Zawartość strony
Szukasz informacji dotyczących tajemniczo brzmiącego terminu sygnalista? Chcesz dowiedzieć się, kim jest i jaką rolę będzie pełnił, szczególnie w obliczu wdrożeń wymogów i dyrektyw unijnych?
Sprawdź, jakie obowiązki i prawa będzie miał, a także, w jaki sposób jego rola będzie chroniona.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Jest to określenie, które pochodzi bezpośrednio od angielskiego słowa whistleblower, a oznacza osobę, która wyłapuje i identyfikuje przejawy nieprawidłowości występujących w zakładach pracy lub organizacjach, nie ponosząc za to żadnych konsekwencji. Wszystkie zauważone sprawy raportuje do swoich bezpośrednich przełożonych.
W przypadku braku reakcji ze strony kierownictwa lub szefa, kierując się procedurą swoich działań, ma prawo do poinformowania kolejnej instancji, którą są organy ścigania. Jest to prawnie i w pewnym sensie społecznie akceptowalne stanowisko pracownika, który dostarcza odpowiednim osobom informacji o zaniechaniach w prawie i obowiązkach pracy, a także o działaniach prowadzonych wbrew prawu.
Sygnalista, demaskator (ang. whistleblower) – to osoba, która działając w dobrej wierze, zgłasza lub ujawnia informacje o nieprawidłowościach, lub nielegalnych działaniach.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Osoba, która może być uznana za sygnalistę, musi spełniać określone warunki. Na pierwszym miejscu powinny znaleźć się dowody, które mogą potwierdzić nieprawidłowości, które zaistniały w związku z pracą oraz w ramach danej organizacji. Sprawdzone i potwierdzone dowody, pomogą w eliminacji takich zachowań w miejscu pracy. Sygnalista powinien odznaczać się również chęcią i motywacją do podjęcia odpowiednich kroków wobec nieodpowiedniej postawy pracowników.
Powinien kierować się także dobrem i zasadami firmy, a także prawem pracy. Dobrze jest, gdy wykonuje to w tak zwanej dobrej wierze, bez ukrytej chęci zemsty czy złośliwości.
Sygnalistą może zostać nie tylko osoba związana z miejscem pracy, w którym wystąpiły nieprawidłowości, ale także partner biznesowy, klient lub były pracownik firmy czy przedsiębiorstwa. W pierwszym przypadku mówi się o sygnaliście wewnętrznym, a w drugim o zewnętrznym.
Pojęcie i pozycja sygnalisty nie były dotychczas zapisane w prawie czy kodeksie pracy. Od grudnia 2021 roku weszła w życie nowa Dyrektywa Europejskiego Parlamentu i Rady.
Reguluje ona i jednocześnie potwierdza wszelkie kwestie ochrony osób zgłaszających chęć zostania sygnalistą.
Zapisy w dyrektywie ustalają możliwość zgłaszania nieprawidłowości poprzez kanał wewnętrzny, zewnętrzny, a także w formie oświadczenia publicznego.
Pierwszy i drugi kanał przewiduje raportowanie faktów swojemu przełożonemu lub odpowiednim organom ścigania. Podanie do publicznej wiadomości można zrealizować przez zgłoszenie nieprawidłowości mediom.
Obowiązek stworzenia przez pracodawców procedur działania oraz kanałów zgłaszania uchybień w miejscu pracy pojawił się wraz z wprowadzeniem unijnej dyrektywy do polskiego prawa. Ważne jest, aby kanały charakteryzowały się poufnością. Osoby nieupoważnione nie powinny mieć dostępu do danych osobowych sygnalistów.
Dane sygnalistów mogą być ujawnione jedynie w przypadku zmiany statusu sprawy na oficjalną, rozpatrywaną w ramach postępowania karnego. Kanał zgłoszeń powinien mieć możliwość zgłaszania naruszeń w formie ustnej oraz pisemnej.
Pracodawca ma także obowiązek utworzenia odpowiedniego rejestru zgłoszeń, które będą spływać od sygnalistów. W każdym przypadku najważniejsza jest bezwarunkowa ochrona osób zgłaszających nieprawidłowości.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Po pierwsze istnieje zakaz działania w ramach zemsty wobec zgłaszającego naruszenia zasad lub prawa w miejscu pracy. Chodzi w tym przypadku o degradację stanowiska, zwolnienie z pracy, zmianę miejsca pracy lub wszelkie inne zmiany niekorzystnie wpływające na pracownika.
Niedopuszczalne i zakazane są wszelkie przejawy prześladowania i poniżania sygnalisty przez przełożonych lub współpracowników.
Znosi się także z sygnalisty odpowiedzialność za naruszenie poufności danych lub tajemnicy firmowej w trakcie zgłaszania. Jawne działanie jest integralną częścią procedury zgłoszenia i nie spowoduje żadnych konsekwencji dla sygnalisty w przyszłości. Na pracodawcy spoczywa obowiązek udowodnienia, iż wszelkie działania odwetowe zrealizowane zostały z uzasadnionego powodu.
Sygnaliści to osoby zajmujące się odbiorem, analizą i przekazywaniem sygnałów oraz komunikatów, które pochodzą z różnych źródeł, takich jak radia, telewizja, systemy alarmowe, systemy monitoringu i innych urządzeń komunikacyjnych.
W zależności od dziedziny, w której pracują, sygnaliści mogą zajmować się różnymi zadaniami. Na przykład w dziedzinie wojskowej sygnaliści odpowiadają za przekazywanie informacji między jednostkami wojskowymi, w tym koordynowanie działań w czasie operacji wojskowych. W dziedzinie transportu i logistyki sygnaliści zajmują się koordynacją ruchu pociągów, samolotów, statków i innych środków transportu.
W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie mają sygnaliści w branży finansowej. Sygnaliści finansowi zajmują się analizą rynków finansowych i przewidywaniem zmian w cenach różnych instrumentów finansowych, takich jak akcje, obligacje, waluty i surowce. Na podstawie swoich analiz i przewidywań sygnaliści finansowi udzielają rekomendacji inwestycyjnych swoim klientom lub pracodawcom.
Nie da się ukryć, iż wśród pracowników powszechna jest opinia, która zniechęca i odciąga potencjalnych chętnych do działań, realizowanych zgodnie z pozycją sygnalisty.
Przyczyną tego stanu rzeczy jest być może przekonanie, iż zgłoszenie może być źle odebrane przez pracodawcę i przyczyni się do zemsty z jego strony na pracowniku.
Istnieje także realna obawa przed odkryciem się sygnalisty i jego tożsamości, co może wiązać się w niektórych środowiskach z łatką donosiciela lub konfidenta.
Ważne jest, aby uniknąć takich sytuacji i złagodzić nastroje poprzez zachowanie podstaw zaufania społecznego w miejscach pracy i instytucjach. Do realizowania tego zadania potrzebna jest właśnie unijna dyrektywa, która dołączona została do kanonu polskiego prawa.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.