Poprawa SEO WordPress i pozycjonowania ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju Twojego biznesu.
Niestety sporo poradników, które opisują pozycjonowanie WP i WooCommerce, jest bardzo techniczna i trudna.
Z tego powodu postanowiłem przygotować to proste kompendium, które pokaże Ci w łatwy sposób techniki SEO i jak pozycjonować stronę nw WordPress.
Bez przedłużania, zacznijmy.
Zawartość strony
SEO, to skrót od angielskiej nazwy Search Engine Optimization. Celem jest optymalizacja pod silniki wyszukiwarek i zdobycie widoczności organicznej.
W Polsce często zamiennie mówi się pozycjonowanie, ale to nie jest do końca właściwe.
Pozycjonowanie to znacznie szerszy termin i obejmuje także działania „poza stroną”.
Klasyczne SEO dotyczy raczej działań „na stronie”.
W SEO WordPress możemy wyróżnić metody legalne, polecane w poradniku dla webmasterów od Google (tzw. White Hat). A także metody niedozwolone, mające na celu oszukanie wyszukiwarek (tzw. Black Hat), za które można dostać karę i nawet stracić całą widoczność.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
W tym poradniku SEO WordPress zajmiemy się więc tylko tymi dozwolonymi.
Dzięki temu, kiedy ludzie będą szukać w internecie tematów o których piszesz to automatycznie będzie im się wyświetlać Twoja strona.
Wyszukiwarki internetowe są doskonałym źródłem cennego ruchu.
Prawdę mówiąc, w wielu przypadkach konwertują na sprzedaż, czy pozyskiwanie leadów o wiele lepiej niż płatna reklama PPC, lub social media.
Dlaczego?
Ponieważ do Google wchodzimy kiedy czegoś szukamy. Czyli jesteśmy świadomi i szukamy produktu.
Reklama płatna dopiero „narzuca” nam, że czegoś możemy potrzebować.
W dodatku WordPress jest przyjazny do pozycjonowania i posiada masę przydatnych wtyczek.
To wszystko sprawia, że SEO WP wydaje się być doskonałym rozwiązaniem dla każdego kto chce rozwijać swoją firmę w internecie.
A jeśli Twoja witryna nie będzie przyjazna dla wyszukiwarek, to nie będzie w nich widoczna.
Możesz zrobić to samemu, lub może Ci pomóc nasz agencja SEO:
To już nie te czasy kiedy techniczne SEO było zmorą i wymagało sporych umiejętności w programowaniu, rozumieniu HTML, PHP, JS i CSS.
Kiedyś wyglądało to tak:
Pokażę Ci teraz w prosty sposób co możesz zrobić.
Jeśli masz zaznaczoną opcję noindex, to w kodzie witryny będzie to wyglądać mniej więcej tak:
I to jest błąd!
Co to znaczy?
Otóż wyszukiwarki nie będą w ogóle zwracać uwagi na Twoją stronę.
Wejdź zatem w panelu WordPress w: Ustawienia > Czytanie > Widoczność w wyszukiwarkach > Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie witryny.
Upewnij się, że ta opcja jest odznaczona.
Przyjazne adresy URL są opisowe i zawierają słowa kluczowe, które w łatwy sposób komunikują wyszukiwarkom i użytkownikom o czym jest dana strona.
Ustawisz to w „ustawienia bezpośrednich odnośników”.
Oczywiście powyższy przykład https://unicornads.pl/?p=123 jest niepoprawny.
Jak się okazuje adresy URL, podobnie jak nazwa Twojej domeny (domain anchor name) są ważnymi czynnikami SEO WordPress.
Więc jeśli chodzi o adresy URL, Google poleca, że:
Korzystanie ze struktury permalinków przyjaznej SEO WordPress zwiększy Twoje szanse na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Mała uwaga: Jeśli masz już witrynę od dłuższego czasu i zbudowałeś na niej sporą widoczność to nie zmieniaj adresów URL. Nawet jak zastosujesz do każdego z nich przekierowanie 301 to raczej nie będziesz mieć tych samych pozycji co przed zmianą.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Google Search Console to podstawowe narzędzie w którym możesz sprawdzać linki, czy stan witryny.
