Obecnie filmy wideo są jedną z najlepszych metod rozwijania biznesu i marki osobistej.
Każda platforma stawia właśnie na nie, bez znaczenia czy chodzi o:
Skoro te platformy (i inne social media, których nie wymieniłem) same z siebie promują filmy wideo niż jakiekolwiek inne formaty postów to szkoda byłoby nie skorzystać.
Prawda?
Dlatego dzisiaj postanowiłem stworzyć ten poradnik na temat VSEO Google i jak wykonać dobre pozycjonowanie filmów na YouTube.
Więc zacznijmy!
Zawartość strony
vSEO to skrót od Wideo SEO (Video Search Engine Optimization, Video SEO). Czyli jest to optymalizacja filmów wideo pod kątem wyszukiwarek internetowych, dzięki czemu możemy wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie filmów na YouTube polega właśnie na tym, aby algorytm łatwo znalazł nasze wideo i zasugerował użytkownikom, tak jak tutaj:
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Skoro rozumiesz już definicje VSeo i co to jest pozycjonowanie filmów na YouTube to chodźmy do kolejnego rozdziału.
O ile algorytmy wideo działają na zasadzie dostosowywania polecanych filmów do Twojego profilu (czyli co lubisz oglądać, jakie filmy komentujesz, lubisz itp.) to klasyczne wyszukiwanie słów kluczowych cały czas jest ważne.
Mimo wszystko ludzie cały czas wpisują hasła w przeglądarce YouTube, czy hashtagi w social media, żeby znaleźć interesujący ich film.
Dodatkowo, Google na wiele haseł też wyświetla filmy YouTube:
Wiesz co to oznacza?
Darmowy ruch i automatyczne pozycjonowanie Twojego filmu YouTube, bo masz więcej wyświetleń z Google!
Co jeszcze musisz wiedzieć o algorytmie YouTube i słowach kluczowych?
Pamiętaj, że ludzie zupełnie inaczej używają Google i YouTube.
Dla przykładu w Google możesz mieć 10-50 tysięcy wyszukań na frazy „pożyczki”, a w YouTube 30 w miesiącu.
Po prostu, w innym celu ludzie szukają informacji w Google, a w innym na YouTube czy social mediach.
Jak najlepiej szukać więc słów kluczowych na YouTube?
Sugestie YT działają tak samo jak te w Google.
Czyli jeśli zaczniesz wpisywać interesujący Ciebie temat, to YouTube zasugeruje to co wpisują inni użytkownicy.
Z tego powodu to mogą być bardzo dobre frazy kluczowe na Twój kolejny film!
Rozszerzenie TubeBuddy to jedno z lepszych narzędzi analitycznych do wideo SEO i sprawdzania tagów innych filmów. Możesz analizować vseo innych ludzi i zobaczyć co warto dodać do danych meta swojego filmu. Jest to narzędzie do pozycjonowania filmów i SEO YouTube.
VidIQ to kolejna wtyczka wideo SEO i portal edukacyjny, który oferuje samouczki wideo i analizy Twojego kanału YouTube. Tak samo jak w przypadku TubeBuddy, VidIQ posiada rozszerzenie Google Chrome i Firefox, które pozwala użytkownikom analizować dane i pozycjonować filmy na YT.
Wszyscy znamy to narzędzie i jest to jedno z najczęściej używanych SEO tools dla pozycjonowania stron internetowych, ale Ahrefs posiada także wyszukiwarkę słów kluczowych do filmów:
YouTube Studio to tak jak Google Search Console dla webmasterów.
Najlepsze dane zawsze serwuje oryginalna platforma.
W dodatku YouTube Studio pokaże Ci słowa na które już rankujesz i masz ruch.
Zobacz, wejdź na swój kanał i kliknij statystyki:
Następnie w panelu kliknij w prawym górnym rogu „tryb zaawansowany”:
Dalej kliknij „źródło wizyt” i następnie „wyszukiwarka YouTube”:
W tym momencie pojawi Ci się lista słów kluczowych z których masz wejścia i na które pozycjonują się Twoje filmy.
I to jest bardzo cenna informacja. Możesz dzięki temu wyświetlać się jeszcze wyżej na te frazy. Oto co trzeba zrobić:
Jeśli już Twoje wideo na YouTube rankuje na pewne frazy to powinieneś je zoptymalizować, aby dać algorytmowi YT jasny sygnał.
Co zatem więc zrobić?
