Zawartość strony
Strategie cenowe, czy inaczej strategia cenowa to sposoby działania i myślenia, które skupiają się na roli strategicznej cen na rynku.
Strategie cenowe organizacji udzielają odpowiedzi na pewne ważne pytania.
Pozycjonowanie produktu to inaczej określenie docelowych konsumentów, czyli stworzenie grupy rynkowej do której produkt jest kierowany, i również zdefiniowanie przewagi która rozróżnia nasz produkt od konkurencyjnego.
To jak wybierzemy klientów określa również profil konkurentów działających na rynku docelowym. Dobór właściwego umiejscowienia na rynku ma ważny wpływ na wysokość cen, jakie możemy osiągnąć.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Strategia działania musi posiadać charakter dynamiczny. Wybór najlepszych klientów docelowych i pozycjonowanie produktu może okazać się złym wyborem ale za jakiś czas gdy branża się zmieni może działać świetnie, i co z tego wynika? To że strategia cenowa będzie wciąż się zmieniać.
Strategie cenowe to masa decyzji które trzeba podjąć jak np. te dotyczące problemów związanych z cenami na danym rynku produktowym, które później trzeba opracować w logiczną całość i które są później uwzględniane przez kierownictwo w różnych etapach podejmowania decyzji zgodnie z koncepcją marketingową kształtowania cen, czyli kalkulujemy cenę podstawową i jej adaptację.
Strategia zbierania śmietanki – polega na ustaleniu zawyżonych cen w krótkim okresie czasu. Tą metodę stosuje się głównie przy wprowadzaniu na rynek unikatowych i innowacyjnych produktów.
Grupa docelowa to najczęściej konsumenci, których charakteryzuje wysoka skłonność do płacenia.
Zawyżona cena tworzy wizerunek towaru ekskluzywnego, który zapewnia klientowi poczucie przynależności do wyższej klasy społecznej.
Czyli jestem lepszy bo mam nowszy, droższy telefon, który ma te same funkcje co model wcześniejszy;-) Określenie wysokiej stawki jest możliwe tylko jeśli mamy jaką przewagę konkurencyjną oraz relatywnie nieelastyczny popyt na produkt w fazie zalążkowej, początkowej.
MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.
Kliknij w obrazek poniżej:
Poprzez stosowanie tej metody przedsiębiorstwo rekompensuje swoje koszty poniesione w procesie badań i udoskonalania produktu przed wprowadzeniem go do sprzedaży.
Strategia cenowa zbierania śmietanki może być stosowana jedynie krótkookresowo z uwagi na fakt, że w pewnym momencie na rynku pojawią się konkurenci którzy dają identyczne lub podobne produkty.
Strategia penetracji – polega na ustalaniu bardzo niskich cen, żeby maksymalnie zwiększać sprzedaż i zdobyć duży udział w rynku.
Żeby móc zastosować tą metodę określania cen koniecznie musi nam sprzyjać wysoki współczynnik elastyczności popytu.
I wtedy przy obniżeniu stawki powoduje to duży wzrost sprzedaży produktu, co dalej przyczynia się do spadku kosztów jednostkowych.
Strategia penetracji to narzędzie często stosowane żeby zatrzymać istniejących klientów oraz w momencie kiedy wprowadzamy produktu na rynek.
Musimy jednak pamiętać, że istnieje ryzyko związane z użyciem tej metody.
Drastyczne obniżenie cen przez konkurentów może prowadzić do wojny cenowej która jest wyniszczająca cały rynek – a w szczególności eliminuje słabo odporne jednostki, które mają niewielkie możliwości produkcyjne i sprzedażowe.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Strategia ekspansywnego kształtowania cen – to przerysowany rodzaj strategii penetracji.
W tej strategii ceny ustalone są na bardzo małym poziomie żeby stworzyć masowy rynek kosztem innych konkurentów. Strategia ta dotyczy produktów o bardzo wysokiej elastyczności cenowej popytu.
Strategia prewencyjnego kształtowania cen – stosujemy tutaj niskie ceny, po to żeby przeciwdziałać wchodzeniu na rynek potencjalnych konkurentów lub zniechęcić ich do tego.
Strategia cen eliminujących konkurentów – ceny ustala się na bardzo niskim poziomie, żeby niszczyć konkurencję. Najczęściej są to ceny poniżej poziomu, który firmy mogą uzasadnić kosztami produkcji.
Ale na przykład inne gałęzie naszego biznesu pozwalają nam sprzedawać określone towary po „stracie”, żeby wyniszczyć konkurentów.
Dodatkowo istnieją trzy rodzaje strategii ramowej:
Strategia cen wysokich – tutaj wyznaczamy relatywny poziomu cen powyżej cen przeciętnych oczywiście na tym danym rynku produktowym. Występuje w przypadku strategi cen prestiżowych lub zbierania śmietanki.
Strategia cen neutralnych – określamy relatywny poziom ceny danego produktu w przybliżonej wysokości do cen przeciętnych na danym rynku.
Żeby ta strategia przynosiła sukces przedsiębiorstwo musi wprowadzać na rynek produkt, który wyróżnia się cechami poza cenowymi od produktów konkurencyjnych.
Strategia cen niskich- i tutaj określamy poziom cen poniżej cen przeciętnych na danym rynku. Ma ona na celu szybki wzrost sprzedaży produktu w fazie wprowadzenia, a także zniechęcenie konkurentów.
