Content Marketing -co to (przykłady jak zdobywać więcej klientów)

CTR (33 dane) jak słaby współczynnik klikalności może pogorszyć Twoje SEO i Google Ads
26 grudnia, 2022
Zaplecze SEO -co to jest i jak stworzyć PBN?
26 grudnia, 2022

Content Marketing -co to (przykłady jak zdobywać więcej klientów)

Content Marketing treści

Content Marketing pomaga zdobywać wysokiej jakości zapytania, lub wręcz pomaga od razu pozyskiwać klientów.

Jeśli tworzysz dobre treści, to konsumenci sami mogą Ciebie znaleźć, a konwersja w takim przypadku jest znacznie większa niż z płatnych reklam.

Jest to część strategii inbound marketingu (ale o tym w innym wpisie).

Natomiast content marketing można nauczyć się „robić dobrze” i dzisiaj Ci to pokażę.

Zacznijmy!

Co To Jest Content Marketing?

Content marketing (inaczej marketing treści) to rodzaj marketingu, który polega na strategicznym tworzeniu, promowaniu i publikowaniu treści (w tym podcastów, filmów, postów na blogu, e-maili i inne).

Content Marketing jest zwykle używany do budowania świadomości marki, przyciągania odwiedzających, zwiększania zaangażowania w posty i treści na kanałach social media, generowania potencjalnych klientów i zapytań, a finalnie zwiększania sprzedaży i przychodów firmy.

Rolą marketingu jest promowanie i wspieranie wszystkich powyższych.

czym jest marketing definicja
czym jest marketing definicja

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Dlaczego marketing treści jest ważny?

Mówiąc prościej: dobrze zrobiony content marketing zapewnia wysoki ROI (zwrot z inwestycji).

W przeciwieństwie do innych form marketingu cyfrowego (takich jak PR, reklamy social media czy PPC), content marketing może nadal dostarczać Twojej firmie korzyści w dłuższej perspektywie, już daleko po tym jak treści zostały opublikowane.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO

W przeciwieństwie do reklamy Google Ads, działań PR lub innych reklam w social media, dla przykładu na Facebooku, treści mogą przez lata generować ruch, zdobywać leady i budować świadomość marki.

lejek content marketingowy sales funnel

Przykładowo, marketerzy, dla których blogowanie jest czymś co znajduje stałe miejsce w ich strategii content marketingowej, powoduje wzrost o 13 razy, że zobaczą dodatni zwrot z inwestycji w przeciwieństwie do tych, którzy tego nie robią.

statystyki content marketingowe
źródło

Oto lista najlepszych działań blogowych i wyniki ankiety, czy aktualnie marketerzy je wykonują.

marketing treści najlepsze działania contentowe

Więc czy content marketing się opłaca?

Bardzo!

Z dobrą strategią tworzenia treści możesz szybko zbudować duży ruch w ciągu kilku miesięcy (i to nawet w trudnych branżach!).

Ruch z Google Analytics
Ruch z Google Analytics

Pytanie więc teraz brzmi: jak zacząć korzystać z marketingu contentowego?

W dalszej części tego artykułu pokażę Ci najlepsze zasady content marketingu, które dają MEGA rezultaty.

Zdefiniuj swoich odbiorców i określ persony marketingowe

Pierwszym krokiem w każdej skutecznej kampanii content marketingowej jest ustalenie grupy docelowej, czyli persony.

Jak wygląda Twoja persona marketingowa buyer persona

Wiele firm ma problem z content marketingiem, ponieważ nie określają jasno swoich grup docelowych. Zamiast tego chcą od razu tworzyć content. Szybko włączają program do wyszukiwania słów kluczowych i tworzą wideo, lub piszą posty na blogu.

Ale ta strategia nie działa. Rzucanie 💩 w nadziei, że coś się gdzieś przyklei i zadziała.

Przykład: jeśli tworzysz coś dla osób zaawansowanych w danej branży to nie dodawaj w swoich postach definicji. Możesz też używać typowo technicznych zwrotów.

Jeśli nie wiesz jak stworzyć awatar klienta, to możesz użyć narzędzia online od HubSpot:

jak stworzyć avatar klienta odbiorcy

Twórz Tylko Content Który Pokocha Twoja Publiczność

Skoro wiesz kim jest Twoja grupa docelowa, to możesz zacząć content marketing i produkcję treści zgodnie z tym co oni chcą zobaczyć.

Każda grupa docelowa posiada wspólne punkty bólu i problemy.

