Content Marketing pomaga zdobywać wysokiej jakości zapytania, lub wręcz pomaga od razu pozyskiwać klientów.
Jeśli tworzysz dobre treści, to konsumenci sami mogą Ciebie znaleźć, a konwersja w takim przypadku jest znacznie większa niż z płatnych reklam.
Jest to część strategii inbound marketingu (ale o tym w innym wpisie).
Natomiast content marketing można nauczyć się „robić dobrze” i dzisiaj Ci to pokażę.
Zacznijmy!
Zawartość strony
Content marketing (inaczej marketing treści) to rodzaj marketingu, który polega na strategicznym tworzeniu, promowaniu i publikowaniu treści (w tym podcastów, filmów, postów na blogu, e-maili i inne).
Content Marketing jest zwykle używany do budowania świadomości marki, przyciągania odwiedzających, zwiększania zaangażowania w posty i treści na kanałach social media, generowania potencjalnych klientów i zapytań, a finalnie zwiększania sprzedaży i przychodów firmy.
Rolą marketingu jest promowanie i wspieranie wszystkich powyższych.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Mówiąc prościej: dobrze zrobiony content marketing zapewnia wysoki ROI (zwrot z inwestycji).
W przeciwieństwie do innych form marketingu cyfrowego (takich jak PR, reklamy social media czy PPC), content marketing może nadal dostarczać Twojej firmie korzyści w dłuższej perspektywie, już daleko po tym jak treści zostały opublikowane.
W przeciwieństwie do reklamy Google Ads, działań PR lub innych reklam w social media, dla przykładu na Facebooku, treści mogą przez lata generować ruch, zdobywać leady i budować świadomość marki.
Przykładowo, marketerzy, dla których blogowanie jest czymś co znajduje stałe miejsce w ich strategii content marketingowej, powoduje wzrost o 13 razy, że zobaczą dodatni zwrot z inwestycji w przeciwieństwie do tych, którzy tego nie robią.
Oto lista najlepszych działań blogowych i wyniki ankiety, czy aktualnie marketerzy je wykonują.
Więc czy content marketing się opłaca?
Bardzo!
Z dobrą strategią tworzenia treści możesz szybko zbudować duży ruch w ciągu kilku miesięcy (i to nawet w trudnych branżach!).
Pytanie więc teraz brzmi: jak zacząć korzystać z marketingu contentowego?
W dalszej części tego artykułu pokażę Ci najlepsze zasady content marketingu, które dają MEGA rezultaty.
Pierwszym krokiem w każdej skutecznej kampanii content marketingowej jest ustalenie grupy docelowej, czyli persony.
Wiele firm ma problem z content marketingiem, ponieważ nie określają jasno swoich grup docelowych. Zamiast tego chcą od razu tworzyć content. Szybko włączają program do wyszukiwania słów kluczowych i tworzą wideo, lub piszą posty na blogu.
Ale ta strategia nie działa. Rzucanie 💩 w nadziei, że coś się gdzieś przyklei i zadziała.
Przykład: jeśli tworzysz coś dla osób zaawansowanych w danej branży to nie dodawaj w swoich postach definicji. Możesz też używać typowo technicznych zwrotów.
Jeśli nie wiesz jak stworzyć awatar klienta, to możesz użyć narzędzia online od HubSpot:
Skoro wiesz kim jest Twoja grupa docelowa, to możesz zacząć content marketing i produkcję treści zgodnie z tym co oni chcą zobaczyć.
Każda grupa docelowa posiada wspólne punkty bólu i problemy.
Wtedy możesz tworzyć content, który im je rozwiążę, dzięki czemu będziesz się pozycjonować na znawcę tematu i autorytet w branży.
Dlatego samemu tworzę przykłady na tym blogu, które odpowiadają na wiele pytań:
Największe problemy swoich odbiorców możesz znaleźć na quora, reddit, forach i grupach na Facebooku, na których rozmawiają Twoi docelowi odbiorcy.
Oto przykłady:
Social Media
Media społecznościowe to baza wiedzy jeśli chcesz poznać pragnienia i potrzeby klientów.
Do wyboru masz grupy na Facebooku.
Zobacz o co pytają i jakie mają opinie w grupach tematycznych.
Kolejne to Reddit.
Analogicznie. Idź do grupy. Tutaj nazywa się to subreddit.
Spójrz co ludzie lubią i co im przeszkadza.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Opinie i recenzje Allegro, Amazon
Jeśli opinia jest uzasadniona to może być bardzo pomocna.
Przejrzyj więc te krytyczne, jak i pozytywne.
