Zawartość strony
Jean Piaget (9 sierpnia 1896 – 16 września 1980) był szwajcarskim psychologiem, znanym z pracy nad rozwojem dzieci. Teoria rozwoju poznawczego Piageta z 1936 roku i pogląd epistemologiczny są razem nazywane „epistemologią genetyczną”
Teoria rozwoju poznawczego Jeana Piageta sugeruje, że inteligencja zmienia się wraz z rozwojem dzieci. Rozwój poznawczy dziecka to nie tylko zdobywanie wiedzy, dziecko musi opracować lub skonstruować mentalny model świata.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Rozwój poznawczy zachodzi poprzez interakcję wrodzonych zdolności i zdarzeń środowiskowych, a dzieci przechodzą przez szereg etapów.
Etapy te wg. Piaget’a to:
Sekwencja etapów jest uniwersalna we wszystkich kulturach i ma tę samą niezmienną kolejność. Wszystkie dzieci przechodzą przez te same etapy w tej samej kolejności (ale nie wszystkie w tym samym tempie).
Piaget był zatrudniony w Instytucie Bineta w latach dwudziestych XX wieku, gdzie jego praca polegała na opracowywaniu francuskich wersji pytań z angielskich testów inteligencji.
Zaintrygowały go powody, dla których dzieci podawały błędne odpowiedzi na pytania wymagające logicznego myślenia.
Uważał, że te nieprawidłowe odpowiedzi ujawniają istotne różnice między myśleniem dorosłych i dzieci.
Piaget skomponował wtedy nowy zestaw założeń dotyczących inteligencji dzieci:
Piaget chciał nie mierzyć, jak dobrze dzieci potrafią liczyć, przeliterować wyraz lub rozwiązywać problemy, aby ocenić ich iloraz inteligencji. Bardziej interesował go sposób, w jaki wyłaniały się podstawowe pojęcia, takie jak sama idea czasu, ilości, przyczynowości, sprawiedliwości i tak dalej.
Piaget badał dzieci od okresu niemowlęctwa do wieku dojrzewania, stosując naturalistyczną obserwację trojga własnych dzieci, a czasem także obserwację kontrolowaną. Na ich podstawie tworzył opisy w dziennikach, w których notował ich rozwój.
Wykorzystał również wywiady kliniczne i obserwacje starszych dzieci, które potrafiły rozumieć pytania i prowadzić rozmowy.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Teoria rozwoju poznawczego Jeana Piageta sugeruje, że dzieci przechodzą przez cztery różne etapy rozwoju intelektualnego, które odzwierciedlają rozwój myślenia dzieci.
Każde dziecko przechodzi przez kolejne etapy w tej samej kolejności, a rozwój dziecka zależy od dojrzewania biologicznego i interakcji z otoczeniem.
Na każdym etapie rozwoju myślenie dziecka jest jakościowo odmienne od pozostałych, to znaczy na każdym etapie występuje inny rodzaj inteligencji.
4 stadia rozwoju poznawczego wg Piageta:
Chociaż nie można pominąć żadnego etapu, istnieją indywidualne różnice w tempie, w jakim dzieci przechodzą przez kolejne etapy, a niektóre osoby mogą nigdy nie osiągnąć kolejnych.
Piaget nie twierdził, że dany etap został osiągnięty w pewnym wieku – chociaż opisy etapów często zawierają wskazanie wieku.
Wiek: od urodzenia do 2 lat
Główne cechy i zmiany rozwojowe:
Na tym etapie niemowlę żyje teraźniejszością. Nie ma jeszcze zapisanego w pamięci mentalnego obrazu świata, dlatego nie ma poczucia trwałości obiektu.
Jeśli czegoś nie widzi, to nie istnieje. Dlatego możesz ukryć zabawkę przed niemowlakiem, gdy patrzy, ale nie będzie szukało przedmiotu, gdy zniknie z pola widzenia.
Głównym osiągnięciem na tym etapie jest trwałość obiektu – świadomość, że obiekt nadal istnieje, nawet jeśli jest ukryty. Wymaga zdolności do tworzenia mentalnej reprezentacji (tj. schematu) obiektu.
Pod koniec tego etapu zaczyna się pojawiać ogólna funkcja symboliczna, w której dzieci w zabawie pokazują, że mogą użyć jednego przedmiotu, aby zastąpić inny. Język zaczyna się pojawiać, ponieważ zdają sobie sprawę, że słowa mogą być używane do przedstawiania przedmiotów i uczuć.
Dziecko zaczyna być w stanie przechowywać informacje, które zna o świecie, przywoływać je i opisywać.
Wiek: 2-7 lat
Główne cechy i zmiany rozwojowe:
W wieku 2 lat dzieci poczyniły pewne postępy w oderwaniu myśli od świata fizycznego. Jednak nie rozwinęły jeszcze logicznej (lub „operacyjnej”) myśli charakterystycznej dla późniejszych etapów.
Myślenie jest nadal intuicyjne (oparte na subiektywnych ocenach sytuacji) i egocentryczne (skupione na własnym spojrzeniu dziecka na świat).
