Znaczenie kolorów w psychologii (symbolika kolorów, przykłady, definicja)

Coaching Sprzedażowy – menedżera i zespołu handlowców (przykłady, definicja, oferta, cennik)
16 lutego, 2023
socjalizm
Socjalizm – co to? (przykłady, definicja)
16 lutego, 2023

Znaczenie kolorów w psychologii (symbolika kolorów, przykłady, definicja)

Znaczenie kolorów w psychologii
Znaczenie kolorów w psychologii

Znaczenie kolorów w psychologii (symbolika kolorów)

Kolory towarzyszą człowiekowi od wieków. Zaczerpnięte z otaczającej nas przyrody, szybko odnalazły drogę do znaczeń symbolicznych poprzez wykorzystanie w sztuce, rzemiośle i technikach zdobienia ciała.

Ludzie wykorzystywali kolory, aby coś oznaczyć, aż zaczęły one nieść ze sobą własne, alegoryczne lub symboliczne znaczenie.

W różnych kulturach czy systemach wierzeń kolorom przypisywano czasem zupełnie przeciwstawne znaczenia, a ich bogata symbolika jest wykorzystywana po dziś dzień. O znaczeniu kolorów ma coś do powiedzenia również współczesna nauka.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Kolory w kulturze

Wraz z rozwojem sztuki i rzemiosła ludzie odkrywali coraz więcej barwników, dzięki którym mogli nadać przedmiotom konkretne kolory. Stroje w określonych barwach zaczynały przysługiwać konkretnym grupom społecznym, kolory przypisywano różnym bóstwom i wykorzystywano przy różnorodnych okazjach rytualnych.

Z czasem, tak samo jak pierwsze struktury rodzinne zmieniły się w liczne i złożone społeczności, tak kolory nabrały stałych, symbolicznych znaczeń, odrębnych dla danej kultury. Spójrzmy na przykład ceremonii zaślubin i stroju panny młodej.

Obecnie w kręgu kultury zachodniej pozostaje właściwie oczywistym, że panna młoda występuje na ślubie w białej sukni, której barwa symbolizuje czystość i niewinność.

Choć takie znaczenie w tradycji chrześcijańskiej przypisywano bieli już od średniowiecza, biel na sukniach ślubnych jest modą stosunkowo nową i nie do pomyślenia w innych kulturach.

W Indiach, podobnie zresztą jak dla starożytnych Słowian, biały jest kolorem żałoby, związanym ze śmiercią bliskiej osoby, a indyjskie panny młode tradycyjnie wybierają na ślub czerwony – kolor szczęścia i małżeńskiej miłości.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Symbolika kolorów w kręgu kultury zachodniej

Wspomniana już biel oprócz czystości, niewinności kojarzona jest z odnową życia duchowego i trwaniem w cnotach chrześcijańskich. Oznacza prostotę, dobro, prawdomówność i czyste intencje.

W sztuce sakralnej białe szaty nosi Maryja, a Jezus jest często przedstawiany w postaci białego baranka. Z kolei czarna barwa symbolizuje przede wszystkim śmierć i żałobę, także symboliczne „obumarcie dla świata” jako pogrążenie się w smutku i depresji.

Kolor czerwony jest związany z dynamizmem, czynem, krwią, ogniem i pożądaniem; symbolizuje energię życiową, ale także krew i mękę Chrystusa. Fioletowy i purpura, w średniowieczu będące kolorem królów i dostojników kościelnych, obecnie symbolizuje luksus, ekstrawagancję; również duchowość, jasnowidzenie czy zdolności parapsychiczne.

Bardzo wiele znaczeń symbolicznych niesie ze sobą kolor niebieski – to spokój, stabilizacja, lojalność, wierność, uduchowienie, pewność i bezpieczeństwo.

Zielona barwa jest skojarzona z wzrostem, obfitością, uzdrowieniem oraz nadzieją.

Znaczenie kolorów i psychologia koloru, co oznaczają barwy i odcienie?

Kolory mają różne znaczenia i mogą wpływać na nasze emocje, nastrój i zachowanie. Poniżej przedstawiam krótki opis znaczenia niektórych kolorów:

  1. Czerwony – to kolor energii, pasji i aktywności. Może wprowadzać nas w stan pobudzenia i zwiększać naszą pewność siebie.
  2. Pomarańczowy – to kolor optymizmu, witalności i entuzjazmu. Może wpływać na naszą kreatywność i zachęcać do podejmowania działań.
  3. Żółty – to kolor radości, wiedzy i optymizmu. Może wprowadzać nas w dobry nastrój i zwiększać naszą koncentrację.
  4. Zielony – to kolor natury, harmonii i równowagi. Może wprowadzać nas w stan relaksu i wyciszenia.
  5. Niebieski – to kolor spokoju, stabilności i zaufania. Może działać uspokajająco i łagodzić nasze emocje.
  6. Fioletowy – to kolor intuicji, tajemniczości i kreatywności. Może wprowadzać nas w stan zastanowienia i pomagać w rozwijaniu intuicji.
  7. Różowy – to kolor delikatności, romantyzmu i miłości. Może wprowadzać nas w stan relaksu i ukojenia.
  8. Szary – to kolor powagi, formalności i niezdecydowania. Może działać sterylizująco i przyspieszać nasze myśli.
  9. Czarny – to kolor tajemniczości, elegancji i mocy. Może wprowadzać nas w stan skupienia i zwiększać naszą determinację.