Poczytaj wszystkie teksty gdzie ktoś daje prawdziwą recenzję:
Z tych recenzji i komentarzy wyłowisz najważniejsze zwroty, cechy i „słowa klucze”.
Lubisz sztuczki i sekrety?
Oto jeden z nich. Możesz publikować swój content w tych samych miejscach/grupach, gdzie szukałeś pomysłów. Więc nie tylko obserwuj te społeczności, ale także wchodź z ludźmi w interakcje, odpowiadaj na pytania, komentuj. Po prostu dodawaj wartości. Wtedy, gdy masz coś do wypromowania, nie zostaniesz posądzony o SPAM i będziesz mieć więcej reakcji, komentarzy, czy udostępnień.
Kolejny sposób na zbieranie pomysłów to typowy keyword research, który wykonuje się w SEO.
I to jest w pełni logiczne, ponieważ jeśli czegoś szukamy to wpisujemy to w Google.
W tym celu możesz nawet użyć planera słów kluczowych w Google Ads.
W naszych działaniach content marketingowych posuwamy się coraz bardziej na przód.
Mamy już odbiorców, mamy już pomysły na tematy i słowa kluczowe.
Teraz trzeba stworzyć plan contentowy na tworzenie i publikacje.
Każdy etap, na jakim są Twoi przyszli kliencie wymaga innych materiałów marketingowych.
Celem każdego etapu lejka marketingowego jest popychanie ludzi do następnego kroku.
Przykładowo wygląda to tak, że ktoś trafia na Twoją stronę z zimnego ruchu (czyli taka osoba nie zna jeszcze Twojej firmy) zaczyna konsumować treści, aż w końcu nie kupi.
Oczywiście lejek marketingowy nie działa liniowo, ale warto żebyś znał tą koncepcję raz z przykładowymi fragmentami treści, które warto tutaj tworzyć:
Najważniejsza jest tutaj koncepcja AIDA.
Polega na zwróceniu na siebie uwagę, wzbudzeniu zainteresowania i stworzenia chęci zakupu.
Na samej górze lejka content marketingowego znajduje się się zimny ruch.
Góra lejka content marketingowego nie ma za zadanie od razu zamieniać odwiedzających w kupujących, ale tutaj chodzi o budowanie świadomości marki.
Większość ludzi nie kupuje od razu jeśli Ciebie nie zna, a im droższe produkty, lub usługi sprzedajesz, tym więcej czasu, kontaktu i edukacji z Twojej strony potrzebują.
Na tym etapie powinieneś się skupiać na rozwiązywaniu problemów swoich odbiorców.
Pomoże Ci też storytelling i branding.
Następnie, gdy znajdą się dalej w lejku i będą gotowi do zakupu, Twoja firma jest na pierwszym miejscu w ich świadomości.
Nazywa się to koncepcją Top Of Mind.
Typowe typy jaki oferuje content marketing na początku ścieżki zakupowej to:
Mimo że treści na początku ścieżki zwykle nie zwiększają od razu konwersji, nadal są bardzo ważną częścią składającą się na content marketing.
Na tym etapie docelowi odbiorcy z etapu świadomości zmieniają się w zainteresowanych produktem.
Wiedzą kim jesteś, co robisz i co oferujesz.
W tym momencie Twój potencjalny klient zdecydował się podjąć działanie.
To co robią na tym etapie, to decyzja, która opcja jest dla nich najlepsza.
Dzięki świadomości, którą już zbudowałeś, Twój produkt/usługa są już im znane i są jedną z opcji.
Teraz Twoim zadaniem jest taki content marketing, który pomoże im zdecydować, że to co posiadasz jest dla nich najlepszą opcją.
Typowe typy jaki oferuje content marketing na środku ścieżki zakupowej to:
Przykład landing page, pod generowanie leadów:
Tutaj Twój cel jest jasny. Musisz tworzyć treści, które zachęcają ludzi do konwersji.
Typowe typy jaki oferuje content marketing na dole ścieżki zakupowej to:
Przykładowa strona sprzedażowa w e-commerce:
Większość marketerów traktuje tworzenie contentu jako reklamę.
Ale jeśli zmienisz nastawienie to marketing treści stanie się o wiele łatwiejszy.
Zrozum, że ludzie lubią konsumować treści.
Lubią oglądać interesujące filmy na YouTube, lubią czytać blogi, czy słuchać podcast.
Oto kilka kroków, jak sprawić, aby Twoje treści content marketingowe były bardzo dobrze odbierane:
Według Jakoba Nielsena 4 sposoby, w jakie witryna może komunikować wiarygodność: jakość projektu, ujawnienie informacji i brak sztuczek, kompleksowa i aktualna treść oraz połączenie z resztą internetu.
