Zarządzanie jakością + metody i narzędzia (norma iso, definicja, przykłady)

Hoshin Kanri wikipedia metoda szkolenie prezentacja
Metoda Hoshin Kanri -co to? Japońska metoda strategicznego zarządzania jakością (przykłady, definicja)
3 stycznia, 2023
Książki o motywacji które warto przeczytać (rozwój osobisty i wpływ motywacyjny) 1
Książki o motywacji które warto przeczytać (rozwój osobisty i wpływ motywacyjny)
3 stycznia, 2023

Zarządzanie jakością + metody i narzędzia (norma iso, definicja, przykłady)

Zarządzanie jakością
Zarządzanie jakością

Co to jest zarządzanie jakością?

Zarządzanie jakością polega na nadzorowaniu wszystkich działań i zadań, które należy wykonać, aby utrzymać pożądany poziom doskonałości. Obejmuje to określenie polityki jakości, tworzenie i wdrażanie planowania i zapewniania jakości, a także kontrolę i poprawę jakości. Nazywa się to również kompleksowym zarządzaniem jakością (TQM- total quality management).

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Ogólnie rzecz biorąc, zarządzanie jakością koncentruje się na celach długoterminowych poprzez wdrażanie inicjatyw krótkoterminowych.

Na czym polega system zarządzania jakością

  • Zarządzanie jakością polega na nadzorowaniu wszystkich działań i zadań potrzebnych do utrzymania pożądanego poziomu doskonałości.
  • Zarządzanie jakością obejmuje ustalanie polityki jakości, tworzenie i wdrażanie planowania i zapewniania jakości, a także kontrolę jakości i poprawę jakości.
  • TQM wymaga, aby wszyscy interesariusze w biznesie współpracowali w celu ulepszenia procesów, produktów, usług i kultury samej firmy.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Zarządzanie jakością prezentacja kluczowych informacji

W swej istocie TQM to filozofia biznesowa, która opiera się na przekonaniu, że długoterminowy sukces firmy wynika z zadowolenia i lojalności klientów. TQM wymaga, aby wszyscy interesariusze w biznesie współpracowali w celu ulepszenia procesów, produktów, usług i kultury samej firmy.

Chociaż zarządzanie jakością wydaje się procesem intuicyjnym, pojawił się jako rewolucyjny pomysł. W latach dwudziestych XX wieku zaczęto polegać na statystyce i teorii statystycznej w biznesie, a pierwszy znany wykres kontrolny powstał w 1924 roku. Wtedy ludzie stworzyli metodę statystycznej kontroli procesu (SPC).  Jednak dopiero w latach pięćdziesiątych XX wieku zostało to wdrożone w środowisku biznesowym.

W tym czasie Japonia stanęła w obliczu trudnego przemysłowego środowiska gospodarczego. Uważano, że jej produkty były niskiej jakości. Kluczowe przedsiębiorstwa w Japonii dostrzegły niedociągnięcia i szukały możliwości wprowadzenia zmian. Opierając się na pionierach myślenia statystycznego, firmy takie jak Toyota włączyły ideę zarządzania jakością i kontroli jakości do swoich procesów produkcyjnych.

Pod koniec lat sześćdziesiątych Japonia całkowicie zmieniła swoją narrację i stała się znana jako jeden z najbardziej wydajnych krajów eksportowych, oferujący jedne z najbardziej podziwianych produktów. Skuteczne zarządzanie jakością zaowocowało lepszymi produktami, które można było wytwarzać po niższej cenie.

Przykład zarządzania jakością

System zarządzania jakością na przykładzie firmy:

Najbardziej znanym przykładem TQM jest wdrożenie systemu Kanban przez Toyotę . Kanban to fizyczny sygnał, który wywołuje reakcję skutkującą określoną czynnością. Toyota wykorzystała ten pomysł do wdrożenia procesu inwentaryzacji just-in-time ( JIT ). 

Aby zwiększyć wydajność swojej linii montażowej, firma zdecydowała się utrzymywać pod ręką wystarczającą ilość zapasów, aby móc realizować zamówienia klientów w momencie ich generowania.

Dlatego wszystkie części linii montażowej Toyoty mają przypisaną fizyczną kartę, która ma przypisany numer inwentarzowy. Tuż przed zainstalowaniem części w samochodzie karta jest usuwana i przesuwana w górę łańcucha dostaw, skutecznie żądając części. Pozwala to firmie na utrzymanie niskiego poziomu zapasów i unikanie nadmiernej ilości niepotrzebnych aktywów.

Metody zarządzania jakością

Istnieje wiele metod poprawy jakości. Obejmują one ulepszanie produktów, usprawnianie procesów i doskonalenie oparte na ludziach.

