Transkrypt filmu pt.
Zawartość strony
Fanta: napój, którym każdego dnia cieszą się miliony, który w rzeczywistości ma bardzo ciekawe pochodzenie. W tym filmie cofniemy się do czasów II wojny światowej, aby zobaczyć, w jakich ciekawych okolicznościach powstał jeden z najpopularniejszych napoi na świecie. Na imię mam Rafał Szrajnert i zapraszam na ten film.
Mamy rok 1933 i Hitler właśnie doszedł do władzy, w Niemczech rosła kolejna siła. Coca Cola, jeden z sztandarowych produktów firm z ameryki, weszła na niemiecki rynek w 1929 roku dzięki temu człowiekowi który nazywał się, Max Keith. Własnoręcznie zbudował całą infrastrukturę firmy w Niemczech, zaczynając od rozlewni we Frankfurcie i magazynów w Kolonii. Wraz z grupą sprzedawców ruszył na ulice każdego większego miasta, rozprowadzając ulotki i rozwieszając plakaty, dopóki każdy Niemiec nie dowiedział się o Coca Coli.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Poprzez swój agresywny marketing Keith zrobił coś naprawdę niezwykłego: kraj z wielowiekową tradycją alkoholową, nauczył pić napoje gazowane. Oczywiście wyczucie czasu Keitha było bez zarzutu. Budował fabryki i zatrudniał ludzi, kiedy wszystko było tanie z powodu Wielkiego Kryzysu. Następnie, gdy Niemcy zaczęły odradzać się na początku lat 30. XX wieku, Coca Cola Keitha była pierwszym produktem, który wielu ludzi kupiło, gdy w końcu mieli wolny dochód. Technologia też była wtedy pomocna. W ameryce zaczęto używać lodówek w sklepach aby serwować zimną coca colę i t samo zawędrowało do niemiec. Oczywiście Keith był bardzo ostrożny w swoich reklamach: dołożył wszelkich starań, aby ukryć fakt, że Coca Cola była w rzeczywistości amerykańskim biznesem. W każdym ogłoszeniu wymieniał niemiecką spółkę zależną, a nawet próbował zaciemnić strukturę własności, twierdząc, że amerykańska firma nie jest udziałowcem, a jedynie pożyczkodawcą, dostarczając tajną formułę i pieniądze.
W pewnym sensie Keith miał rację: jego fenomenalny sukces przekonał amerykańskich przełożonych do zapewnienia mu niesamowitej niezależności, do tego stopnia, że do 1935 roku produkował 7 z 9 tajnych składników Coca Coli we własnych fabrykach. W tym momencie Niemcy stały się już największym rynkiem Coca Coli poza Ameryką, ale Keith dopiero się rozkręcał. Igrzyska Olimpijskie w Berlinie w 1936 r. stały się chwilą triumfu zarówno dla Hitlera, jak i dla samego Keitha. Ponieważ Niemcy zdobyły 33 złote medale i łącznie wszystkich aż 89, czyli o wiele więcej niż jakikolwiek inny kraj, banery Coca Coli były widoczne wszędzie, a w tym roku sprzedano ponad milion skrzynek.
Jednak pomimo tego osiągnięcia, nad imperium coli Keitha pojawiło się nowe zagrożenie. Pod rozkazami Hitlera niemiecka gospodarka miała rozpocząć czteroletni plan zbrojeń i samowystarczalności, a to oznaczało znacznie mniej transportów z Ameryki. Keith nie miał innego wyjścia, jak tylko rozszerzyć produkcję. Kiedy w marcu tego roku naziści zaanektowali Austrię, Keith szybko założył tam filię.