Rozwój dziecka polega na budowaniu doświadczeń związanych ze światem poprzez adaptację i dążenie do (konkretnego) etapu, w którym może posługiwać się logicznym myśleniem. Pod koniec tego etapu dzieci mogą mentalnie przedstawiać zdarzenia i przedmioty (funkcja semiotyczna) oraz angażować się w symboliczną zabawę.
Funkcje semiotyczne – relacje wyrażenia językowego do elementu rzeczywistości pozajęzykowej (funkcja semantyczna), do użytkownika tego wyrażenia (funkcja pragmatyczna) lub do innego wyrażenia językowego (funkcja syntaktyczna). Podział funkcji semiotycznych odpowiada więc podstawowemu podziałowi semiotyki na semantykę, pragmatykę i syntaktykę – dla każdej z tych dziedzin wiedzy odpowiednie funkcje semiotyczne są podstawowym przedmiotem badań.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Funkcje_semiotyczne
Przykładem na egocentryzm u dzieci jest tak zwany eksperyment z górami. Piaget udowadnia w nim, że dzieci poniżej 7 roku życia nie potrafią patrzeć z perspektywy drugiej osoby. Poglądowe wideo poniżej:
Czterolatki prawie zawsze wybierały obraz, który przedstawiał to, co widzą, i nie wykazywały świadomości, że widok z perspektywy lalki będzie inny. Sześciolatki często wybierały obraz różniący się od ich własnego punktu widzenia, ale rzadko wybierali obraz właściwy z punktu widzenia lalki. Tylko siedmiolatki i ośmiolatki konsekwentnie wybierały właściwy obraz.
Wniosek: W wieku 7 lat myślenie nie jest już egocentryczne, ponieważ dziecko widzi więcej niż własny punkt widzenia.
Wiek: 7-11 lat
Główne cechy i zmiany rozwojowe:
Ten etap nazywamy stadium operacji konkretnych, ponieważ dzieci mogą logicznie myśleć o wiele skuteczniej, jeśli potrafią manipulować rzeczywistymi (konkretnymi) materiałami lub ich zdjęciami.
Piaget uznał etap konkretny za główny punkt zwrotny w rozwoju poznawczym dziecka, ponieważ wyznacza on początek myśli logicznej lub operacyjnej. Oznacza to, że dziecko może wewnętrznie rozwiązywać problemy w swojej głowie (zamiast fizycznie próbować rzeczy w prawdziwym świecie).
Myśl operacyjna jest skuteczna tylko wtedy, gdy dziecko poprosi o uzasadnienie dotyczące materiałów, które są fizycznie obecne. Dzieci na tym etapie mają tendencję do popełniania błędów lub są przytłoczone, gdy są proszone o uzasadnienie abstrakcyjnych lub hipotetycznych problemów.
Wiek: 12 lat i więcej
Główne cechy i zmiany rozwojowe:
Od około 12 lat dzieci mogą podążać za logiczną argumentacją bez odwoływania się do jej treści. W tym czasie ludzie rozwijają umiejętność myślenia o abstrakcyjnych koncepcjach i logicznym testowaniu hipotez.
Na tym etapie pojawia się myślenie naukowe, formułowanie abstrakcyjnych teorii i hipotez w obliczu problemu.
Cytując z wpisu na wikipedii odnośnie koncepcji rozwoju intelektualnego (stan rok 2021):
Krytyka tez Piageta dotyczących stadiów rozwoju myślenia, doprowadziła wielu badaczy do wyodrębnienia jeszcze jednego stadium myślenia – stadium myślenia postformalnego. Krytyka ta oparta była zarówno na nowszych rozstrzygnięciach teoretycznych, jak i na danych empirycznych.
Teoria rozwoju poznawczego Piageta wyjaśnia, w jaki sposób dziecko konstruuje mentalny model świata. Nie zgadza się z ideą, że inteligencja jest stałą cechą. Piaget uważał rozwój poznawczy za proces, który zachodzi w wyniku dojrzewania biologicznego i interakcji ze środowiskiem.
Zdolność dzieci do rozumienia, myślenia i rozwiązywania problemów na świecie rozwija się w sposób przerywany, nieciągły (zamiast stopniowych zmian w czasie).
▪ Dotyczy wszystkich dzieci.
▪ Koncentruje się na rozwoju, a nie na uczeniu się jako takim, więc nie odnosi się do uczenia się informacji lub określonych zachowań.
▪ Proponuje odrębne etapy rozwoju, naznaczone różnicami jakościowymi, zamiast stopniowego wzrostu liczby i złożoności zachowań, koncepcji, pomysłów itp.
Celem teorii jest wyjaśnienie mechanizmów i procesów, w wyniku których niemowlę, a następnie dziecko, przekształca się w osobę, która potrafi rozumować i myśleć za pomocą hipotez.
Dla Piageta rozwój poznawczy był postępującą reorganizacją procesów umysłowych w wyniku dojrzewania biologicznego i doświadczeń środowiskowych.
Dzieci budują rozumienie otaczającego ich świata, a następnie doświadczają rozbieżności między tym, co już wiedzą, a tym, co odkrywają w swoim otoczeniu.
