Dzisiaj pokażę Ci jak stworzyć stronę internetową tak, aby była ULTRA ciekawa.
Zobaczysz też jak można promować portal internetowy, aby zdobywać klientów.
I dodamy jeszcze ciekawy copywriting dla witryny WWW.
Po co Ci ta wiedza?
Ponieważ nikt nie lubi słabych tekstów.
A jak są ciekawe i estetycznie interesujące (UX UI design), to taka strona internetowa może bardzo dobrze konwertować. Czyli przynosić Tobie klientów.
Plus kolejna wartość… będziesz wyżej w wynikach organicznych Google, jeśli mowa o SEO.
Więc zaczynajmy!
Zawartość strony
Strona internetowa (inaczej portal, witryna, blog, strona WWW z ang. web page) to zbiór połączonych stron internetowych (plus powiązane z nimi zasoby), pod unikalną nazwą domeny.
Każda strona internetowa danej witryny internetowej zawiera linki – najczęściej w postaci klikalnych fragmentów tekstu – które umożliwiają użytkownikowi przejście z jednej podstrony witryny na drugą.
Obecnie strony tworzy się za pomocą m.in. HTML5, CSS 3 i JavaScript.
W roku 1994 student Swarthmore College Justin Hall stworzył pierwszą stronę internetową Links.net.
W WebArchive, jet nawet pierwszy snapshot, ale dopiero z 1996 roku, czyli 2 lata po oficjalnym założeniu:
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
W 1997 roku Jorn Barger, bloger Robot Wisdom, stworzył termin „weblog”, który miał opisywać jego proces „logowania w sieci” podczas surfowania po Internecie. Termin „weblog” został skrócony do „blog” w 1999 roku przez programistę Petera Merholza.
Jak wyglądała strona Bargera?
Zobacz sam:
Strona internetowa to wizytówka każdej firmy online.
To tutaj odwiedzający decyduje czy od Ciebie kupi, czy pójdzie do konkurencji.
Poniżej przedstawiam sprawdzone sposoby na to, aby strona internetowa pomagała w konwersji.
Jak zdefiniujesz swoją niszę i to kim jest odbiorca docelowy to Twoja strona internetowa będzie przynosić o wiele większy zarobek niż dotychczas.
Jeśli chcesz znaleźć odpowiedni temat i niszę to polecam poszukać w kilku miejscach.
Dla przykładu, wchodzisz na udemy, wpisujesz interesujący Ciebie temat, scrollujesz na dół i sprawdzasz z jakich rozdziałów się składa:
Sprawdź kursy które najlepiej się sprzedają.
Dlaczego to tak ważne?
Bo ludzie płacą, sami z nieprzymuszonej woli, aby znaleźć rozwiązanie na ten temat.
Jeśli więc stworzysz stronę internetową w tej niszy, to jesteś skazany na sukces.
Przejrzyj tez popularne marketplace (Amazon, Allegro, Ebay), zobacz jakie kategorie tam dominują, jakie przedmioty sprzedają się najlepiej i przeczytaj komentarze. Zarówno pozytywne jak i negatywne. To prawdziwa kopalnia złotych pomysłów.
Poczytaj wszystkie krótkie teksty, jak i perełki gdzie ktoś daje prawdziwą recenzję:
Z tych tekstów wyłowisz najważniejsze zwroty, cechy i „słowa klucze”.
Istnieje też kilka narzędzi, jak na przykład exploding topics, które pokazują zainteresowanie danym tematem.
Doskonale działa także Google Trends:
Ważna uwaga. Wybieraj te tematy które mają tendencję wzrostową, a nie spadkową.
Jak już znasz swoją niszę, która jest Ci potrzebna do stworzenia konwertującej i sprzedającej strony internetowej to pora na analizę konkurencji.
Jest wiele narzędzi, które pozwalają znaleźć „najlepsze strony”, jak np. Semrush.
W semrush i innych programach do analizy możesz sprawdzać zakładki „konkurencja (competitors)” i „najlepsze strony (top pages)”.
Dobrze sprawdza się także Ahrefs i Google Keyword Planner.
W planerze słów kluczowych Google sprawdzisz także stawki CPC za kliknięcie, co daje jasny sygnał, że ta branża jest bardzo opłacalna, ale także bardzo konkurencyjna.
Także szybkie wypozycjonowanie strony będzie raczej bardzo trudne, o ile niemożliwe w ciągu kilku miesięcy.
Więc masz już swój portal internetowy.
Teraz pora jego rozwijać.
Do tego będzie Ci potrzebny blog.
Blogi dzielimy najczęściej na sposób przekazu autora. Możemy więc dokonać podziału na:
Ze względu na charakter i poruszane tematy:
Lista.
Posty z listą rzeczy to podstawa blogowania. I nie bez powodu. Jest to zbiór bardzo przydatnych wskazówek, które ludzie mogą wykorzystać, aby uzyskać konkretny wynik.
Case Study.
Case Study rozwiązuje problem, z którym borykają się Twoi docelowi odbiorcy.