Oczywiście, znaczenie kolorów może być różne w różnych kulturach i kontekstach społecznych. Co więcej, każdy z nas może indywidualnie odbierać kolory w inny sposób, w zależności od naszego doświadczenia i osobistych preferencji.

Znaczenie kolorów w psychologii

Współcześni naukowcy dowiedli, że oprócz nałożonych poprzez tradycję znaczeń kulturowych, poszczególne kolory mają także bardziej bezpośredni wpływ na psychikę człowieka, niezależny od kultury, w której się wychował. Przykładowo, kolor niebieski oddziałuje uspokajająco i wyciszająco na sferę emocjonalną, a także obniża ciśnienie krwi i wspomaga kreatywne myślenie.

Podobne właściwości ma barwa zielona, co tłumaczy się w prosty sposób – są to kolory nieba i lasu, a więc naszego naturalnego środowiska. Znaczenie koloru czerwonego wywodzi się natomiast od krwi, oznaczającej niebezpieczeństwo lub zwycięstwo – czerwony odbieramy jako kolor siły, witalności, ale jednocześnie działa on wzmacniająco na takie emocje, jak gniew czy irytacja.

Wiedza o wpływie kolorów na psychikę i stan emocjonalny jest bardzo przydatna, kiedy projektujemy wnętrze mieszkalne czy użytkowe. Dzięki temu wiemy, że aby zadbać o komfort snu, sypialnię należy pomalować na niebiesko – czerwone ściany nie są najlepszym pomysłem.

Żółty i pomarańczowy działają energetyzująco, ale w zbyt dużym natężeniu mogą drażnić, podobnie jak różowy, którego pastelowe odcienie dają wrażenie przytulności i delikatności.

Szary jest kolorem neutralnym, jednak niektórzy mogą go odbierać jako przygnębiający, a biel jest odbierana jako chłodna, czysta i uspokajająca.

Kolory mają istotne znaczenie w psychologii, ponieważ mogą wpływać na nasze emocje, zachowanie i postrzeganie świata. Poniżej przedstawiam krótki opis znaczenia niektórych kolorów w psychologii:

  1. Czerwony – to kolor aktywności, pobudzenia i pasji. Może zwiększać naszą energię i siłę woli, ale również wprowadzać w stan stresu i agresji.
  2. Pomarańczowy – to kolor entuzjazmu, witalności i radości. Może zwiększać naszą kreatywność i motywację, ale również wywoływać niecierpliwość i nadmierną ekscytację.
  3. Żółty – to kolor radości, optymizmu i intelektu. Może zwiększać naszą koncentrację i pobudzać do działania, ale również powodować niepokój i lęk.
  4. Zielony – to kolor równowagi, harmonii i natury. Może działać uspokajająco i relaksująco, ale również wywoływać uczucie obojętności i stagnacji.
  5. Niebieski – to kolor spokoju, stabilności i zaufania. Może działać uspokajająco i łagodzić stres, ale również wprowadzać w stan melancholii i smutku.
  6. Fioletowy – to kolor duchowości, kreatywności i tajemniczości. Może pobudzać naszą wyobraźnię i intuicję, ale również wprowadzać w stan rozproszenia i niepewności.
  7. Różowy – to kolor miłości, delikatności i harmonii. Może działać uspokajająco i łagodzić napięcie emocjonalne, ale również kojarzyć się z infantylnością i słabością.
  8. Szary – to kolor powagi, formalności i niezdecydowania. Może działać uspokajająco i harmonizująco, ale również wprowadzać w stan nudności i braku emocji.
  9. Czarny – to kolor tajemniczości, elegancji i siły. Może działać przyciągająco i zwiększać naszą pewność siebie, ale również kojarzyć się z pesymizmem i smutkiem.

Warto jednak pamiętać, że znaczenie kolorów w psychologii jest subiektywne i może różnić się w zależności od kultury, osobistych preferencji i kontekstu społecznego.

Psychologia kolory osobowości

Są również psychologowie zajmujący się tym, jak wygląd danej osoby odzwierciedla jej osobowość i stan emocjonalny. Zwracają oni uwagę na paletę barw, w jakich występują nasze stroje, przy założeniu, że kolory ubrań są wybierane nieświadomie.

Znaczenie kolorów w psychologii
Znaczenie kolorów w psychologii

W takim ujęciu, czarny informuje o szukaniu energii do działania i przemyśleniach egzystencjalnych, czerwony o potrzebie fizycznej i emocjonalnej aktywności, zielony poszukiwanie wewnętrznej równowagi i potrzebę skupienia się na swoim rozwoju, niebieski o potrzebie tworzenia i dzielenia się swoimi przemyśleniami i kreatywnością, żółty to potrzeba kontaktu z innymi oraz dążenie do rozładowania problemów psychicznych, pomarańczowy oznacza dążenie do postawionego sobie celu, granatowy podkreśla naszą odpowiedzialność i umiejętność sprawowania kontroli, brązowy to potrzeba stabilizacji, a fioletowy odnosi się do sfery duchowej i poszukiwania odpowiedzi na pytania egzystencjalne.

Co myślisz o temacie jakim jest Znaczenie kolorów w psychologii (symbolika kolorów)? Daj znać w komentarzu.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Znaczenie kolorów w psychologii (symbolika kolorów, przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)