Wtedy możesz tworzyć content, który im je rozwiążę, dzięki czemu będziesz się pozycjonować na znawcę tematu i autorytet w branży.

Dlatego samemu tworzę przykłady na tym blogu, które odpowiadają na wiele pytań:

jak obliczyć współczynnik konwersji

Największe problemy swoich odbiorców możesz znaleźć na quora, reddit, forach i grupach na Facebooku, na których rozmawiają Twoi docelowi odbiorcy.

Oto przykłady:

Social Media

Media społecznościowe to baza wiedzy jeśli chcesz poznać pragnienia i potrzeby klientów.

Do wyboru masz grupy na Facebooku.

grupy na FB

Zobacz o co pytają i jakie mają opinie w grupach tematycznych.

Kolejne to Reddit.

Analogicznie. Idź do grupy. Tutaj nazywa się to subreddit.

reddit

Spójrz co ludzie lubią i co im przeszkadza.

Quora.

quora

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Opinie i recenzje Allegro, Amazon

Jeśli opinia jest uzasadniona to może być bardzo pomocna.

opinie o produkcie allegro

Przejrzyj więc te krytyczne, jak i pozytywne.

Poczytaj wszystkie teksty gdzie ktoś daje prawdziwą recenzję:

recenzje opinie o produkcie amazon

Z tych recenzji i komentarzy wyłowisz najważniejsze zwroty, cechy i „słowa klucze”.

Lubisz sztuczki i sekrety?

Oto jeden z nich. Możesz publikować swój content w tych samych miejscach/grupach, gdzie szukałeś pomysłów. Więc nie tylko obserwuj te społeczności, ale także wchodź z ludźmi w interakcje, odpowiadaj na pytania, komentuj. Po prostu dodawaj wartości. Wtedy, gdy masz coś do wypromowania, nie zostaniesz posądzony o SPAM i będziesz mieć więcej reakcji, komentarzy, czy udostępnień.

Kolejny sposób na zbieranie pomysłów to typowy keyword research, który wykonuje się w SEO.

I to jest w pełni logiczne, ponieważ jeśli czegoś szukamy to wpisujemy to w Google.

W tym celu możesz nawet użyć planera słów kluczowych w Google Ads.

przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO
przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO

Strategia Content Marketingu

W naszych działaniach content marketingowych posuwamy się coraz bardziej na przód.

Mamy już odbiorców, mamy już pomysły na tematy i słowa kluczowe.

Teraz trzeba stworzyć plan contentowy na tworzenie i publikacje.

Każdy etap, na jakim są Twoi przyszli kliencie wymaga innych materiałów marketingowych.

lejek marketingowy i sprzedażowy

Celem każdego etapu lejka marketingowego jest popychanie ludzi do następnego kroku.

Przykładowo wygląda to tak, że ktoś trafia na Twoją stronę z zimnego ruchu (czyli taka osoba nie zna jeszcze Twojej firmy) zaczyna konsumować treści, aż w końcu nie kupi.

Oczywiście lejek marketingowy nie działa liniowo, ale warto żebyś znał tą koncepcję raz z przykładowymi fragmentami treści, które warto tutaj tworzyć:

lejek content marketingowy sales funnel

Najważniejsza jest tutaj koncepcja AIDA.

Polega na zwróceniu na siebie uwagę, wzbudzeniu zainteresowania i stworzenia chęci zakupu.

model AIDA w marketingu, sprzedaży i copywritingu reklamowym
model AIDA w marketingu, sprzedaży i copywritingu reklamowym

Na samej górze lejka content marketingowego znajduje się się zimny ruch.

Góra Lejka Marketingowego – Zimny Ruch – TOFU (top of funnel)

Góra lejka content marketingowego nie ma za zadanie od razu zamieniać odwiedzających w kupujących, ale tutaj chodzi o budowanie świadomości marki.

Większość ludzi nie kupuje od razu jeśli Ciebie nie zna, a im droższe produkty, lub usługi sprzedajesz, tym więcej czasu, kontaktu i edukacji z Twojej strony potrzebują.

Na tym etapie powinieneś się skupiać na rozwiązywaniu problemów swoich odbiorców.

Pomoże Ci też storytelling i branding.

Następnie, gdy znajdą się dalej w lejku i będą gotowi do zakupu, Twoja firma jest na pierwszym miejscu w ich świadomości.

Nazywa się to koncepcją Top Of Mind.

