B2C business-to-consumer (sprzedaż i e-commerce, plus najważniejsze różnice na marketing biznesowy)

Archetypy Marki. 12 strategii komunikacji (kim jest Twoja marka, przykłady, definicja)
4 lutego, 2023
Jak znaleźć pracę
Jak znaleźć pracę (szukać pracy marzeń, przykłady, oferta)
4 lutego, 2023

B2C business-to-consumer (sprzedaż i e-commerce, plus najważniejsze różnice na marketing biznesowy)

B2C business-to-consumer
Business-to-Consumer (B2C)

Co to jest Business-to-Consumer (B2C)?

Termin business-to-consumer (B2C) odnosi się do procesu sprzedaży produktów i usług bezpośrednio między firmą a konsumentami, którzy są końcowymi użytkownikami jej produktów lub usług. Większość firm, które sprzedają bezpośrednio konsumentom, można określić jako firmy B2C.

B2C to skrót od Business to Consumer, czyli model biznesowy, w którym przedsiębiorstwo oferuje produkty lub usługi bezpośrednio konsumentom indywidualnym. Jest to często wykorzystywany model sprzedaży w branżach takich jak handel detaliczny, e-commerce i usługi konsumenckie.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

B2C stał się niezwykle popularny podczas boomu dotcomów pod koniec lat 90., kiedy był używany głównie w odniesieniu do sprzedawców internetowych, którzy sprzedawali produkty i usługi konsumentom za pośrednictwem Internetu.

Jako model biznesowy, biznes-konsument znacznie różni się od modelu biznes-to-biznes, który odnosi się do handlu między dwoma lub więcej firmami.

Model b2c

Business-to-consumer odnosi się do procesu, w którym firmy sprzedają produkty i usługi bezpośrednio konsumentom, bez pośrednika. B2C jest zwykle używany w odniesieniu do sprzedawców internetowych, którzy sprzedają produkty i usługi konsumentom za pośrednictwem Internetu. B2C online stał się zagrożeniem dla tradycyjnych detalistów, którzy zyskali na dodawaniu marży do ceny.

Zrozumienie relacji między przedsiębiorstwami a konsumentami

Business-to-consumer (B2C) to jeden z najpopularniejszych i powszechnie znanych modeli sprzedaży. Pomysł B2C został po raz pierwszy wykorzystany przez Michaela Aldricha w 1979 roku, który wykorzystywał telewizję jako podstawowe medium dotarcia do konsumentów.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

B2C tradycyjnie odnosiło się do zakupów w centrach handlowych, jedzenia w restauracjach, filmów pay-per-view i reklam informacyjnych. Jednak rozwój Internetu stworzył zupełnie nowy kanał biznesowy B2C w postaci e-commerce, czyli sprzedaży towarów i usług przez Internet.

B2C business-to-consumer

Chociaż wiele firm B2C padło ofiarą późniejszego krachu dot-comów, gdy zainteresowanie inwestorów tym sektorem spadło, a fundusze venture capital wyschły, liderzy B2C, tacy jak Amazon i Priceline, przetrwali wstrząs i od tego czasu odnieśli wielki sukces.

Każda firma, która opiera się na sprzedaży B2C, musi utrzymywać dobre relacje z klientami, aby zapewnić im powrót. W przeciwieństwie do business-to-business (B2B), których kampanie marketingowe mają na celu zademonstrowanie wartości produktu lub usługi, firmy, które polegają na B2C, muszą wywołać emocjonalną reakcję na swój marketing u swoich klientów.

Biznes dla klienta

Witryny B2C vs. Sprzedawcy internetowi

Tradycyjnie wielu producentów sprzedawało swoje produkty detalistom posiadającym fizyczne lokalizacje. Detaliści zarabiali na marży, którą dodawali do ceny płaconej producentowi. Ale to się zmieniło, gdy pojawił się Internet. Powstały nowe firmy, które obiecały sprzedawać bezpośrednio konsumentowi, odcinając w ten sposób pośrednika – detalistę – i obniżając ceny. Podczas załamania boomu internetowego w latach 90. firmy walczyły o zapewnienie sobie obecności w sieci. Wielu sprzedawców zostało zmuszonych do zamknięcia drzwi i wypadło z biznesu.

Dekady po rewolucji dotcomów firmy B2C obecne w sieci nadal dominują nad swoimi tradycyjnymi konkurentami. Firmy takie jak Amazon przetrwały wczesny boom internetowy. Rozwinęli się po swoim wczesnym sukcesie, stając się przełomowymi w branży.

Online B2C można podzielić na 5 kategorii: sprzedawcy bezpośredni, pośrednicy internetowi, B2C oparte na reklamie, oparte na społeczności i oparte na opłatach.

B2C w cyfrowym świecie

Istnieje zazwyczaj pięć rodzajów internetowych modeli biznesowych B2C, z których większość firm korzysta w Internecie, aby dotrzeć do konsumentów.

