Demotywacja to stan pozbawienia zainteresowania lub entuzjazmu, który może prowadzić do obniżonych morali. Może negatywnie wpływać na samoocenę, co wpływa na jakość i efektywność pracy.
Przewodnik po pokonywaniu lęków, które Cię powstrzymują (demotywacja)
Jedną z przyczyn demotywacji jest strach, że w przyszłości stanie się coś złego, jest jedną z rzeczy, które czynią nas ludźmi.
Zwierzęta mogą bać się bezpośredniego niebezpieczeństwa, które dzieje się TERAZ, ale tylko my boimy się czegoś, co MOŻE SIĘ wydarzyć, co się nie dzieje teraz.
Zaufali mi najlepsi:
Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Niektórzy mogą powiedzieć, że ten strach jest konieczny… powstrzymuje nas przed zrobieniem czegoś głupiego. Ale stwierdziłem, że większość z tych lęków jest niepotrzebna, bezpodstawna, powstrzymuje nas przed osiągnięciem czegoś.
Rodzi się z tego demotywacja.
Co to jest demotywacja?
Najprościej mówiąc brak ochoty robienia czegoś. Demotywacja to przeciwieństwo motywacji.
Więc definicja demotywacji mogłaby brzmieć, że to zjawisko odwrotne do motywacji, czyli wywoływanie u kogoś takich nastroi, które zniechęcają go do działania.
Motywacja a demotywacja
Motywacja i demotywacja to przeciwstawne postawy, sytuacje, pomiędzy którymi istnieje neutralna postawa. Zarówno motywacja jak i demotywacja mogą mieć charakter tymczasowy.
Co powoduje, że ludzie tracą motywację? Demotywacja w pracy i życiu
Brak motywacji może być spowodowany wieloma czynnikami, w tym:
Nuda
Brak zaufania do decyzji kierownictwa
Obciążenie pracą
Nieodpowiednie środowisko pracy
Brak postępu w karierze
Poczucie niedoceniania
Problemy poza pracą, takie jak choroba rodzinna, żałoba lub problemy finansowe
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Jak rozpoznajesz brak motywacji? Przyczyny demotywacji
Zwróć uwagę na wszelkie zmiany w zachowaniu lub nastawieniu – jako menedżer budowanie silnych relacji z pracownikami pomoże Ci dostrzec, kiedy coś jest nie tak.
Niektóre ostrzegawcze oznaki, że pracownik stracił motywację, obejmują:
Brak punktualności – spóźnienie do pracy lub wydłużony czas rozpoczęcia pracy po przybyciu do biura
Zmiana nastroju wobec kolegów
Zwiększona nieobecność w pracy
Brak skupienia
Dystans w stosunku do innych
Nieodpowiednie lub negatywne komentarze
Brak wkładu w spotkania zespołu
Rosnąca niechęć do wzięcia na siebie większej odpowiedzialności niż „absolutne minimum”
Jaki jest wpływ demotywacji?
Oprócz wpływu na produktywność jednostki, zdemotywowany pracownik może również wpływać na cały zespół, tworząc negatywną atmosferę. Dodatkowo, przy zwiększonej absencji lub spóźnieniach w pracy i braku koncentracji na codziennych zadaniach, inni pracownicy mogą odczuwać stres, próbując nadrobić zaległości. Z biegiem czasu może to prowadzić do dalszej demotywacji w zespole, ponieważ koledzy czują się przepracowani i niedoceniani.
Jak zmotywować się do wykonywania zadań, których nie chcesz wykonywać
Poznaj swój zespół. Pracuj nad relacjami z poszczególnymi pracownikami i całym zespołem; nie tylko pomoże ci to wcześniej dostrzec demotywację, ale bliskie, wspierające relacje z zespołem mogą pomóc utrzymać motywację pracowników, zapewniając, że czują się doceniani, szanowani i wysłuchani.
Bądź przejrzystym, pełnym szacunku i wspierającym menedżerem. Z badań wynika, że nawet połowa pracowników odchodzi z pracy z powodu problemów z przełożonymi. Menedżerowie mają ogromny wpływ na ogólne doświadczenie zawodowe pracownika – pomagają określić, z kim pracujesz, nad którymi projektami pracujesz, czy i kiedy otrzymasz awans. Poprzez swoje działanie lub bezczynność menedżerowie mają moc niszczenia morali, motywacji i produktywności swojego zespołu, dlatego ważne jest, aby budować ich umiejętności przywódcze. Nie zakładaj, że umiejętności przywódcze są wrodzone – firmy powinny zapewniać szkolenia w zakresie zarządzania dla osób awansowanych na stanowiska kierownicze oraz ciągłe wsparcie i rozwój.