Dodaj tagi:
Oprócz danego słowa kluczowego dodaj też powiązane keywordy.
Następnie dodaj słowa kluczowe w opisie filmu, co ułatwi algorytmowi zrozumienie tematyki:
Jeśli Twój film rankuje na pewne słowa kluczowe, ale w 100% nie oddaje tej tematyki, to jeśli zoptymalizujesz film pod SEO to i tak nie da Ci to bardzo dobrych rezultatów.
Ponieważ, jeśli film nie będzie do końca odpowiadał danemu tematowi, to będziesz mieć mały watch time (średni czas oglądania) i algorytm YouTube uzna, że Twoje wideo jest słabe.
W takim przypadku polecam stworzyć zupełnie nowy film pod pozycjonowanie.
Chodźmy do kolejnego rozdziału.
Jeśli chcesz mieć wysokie pozycje swoich fimów w YouTube, to muszą być one bardzo dobre.
Pytanie brzmi:
Co właściwie oznacza „bardzo dobre”?
Na pewno nie chodzi o najdroższy sprzęt.
Obecnie większość wykonawców nagrywa ze smartfona.
Film, który jest „bardzo dobry” posiada kilka metryk, które mówią jasno algorytmowi YT, że podoba się użytkownikom.
Oto one:
Więc jak zaczniesz tworzyć filmy YT z uwzględnieniem tych czynników to Twoje wideo YouTube zaczną się pozycjonować i możesz się znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Więc zaraz pokażę Ci jak optymalizować swoje filmy pod te sygnały.
Całkowity czas oglądania to suma minut/sekund ile czasu ktoś oglądał Twoje wideo.
Im dłużej, tym lepiej.
Algorytm YouTube uznaje że jest to ciekawa treść.
Możesz sprawdzać watch time dla poszczególnych filmów jak i całego kanału:
Więc jak optymalizować filmy, aby pozycjonowanie wideo na YouTube przynosiło lepsze efekty?
Musisz tworzyć długie filmy.
Dla przykładu, załóżmy że masz 2 filmy.
Jeden trwa 5 minut, drugi 10 minut.
Załóżmy, że ludzie średnio oglądają 30%.
Widzisz różnicę? Z drugiego filmu masz 2x większy czas oglądania.
Po drugie musisz tworzyć filmy, aby zachować duży wskaźnik powracających użytkowników.
Utrzymywanie uwagi oglądających to kolejny ważny czynnik pozycjonujący filmy na Youtube.
Jest to procentowy wskaźnik, ile osób ogląda do końca Twoje filmy.
Dla przykładu zobacz jeden, który zachowuje się gorzej niż reszta wideo na kanale:
Jeśli masz taką sytuację, to trzeba sprawdzić i przeanalizować materiał, aby uniknąć błędów na przyszłość.
A oto kilka porad jak możesz utrzymać uwagę oglądających dłużej:
YouTube w swoim przewodniku podkreśla że kluczowe jest pierwsze 30 sekund nagrania:
Wprowadzenia pozwalają sprawdzić, jaki odsetek widzów nadal ogląda film po upływie pierwszych 30 sekund.
https://support.google.com/youtube/answer/9314415?hl=pl#zippy=%2Cwprowadzenia
Wysoki odsetek może tutaj oznaczać, że:
-Treść w pierwszych 30 sekundach spełnia oczekiwania, jakie widz zbudował na podstawie miniatury i tytułu filmu.
-Treść utrzymała zainteresowanie widzów.
Aby podnieść odsetek osób oglądających we wprowadzeniu:
-Pomyśl o zmianie miniatury i tytułu, tak aby lepiej pasowały do treści filmu.
-Wprowadź zmiany w pierwszych 30 sekundach filmu i wypróbuj różne style, aby znaleźć taki, który utrzyma zainteresowanie odbiorców.
Poświęć kilka minut na zapoznanie się z raportami utrzymania uwagi odbiorców filmów, szczególnie szukaj sygnałów, w których utrzymanie uwagi odbiorców szybko idzie do góry, lub szybko spada:
Jeśli chodzi o najlepszych YouTuberów to zobacz, że ich filmy są bardzo dynamiczne. Praktycznie co kilka sekund coś się dzieje i zmienia się ułożenie kamery.
W ten sposób cały czas mamy podsyconą ciekawość i nie odczuwamy nudy, bo nie wiemy co się dalej stanie.