  1. Sprzedawcy bezpośredni. Jest to najczęstszy model, w którym ludzie kupują towary od sprzedawców internetowych. Mogą to być producenci lub małe firmy lub po prostu internetowe wersje domów towarowych, które sprzedają produkty różnych producentów.
  2. Pośrednicy internetowi. Jest to łącznik lub pośrednicy, którzy w rzeczywistości nie są właścicielami produktów lub usług, które łączą kupujących i sprzedających.
  3. Oparte na reklamie B2C. Ten model wykorzystuje bezpłatne treści, aby przyciągnąć odwiedzających do witryny. Ci odwiedzający z kolei natrafiają na reklamy cyfrowe lub internetowe. Zasadniczo duże ilości ruchu w sieci są wykorzystywane do sprzedaży reklam, które sprzedają towary i usługi.
  4. Oparte na społeczności. Witryny takie jak Facebook, które budują społeczności internetowe oparte na wspólnych zainteresowaniach, pomagają marketerom i reklamodawcom promować swoje produkty bezpośrednio wśród konsumentów. Witryny będą kierować reklamy na podstawie danych demograficznych użytkowników i lokalizacji geograficznej.
  5. Odpłatny. Witryny skierowane bezpośrednio do konsumentów, takie jak Netflix, pobierają opłatę, aby konsumenci mogli uzyskać dostęp do ich treści. Witryna może również oferować bezpłatne, ale ograniczone treści, przy czym większość z nich jest pobierana. New York Times i inne duże gazety często stosują płatny model biznesowy B2C.

Kilkadziesiąt lat po boomie e-commerce firmy B2C nadal mają rosnący rynek: zakupy mobilne. Dzięki aplikacjom na smartfony i ruchowi rosnącemu z roku na rok.

firmy zwracają uwagę na użytkowników mobilnych i wykorzystują tę popularną technologię.

Na początku 2010 roku firmy B2C spieszyły się z tworzeniem aplikacji mobilnych, podobnie jak w przypadku witryn internetowych kilkadziesiąt lat wcześniej. Krótko mówiąc, sukces w modelu B2C opiera się na ciągłej ewolucji wraz z apetytami, opiniami, trendami i pragnieniami konsumentów.

Ze względu na charakter zakupów i relacji między przedsiębiorstwami sprzedaż w modelu B2B może trwać dłużej niż w modelu B2C.

B2C vs. Business-to-Business (B2B)

Jak wspomniano powyżej, model business-to-consumer różni się od modelu business-to-business (B2B). Podczas gdy konsumenci kupują produkty na własny użytek, firmy kupują produkty do użytku. Duże zakupy, takie jak wyposażenie kapitałowe, zazwyczaj wymagają zgody osób kierujących firmą. To sprawia, że ​​siła nabywcza firmy jest znacznie bardziej złożona niż siła nabywcza przeciętnego konsumenta.

W przeciwieństwie do modelu biznesowego B2C struktury cenowe w modelu B2B są zazwyczaj inne. W przypadku B2C konsumenci często płacą tę samą cenę za te same produkty. Jednak ceny niekoniecznie są takie same. W rzeczywistości firmy mają tendencję do negocjowania cen i warunków płatności.

Często Zadawane Pytania

Czym jest biznes dla konsumenta b2c?

Po gwałtownym wzroście popularności w latach 90-tych, business to consumer (B2C) coraz częściej stał się terminem odnoszącym się do firm, których końcowymi użytkownikami są konsumenci. Stoi to w przeciwieństwie do business to business (B2B) lub firm, których głównymi klientami są inne firmy. Firmy B2C działają w Internecie i sprzedają produkty klientom online.

Jaki jest przykład firmy typu business to consumer?

Jednym z przykładów dużej firmy B2C jest dzisiaj Shopify, która opracowała platformę dla małych detalistów, aby sprzedawać swoje produkty i docierać do szerszego grona odbiorców online. Jednak przed pojawieniem się Internetu, business to consumer był terminem używanym na przykład do opisywania restauracji na wynos lub firm w centrach handlowych. W 1979 roku Michael Aldrich użył tego terminu, aby przyciągnąć konsumentów za pośrednictwem telewizji.

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę
Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.

Klient indywidualny, czy detaliczny musi starannie przejść przez cały cykl zakupowy. Każda pojedyncza transakcja prowadzi sumarycznie do wzrostu zamówień co powoduje że Twoja firma może się rozwijać. Więc jeśli prowadzisz przedsiębiorstwo w tym modelu, czy sklep internetowy to odpowiedni skrót, czyli growth hack może spowodować że Twój lejek sprzedażowy, czy marketingowy będzie przynosił oszałamiający zwrot ROI.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
B2C business-to-consumer (sprzedaż i e-commerce, plus najważniejsze różnice na marketing biznesowy) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Różnica między kanałami sprzedaży B2B i B2C

Kanały sprzedaży B2B i B2C różnią się między sobą sposobem, w jaki przedsiębiorstwa prowadzą sprzedaż i nawiązują kontakt z klientami.
B2B (Business to Business) to sprzedaż produktów lub usług przez jedną firmę innej firmie. W tym modelu sprzedaży, decyzje zakupowe są często podejmowane przez kilka osób i wiążą się z dużymi zakupami. Kanały sprzedaży B2B często obejmują bezpośrednie spotkania handlowe, telefoniczne rozmowy sprzedażowe i zaawansowane narzędzia sprzedażowe, takie jak CRM i automatyzacja sprzedaży.
B2C (Business to Consumer) to sprzedaż produktów lub usług bezpośrednio konsumentom indywidualnym. W tym modelu sprzedaży, kanały sprzedaży obejmują sklepy internetowe, sklepy stacjonarne, reklamy i inne formy marketingu bezpośredniego. W B2C, decyzje zakupowe są często podejmowane przez jedną osobę i wiążą się z mniejszymi zakupami.
Ogólnie rzecz biorąc, różnice między kanałami sprzedaży B2B i B2C wynikają z różnic w celach i potrzebach klientów, którymi są firmy i konsumenci indywidualni.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)