Rozmawiaj. Ponieważ nie możesz dostosować każdego celu lub projektu do motywacji poszczególnych pracowników, postaraj się przynajmniej dać im swobodę sensownego wyboru – to z kolei inspiruje chęć. Na przykład pozwól im wybrać sposób podejścia do projektu lub problemu, a także możesz poprosić ich o wkład w wyznaczanie celów. Badanie Gallupa wykazało, że pracownicy, których menedżerowie włączali do wyznaczania celów, byli ponad trzy razy bardziej zaangażowani niż ci, którym nie dano nic do powiedzenia.
Komunikuj cele i regularnie udzielaj informacji zwrotnych. Cele powinny być ograniczone w czasie, mierzalne i realistyczne. Upewnienie się, że Twój zespół wie, w jaki sposób ich poszczególne role wpływają na szerszy obraz, może pomóc w motywacji, ponieważ zobaczy, jak cenne i ważne są ich wysiłki w osiąganiu celów organizacyjnych.
Stań się dostępny dla swojego zespołu i przekaż konstruktywną informację zwrotną: pozwól na dwustronną informację zwrotną, która jest częsta, nieformalna i szczera. Od indywidualnych spotkań po spotkania zespołowe, oceny wyników i planowanie rozwoju osobistego, szeroki wachlarz możliwości uzyskania informacji zwrotnej i wyznaczania celów pomoże Twojemu zespołowi na bieżąco śledzić postępy. Zapewnia również pracownikom możliwość omówienia wszelkich problemów lub zmartwień, zanim staną się przytłaczające, wpływając na ich szczęście i motywację do pełnionej funkcji.
Doceń wspaniałą pracę. Znasz odpowiedź na pytanie kto w Twoim zespole idzie o krok dalej, konsekwentnie działa powyżej oczekiwań lub zachowuje się w sposób odzwierciedlający wartości Twojej firmy? Od tych, którzy znajdują czas, aby pomóc nowym pracownikom, po tych, którzy nigdy nie przegapią terminu, poświęć czas, aby poinformować pracowników, jak bardzo cenisz ich wysiłek. Spróbuj rozpoznać postawę, a także wydajność; pracownik o fantastycznej etyce pracy i pozytywnym nastawieniu do pracy może zrobić tyle samo dla motywacji zespołu, jak ktoś, kto konsekwentnie osiąga swoje cele, więc pokaż mu, jak bardzo jest ceniony. Proste „dziękuję” lub „dobra robota” może załatwić sprawę, jeśli nie masz formalnego schematu uznania – ważne jest, aby okazać uznanie w odpowiednim czasie, w spójny i znaczący sposób.
Potwierdź wyzwania. Niezależnie od tego, czy projekt się przeciąga, czy zasoby są ograniczone, pracownikom łatwo jest się zdemoralizować, gdy utkną w rutynie lub gdy nie mają odpowiednich narzędzi do wykonywania swojej pracy. Rozpoznawaj wyzwania i pracuj razem nad rozwiązaniami jako zespół.
Ulepsz przestrzeń roboczą. Nie zapomnij o wpływie poprawy miejsca pracy. Detale, takie jak dodanie mebli, roślin lub dzieł sztuki, które rozjaśnią miejsca pracy, mogą pomóc w stworzeniu miejsca, w którym Twoi pracownicy będą chcieli pojawiać się każdego dnia i gdzie czują, że mogą wykonywać swoją najlepszą pracę. Więcej mówi o tym teoria Herzberga.
Zaproponuj rozwój kariery. Większość pracowników będzie chciała mieć możliwość awansu w swoich rolach, a jeśli brak jest możliwości awansu, prawdopodobnie stracą motywację i ostatecznie zaczną szukać nowej pracy. Poinformuj pracowników, że istnieje dla nich ścieżka kariery w firmie i zachęć ich do angażowania się w dodatkowe projekty, jeśli to możliwe, do wzięcia większej odpowiedzialności i zdobycia nowych umiejętności. Postaraj się zapewnić szkolenie – zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, i omów wszelkie możliwości awansu, nad którymi mogą pracować. Dowiedz się, jakie są ich cele zawodowe i jak możesz wesprzeć ich rozwój; pokazuje, że zainwestowałeś w nie i cenisz ich wkład.