Po zaatakowaniu Polski dostawy Coca Coli z Ameryki były bardzo ograniczone i zostały całkowicie wstrzymane, gdy Stany Zjednoczone przystąpiły do wojny w 1941 roku. Jako dyrektor amerykańskiej firmy Keith obawiał się, że może zostać uwięziony, a jego firma znacjonalizowana, co dokładnie się stało w stosunku do niemieckich spółek zależnych jak General Motors i IBM. Nazistowska biurokracja była chętna do kontynuowania nacjonalizacji, której dokonywała w latach 30, a Keith był łatwym celem.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Jego jedynym rozwiązaniem było wstąpienie do aparatu Państwowego. Na szczęście przyjaźnił się z nazistowskim ministrem sprawiedliwości, który powołał Keitha na stanowisko do Urzędu. Z tej pozycji Keith był nie tylko bezpieczny przed nazistami, ale mógł także uratować inne europejskie firmy Coca Coli. Gdy niemiecka machina wojenna przetoczyła się przez Europę, Keith przejął fabryki Coca Coli we Francji, Holandii, Belgii i Norwegii. Ale oczywiście wszystkie fabryki na świecie byłyby bezużyteczne, gdyby nie miały nic do produkcji, a Keith nie miał już żadnych przesyłek pochodzących z Ameryki. Racjonował dwa brakujące składniki Coca Coli najlepiej, jak potrafił, rezerwując swoje ograniczone zapasy do użytku w nazistowskich szpitalach, ale nawet to racjonowanie trwało tylko kilka lat. Keith musiał albo znaleźć nowy produkt, albo zbankrutować, ale gdy niemiecka gospodarka zbliżała się do całkowitej mobilizacji, dostępnych mu składników było niezwykle mało. Keith poprosił swoich chemików, aby stworzyli przepis z tego, co nazwał „resztkami resztek”. Był to błonnik jabłkowy który został z resztek po produkcji octu i serwatka która została po produkcji sera. W zależności od tego, jakie produkty sprowadzano z Włoch, przepis również czasami zawierał pomarańcze, cytryny lub winogrona.
Sam napój nie był smaczny i w rzeczywistości przez większość czasu nie był nawet używany jako coś do picia, ale zamiast tego ludzie dolewali go do zupy. Niemniej jednak Keith w końcu miał produkt, który mógł z łatwością wyprodukować, a od 1940 roku europejskie fabryki Coca Coli w Europie znów działały z pełną wydajnością. Długi nie mogli wymyśleć nazwy i posłużyli się niemieckim „fantastisch” ostatecznie zostało to skrócone do nazwy Fanta. Zanim zapasy Coca Coli dla Keitha się wyczerpały w 1943 roku, sprzedawał 3 miliony skrzynek Fanty rocznie, ale gdy Front Wschodni zwrócił się przeciwko Niemcom, wojna zaczęła zbierać swoje żniwo. Kiedy armia zaczęła rekwirować ciężarówki Keitha, musiał zacząć butelkować swój napój, aby umieścić swoją firmę na liście przedsiębiorstw „niezbędnych” do działań wojennych. A jednak od 1943 r. niemieckie siły powietrzne były stopniowo unicestwiane, do tego stopnia, że alianci codziennie bezkarnie bombardowali niemieckie miasta. Każda z fabryk Keitha została przynajmniej raz zbombardowana podczas wojny, gdy jego siedziba w mieście Essen została całkowicie zrównana z ziemią. W styczniu 1945 r. nazistowski rząd załamywał się i szukał zdrajców, których mógłby obwiniać za klęskę. Ministerstwo Sprawiedliwości nie było już bezpieczne dla Keitha: najpierw nakazało mu zmienić nazwę swojej firmy na inną niż Coca Cola, a potem wezwało go do Berlina na „przesłuchanie” i rozpoczęcie procesu nacjonalizacji jego firmy. Przyjaciel Keitha z Ministerstwa Sprawiedliwości nie żył i został zastąpiony, ale alianci zbombardowali siedzibę urzędu zabijając nowego ministra i praktycznie ratując Keitha przed pewną śmiercią. Przez następne trzy miesiące kontynuował butelkowanie Fanty, aż w maju 1945 roku Amerykanie znaleźli go w częściowo zniszczonej fabryce. Jego pierwszym telegrafem do amerykańskiej centrali było potwierdzenie, że niemiecka filia wciąż żyje i prośba o pomoc. Gdy alianci wyzwalali Europę, inżynierowie Coca Coli szli tuż za nimi, odbudowując swoje fabryki i butelkując Coca Colę w Niemczech. W Ameryce Keith został okrzyknięty bohaterem: nie tylko utrzymywał firmę przy życiu, ale nigdy oficjalnie nie został członkiem partii nazistowskiej, utrzymując Coca Colę z dala od skazy faszyzmu. Dzięki swoim wysiłkom Keith został prezesem Coca Cola Europe i po kilku latach starannego planowania wydał bardzo smaczną wersję Fanty na całym świecie w 1955 roku. Od tego czasu Fanta stała się jednym z najlepiej sprzedających się napojów koncernu Coca Coli, ale wszystko stało się dzięki jednemu śmiałemu człowiekowi. Także pamiętaj następnym razem jak będziesz w sklepie. Fantastisch.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Max Keith (ur. Ok. 1903 r.) był niemieckim biznesmenem, który był szefem Coca-Cola GmbH, głównego rozlewni Coca-Coli w nazistowskim okresie historii Niemiec.
Keith rozpoczął pracę w niemieckiej filii Coca-Coli w 1933 roku, w wieku 30 lat.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.