Trudno jest to osiągnąć ze statycznym materiałem, dlatego warto stosować różne techniki, tak jak w przypadku materiału na podcast.
W takiej sytuacji do wideo dodaję ruszające się tło:
Playlista może podnieść w prosty sposób całkowity czas oglądania filmów na Twoim kanale.
Wiele osób po prostu słucha YouTube podczas wykonywania jakiś czynności, a dzięki playliście, kiedy skończy się Twój jeden film to zaczną automatycznie oglądać kolejny.
W innym przypadku YouTube może im zasugerować film z innego kanału.
Ekran końcowy także ma pośredni wpływ na pozycjonowanie ponieważ ktoś może zasubskrybować Twój kanał, albo kliknąć w kolejny film.
Algorytm, jeśli chodzi o pozycjonowanie filmów na YouTube, lubi jeśli użytkownicy aktywnie się angażują.
W szczególności mierzą, ile osób:
Najbardziej klasyczne metody są tutaj skuteczne.
Czyli, żeby coś otrzymać, musisz o to poprosić.
Więc w filmie.
Ludzie z reguły lubią mówić o sobie.
Lubią też dzielić się opiniami.
Więc zamiast typowego „skomentuj mój film”, zadaj konkretne pytanie.
Wolisz X, czy Y?
Tutaj tak samo jak poprzednio.
Nie wstydź się.
Musisz to jasno zakomunikować.
Odpowiadanie na komentarze doskonale buduje zaangażowanie, ale zastosuj jedną sztuczkę.
Nie pisz typowego „dziękuję” itp.
Postaraj się w odpowiedzi zadać również pytanie, aby osoba odpisała 😉
I nie czekaj z tym zbyt długo. Pierwsze 24 godziny po publikacji filmu są najważniejsze.
Optymalizacja filmów YouTube oprócz słów kluczowych posiada także inne elementy z klasycznego SEO.
Tak jak w pozycjonowaniu stron, tutaj Google też bierze pod uwagę organiczny wskaźnik CTR.
Twoim celem jest więc zmaksymalizowanie kliknięć.
O optymalizacji video CTR za chwilę.
Druga ważna rzecz, to pamiętaj aby dodać swoje słowo kluczowe w tytule.
Nie dodawaj tylko 2-3 słów i linków.
Potraktuj to trochę jak tekst SEO.
Niech to będzie minimum 250 słów.
Dzięki temu możesz dodać więcej treści i słów kluczowych opisujących cały temat.
Algorytm YouTube SEO będzie mieć łatwiejszą pracę.
O tagach wspominałem już w pierwszej części tego artykułu, przy omawianiu optymalizacji filmów, które już nagrałeś.
W przypadku dodawania nowych reguła pozostaje taka sama.
Algorytm YouTube SEO ma problemy z rozumieniem języka polskiego i automatycznym generowaniu napisów, jak to jest w języku angielskim.
Jeśli dodasz napisy, czyli transkrypcję filmu to ułatwisz pozycjonowanie filmu.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Wróćmy teraz do optymalizacji CTR.
Unikaj typowych clickbaitów, bo ktoś wejdzie w Twój film i zaraz go wyłączy, a Ty tylko zanotujesz gorszy watch time i będziesz mieć niski wskaźnik utrzymania uwagi odbiorców.
Ale są jeszcze 2 rzeczy które możesz zrobić.
Wyróżniające się miniatury filmów (thumbnail).
Postara się, aby od razu rzucały się w oczy.
Nie chodzi tylko o tekst na nich, czy zdjęcie, ale także aby kolor był wyróżniający.
Na platformie YouTube dominuje czerwony.
Możesz spróbować niebieski, lub jaskrawy zielony.
Zobacz jak wyglądają miniatury filmów Twojej konkurencji.
Kolejna rzecz to opisy, czyli meta description, a w sumie kawałek, który pokazuje się na ekranie wyników.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Youtube oficjalnie informuje, że czas publikacji nie wpływa na widoczność filmów.
Optymalizujesz tytuł słowami kluczowymi, a także opis filmu. Dodatkowo Twoja miniatura musi prowokować do kliknięcia, czyli mówimy o CTR. Natomiast sam film musi posiadać wysoki watch time i wskaźnik utrzymywania odbiorców.
Filmy powinny zarówno w tytule, jak i opisie zawierać słowo kluczowe. Muszą też posiadać wysoki CTR i mieć dodane odpowiednie frazy w tagach.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.