Zawartość strony
Psychologia sprzedaży jest dziedziną, która odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej firmy. To nie tylko nauka, ale również sztuka, która pozwala zrozumieć, przewidzieć i wpływać na zachowania klientów. W tym artykule przyjrzymy się głębiej temu fascynującemu obszarowi, omawiając jego definicję, rodzaje, przykłady, zalety, techniki, narzędzia i wiele innych aspektów.
Pomyśl o wszystkich sprzedażach, jakie mógłbyś osiągnąć, gdybyś potrafił czytać w myślach ludzi.
Psychologia odgrywa dużą rolę w decyzjach kupujących i jeśli zrozumiesz związany z tym proces decyzyjny, może ci to dać dużą przewagę w sprzedaży.
Nie możesz czytać ludziom w myślach, ale możesz wykorzystać psychologię sprzedaży, aby stać się lepszym sprzedawcą.
Psychologia sprzedaży to nauka badająca procesy psychiczne, emocje, i motywacje, które kierują decyzjami zakupowymi klientów. To także zestaw technik i narzędzi, które pomagają sprzedawcom zrozumieć, jak wpłynąć na klientów, aby dokonali zakupu.
Lubimy myśleć o sobie jako o stworzeniach logicznych i do pewnego stopnia jesteśmy nimi, ale wiele naszych decyzji jest również podyktowanych emocjami. Jeśli chodzi o sprzedaż, ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób czynniki logiczne i emocjonalne łączą się, wpływając na decyzje kupujących.
Psychologia sprzedaży bada psychikę rynku docelowego, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób możesz mu sprzedawać. Zamiast skupiać się na przekonaniu klienta, że potrzebuje Twojego produktu lub usługi, skupiasz się na jego potrzebach emocjonalnych, stawiając się w jego sytuacji.
Kiedy zrozumiesz swoją grupę docelową i siły napędowe jakie stoją za podejmowane przez nią decyzje, możesz zapewnić usługę, której szuka na każdym etapie procesu sprzedaży.
Aby odnieść sukces, ważne jest nie tylko zrozumienie, kim są Twoi klienci, ale także to, co motywuje ich do wydawania pieniędzy.
Psychologia sprzedaży polega na skupianiu się na potrzebach emocjonalnych klientów, zamiast podkreślania wartości produktu. Postawienie się w sytuacji klienta pomaga zarządzać ofertą sprzedażową. Większość ludzi kupuje kierując się emocjami, a nie logiką.
Psychologia sprzedaży może być zdefiniowana jako nauka zajmująca się badaniem psychologicznych aspektów procesu sprzedaży, w tym zachowań klientów, ich potrzeb, pragnień i motywacji. Jest to także zbiór strategii i technik, które pomagają skutecznie wpływać na klientów i przekonywać ich do zakupu produktów lub usług.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Zrozumienie potrzeb klienta i odniesienie się do nich jest podstawą dobrego marketingu. Ludzie chcą być rozumiani, a umiejętność nawiązania kontaktu na poziomie społecznym może zwiększyć Twoje szanse na dokonanie sprzedaży.
Ludzie kupują z różnych powodów, a psychologia sprzedaży zajmuje się badaniem tych motywacji i czynników wpływających na decyzje zakupowe. Oto kilka kluczowych powodów, dla których ludzie kupują:
Zrozumienie tych motywacji i czynników psychologicznych jest kluczowe dla skutecznej strategii sprzedażowej i dostosowania oferty do potrzeb klientów.
Psychologia sprzedaży to rodzaj procesu, który polega na rozważeniu psychiki rynku docelowego w celu sprzedaży produktów i usług. Zamiast przekonywać klientów, że potrzebują Twojego produktu lub usługi, znajdziesz sposób na zaspokojenie ich bieżących potrzeb i pragnień. Poszczególne osoby kupują produkty na różne sposoby. Część klientów kupuje impulsywnie i racjonalizuje zakup później. W innych przypadkach przy zakupie nowych produktów dana osoba kieruje się logiką i rozsądkiem zamiast emocji.