Aby korzystać z Search Console, musisz potwierdzić, że jesteś właścicielem witryny. W tym celu musisz się zalogować do GSC i kliknąć dodaj usługę:
Kiedyś dodawało się poszczególne wersje:
Teraz jest łatwiej i możesz dodać całą domenę.
W WordPress natomiast musisz ustawić jedną wersję domeny:
Wejdź w: Ustawienia > Ogólne > Adres WordPressa (URL) > Adres witryny (URL)
Zadbaj, aby te adresy były takie same.
Jeśli chodzi o WordPress SEO plugins, to ja osobiście używam Rankmath.
Bardzo popularne jest także Yoast SEO, które ma także kompatybilność z Elementor’em.
Dobra wtyczka SEO musi zawierać możliwości, aby dodać:
Jeśli chodzi o kategorie i tagi wordpress, to wiele osób zaleca dodanie noindex.
Mapa witryny XML to sformatowany plik, który zawiera listę wszystkich stron w Twojej witrynie.
Pomaga to wyszukiwarkom znaleźć i zaindeksować wszystkie Twoje treści.
Dodanie mapy witryny XML bezpośrednio nie poprawia rankingów widoczności organicznej w wyszukiwarce Twojej witryny, ale pomaga w tym, aby crawler mógł szybko znaleźć strony i dodać ją do indeksu stron.
Mapę witryny XML zrobi dla Ciebie każda wtyczka SEO WordPress do pozycjonowania, a kiedy będziesz miał ją gotową to dodaj w Google Search Console, w zakładce „mapy witryny”.
Google Search Console , znane również jako Narzędzia dla webmasterów, to zestaw narzędzi od Google, które umożliwiają właścicielom witryn wgląd w to, jak ich treść jest postrzegana przez wyszukiwarkę. Udostępnia dane i raporty, które pomogą Ci zrozumieć, jak Twoje strony wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Możesz także zobaczyć, jakich haseł używają użytkownicy, czyli co konkretnie wpisują, aby znaleźć Twoją witrynę, a także jak każda strona pojawia się w wynikach wyszukiwania i jak często Twoje strony są klikane.
https://www.wpbeginner.com/wordpress-seo/
Początkujący w SEO popełniają wiele błędów.
Pozycjonowanie to proces i nie wystarczy zainstalowanie tylko wtyczki SEO.
Google aktualizuje swój algorytm na bieżąco.
Ostatnimi czasy na znaczeniu zyskała koncepcja topical authority, a także semantyczne SEO.
Co to jest Semantyczne SEO?
Semantyczne SEO (ang. semantic SEO) to praktyka pisania treści na swojej stronie internetowej pod cały temat, a nie tylko słowa kluczowe.
Jak działa Topical Authority?
Autorytet tematyczny zyskał na znaczeniu dzięki algorytmowi Hummingbird w 2013 r, kory zmienił sposób, w jaki Google zaczęło analizować treści.
Wyszukiwarka Google za pomocą algorytmu była w stanie zrozumieć pojęcia i relacje między słowami kluczowymi.
Więc jak widzisz zmieniło to sposób wyświetlania w rankingu treści, który od tamtej chwili był oceniany na podstawie trafności zapytania użytkownika.
Czyli, aby strategia SEO WordPress była skuteczna, to musisz oprócz danego słowa kluczowego opisać cały temat.
Jeśli chodzi o optymalizację wpisu to pamiętaj o:
Słowa kluczowe, inaczej frazy to wciąż jedna z najważniejszych rzeczy w pozycjonowaniu.
Doskonałe narzędzie do badania słów kluczowych to Semrush. Możesz wypróbować trial.
Natomiast jeśli chodzi o całkowicie darmowe to sprawdź Google Keyword Planner:
Obok sugestii innych fraz kluczowych, zobaczysz także tabelkę która określa konkurencję w reklamach płatnych PPC Google Ads i stawki za górę i dół strony:
Jeśli zobaczysz wysoką konkurencję i wysoką stawkę to znaczy, że dane słowo kluczowe przynosi wielu klientów, ponieważ jest to tzw. fraza transakcyjna.
Planowanie architektury informacji (struktura strony) składa się m.in. z:
Dobra architektura informacji w witrynie ułatwia:
Zacznij od utworzenia odpowiednich kategorii, jeśli pozycjonowanie WordPress to coś co bierzesz na poważnie.
