
Kiedy zmienia się struktura organizacyjna, wydziały również zostaną zrestrukturyzowane, co spowoduje odmienne ułożenie stanowisk. Od pracowników oczekuje się innego sposobu pracy, który obejmuje różne i / lub dodatkowe zadania. Także w przypadku reorganizacji cel firmy ulegnie zmianie, co będzie miało konsekwencje dla poszczególnych zadań każdego pracownika.
Zmiana technologii często będzie miała duży wpływ na organizację. Oznacza to, że pracownicy będą musieli pracować inaczej i otrzymają różne zadania. Pewna praca zostanie przejęta przez technologię, która zmienia treść zadań dla personelu. Na przykład ręczne wprowadzanie nie będzie już częścią zadań, podczas gdy cyfrowe dostosowywanie i przetwarzanie niektórych informacji.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Odnosi się to do wszystkich pracowników w organizacji. Bez siły roboczej nie ma wydajności, a organizacja nie jest w stanie funkcjonować. Ten komponent dotyczy również wszystkich umiejętności, kompetencji, wiedzy i wydajności, jakie wnoszą pracownicy.
Kluczowe pytania:
Zmiana zadań wpływa bezpośrednio na pracowników. Pracownicy są przyzwyczajeni do robienia tego, co robią i będą musieli być zmotywowani do wykonywania różnych zadań. Ponadto będą musieli być w stanie wykonywać dodatkowe lub różne zadania. Szkolenie i edukacja są często wymagane, gdy oferowane są nowe zadania.
Zmiana struktury organizacyjnej zwykle pociąga za sobą restrukturyzację działów i stanowisk. Oznacza to, że pracownicy otrzymują różne stanowiska pracy z nowymi zadaniami, uprawnieniami i obowiązkami.
Zastosowanie nowej technologii wymaga na ogół intensywnych szkoleń dla pracowników, aby mogli z nią pracować tak skutecznie i wydajnie, jak to możliwe. Ponadto może to oznaczać, że zatrudniani są nowi pracownicy, którzy posiadają już wiedzę i doświadczenie w zakresie nowej technologii.
Technologia to szeroka koncepcja. Ma na celu lepsze, łatwiejsze i szybsze wykonywanie zadań w organizacji. Pomyśl na przykład o usługach w chmurze, systemie zarządzania relacjami z klientem (CRM) i aplikacjach. Ulepszone maszyny i urządzenia również należą do tego komponentu.
Kluczowe pytania:
Jaki jest wpływ zmiany w składniku ludzi w modelu Leavitta? Nowa technologia wymaga elastyczności pracowników. Po pierwsze, ważne jest, aby umieli pracować z nową technologią. Oprócz instrukcji i szkoleń ważną rolę odgrywa tutaj motywacja. Zatrudniając również nowych pracowników posiadających określone kwalifikacje, warto zaoferować im technologię, która pomoże im dobrze wykonywać swoją pracę.
Zmiany zadań i celów również mogą prowadzić do zmian technologicznych. Na przykład pracownikowi obsługi klienta, któremu powierzono dodatkowe zadanie związane z realizacją zamówień, pomagałaby firma inwestująca w dobrze funkcjonujący system CRM.
W przypadku reorganizacji może się zdarzyć, że działy połączą się lub znikną. Niemniej jednak wydajność powinna być kontynuowana, a nadejście zautomatyzowanego procesu technicznego jest warunkiem koniecznym. W ten sposób centrum telefoniczne nie będzie musiało być obsługiwane przez pracowników, ale może działać częściowo za pośrednictwem systemu komputerowego i menu wyboru.
Poniżej bardzo dobrze rozpisany jest model Leavitta, który zaczęrpnąlem z mfiles.pl
Według Harolda Leavitta, wszystkie cztery czynniki modelu diamentu Leavitta mają wzajemne interakcje, co oznacza, że zawsze trzeba je dostosować. Model Leavitta to interaktywne podejście, w którym cztery wyżej wymienione czynniki są wzajemnie spójne i wpływają na siebie nawzajem.
Leavitt podkreśla, że ilekroć czynnik się zmienia i wpływa na organizację, pozostałe trzy czynniki również się zmieniają.
Ze względu na ten bezpośredni efekt należy je także dostosować, aby móc przetworzyć zmianę.
Oznacza to, że model Leavitta jest zintegrowanym podejściem i często służy do zarządzania zmianami w organizacjach. Ma na celu zachowanie wewnątrz organizacji, dynamikę zmian organizacyjnych i interakcję czterech wzajemnie spójnych elementów, które mają zastosowanie w każdej organizacji. Diament Leavitta może być przydatny w przypadku wprowadzania nowego systemu lub zmiany struktury organizacyjnej.
Wprowadzanie zmian w organizacji nie tylko za pomocą modelu Leavitta
Zamów szkolenie dla siebie, swojej firmy lub pracowników. Kontakt poniżej.
+48 790-768-482
info@rafalszrajnert.pl
Pisząc wiadomość e-mail prosimy w tytule wpisać- model Leavitta
Teoria i praktyka mówią to samo. Każde przedsiębiorstwo musi podejmować ekstremalnie ważne decyzje. Kierownictwo ma za zadanie w sposób formalny kształtować i rozwiązywać sprawy dotyczące organizacji i zarządzania (m.in. podział pracy, reguły organizacyjne, czy otoczenie organizacji jako grupy ludzi).
Co myślisz? Czy rozumiesz już znaczenie modelu Leavitta? Co sądzisz o 4 elementach tego modelu? Wiesz jak możesz go zastosować u siebie w firmie? Czy masz jakieś wskazówki lub dodatkowe komentarze?
Podziel się swoim doświadczeniem i wiedzą w komentarzach poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Współczesne formy organizacji:
Administracyjne.
Wojskowe.
Religijne.
Gospodarcze.
Publiczne.
Non-profit.
Polityczne.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.