Specjaliści ds. sprzedaży mogą wykorzystać emocje klienta, aby sfinalizować sprzedaż. Częstym błędem w ofertach sprzedaży jest skupianie się na kosztach. Jeśli sprzedawca rozumie wartości swojej grupy docelowej, można zastosować strategie, aby pokazać, w jaki sposób produkt (lub usługa) pozostaje w zgodzie z tymi wartościami.
Przykłady wykorzystania psychologii w sprzedaży
Psychologię sprzedaży opisał Robert Cialdini w swojej książce Influence, podając siedem kluczowych zasad, które podkreślił. Zasady te to:
Każda z tych zasad dotyczy reakcji psychologicznych danej osoby podczas sprzedaży. Oto więcej informacji na temat każdego z nich.
W przypadku wzajemności nacisk położony jest na emocjonalną potrzebę oddania czegoś po otrzymaniu czegoś. Pomyśl o tym jak o odwzajemnieniu przysługi: jeśli Twoja firma zrobi wszystko, co w jej mocy, aby zrobić coś miłego dla klienta, klient może poczuć się zmuszony do dokonania zakupu w zamian. Na przykład, jeśli otrzymasz bezpłatną próbkę produktu, będziesz bardziej skłonny go kupić, aby się odwdzięczyć.
Zaangażowanie oznacza potrzebę dokonania zmian w swoim życiu. Osoba może chcieć rzucić palenie lub schudnąć. Wysiłki marketingowe będą uwzględniać potrzebę udowodnienia danej osobie, że może pozostać zaangażowana w realizację swoich celów. To podejście jest skuteczne, ponieważ aby dana osoba pozostała zaangażowana, może potrzebować ciągłego korzystania z Twoich produktów. Podkreśl tę spójność w swoim marketingu, aby zachęcić do ponownych zakupów.
Klient z tobą personalizuje swoją ofertę.
Lubienie odnosi się do zakupu produktu ze względu na pozytywną reakcję emocjonalną u osoby go sprzedającej. To jest powód, dla którego wiele kampanii marketingowych wykorzystuje w swoich reklamach gwiazdy. Jest to również dobry powód, aby upewnić się, że Twoi współpracownicy i przedstawiciele zajmujący się sprzedażą i obsługą klienta są przyjaźni i życzliwi.
Zgodnie z tą zasadą chętniej odpowiemy „tak”, jeśli podoba nam się osoba, która coś sprzedaje. Z tego powodu wiele celebrytów promuje marki. Pomyśl o wszystkich fanach, którzy kupią produkt, ponieważ uwielbiają osobę, która go poleca. Jeśli nie stać Cię na celebrytę, spróbuj opowiedzieć osobistą historię w sekcji „O nas” na swojej stronie internetowej.
W skrócie:
Aby uzyskać autorytet, kupującego przekonują osoby znane jako eksperci w swojej branży. Na przykład wiele reklam pasty do zębów podaje, że produkt ten jest zatwierdzony przez stowarzyszenia dentystyczne i jest marką „zaufaną przez dentystów”.
Autorytatywne osoby mają ogromne znaczenie w naszym procesie decyzyjnym (pamiętasz Eksperyment Milgrama?, w którym uczestnicy aplikowali wstrząsy pacjentom, którzy źle zadali pytania, ponieważ kazał im to ktoś w fartuchu laboratoryjnym).
Kupując produkty, nie chcemy podejmować ryzyka w przypadku sprzedawcy lub firmy, która wydaje się nie mieć wiedzy specjalistycznej. Chcemy ufać autorytetowi osób, z którymi mamy do czynienia.
Kampanie marketingowe Unity skupiają się na zaspokajaniu potrzeby społeczności. Na przykład reklama może być skierowana do fanów określonej drużyny sportowej. Innym przykładem może być siłownia reklamująca swoje zajęcia grupowe jako nie tylko ćwiczenia, ale także spotkania towarzyskie.
Ludzie od zawsze dążą do jedności i przynależności do grupy, aby poczuć się silniejszymi i akceptowanymi. Początkowo widzieliśmy to w rodzinach, potem w plemiennych strukturach, a z biegiem czasu w grupach etnicznych i narodowych.
