Zawartość strony
Analiza morfologiczna, metoda morfologicznej skrzynki, skrzynka morfologiczna, metoda morfologiczna – to w istocie schemat porządkujący, który w wierszach opisuje funkcje cząstkowe a w rubrykach pionowych odpowiadające tym funkcjom rozwiązania cząstkowe.
Powstaje w ten sposób kombinacja rozwiązań cząstkowych, która prowadzi do rozwiązania zbiorczego.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Morfologia (od starożytnej greckiej morphḗ „forma” i lógos „badanie”) – badanie struktury, kształtów lub form obiektów ożywionych i nieożywionych (kryształ, słowa, artefakty, organizmy). |
Fritz Zwicky (14 lutego 1898 r. – 8 lutego 1974 r.) Był szwajcarskim astrofizykiem pracującym na Szwajcarskiej Politechnice w Zurychu. W 1925 r. Wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, aby pracować w California Institute of Technology.
W latach 40. i 50. XX wieku Zwicky stosował analizę morfologiczną do badań astronomicznych i rozwoju systemów napędowych odrzutowców, a także rakiet.
Fritz Zwicky opracował uogólnioną formę Analizy Morfologicznej, która jest metodą systematycznej strukturyzacji i badania wielu możliwych związków złożonych problemów.
Metodę tę można rozszerzyć na praktycznie każdy problematyczny obszar, który można uporządkować wymiarowo.
Napisał książkę na ten temat i twierdził, że dokonał wielu swoich odkryć tą metodą.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Analiza morfologiczna lub ogólna analiza morfologiczna to kreatywna technika rozwiązywania problemów służąca do systematycznej strukturyzacji i eksploracji wszystkich możliwych rozwiązań wielowymiarowego, złożonego problemu oraz potężne narzędzie do generowania kreatywnych pomysłów i projektowania nowego produktu i usługi.
Analiza morfologiczna jest rozszerzeniem listy atrybutów i jest podobna do wymuszonych relacji. Opiera się na analizie atrybutów, generując alternatywy dla każdego atrybutu, tworząc nowe możliwości.
Analiza morfologiczna służy do rozważenia i rozwiązania złożonego, rzeczywistego problemu oraz znalezienia najlepszych rozwiązań spośród wielu różnych możliwości.
Ta metoda jest najbardziej skuteczna w rozwiązywaniu zastosowanych problemów i projektowaniu nowych produktów, technologii,a także usług.
„Zaproponowałem uogólnienie i usystematyzowanie koncepcji badań morfologicznych , które dotyczy nie tylko badania kształtów struktur geometrycznych, geologicznych, biologicznych i ogólnie materiałów, ale także badanie bardziej abstrakcyjnych strukturalnych zależności między zjawiskami, pojęciami i ideami , bez względu na ich charakter. ”
„Analiza morfologiczna to po prostu uporządkowany sposób patrzenia na rzeczy”.
Fritz Zwicky
2. Analiza morfologiczna opiera się na koncepcji uniwersalnego połączenia wszystkich obiektów, zdarzeń i sfer rzeczywistości.
„… W ostatecznym i prawdziwym obrazie świata wszystko jest powiązane ze wszystkim i niczego nie można z góry odrzucić jako nieistotne”.
Fritz Zwicky
3. Analiza morfologiczna opiera się na kombinacyjnej naturze kreatywności, która została ujawniona i ugruntowana w wielu pojęciach. W teorii kombinatoryki kreatywność rozumiana jest jako tworzenie nowych kombinacji elementów z oddzielnych podmiotów i wybieranie najbardziej przydatnych z nich. Połączenie elementów zaczerpniętych z dwóch wcześniej niepowiązanych matryc myśli w nową matrycę znaczeniową, reorganizacja istniejącego doświadczenia i tworzenie na ich podstawie nowych kombinacji, umiejętność tworzenia i łączenia dwóch lub więcej pojęć i obrazów , łączenie dwóch lub więcej pojęć w przestrzeni koncepcyjnej w celu stworzenia nowej koncepcji, połączenie pojęć i mieszanie pojęć.
Zgodnie z tym podejściem kreatywność to po prostu połączenie pozornie różnych rzeczy i parametrów oraz połączenie różnych informacji z różnych dziedzin, które zwykle nie są oczywiste i nie są ze sobą powiązane.
1. Zasada jedności analizy i syntezy. Analiza morfologiczna opiera się na uniwersalnej metodzie analizy i syntezy, które zawsze idą w parze i wzajemnie się uzupełniają. Zasada jedności analizy i syntezy jest widoczna we wszystkich sferach działalności człowieka.
a. Analiza – rozkład . Problem jest podzielony na kluczowe parametry i możliwe alternatywy określone dla każdego z nich.
b. Synteza – wymuszone relacje. Zasada ta łączy w sobie wiele kombinacji alternatyw i funkcji dla różnych parametrów.
2. Zasada strukturalno-parametryczna. Implementacja tej zasady pozwala przedstawić każdy obiekt jako system powiązanych ze sobą elementów konstrukcyjnych i istotnych parametrów, a także rzeczywistych i potencjalnych relacji między nimi.
Ta metoda ma związek z ujawnieniem i modelowaniem strukturalnych zależności między różnymi aspektami przedmiotu lub problemu.
Jest to narzędzie do identyfikowania i badania zestawów możliwych kombinacji, konfiguracji i relacji między elementami.
3. Zasada połączenia opiera się na zestawie dwóch zasad: koniunkcji i kompatybilności.
Pierwszy z nich pozwala na połączenie kilku różnych elementów, a druga określa możliwość stworzenia ich optymalnych wzorów i idealnego projektu.