A kiedy nadasz temu rozwiązaniu „markową” nazwę to od razu jesteś postrzegany jako ekspert w swojej branży.
Recenzje.
Na tym zarabia się w afiliacji.
Możesz tworzyć rankingi i recenzje.
Na przykład nowy Iphone kontra nowy Samsung.
Ludzie szukają porównań i opinii przed zakupem, dlatego tak chętnie czytają recenzje produktów na blogu.
Kompendium, przewodnik.
Twój przewodnik przekazuje komuś wszystko, co musi wiedzieć na dany temat i to skondensowane w jednym wpisie.
Nie ma więc potrzeby, aby ludzie czytali 12 różnych postów.
Gdy znajdą Twój przewodnik, mają wszystko, co muszą wiedzieć.
Świetnie nadaje się również do uzyskiwania linków zwrotnych pod SEO.
To dlatego, że blogerzy będą zamieszczać linki do Twojego kompendium, gdy będą pisać na ten temat.
Jeśli Twoja strona internetowa, lub post na blogu będą posiadały interesujący nagłówek to wciągną czytelnika.
BuzzSumo przeprowadziło badanie ponad 100 milionów nagłówków.
Jak się okazało, najwięcej kliknięć dostają te które dotyczą instrukcji, jak na przykład coś wykonać.
Najmniej, te które dotyczyły jakiejś historii.
Możesz też dodać nawiasy w tytule, co udowodniło badanie przeprowadzone przez HubSpot i Outbrain (możesz zwiększyć swój współczynnik kliknięć o 38%).
A jeśli uda Ci się zwiększyć CTR, to masz więcej osób które wejdzie na Twoją stronę internetową, czyli większą szansę na konwersje.
Więc jeśli to możliwe, dodaj nawiasy na końcu tytułu.
Przykładowe:
Możesz też dodać liczbę w tytule.
Wiele osób nie dodaje cyfr w tytułach.
Zobacz dla przykładu mój wpis na temat optymalizowania konwersji.
Liczby przykuwają uwagę.
Analiza Conductor, pokazała, że nagłówki posiadające liczby, dostają nawet 36% więcej kliknięć niż nagłówki bez liczby.
Wracając jeszcze na chwilę do badania postów na LinkedIn, istnieje pewien wzór nagłówków.
Powyżej lista fraz, które najlepiej konwertowały w B2B.
Strona internetowa nie może być nudna.
Nie powinno to być zaskoczeniem. Jak mogłeś przeczytać we wpisie na temat udostępniania w social mediach, badacz Jonah Berger dowiódł, że emocje popychają ludzi do działania.
Jeśli nie masz pewności, czy Twój tytuł wzbudza emocje możesz przetestować w jednym z analizatorów nagłówków aminstitue, lub coschedule. Niestety działają tylko w języku angielskim.
Copywriting to sztuka pisania tekstów.
Przeczytaj kilka klasycznych dzieł znanych copywriterów, jak np. David Ogilvy:
Czy Joe Sugarman:
The sole purpose of the first sentence in an ad is to get you to read the second sentence
Oto jedna z jego prac, jeśli znasz angielski to przestudiuj ten tekst uważnie:
Ich teksty wciągały czytelnika.
Nie były pisane w formalny sposób, tylko tworzono je w formie rozmowy i ciekawego story.
Ludzie w internecie nie czytają „od deski do deski”.
Raczej przeszukują wzrokiem, dlatego nie możesz pisać tak jak w klasycznych książkach.
Ściany tekstu nikt nie będzie czytał.
Więc paragrafy muszą być krótkie.
Ludzie rzadko czytają strony internetowe słowo po słowie; zamiast tego skanują stronę, wybierając poszczególne słowa i zdania.
https://www.nngroup.com/articles/how-users-read-on-the-web/
W rezultacie strony internetowe muszą wykorzystywać tekst możliwy do zeskanowania, poprzez:
Styl swobodnego redagowania tekstu nazywa się stylem konwersacyjnym.
Pamiętaj jeszcze, aby pisać krótkimi zdaniami i unikać zdań wielokrotnie złożonych.
Według badania American Press Institute im dłuższe zdania, tym mniej zrozumieją Twoi czytelnicy.
Używaj też strony czynnej, a nie biernej.
Stosuj dużą czcionkę, minimum 15px i pisz tak jakbyś z kimś rozmawiał.
To jest święty Graal jeśli chodzi o teksty na stronie internetowej.
Ale to nie jest łatwe.
Zwłaszcza po tym czego uczono nas w szkole.
Oto wskazówka:
Przeczytaj na głos swój post, lub tekst ze strony internetowej.
Jeśli brzmi dziwnie, to wykasuj takie zdanie.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Nie bój się używać mnóstwa materiałów wizualnych na każdej podstronie w swojej witrynie, czy poście.
Zrzuty ekranu.
Wykresy.
Filmy z Youtube.
Infografiki.
Strona internetowa musi posiadać wysoki UX i UI.