Wprowadź elastyczną organizację pracy. Coraz więcej pracowników ceni sobie elastyczną organizację pracy, która może obejmować możliwość pracy w domu lub zmianę godzin pracy, a także pracę zmianową, dzielenie się pracą i skrócone godziny pracy. Elastyczna praca może przynieść lepsze poczucie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz poprawia morale i motywację. Umożliwienie pracownikom bardziej elastycznej pracy może sprawić, że poczują się docenieni i zaufani przez pracodawcę, co prowadzi do zwiększenia satysfakcji z pracy i wydajności. Elastyczna praca to popularna i ceniona korzyść w miejscu pracy, która przynosi również szereg korzyści biznesowych.
Sprawdź, czy elastyczne praktyki pracy są obecne w Twojej firmie – musisz wziąć pod uwagę takie rzeczy, jak sprzęt dla pracowników zdalnych, sposób zarządzania i monitorowania wydajności oraz wpływ na pracowników, którzy nie chcą pracować elastycznie.
Zaoferuj uczciwy pakiet rekompensat. Chociaż czynniki takie jak kultura firmy, rozwój kariery i lokalizacja pracy wpływają na wybór miejsca pracy, sprawiedliwe wynagrodzenie jest jednym z najważniejszych – obejmuje to konkurencyjne wynagrodzenie, a także świadczenia, takie jak opieka zdrowotna, urlop rodzicielski czy płatne urlopy. Korzyści odgrywają ważną rolę w satysfakcji z pracy – badanie przeprowadzone przez Grupę Bersin (zdjęcie poniżej) wykazało, że produktywność w firmach z dobrymi świadczeniami i pakietami motywacyjnymi była o 14% wyższa niż w firmach bez. Jeśli pracownicy czują się docenieni w pracy dzięki oferowanym wspaniałym korzyściom, prawdopodobnie będą szczęśliwsi i bardziej zmotywowani do pełnienia swojej roli.
Chyba już pora zrezygnować z demotywacji pracownika i zachęcić go do działania. Zamów nasze szkolenie jak motywować pracowników.
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Co to jest motywacja i demotywacja?
Motywacja to proces polegający na wywoływaniu w ludziach określonych zachowań i dążenia do osiągania celów. Jest to zjawisko bardzo ważne w metodykach zarządzania ludźmi, a stanowi element niezbędny dla realizacji działań, optymalnego wykorzystania czasu, uzyskiwania nowych umiejętności i rozwoju dziedzin wykorzystania tych umiejętności. Demotywacja to odwrotny proces do motywacji. Polega on na zmniejszaniu zainteresowania i zaangażowania ludzi w realizację celów oraz spowalnianiu lub przerwaniu dążenia do ich osiągania. Pomimo tego, że demotywacja jest w umiejętny sposób wykorzystywana w zarządzaniu, to jest ona generalnie postrzegana jako coś negatywnego dla jednostki, gdyż prowadzi do osłabienia motywacji do pracy, a w konsekwencji do spadku wydajności.
Co mnie demotywuje?
Demotywację może wywoływać wiele czynników, w tym brak zmotywowania, niesprawiedliwość, brak przywództwa, brak odpowiedniego wynagrodzenia i brak jasnych celów. Inne powody demotywacji to: brak docenienia, brak możliwości rozwoju, brak jasnej struktury, brak elastycznych godzin pracy, brak wsparcia społecznego oraz stres.
Czynniki demotywujące do pracy
Czynniki demotywujące do pracy zawodowej to: 1. Za małe wynagrodzenie – brak możliwości jakiegokolwiek wzrostu wynagrodzenia oznacza brak motywacji do ciężkiej pracy, ponieważ nie widzisz żadnych korzyści materialnych wynikających z Twojej pracy. 2. Zła atmosfera w pracy – jeśli na miejscu pracy panuje niesprzyjająca atmosfera, gdy Twoje koleżanki i koledzy oraz przełożeni traktują Cię z góry albo ignorują, zahamuje to Twoją motywację do pracy. 3. Brak wyzwań i perspektyw – jeśli w pracy nie ma żadnych wyzwań, działań poza czynnościami rutynowymi, może to utrudnić motywację do pracy. 4. Brak wsparcia i rozwoju – jeśli Twoja firma nie oferuje Ci żadnego wsparcia lub szkoleń rozwojowych, nie masz możliwości podniesienia swoich umiejętności, co może być demotywujące. 5. Brak jasno określonych celów – brak wyraźnych informacji na temat Twojego celu lub osiągnięć dla firmy może powodować brak motywacji do osiągnięcia sukcesu.
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.
Profil działalności to:
-doradztwo marketingowe
-konsulting marketingowy
-szkolenia, kursy
-doradztwo biznesowe (psychologia, coaching)
-marketing (seo, reklamy CPA, PPC)
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.