Piaget twierdził, że wiedza nie może po prostu wyłonić się z doświadczenia zmysłowego; potrzebna jest pewna początkowa struktura, aby świat miał sens.
Według Piageta dzieci rodzą się z bardzo podstawową strukturą umysłową (dziedziczoną i wyewoluowaną genetycznie), na której opiera się cała późniejsza nauka i wiedza.
Schematy są podstawowymi elementami budulcowymi takich modeli poznawczych i umożliwiają nam tworzenie mentalnej reprezentacji świata.
Przystosowanie jest rozpatrywane zatem w kategoriach poznawczych – jest zrównoważeniem procesów asymilacji i akomodacji. Zdolność dopasowywania wzrasta dzięki wzrastającej złożoności i stałości struktur poznawczych, które rozwijają się na bazie struktur odziedziczonych (odruchy bezwarunkowe) i tworzą schematy składające się na wiedzę człowieka.
Mówiąc prościej, wg Piaget’a schemat to podstawowym budulec inteligentnego zachowania – sposób organizacji wiedzy.
Rzeczywiście, warto myśleć o schematach jako o „jednostkach” wiedzy, z których każda odnosi się do jednego aspektu świata, w tym przedmiotów, działań i abstrakcji (tj. teoretycznych pojęć).
Jean Piaget postrzegał rozwój intelektualny jako proces adaptacji (dostosowania) do świata. Dzieje się to poprzez asymilację, przystosowanie i równowagę.
Asymilacja:
Piaget zdefiniował asymilację jako poznawczy proces dopasowywania nowych informacji do istniejących schematów poznawczych, percepcji i rozumienia. Ogólne przekonania i rozumienie świata nie zmieniają się w wyniku nowych informacji.
Oznacza to, że kiedy masz do czynienia z nowymi informacjami, nadajesz im sens, odwołując się do informacji, które już posiadasz (informacje przetworzone i wyuczone wcześniej).
Akomodacja:
Psycholog Jean Piaget zdefiniował akomodację jako proces poznawczy polegający na rewizji istniejących schematów poznawczych, percepcji i rozumienia, tak aby można było włączyć nowe informacje. Dzieje się tak, gdy istniejący schemat (wiedza) nie działa i należy go zmienić, aby poradzić sobie z nowym obiektem lub sytuacją.
Aby nadać sens niektórym nowym informacjom, faktycznie dostosowujesz informacje, które już masz (schematy, które już masz, itp.), aby zrobić miejsce na te nowe informacje.
Na przykład dziecko może mieć schemat dla ptaków (pióra, latanie itp.), a następnie widzi samolot, który również leci, ale nie pasuje do jego schematu ptaka.
Równowaga:
Piaget uważał, że wszelka myśl ludzka poszukuje porządku i nie czuje się komfortowo z powodu sprzeczności i niespójności w strukturach wiedzy. Innymi słowy, szukamy „równowagi” w naszych strukturach poznawczych.
Równowaga pojawia się, gdy schematy dziecka mogą poradzić sobie z większością nowych informacji poprzez asymilację. Jednak nieprzyjemny stan nierównowagi występuje, gdy nowych informacji nie można dopasować do istniejących schematów (brak asymilacji).
Piaget uważał, że rozwój poznawczy nie postępuje w stałym tempie, ale raczej skokowo. Równowaga jest siłą, która napędza proces uczenia się, ponieważ nie lubimy być sfrustrowani i będziemy starać się przywrócić równowagę, opanowując nowe wyzwanie (dostosowanie).
Po uzyskaniu nowych informacji proces asymilacji z nowym schematem będzie kontynuowany do następnego razu, gdy będziemy musieli go dostosować.
Jednym z najważniejszych elementów do zapamiętania w teorii Piageta jest pogląd, że tworzenie wiedzy i inteligencji jest z natury procesem aktywnym.
Poznanie rzeczywistości oznacza konstruowanie systemów transformacji, które mniej lub bardziej odpowiadają rzeczywistości.
Teoria rozwoju poznawczego Piageta pomogła nam w zrozumieniu rozwoju intelektualnego dzieci. Piaget podkreślił również, że dzieci nie są jedynie biernymi odbiorcami wiedzy. Zamiast tego dzieci nieustannie badają i eksperymentują, zdobywając wiedzę o tym, jak działa świat.
Zachęcam do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniem w komentarzach.
Teraz chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia:
Czego nauczyłeś się z dzisiejszego wpisu?
Co najbardziej Ciebie szokuje w tym jak rozwój poznawczy wpływa na nasze życie?
A może masz pytanie dotyczące czegoś z opisanych reguł.
Tak czy inaczej, podziel się swoimi przemyśleniami w sekcji komentarzy poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Teoria Piageta to stworzona przez psychologa dziecięcego Jean Piageta teoria rozwoju poznawczego. Głównym celem teorii jest zobaczenie, w jaki sposób dzieci przetwarzają i radzą sobie z informacjami poznawczymi uzyskanymi ze środowiska. Teoria Piageta mówi, że rozwój poznawczy człowieka można podzielić na cztery stopnie, które stopniowo przekształcają się w kolejne etapy w wieku dojrzewania.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.