Jak najłatwiej generować leady i zdobywać nowych klientów
Jak najłatwiej generować leady i zdobywać nowych klientów (researchgate)

Typowe typy jaki oferuje content marketing na początku ścieżki zakupowej to:

  • Wywiady
  • Posty na blogu
  • Filmy na youtube
  • Wideo
  • Podcasty
  • Treści wirusowe
  • Komunikaty prasowe
  • Infografika
  • Posty w mediach społecznościowych

Mimo że treści na początku ścieżki zwykle nie zwiększają od razu konwersji, nadal są bardzo ważną częścią składającą się na content marketing.

Środek Lejka Marketingowego – Ciepły Ruch – MOFU (middle of funnel)

Na tym etapie docelowi odbiorcy z etapu świadomości zmieniają się w zainteresowanych produktem.

Wiedzą kim jesteś, co robisz i co oferujesz.

W tym momencie Twój potencjalny klient zdecydował się podjąć działanie.

To co robią na tym etapie, to decyzja, która opcja jest dla nich najlepsza.

Dzięki świadomości, którą już zbudowałeś, Twój produkt/usługa są już im znane i są jedną z opcji.

Teraz Twoim zadaniem jest taki content marketing, który pomoże im zdecydować, że to co posiadasz jest dla nich najlepszą opcją.

źródła ruchu na stronach
źródła ruchu na stronach

Typowe typy jaki oferuje content marketing na środku ścieżki zakupowej to:

  • Film wyjaśniający
  • Darmowe narzędzia
  • Biuletyny e-mailowe
  • Posty porównujące produkty
  • Studium przypadku
  • Webinar
  • Squeeze page
  • Prezentacje produktów
  • Ebooki

Przykład landing page, pod generowanie leadów:

przykład lead magnet

Dół Lejka Marketingowego – Gorący Ruch – BOFU (bottom of funnel)

Tutaj Twój cel jest jasny. Musisz tworzyć treści, które zachęcają ludzi do konwersji.

Typowe typy jaki oferuje content marketing na dole ścieżki zakupowej to:

  • Case study
  • Strony sprzedaży
  • Webinaria
  • Cennik
  • Darmowy trial
  • E-maile sprzedażowe
  • Opinie klientów

Przykładowa strona sprzedażowa w e-commerce:

przykład strony SEF SEO-friendly

Nowe Spojrzenie Na Content Marketing

Większość marketerów traktuje tworzenie contentu jako reklamę.

Ale jeśli zmienisz nastawienie to marketing treści stanie się o wiele łatwiejszy.

Zrozum, że ludzie lubią konsumować treści.

Lubią oglądać interesujące filmy na YouTube, lubią czytać blogi, czy słuchać podcast.

Oto kilka kroków, jak sprawić, aby Twoje treści content marketingowe były bardzo dobrze odbierane:

  1. Skup się na tym, aby content był bardzo praktyczny.
  2. Musi wyświetlać się dobrze na urządzeniach mobilnych.
  3. Zadbać o przyjazdy dla oka design, UX i UI.
jak budować zaufanie odwiedzających
źródło

Według Jakoba Nielsena 4 sposoby, w jakie witryna może komunikować wiarygodność: jakość projektu, ujawnienie informacji i brak sztuczek, kompleksowa i aktualna treść oraz połączenie z resztą internetu.

Im lepiej będzie wyglądać Twoja witryna i treść, tym więcej osób będzie Tobie ufać.

To, co określa się jako „dobry” design, jest subiektywne, ale istnieje kilka sprawdzonych sposobów projektowania treści, które stosuje większość profesjonalistów:

  • czytelność
  • hierarchiczność
  • nagłówki
  • zachowanie jakości wszystkich treści, nawet podczas skalowania produkcji contentu

Dystrybucja Contentu

Stworzenie contentu to jedno, ale musisz jeszcze go pokazać światu.

Dlatego dystrybucja treści jest tak ważna.

Trzy główne kanały dystrybucji treści:

  • Płatne (paid)
  • Zarobione (earned)
  • Posiadane (owned)

Promocja treści często jest najbardziej niedocenianą częścią procesu wchodzącego w skład content marketingu.

Trudno jest skalować promowanie, zwłaszcza jeśli chodzi o zasięg.

Kluczem jest posiadanie procesu, który może śledzić każdy kto jest odpowiedzialny za outreach.

Skąd masz wiedzieć, czy cały ten wyprodukowany content, który publikujesz, rzeczywiście działa?

Musisz się skupić na kluczowych wskaźnikach.

Oto one:

Ruch na stronie.

Dla wielu marketerów czy managerów głównym celem jaki ma content marketing jest przyciągnięcie ruchu do strony internetowej.