Im lepiej będzie wyglądać Twoja witryna i treść, tym więcej osób będzie Tobie ufać.
To, co określa się jako „dobry” design, jest subiektywne, ale istnieje kilka sprawdzonych sposobów projektowania treści, które stosuje większość profesjonalistów:
Stworzenie contentu to jedno, ale musisz jeszcze go pokazać światu.
Dlatego dystrybucja treści jest tak ważna.
Trzy główne kanały dystrybucji treści:
Promocja treści często jest najbardziej niedocenianą częścią procesu wchodzącego w skład content marketingu.
Trudno jest skalować promowanie, zwłaszcza jeśli chodzi o zasięg.
Kluczem jest posiadanie procesu, który może śledzić każdy kto jest odpowiedzialny za outreach.
Skąd masz wiedzieć, czy cały ten wyprodukowany content, który publikujesz, rzeczywiście działa?
Musisz się skupić na kluczowych wskaźnikach.
Oto one:
Ruch na stronie.
Dla wielu marketerów czy managerów głównym celem jaki ma content marketing jest przyciągnięcie ruchu do strony internetowej.
Jeśli więc Twoje treści nie przyciągają odwiedzających do witryny, to coś nie działa tak jak powinno.
Może nieodpowiednio dobierasz słowa kluczowe pod odbiorców? Może piszesz nieodpowiednim językiem grupy docelowej?
Nie da się tego powiedzieć bez przeanalizowania Twojego content planu i zachowania odbiorców, np. w Google Analytics.
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli Twoja strategia content marketing jest dobrze dostosowana to ruch powinien zacząć wzrastać w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia nowej kampanii contentowej.
Tak wyglądają nasze wyniki po kilku miesiącach pracy:
Content marketing może potrwać miesiące lub lata, zanim w pełni się opłaci, ale w większości przypadków daje pewne sygnały.
Jeśli je obserwujesz, to znak, że wszystko działa.
Na początku jest „płasko”, ale zrywy w ruchu to dobry sygnał.
Kolejny wskaźnik to:
Wzrost liczby pozyskanych adresów email.
Przyciągnięcie ludzi do Twojej witryny to część układanki marketingowej. Ale jeśli tylko wchodzą na Twoją stronę i wychodzą, to znaczy że Twój content marketing i treść nie spełniają zadania.
Dodatkowo, jak już wiesz -ludzie nie konwertują od razu z zimnego ruchu.
Dlatego tak ważne jest budowanie listy mailingowej.
Skuteczny newsletter to doskonałe narzędzie, bo niskim kosztem możesz budować relacje z odwiedzającymi, sprzedawać i informować o promocjach.
Dlatego polecam dodać formularze rejestracji do swojej witryny. Możesz stworzyć lead magnety, jak np. webinary, dostęp do nagrania, poradnik, darmowy kurs emailowy, raport itp.
Trzecie wskaźnik to:
Nowi Klienci.
Jest to główny cel. Liczba nowych klientów.
Doskonale pomaga ustalić, czy Twoje treści działają w dłuższej perspektywie.
Jedyną trudną częścią jest atrybucja. Czyli to jak powiązać swoje działania content marketingowe z konkretną sprzedażą.
W rzeczywistości większość podróży klientów jest nieuporządkowana, skomplikowana i trudna do śledzenia, dlatego żadne narzędzia czy to GA, czy HubSpot, czy WickedReports, lub Hyros nie dadzą Ci 100% prawdziwego obrazu.
Ktoś może najpierw wysłuchać jeden z Twoich podcastów, następnie przeczyta kilka artykułów z bloga. Za kilka dni, zapisze się do newslettera z innego urządzenia itp.
I dopiero za kilka tygodni kupi.
Jakim treściom przypiszesz tę sprzedaż? Podcast? Blog? Newsletter? Nie da się powiedzieć.
Pomysły na marketing i tworzenie contentu czasem mogą przytłaczać każdego.
Oto pomocna lista jak znajdować inspiracje:
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Przygotowanie strategii content marketingowej zaczyna się od – zdefiniowania celów, analizy sytuacji wyjściowej, person, czyli grupy odbiorców, działań konkurencji, określenia KPI i opracowania taktyki ich realizacji oraz kanałów dystrybucji treści. Cały proces jest powtarzany poprzez cykl PDCA, czyli analiza tego co działa, a co nie i co trzeba poprawić. Content marketing to nie tylko produkowanie treści.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.