Celem jest utrzymanie „płaskiej” architektury. W ten sposób przejście z jednej strony na inną stronę w Twojej witrynie zajmuje tylko 3-4 kliknięcia (reguła 3 kliknięć od strony głównej).
https://uniqueseo.pl/white-hat-seo/
Następnie używaj wewnętrznych linków, aby kierować moc linków zwrotnych (backlinki) do stron o wysokim priorytecie w swojej witrynie. Tzw. money site, czyli transakcyjnych (jak np produkty, lub kategorie w SEO e-commerce).
W przepływie link juice pomagają też tzw. pillar page:
Wyszukiwarki przypisują każdej stronie w Twojej witrynie ocenę (autorytet strony).
Jednymi z najlepszych sygnałów autorytetu (Google E-A-T) są linki. Dlatego ważne jest, abyś regularnie umieszczał linki do własnych treści z innych postów i stron na blogu.
Powinieneś wyrobić automatyczny nawyk linkowania wewnątrz własnej domeny do tematycznych postów, gdy tylko jest to możliwe.
Komentarze mogą być czynnikiem świadczącym o zaangażowaniu w Twoje treści.
Aby uniknąć częstego spamu upewnij się, że masz zainstalowaną wtyczkę Akismet, lub inną blokującą automaty dodające wpisy i linki. Możesz też dodac Google Recaptcha v2, lub v3.
Po pierwsze wolna strona jest denerwująca.
Po drugie, nie chcesz stracić tego co robiłeś przez hakera.
Bardzo ważne jest to, że w 2018 roku, Google oficjalnie poinformowało, że page speed, czyli szybkość witryny będzie jednym z czynników rankingowych na komórkach, więc ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie WordPress.
Więc jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja witryna jest wolna to możesz zobaczyć szybkość swojej strony za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights:
Jeśli zescrollujesz niżej to dostaniesz listę wytycznych co trzeba zrobić:
W zależności od sugestii, które otrzymasz, możesz poprawić szybkość ładowania swojej witryny za pomocą wielu wtyczek WordPress, np wprocket. Jeśli nie, być może będziesz potrzebować programisty do poprawienia kodu HTML Twojej strony.
Sprawdź więc WPRocket.
Oprócz funkcji cache posiada wiele dodatków optymalizujących stronę pod kątem szybkości ładowania.
Obrazy i zaembedowane wideo zwiększają zaangażowanie w treść, ale jeśli nie będą odpowiednio zoptymalizowane to znacząco spowolnią Twoją witrynę.
Najważniejsze to aby już przy ich dodawaniu skalować do odpowiednich rozmiarów. Ewentualnie możesz użyć wtyczki do ich optymalizacji i skalowania.
Warto dodać także funkcję leniwego ładowania (lazy load).
Natomiast jeśli chodzi o SEO WordPress, to pamiętaj zawsze o tagach:
Dzięki temu w kodzie strony będzie widoczny ich opis.
Bezpieczeństwo bardzo łatwo kontroluje się za pomocą wtyczki Wordfence.
Drugą rzeczą jest dodanie HTTPS/SSL.
Zrobisz to na swoim hostingu wordpress.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć, jak prawidłowo zoptymalizować witrynę WordPress pod kątem SEO. Po zastosowaniu tych wytycznych powinieneś zauważyć wzrost ruchu organicznego.
Więc pozycjonowanie stron WordPress nie musi być trudne, ale zabiera czas.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Yoast SEO to wtyczka wordpress do pozycjonowania strony i sklepu na WooCommerce. Pomaga w optymalizacji wpisów i tworzy mapę witryny XML.
Tak, wordpress to oprogramowanie CMS, które wydawane jest na licencji GNU General Public Licence. Czyli leganie możesz je pobierać, personalizować, edytować, używać a także sprzedawać dodatki jak np niektóre wtyczki WP. Inaczej określa się to jako open source.
Prosta strona WordPress na przyjaznym pod UX szablonie z ciekawymi grafikami i tekstami zaczyna się od około 2500 zł netto.
WordPress to napisany w języku PHP CMS (system zarządzania treścią) zaprojektowany głównie do obsługi blogów, a z czasem dodano moduł sklepu internetowego e-commerce. Wykorzystuje bazę danych MySQL i działa na licencji GNU General Public License, czyli jest dostępny bezpłatnie.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.