Zawartość strony
Idea różnych stylów uczenia się zaczęła zyskiwać popularność w połowie lat 70-tych i od tego czasu wpływa na sposób postrzegania edukacji. Podobnie jak istnieją różne metody nauczania , wiele osób uważa, że istnieją różne sposoby uczenia się i rozumienia nowych informacji.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Pomimo krytyki wiele osób zaczęło przyglądać się różnym sposobom uczenia się i oceniać preferowane metody uczenia się przez swoich uczniów. Wielu rodziców uczniów mających problemy, którzy po raz pierwszy stykają się z nauczaniem w domu jako z alternatywą edukacyjną, zwykle zaczyna od poznania typów stylów uczenia się i tego, jak dzieci najlepiej się uczą.
Podstawowy schemat opisujący style uczenia się to VARK, omówimy za chwilę kolejne ale najpierw zacznijmy od podstaw. A nie koniec artykułu bonus- 4 style uczenia sie wg Kolba.
Akronim „VARK” jest używany do opisania czterech sposobów uczenia się uczniów, które zostały omówione w badaniu z 1992 roku przeprowadzonym przez Neila D. Fleminga i Coleen E. Mills.
Te różne style uczenia się to- wizualny (Visual), słuchowy (Auditory), czytanie / pisanie (Reading/Writing) i kinestetyka (Kinesthetic) – zostały zidentyfikowane po tysiącach godzin obserwacji.
Autorzy stworzyli również kwestionariusz dla nauczycieli, który mają przekazać uczniom, aby pomóc im zidentyfikować i zrozumieć ich własne preferencje edukacyjne.
Każdy z nas ma inne preferencje w nauce. Wśród różnych sposobów uczenia się niektórzy wolą uczyć się słuchając, inni widząc (wzrokowo), inni przez działanie, inni przez czytanie, a jeszcze inni przez zadawanie pytań.
Jedną rzeczą wspólną dla wszystkich uczniów jest to, że wszyscy uczą się najlepiej, kiedy mogą włączyć do swoich studiów przedmioty i tematy, które ich interesują, na przykład elementy konstrukcyjne, muzykę, modę, samoloty itp.
Chociaż istnieją różne style uczenia się, prawdopodobnie będziesz preferował kilka stylów, a nie tylko jeden. Jednak możesz dostrzec wzorce w preferencjach uczenia się.
Na przykład uczeń, który uczy się wizualnie, może być również uczniem bardzo towarzyskim i werbalnym, który woli uczyć się szczególnie trudnych tematów, wykorzystując swoje umiejętności.
Zrozumienie, w jaki sposób uczysz się (albo Twoi uczniowie), jest prawdopodobnie jedną z najważniejszych części nauczania. Style uczenia się pozwalają czerpać jak najwięcej z nauki w domu i pomagają w wyborze najlepszego programu nauczania.
Obecnie VARK został poszerzony o kilka stylów uczenia się i najczęściej jest ich siedem:
Osoby uczące się wizualnie to ci, którzy wolą uczyć się przez obserwację. Korzystanie z obrazków, diagramów, tablic i innych elementów pomaga tym typom uczniów lepiej zrozumieć informacje. Ci uczniowie mogą łatwo wizualizować informacje, mają dobre wyczucie kierunku i zwykle lubią rysować i bazgrać.
Dźwięk i muzyka są mocną stroną dla tego typu uczniów, którzy zazwyczaj mają dobre wyczucie rytmu. Tymi uczniami są zazwyczaj śpiewacy lub muzycy, którzy są zaznajomieni z różnymi instrumentami i dźwiękami, które wydają. Osoby uczące się w ten sposób to dobrzy słuchacze, którzy zwykle najlepiej uczą się poprzez prezentacje słowne, takie jak wykłady i przemówienia.
Ci uczniowie wolą używać słów, zarówno w mowie, jak i na piśmie. Potrafią łatwo wyrażać siebie i zazwyczaj lubią czytać i pisać. Osoby uczące się werbalnie mają zwykle rozległe słownictwo i przodują w zajęciach obejmujących mówienie, debaty i dziennikarstwo.
Niezależnie od tego, czy chodzi o użycie ciała, czy dłoni, w przypadku tych uczniów najważniejszy jest zmysł dotyku. Aktywność fizyczna i sport odgrywają dużą rolę w ich życiu. Zdobycie umiejętności praktycznych jest koniecznością dla tych uczniów, którzy uwielbiają majsterkować i uczyć się najlepiej, kiedy potrafią, a nie widzieć lub słyszeć.
Jeśli w grę wchodzi logika, rozumowanie i liczby, ci uczniowie z pewnością osiągną sukces. Ci studenci działają i rozwiązują złożone problemy, stosując strategie i swój naukowy sposób myślenia. Tego typu uczniowie zazwyczaj preferują programowanie, matematykę i nauki ścisłe.