Na poniższej liście znajdują się metody i techniki zarządzania jakością, które obejmują i napędzają poprawę jakości:

  • ISO 9004 – wytyczne dotyczące poprawy wydajności.
  • ISO 9001 – certyfikowany system zarządzania jakością (QMS) dla organizacji, które chcą udowodnić swoją zdolność do konsekwentnego dostarczania produktów i usług spełniających potrzeby ich klientów i innych interesariuszy.
  • ISO 15504-4 – Technologia informacyjna – Ocena procesu – Część 4: Wytyczne dotyczące stosowania do doskonalenia procesu i określania zdolności procesu.
  • QFD – wdrażanie funkcji jakości, znane również jako dom jakości.
  • Kaizen – 改善, po japońsku zmiana na lepsze; powszechnym terminem jest ciągłe doskonalenie .
  • Program Zero Defect – stworzony przez NEC Corporation z Japonii, oparty na statystycznej kontroli procesu i jednym z danych wejściowych dla wynalazców
  • Six Sigma. 6σ, Six Sigma łączy uznane metody, takie jak statystyczna kontrola procesu, projektowanie eksperymentów oraz analiza trybu awaryjnego i skutków (FMEA).
  • PDCA – cykl zaplanuj, wykonaj, sprawdź, działaj dla celów kontroli jakości.
  • Metoda Six Sigma DMAIC (definiowanie, mierzenie, analizowanie, ulepszanie, kontrola).
  • Koło jakości – grupowe (zorientowane na ludzi) podejście do doskonalenia.
  • Metody Taguchi – metody zorientowane statystycznie, w tym odporność jakości, funkcja utraty jakości i specyfikacje docelowe.
  • Toyota Production System – przerobiony na zachodzie w Lean Manufacturing.
  • Inżynieria Kansei – podejście, które koncentruje się na wychwytywaniu emocjonalnych opinii klientów na temat produktów w celu poprawy.
  • TQM – kompleksowe zarządzanie jakością to strategia zarządzania mająca na celu utrwalenie świadomości jakości we wszystkich procesach organizacyjnych. Najpierw promowany w Japonii.
  • TRIZ – czyli „teoria nowatorskiego rozwiązywania problemów”
  • BPR – reengineering procesów biznesowych , podejście zarządcze mające na celu optymalizację przepływu pracy i procesów w organizacji.
  • OQRM – obiektowe zarządzanie jakością i ryzykiem, model zarządzania jakością i ryzykiem.
  • Podejścia odgórne i oddolne (Top Down & Bottom Up Approaches)- podejście do zmiany przywództwa

Narzędzia zarządzania jakością

7 narzędzi jakości to:

  1. Arkusz kontrolny
  2. Karta kontrolna
  3. Diagram procesu, mapa procesu
  4. Wykres Pareto, Diagram Pareto
  5. Histogram
  6. Diagram Ishikawy, diagram przyczyn i skutków (ang. cause and effect diagram), znany także jako diagram ryby lub jako diagram rybiej ości (ang. fishbone diagram), a także diagram drzewa błędów
  7. Diagram rozproszenia, wykres korelacji

Pełna lista wraz z opisami znajduje się we wpisie: narzędzia zarządzania jakością

Co byś jeszcze dodał do wpisu pt. „Zarządzanie jakością„?

Zasady zarządzania

Certyfikacja do zarządzania jakością w przedsiębiorstwie nie jest potrzebna, ale liczy się to jaki wynik możesz dostarczyć. Więc nie popełniaj tego błędu który popełnia wiele osób, którym zależy tylko na tym żeby zdobyć certyfikat. To nie jest podstawa biznesu.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Zarządzanie jakością + metody i narzędzia (norma iso, definicja, przykłady) 2

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Co to jest zarządzanie jakością?

Zarządzanie jakością jest procesem mającym na celu zarządzanie wszystkimi elementami związanymi z jakością produktów, usług i procesów. Jest to sposób na uzyskanie upragnionego poziomu jakości, który zapewni doskonałą wydajność i wiarygodność, a dzięki temu korzyści w dzisiejszym dynamicznym środowisku. Zazwyczaj obejmuje to utworzenie strategii, rozrysowanie procesów i przepisów związanych z jakością, proaktywne podejście do zapewnienia jakości oraz monitorowanie systemu jakości w celu weryfikacji wyników.

Kto jest odpowiedzialny za zarządzanie jakością w firmie?

Odpowiedzialność za zarządzanie jakością w firmie spada na kierownika jakości, który czuwa nad systemem jakości firmowej. Kierownik ten odpowiedzialny jest za tworzenie i nadzorowanie procedur i procesów w zakresie zarządzania jakością firmy, a także za wspieranie menedżera jakości w tworzeniu raportów i dokumentacji jakościowej.

Jakie są systemy zarządzania jakością?

1. ISO 9000
2. Narodowy Standard Jakości
3. Lean Manufacturing
4. 6 Sigma
5. Total Quality Management (TQM)
6. Kaizen
7. 5 S System
8. Model Deminga
9. Outcome Based Quality Management
10. EU Regulation on Good Manufacturing Practices

Jakie są najważniejsze koncepcje zarządzania jakością?

1. Total Quality Management (TQM)
2. Teoria ośmiu ram jakości – 8D
3. Planowanie jakości projektu (QPP)
4. Model czterech komponentów jakości (4C)
5. Kapitał analityczny jakości (QCA)
6. Raportowanie i analiza danych jakości (QDR)
7. ISO 9001
8. Model jakości Deminga
9. Teoria ośmiu jakości prostych walidacji (8V)
10. Worst-Case Scenario (WCS)
11. Planowanie jakości produktu (PPQ)
12. Przegląd postępów jakości (QPR)
13. Rejestr danych jakości (QRD)
14. Myślenie i działanie na podstawie dowodów (EBP)
15. Benchmarking jakości (QBR)

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)