Jeśli więc Twoje treści nie przyciągają odwiedzających do witryny, to coś nie działa tak jak powinno.

Może nieodpowiednio dobierasz słowa kluczowe pod odbiorców? Może piszesz nieodpowiednim językiem grupy docelowej?

Nie da się tego powiedzieć bez przeanalizowania Twojego content planu i zachowania odbiorców, np. w Google Analytics.

google analytics Pozyskiwanie Search Console Strony Docelowe

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli Twoja strategia content marketing jest dobrze dostosowana to ruch powinien zacząć wzrastać w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia nowej kampanii contentowej.

Tak wyglądają nasze wyniki po kilku miesiącach pracy:

Czy-warto-inwestowac-w-seo-dlaczego-pozycjonowanie-sie-oplaca
Czy SEO się opłaca?

Content marketing może potrwać miesiące lub lata, zanim w pełni się opłaci, ale w większości przypadków daje pewne sygnały.

Jeśli je obserwujesz, to znak, że wszystko działa.

Na początku jest „płasko”, ale zrywy w ruchu to dobry sygnał.

Ruch z Google Analytics

Kolejny wskaźnik to:

Wzrost liczby pozyskanych adresów email.

Przyciągnięcie ludzi do Twojej witryny to część układanki marketingowej. Ale jeśli tylko wchodzą na Twoją stronę i wychodzą, to znaczy że Twój content marketing i treść nie spełniają zadania.

Dodatkowo, jak już wiesz -ludzie nie konwertują od razu z zimnego ruchu.

Dlatego tak ważne jest budowanie listy mailingowej.

Skuteczny newsletter to doskonałe narzędzie, bo niskim kosztem możesz budować relacje z odwiedzającymi, sprzedawać i informować o promocjach.

Dlatego polecam dodać formularze rejestracji do swojej witryny. Możesz stworzyć lead magnety, jak np. webinary, dostęp do nagrania, poradnik, darmowy kurs emailowy, raport itp.

Trzecie wskaźnik to:

Nowi Klienci.

Jest to główny cel. Liczba nowych klientów.

Doskonale pomaga ustalić, czy Twoje treści działają w dłuższej perspektywie.

Jedyną trudną częścią jest atrybucja. Czyli to jak powiązać swoje działania content marketingowe z konkretną sprzedażą.

W rzeczywistości większość podróży klientów jest nieuporządkowana, skomplikowana i trudna do śledzenia, dlatego żadne narzędzia czy to GA, czy HubSpot, czy WickedReports, lub Hyros nie dadzą Ci 100% prawdziwego obrazu.

Ktoś może najpierw wysłuchać jeden z Twoich podcastów, następnie przeczyta kilka artykułów z bloga. Za kilka dni, zapisze się do newslettera z innego urządzenia itp.

I dopiero za kilka tygodni kupi.

Jakim treściom przypiszesz tę sprzedaż? Podcast? Blog? Newsletter? Nie da się powiedzieć.

Gdzie Znajdować Pomysły Na Content Marketing

Pomysły na marketing i tworzenie contentu czasem mogą przytłaczać każdego.

Oto pomocna lista jak znajdować inspiracje:

  1. Użyj tagów w Google grafika
  2. Biblioteka reklam na Facebooku
  3. Narzędzie do badania słów kluczowych
  4. Raporty Best By Links
  5. Narzędzie Google Trends
  6. Google News
  7. Skanuj komentarze na blogu
  8. O czym ludzie piszą na branżowych grupach FB, Quora, Reddit
  9. Kanał konkurencji na YouTube
  10. Bestsellery Allegro, Amazon, Ebay, Ali Express
  11. Raport stron docelowych Google Analytics
  12. Co omawiają raporty branżowe
  13. Twórz szablony
  14. Google suggest i autouzupełnianie
  15. Słowa kluczowe o bardzo niskiej konkurencji
  16. Tytuły i opisy podcastów
  17. Konferencje

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi

Jak przygotować strategie content marketing?

Przygotowanie strategii content marketingowej zaczyna się od – zdefiniowania celów, analizy sytuacji wyjściowej, person, czyli grupy odbiorców, działań konkurencji, określenia KPI i opracowania taktyki ich realizacji oraz kanałów dystrybucji treści. Cały proces jest powtarzany poprzez cykl PDCA, czyli analiza tego co działa, a co nie i co trzeba poprawić. Content marketing to nie tylko produkowanie treści.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Content Marketing -co to (przykłady jak zdobywać więcej klientów) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)