Ten fundamentalny mechanizm nadal działa. Czujemy się mocniejsi, gdy jesteśmy częścią grupy, niezależnie od tego, czy opiera się ona na rasie, płci, języku czy orientacji politycznej. Przywódcy, mentorzy i guru odnoszą się do tego mechanizmu, pokazując jedność swojej grupy w kontekście większej całości. To właśnie zasada jedności wnika w obszar sprzedaży i obsługi klienta. Jak?
Od pradawnych plemion do nowoczesnych fanklubów, zasada jedności odgrywa kluczową rolę. Media społecznościowe tworzą miejsce, gdzie grupy, podgrupy, fankluby i fanpage’y tworzą wspólnoty, które łączy wspólna tożsamość. W tych grupach ludzie odnajdują osoby o podobnych wartościach, doświadczeniach i przekonaniach. Grupa dostarcza wsparcia i poczucia przynależności, co jest coraz ważniejsze w dzisiejszym zglobalizowanym i zróżnicowanym świecie.
Przynależność do grupy umożliwia wykorzystanie innych reguł perswazyjnych. Po pierwsze, reguła sympatii – przyciągamy ludzi podobnych do siebie. Następnie reguła konsekwencji – jeśli jestem częścią grupy, bardziej skłonny jestem utożsamiać się z jej wyborami i zasadami.
W rezultacie jestem bardziej skłonny kupować i korzystać z produktów i usług używanych przez tę grupę, ponieważ jest to zgodne ze mną, jestem konsekwentny. To również działa w kontekście reguły społecznego dowodu słuszności – co jest dobre dla grupy, jest dobre także dla mnie. I choć może to przypominać owczą mentalność, to działa.
Społeczność wiąże się z naszą wrodzoną potrzebą lubienia tych samych rzeczy, co nasi rówieśnicy. Duży odsetek kupujących przed dokonaniem zakupu polega na rekomendacjach znajomych i członków rodziny. Influencer marketing wykorzystuje tę psychologiczną potrzebę. To samo dotyczy sekcji z referencjami i recenzjami na stronie internetowej Twojej firmy. Kiedy klienci zobaczą pochwały od osób takich jak oni, będą wiedzieć, że odpowiadasz ich potrzebom.
Wszyscy jesteśmy istotami społecznymi. Zanim podejmiemy decyzję o zakupie, często przyglądamy się temu, co mówią i robią inni. Dlatego właśnie referencje klientów i studia przypadków są tak potężne. W dzisiejszym klimacie sprzedaży referencje wideo stały się bardzo popularne. Zadowolony klient ma 10-krotnie większy wpływ na sprzedaż Twojego produktu lub usługi. Wypróbuj te techniki, aby zwiększyć swoją świadomość, sympatię i oryginalność w dzisiejszym krajobrazie sprzedaży.
Zespoły sprzedaży i marketingu mogą włączyć zasadę dowodu społecznego do swoich działań, stosując takie strategie, jak:
W przypadku niedoboru kluczową motywacją kupującego jest obawa, że przegapi wyjątkową okazję. Z tego powodu w egzemplarzach sprzedażowych często pojawiają się wyrażenia takie jak „oferta ograniczona czasowo”. Osoba, która przegapi tę ofertę, może później żałować, że będzie musiała zapłacić wyższą cenę, więc oferty ograniczone czasowo mogą prowadzić do wzrostu sprzedaży.
FOMO, strach przed przegapieniem, jest tak silną motywacją, że niektóre reklamy nawet wyraźnie o tym wspominają.
Lubimy odsuwać decyzje na dalszy plan. Mówimy sobie, że się nad tym zastanowimy i wrócimy do tego, i nie ma w tym nic złego, gdy nie ma poczucia pilności. Kiedy ta sama decyzja dotyczy produktu, który ma ograniczoną czasowo zniżkę, wtedy nagle musimy podjąć decyzję.
Strach, że przegapimy tak wielką zniżkę lub ostatni artykuł w magazynie, motywuje nas do podejmowania decyzji, co skutkuje większą sprzedażą.