Aby mogła odnieść sukces firma musi posiadać masowy rynek zbytu, a produkt wprowadzany na rynek musi być produktem standardowym, posiadającym substytuty.
Bierzemy na siebie również ryzyko że klienci uznają tani towar za towar niskiej jakości, co wiąże się z zniechęceniem.
Kiedy tworzymy strategie cenowe to musimy pamiętać o tym, że w jednym przedsiębiorstwie można stosować wiele strategii.
A to dlatego że przedsiębiorstwo obsługuje różne rynki produktowe lub działa na jednym rynku , ale w kilku jego segmentach.
Wtedy mamy sytuację kiedy musimy dostosować strategie do specyfiki rynku lub jego segmentów.
Strategie cenowe najczęściej wybiera się biorąc pod uwagę:
Koszty – czyli ile wydajemy na produkcję. Bierzemy pod uwagę koszty stałe, koszty zmienne i koszty całkowite.
Szacujesz ile produktów musisz sprzedać, aby osiągnąć próg rentowności, i zacząć osiągać zyski.
Sposób ten nie jest najlepszy, bo często przedsiębiorstwo kieruje się poniesionymi kosztami zazwyczaj ustala zbyt wysokie ceny, które nie są do zaakceptowania przez klientów.
Popyt – ustalamy wyższe ceny jeżeli popyt na dane dobro jest duży lub ustalamy niższe jeżeli popyt jest niewielki.
Kierując się popytem musisz dobrze znać klientów, którzy wchodzą w skład rynku docelowego. Wszystko zależy od tego czy klienci tego danego segmentu, do którego kierujesz produkt wybierają głównie cenę.
Ceny produktów konkurencji – stosujemy ceny niższe lub wyższe w stosunku do konkurencji. Kierując się cenami stosowanymi przez konkurencję musisz ustalić: ceny narzucane przez konkurentów, wtedy analizujesz czy Twoje powinny być wyższe czy niższe od cen konkurentów i następnie jak konkurenci będą zachowywać się w odpowiedzi na Twoją politykę cenową.
Okej więc wiesz już na czym polegają strategie cenowe. Jeśli interesuje Ciebie tematyka rozwijania biznesu i marketingu to zapraszam na doskonała platformę ze szkoleniami RS kursy i szkolenia.
Wydaje mi się w tym momencie że już wiesz co dla siebie wybrać. Sporo zależy od tego jaka jest obecna marża nowego produktu. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż musisz starannie wybrać metody ustalania cen produktu lub usługi. Co jeszcze na koniec mogę polecić? Na pewno w przypadku e-commerce stały monitoring cen konkurencji w stosunku do ceny swoich produktów. Sporo zależy tutaj od strategii marketingowej i tego jaka jest jakość produktu który oferujesz. Jeśli masz z tym problem to zapraszam na konsultacje.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Strategia ceny to zestaw zasad i działań, które mają na celu ustalenie cen produktów lub usług w celu osiągnięcia określonych celów biznesowych. Strategia ceny może obejmować wszystko, od ustalania cen detalicznych po wybór odpowiednich narzędzi promocyjnych, takich jak rabaty, kupony i oferty specjalne. Strategia ceny może być stosowana w celu zwiększenia sprzedaży, zwiększenia zysków lub zwiększenia udziału w rynku.
1. Metoda kosztów: polega na ustaleniu ceny na podstawie kosztów wytworzenia i sprzedaży produktu lub usługi (metoda marży brutto, metoda marży netto). Czyli metoda oparta na całkowitych kosztach powiększonych o zysk.
2. Metoda prognoz popytu: polega na wyznaczeniu optymalnej ceny za oferowany produkt lub usługę na podstawie prognozowanego popytu.
3. Metoda porównawcza: bazuje na porównaniu oferty danego produktu lub usługi z jego podobnymi ofertami, które występują na rynku.
Cena strategiczna to poziom cen produktu lub usługi, który jest ustalany przez producenta, aby osiągnąć określone cele strategiczne firmy. Cele mogą obejmować wzrost wyników, pozyskanie klientów detalicznych lub większy udział w rynku. Cena strategiczna może zostać użyta do zapewnienia konkurencyjnej przewagi danego produktu wobec podobnych produktów na rynku.
Powinieneś:
1. Przeprowadzić badania rynku i porównać ceny podobnych produktów oferowanych przez konkurentów. Określić, ile można zaoferować za wyjątkowość lub jakość swojego produktu.
2. Przeprowadzić sondaż klientów, aby dowiedzieć się, jakie są ich oczekiwania cenowe i czy będą oni skłonni płacić wyższą cenę za wyjątkowe lub wyższej jakości produkty.
3. Porównać koszty produkcji i marketingu produktu oraz jego wartość dodaną do kosztu samego produktu.
4. Uwzględnić inne czynniki takie jako wydatki na reklamę i marketing, które wpływają na cenę produktu.
5. Złożyć wniosek do instytucji regulujących rynek i porozmawiać z dystrybutorami i partnerami biznesowymi, aby dowiedzieć się, jak ma ona wpływ na ustalenie ceny.
6. Ustalić cenę produktu w oparciu o wyniki wszystkich badań, wnikliwego zbadania i cenne informacje pozyskane od klientów, partnerów biznesowych i instytucji regulujących rynek.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.