Analiza morfologiczna pomaga tworzyć i wybierać nowe przydatne lub potencjalne kombinacje atrybutów, które mogą reprezentować potencjalne nowe produkty i usługi.
4. Zasada usprawnienia i systematycznego wyszukiwania opcji.
Kluczowa cecha lub czynnik są identyfikowane dla produktu, usługi lub problemu, a odmiany dla każdego czynnika są poddawane burzy mózgów w celu opracowania list atrybutów. Badając możliwe różnice w obrębie każdego czynnika, odkrywa się przydatne lub interesujące kombinacje, które mogą tworzyć nowy lub ulepszony produkt lub usługę lub mogą być rozwiązaniem problemu.
Obiekt jest podzielony na komponenty.
Zasadnicze cechy powinny zostać wybrane spośród nich, zmienione i ponownie zjednoczone.
W rezultacie będziemy mieli nowy obiekt.
W najbardziej ogólnej formie Analiza morfologiczna może charakteryzować się trzema głównymi etapami:
Ważną procedurą w procesie analizy i syntezy jest redukcja całkowitego zestawu możliwych konfiguracji do mniejszego zestawu wewnętrznie spójnych konfiguracji reprezentujących „przestrzeń rozwiązania”. Można nazywać ten proces „oceną spójności”.
1. Wymień atrybuty (istotne parametry lub wymiary) systemu, produktu, usługi, procesu, sytuacji lub problemu i umieść je w pierwszej kolumnie macierzy wielowymiarowej.
2. Pod każdym atrybutem wymień wszystkie alternatywy, o których możesz pomyśleć i wypełnij matrycę listami alternatyw rozmieszczonych wzdłuż osi. (Na przykład: Wymień co najmniej sześć atrybutów i co najmniej sześć alternatyw dla każdego. Puste komórki są dozwolone w tabeli. Można tu również zastosować techniki burzy mózgów).
3. Wybierz kombinacje, wybierając losowo jeden atrybut z każdej kolumny i złóż wybrane opcje w możliwość nowego pomysłu. Powtórz wybór i montaż wiele razy. Znajdź nowe pomysły, wyszukując w matrycy kreatywne i przydatne kombinacje.
4. Wybierz nową mieszankę składników, która stanowi praktyczne, przydatne ulepszenie lub nowy produkt i usługę. Pozostałe kombinacje mogą stanowić potencjalne nowe pomysły.
1. Zdefiniuj problem w krótkim i jasnym stwierdzeniu.
2. Zidentyfikuj atrybuty lub określ odpowiednie cechy lub parametry problemu.
3. Zidentyfikuj alternatywy i funkcje dla różnych parametrów, wypełnij siatki listami alternatyw.
4. Wybieranie przedmiotów z list. Znajdź nowe przydatne, interesujące lub potencjalne kombinacje w sieci. Wyeliminuj te kombinacje, które są niemożliwe lub niepożądane do wykonania.
5. Ocenić i wybrać pomysły do wykorzystania lub rozwinąć w praktyczne rozwiązania problemu.
1. Przestrzeń rozwiązania problemów zależy od granic skonstruowanej macierzy, a proces tworzenia nowej odbywa się wewnątrz skrzynki morfologicznej.
2. Mechaniczne zastosowanie metody prowadzi do powstania dużej liczby alternatyw, z których wiele okazuje się bez znaczenia i bezużytecznych.
3. Sukces metody zależy bezpośrednio od subiektywnych procesów oceny i wyboru kluczowych parametrów oraz różnorodności ich alternatyw, a ostatecznie ich najbardziej użytecznej kombinacji.
4. Brak kryteriów wyboru użytecznych kombinacji i opcji rozwiązań umożliwia utratę użytecznych i znaczących alternatyw.
5. Analiza morfologiczna zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania interesującego rozwiązania, ale go nie gwarantuje.
6. Kombinacyjna teoria kreatywności jest tylko jednym z poziomów, a częściowa manifestacja jej uniwersalnej teorii, a kombinacja jest tylko jednym z całego szeregu mechanizmów aktywności twórczej. Zatem rozumienie kreatywności jako procesu tworzenia nowych kombinacji prowadzi do dominacji myślenia konwergentnego nad myśleniem rozbieżnym. Poza tym w tej metodzie analityczne i racjonalne myślenie przeważa nad intuicyjnym rozwiązywaniem problemów i wyobraźnią transformacyjną.
7. Współczesne problemy świata rzeczywistego są bardzo niestabilne, niepewne i niejednoznaczne, a ich scenariusze rozwoju są często nieprzewidywalne i wykraczają poza określone granice przestrzeni morfologicznej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Analiza morfologiczna może pomóc Twojej marce na kilka sposobów. Pierwszy to ulepszenie procesów i przebudowa strategii produktowej. Poprzez analizę morfologiczną, nabywasz wgląd w indywidualne cechy i potrzeby konsumentów w ujęciu porównawczym. Przykładowe działanie Twojej marki może ulepszyć się dzięki skutecznemu wykorzystaniu sugestii uzyskiwanych z tej metody, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.
Analiza morfologiczna może także pomóc w identyfikacji atrakcyjnych potencjalnych rynków zbytu oraz nowych pomysłów na produkt lub usługę, odpowiadające na potrzeby konsumentów. Warto również wspomnieć, że szczegółowa analiza morfologiczna pozwala na bardziej precyzyjne określenie kompozycji przyszłych produktów i treści publicystycznych. Pozwala także na to, by wyeliminować elementy, które przyciągają jedynie znikomą uwagę i są niestety marnotrawieniem zasobów.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.