To, jak stworzysz poczucie niedoboru, zależy od Ciebie, ale może to być skuteczny sposób na zwiększenie przychodów.
Firmy mogą włączyć zasadę niedoboru do swojej działalności biznesowej poprzez wiele strategii, w tym:
Bycie na szczycie to ogromna zaleta.
Jeśli jesteś pierwszą osobą, o której ktoś pomyśli, gdy zdecyduje, że nadszedł czas na zakup, oznacza to, że jesteś w doskonałym miejscu do dokonania sprzedaży. Jak jednak pozostać na szczycie ludzkich umysłów?
Tutaj Twoja marka może odegrać dużą rolę.
Im więcej konsumentów ma kontakt z Twoją marką (w pozytywny sposób), tym bardziej może ona wzbudzić pożądanie. To trochę tak, jakbyś w upalny dzień oglądał reklamę zimnego napoju. Być może nie kojarzysz chęci sięgnięcia po Coca-Colę z reklamami, ale sam kontakt z marką prawdopodobnie odegrał rolę w podejmowaniu decyzji.
Utrzymanie podejścia omnichannel i budowanie marki może pomóc Ci pozostać na szczycie i zwiększyć sprzedaż.
Żyjemy w świecie, w którym coraz bardziej oczekujemy personalizacji i produktów „szytych na miarę”. Rzecz w tym, że choć cieszymy się pewnym poziomem wyboru, zbyt wiele opcji może spowodować paraliż analizy.
Gdy spojrzysz na większość usług subskrypcji takich jak oprogramowanie, weź na przykład naszą, zazwyczaj zobaczysz dwie lub trzy opcje cenowe. Daje to ludziom kontrolę nad swoimi decyzjami, ale jednocześnie nie daje im tak wielu opcji, aby skutkować paraliżem analitycznym.
W tym miejscu ważne jest, aby pamiętać, że jesteś ekspertem.
Ludzie w pewnym stopniu wiedzą, czego chcą/potrzebują, ale Twoja wiedza ekspercka jest po to, aby poprowadzić ich w stronę właściwej opcji. Zbyt duży wybór i znacznie utrudniasz tę pracę.
Bądź przed kupującym dzięki kampaniom marketingu e-mailowego, marketingowi za pomocą wiadomości tekstowych, biuletynom i wszelkim innym możliwym sposobom. Nie spamuj ich; nikt nie lubi ton wiadomości-śmieci. Jeśli nie będziesz ostrożny, wyślą Cię do krainy spamu. Mierz się z czasem, treścią i wartością wiadomości. Jak zdefiniować wartość? Jeśli otrzymuję informacje, które mogę wykorzystać w swoim świecie, są one cenne.
Psychologia sprzedaży obejmuje wiele różnych rodzajów, w tym:
Przykłady zastosowania psychologii sprzedaży to m.in.:
Psychologia sprzedaży ma swoje wady i zalety. Zalety obejmują zrozumienie klientów, zwiększenie skuteczności sprzedaży i budowanie długotrwałych relacji. Wady to czasochłonność i ryzyko manipulacji klientami.
Aby zastosować psychologię sprzedaży, warto:
Psychologia sprzedaży powinna zawierać:
Psychologia sprzedaży działa poprzez wykorzystanie wiedzy o psychice klientów do tworzenia skutecznych strategii i technik sprzedażowych. To umożliwia sprzedawcom przekonywanie klientów do zakupu w sposób bardziej efektywny.
Narzędzia psychologii sprzedaży obejmują m.in.:
Najpopularniejsze techniki psychologii sprzedaży to:
Psychologia sprzedaży to fascynujący obszar, który pomaga firmom lepiej zrozumieć i wpływać na zachowania klientów. Wiedza na temat psychologii zakupowej jest nieoceniona dla każdego sprzedawcy i marketera. Dzięki odpowiedniemu zrozumieniu klientów, wykorzystaniu technik perswazji i personalizacji oferty, można osiągnąć znakomite wyniki w sprzedaży. Pamiętajmy jednak, że psychologia sprzedaży powinna być stosowana etycznie, aby budować trwałe relacje z klientami i zapewniać im wartość.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.