Uczniowie społeczni preferują naukę w grupach i pracę z innymi. Ci uczniowie wiedzą, jak skutecznie się komunikować i czerpać radość ze współpracy z innymi, przeprowadzania burzy mózgów oraz omawiania pomysłów i koncepcji. Osoby uczące się społecznie to na ogół dobrzy słuchacze, którzy są rozważni i wyrozumiali.
Ci uczniowie wolą korzystać z samokształcenia i pracować samodzielnie. Są niezależni, bardzo świadomi siebie i dostosowani do swoich myśli i uczuć. Ci uczniowie wolą przebywać z dala od tłumów i najlepiej uczyć się w cichym miejscu, w którym mogą skupić się na wykonywanym zadaniu.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Niewiele rzeczy w życiu mieści się w łatwym do zdefiniowania schemacie, a preferencje uczenia się nie są wyjątkiem.
Szacuje się, że ok 50 procent populacji ma tendencje do kilku różnych stylów uczenia się. Tych ludzi nazywa się „multimodalnymi” i zwykle odnoszą sukcesy w salach lekcyjnych, które angażują ich w różne style uczenia się na przemian lub w porozumieniu.
Jednak to, że uczniowie mogą odnieść sukces w różnych stylach uczenia się, niekoniecznie oznacza, że powinni być zaangażowani w więcej niż jeden w większości przypadków.
Podczas gdy dzisiejsze bogate w media środowisko uczyniło multimodalne uczenie się łatwiejszym niż kiedykolwiek wcześniej, ostatnie badania zalecają ostrożność przy wprowadzaniu multimedialnych projektów do sal lekcyjnych.
Ogólnie rzecz biorąc, multimedia powinny być traktowane w przemyślany sposób jako środek do osiągnięcia określonego celu edukacyjnego, a nie jako cel sam w sobie, a multimodalne, interaktywne sposoby uczenia się powinny być zarezerwowane dla bardziej złożonych tematów niż do podstawowego zapamiętywania i rozwijania umiejętności.
Twórcą modelu uczenia się przez doświadczenie (ang. Experiential Learning Model) jest David Kolb. Kolb był amerykańskim teoretykiem, badaczem procesów uczenia się.
Jego koncepcje nie były nowe bo powstawały już w latach 70-tych XX wieku. Mimo to wciąż są popularne i ochoczo wykorzystywane podczas szkoleń.
Coraz częściej model ten stosowany jest również przez nauczycieli w trakcie lekcji.
Model Kolba zakłada, że efektywne uczenie się przebiega w czterech etapach powiązanych z czterema zdolnościami i aktywnościami:
Proces ten jest często nazywany jako cykl Kolba.
David Kolb i Roger Fry określili 4 style uczenia się:
Innymi słowy:
Jeśli chcesz przyswajać jak najwięcej informacji wiesz już aby sprawdzić każdy bodziec. Twoja mapa mentalna jest niczym wykres po którym się poruszasz.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Style uczenia się to grupy podejść do nauki, które określają, w jaki sposób uczniowie przyswajają wiedzę i wykonują zadania.
1. Uczenie się przez doświadczenie: doświadczanie, eksperymentowanie, eksploracja i wizualizacja wiedzy.
2. Uczenie się werbalne: czytanie, mówienie, słuchanie, pisanie i refleksja.
3. Uczenie się metodyczne: kombinowanie, rozwiązywanie problemów, analiza i diagnoza.
4. Uczenie się kreatywne: tworzenie, praktyczne rozwiązywanie problemów, konstruowanie, symulacje oraz tworzenie sztuki.
5. Uczenie się w grupie: wymiana opinii, współpraca i dyskusja problemów.
6. Uczenie się przy pomocy mediów: porównywanie, akcentowanie i kojarzenie.
Dobry styl uczenia się to:
1. Doświadczalny: uczymy się poprzez bezpośrednie doświadczenia, aby poznać i zrozumieć problemy.
2. Refleksyjny: wyciągamy wnioski i składamy je wszystkie razem, aby przeanalizować problemy, które napotkaliśmy.
3. Teoretyczny: budujemy koncepcje, teorie i przekonania na podstawie naszych doświadczeń.
4. Przypadkowy: tworzymy hipotezy i sprawdzamy je w naszym doświadczeniu.
5. Polowanie: szukamy informacji na temat naszych hipotez.
6. Porządkowanie: przekształcamy nowe informacje w modele i hipotezy
7. Planowy: planujemy i realizujemy nasz proces uczenia się.
8. Kontrolujący: monitorujemy i oceniamy postępy w naszym uczeniu się.
Koncepcję uczenia się według Kolba definiuje się jako cykliczny proces doświadczalny w którym uczący się identyfikuje jakieś trudności, planuje działania, wykonuje je, zauważa i analizuje ich wyniki, i w wyniku tego wyciąga wnioski. Proces ten składa się z czterech podstawowych styli uczenia się:
konkretne doświadczenie (czucie),
refleksyjna obserwacja (oglądanie),
abstrakcyjne tworzenie pojęć (myślenie),
aktywne eksperymentowanie-(robienie).
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.