Doświadczenie użytkownika (UX user experience) to sposób, w jaki dana osoba czuje się podczas interakcji z firmą, zwłaszcza w kontekście strony internetowej, aplikacji internetowej lub innej technologii cyfrowej.
Weźmy jako przykład witrynę e-commerce. Jeśli klient uzna, że doświadczenie zakupowe jest długie, złożone i skomplikowane, jego UX będzie słaby. Ale jeśli doświadczenie zakupowe jest łatwe i bezproblemowe, wtedy UX zostanie uznany za dobry.
Mówiąc najprościej, interfejs użytkownika (UI user interface) to wszystko, z czym użytkownik może wchodzić w interakcję, aby korzystać z cyfrowego produktu, strony internetowej lub usługi. Obejmuje to wszystko, od ekranów dotykowych, klawiatury, ułożenia elementów, dźwięków, a nawet świateł.
Responsywne projektowanie stron internetowych (responsive web design, RWD) lub projektowanie responsywne to sposób projektowania strony internetowej, tak aby dobrze renderowała się (wczytywała) na różnych urządzeniach i rozmiarach ekranu, aby zapewnić satysfakcję i użyteczność.
Strona internetowa powinna być projektowana w zgodzie ze standardami W3C. Konsorcjum World Wide Web (W3C) to międzynarodowa społeczność, która pracuje razem na rzecz długoterminowego rozwoju sieci.
Żeby strona internetowa dobrze konwertowała i sprzedawała to musisz dodawać jasne wezwanie do działania (call to action).
Użytkownicy w internecie przez większość czasu pozostają w trybie „zombie” i jasno trzeba im mówić co mają zrobić.
Oto kilka strategii, aby Twoja strona internetowa miała wyższą widoczność organiczną w Google.
Kategorie dodawane w adresie URL mogą pomagać google w zrozumieniu strony i dają pewne sygnały o czym jest ta strona:
Niestety w WordPress adresy URL wyglądają tak:
Oczywiście powyższy przykład https://unicornads.pl/?p=123 jest niepoprawny.
Krótkie adresy URL wypadają lepiej w SERP:
Istnieją dwa powody, dla których krótkie adresy URL przewyższają długie adresy URL.
Po pierwsze, Twój adres URL pomaga Google zrozumieć temat Twojej strony www.
Po drugie, użytkownicy używają adresów URL, aby zdecydować, w co kliknąć w wynikach wyszukiwania.
Wyszukiwarki nie używają opisu meta do SEO. Ale Twój meta description to DOSKONAŁY sposób, aby więcej osób kliknęło w link.
W szczególności chcesz, aby opis meta:
Od lat znany jest pozytywny wynik umieszczania słów kluczowych w nagłówkach i tagu title. Jak samo Google się przyznaje:
“These heading tags in HTML help us to understand the structure of the page.”
https://www.youtube.com/watch?v=i_xnKznRNCc&t=1445s
Zamieszczenie słowa kluczowego jak najbliżej początku wpisu ma pozytywny wpływ na pozycję w Google. Stara się to zrobić w pierwszych 100 słowach.
Linkowanie wewnętrzne jest super pod SEO.
Linki wewnętrzne pomagają sterować przepływem link juice.
Wewnętrzny anchor text może wpływać na trafność i dawać kontekst, tak samo jak w przypadku anchor text dla linków zewnętrznych.
Kiedy Twoja strona internetowa jest już gotowa, to pora zacząć zdobywać klientów.
W końcu o to chodzi w biznesie.
Wszyscy wiemy, że już od kilku lat, zasięg organiczny jaki ma strona na Facebooku jest prawie zerowy.
Na szczęście FB może posłużyć bardzo dobrze z małą pomocą reklamy płatnej, do marketingu odbiorców naszej strony WWW.
Tajemnica?
Retargetowanie.
Oto dokładny proces:
Najpierw dodaj piksel Facebooka do swojej witryny.
Następnie udostępnij swój wpis na blogu na Facebooku.
Teraz kliknij opcję „promuj post” i wybierz grupy docelowe, które już Ciebie znają.
Są to grupy remarketingowe, jak na przykład osoby które były na Twojej stronie internetowej, albo reagowały w przeszłości na Twoje posty na FB.
Jeśli zbierasz adresy emailowe do swoich klientów, albo prowadzisz kampanie lead generation to newsletter jest doskonałą opcją promocji.
Twoja strona internetowa może dostawać dosłownie odbiorców za darmo.
Tylko nie kupuj gotowej bazy. Lista mailingowa powinna być wysokiej jakości.
Przed chwilą powiedziałem, że Facebook już kilka lat temu obciął zasięgi i to prawda.
Ale co jakiś czas pojawia się platforma social media, na której jest więcej odbiorców niż nowych treści i wtedy dostajesz bardzo duży zasięg.
Jeśli chodzi o platformy wideo to bez wątpienia TikTok, tak zasięgi są bardzo przyzwoite.
Natomiast jeśli mowa o zasięgach na portalu społecznościowym gdzie możesz dodawać linki to swojej strony, to LinkedIn.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.