Bieżący feedback nie działa? Wspierasz pracownika, ale nadal nie realizuje on wcześniej zdefiniowanych celów? Spadek wydajności takiej osoby może wpływać negatywnie na funkcjonowanie działu, a nawet całej firmy. Zamiast jego zwalniać w chwili kryzysu, warto wprowadzić plan naprawczy. Więc jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak zidentyfikować obszary do poprawy, jak przeprowadzić trudną rozmowę z pracownikiem oraz jak monitorować postępy, to ten materiał jest dla Ciebie! Rafał Szrajnert, zapraszam!
Plan naprawczy w wielu firmach to nawet ciężko nazwać planem. Jest to raczej lista życzeń kierownika. W łatwy sposób pokażę Ci to na przykładzie handlowca. Chociaż jak się chwilę zastanowisz to podobny plan możesz zastosować dla każdego praktycznie stanowiska. Załóżmy że średnio handlowcy w dziale domykają deal’e na 100 tysięcy co miesiąc. Nasz obecny handlowiec domyka za 20 tysięcy miesięcznie, więc 5x poniżej średniej. Więc kierownik mówi: plan naprawczy wygląda tak, że w kwartał masz zamknąć deal’e za minimum 200 tysięcy złotych, a po kwartale za minimum 100 co miesiąc – masz dostęp do wiedzy kolegów z działu a także szkolenie sprzedażowe online które wykupiliśmy miesiąc temu – jeśli tego nie osiągniesz to zostaniesz zwolniony.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Dla mnie to nie jest plan naprawczy, a raczej plan zwolnienia, bo jeszcze nie spotkałem żadnego pracownika który zastraszony robiłby lepsze wyniki, ty bardziej czując codziennie negatywną presję. Niestety wielu menedżerów stosuje plan naprawczy jako wymówkę aby legalnie zwolnić pracownika i nie przegrać w sądzie. Wtedy rekrutują kolejnego i albo będzie dobry, albo tez pójdzie do zwolnienia. Natomiast dzieje się tak ponieważ nie mają wiedzy jak wygląda rekrutacja, a raczej jakie koszty za sobą niesie.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
A jak możemy przeczytać w raportach „Koszt odejścia z pracy nowej osoby po okresie próbnym może być dla firm horrendalny. Jak wynika z szacunków ekspertów Michael Page, może on sięgnąć nawet 91 896 zł.” Dlaczego aż tyle? Bo mamy tutaj multum kosztów, od samych kosztów ogłoszeń, po wynagrodzenia HR lub firmy rekrutacyjnej, szkolenia, osoby z danego działu kiedy przyuczają nową osobę to nie robią swojej normy, pensje dla tej osoby która generuje stratę dla firmy itp. jest tego bardzo sporo. Także jeśli ktoś ewidentnie nie wyrabia, to zwolnienie go powinno być ostatecznością i ja wtedy jestem zwolennikiem rozliczania osoby na podstawie zadań, to znaczy musi codziennie odhaczać to co robiła. Jeśli masz handlowca który nie dowozi, to musi codziennie na koniec dnia raportować ile telefonów wykonał, ile wysłał emaili, i ile zrobił followupów. Ludzie często nie dowożą wyniku bo po prostu robią za mało czynności. Natomiast cały plan naprawczy powinien wyglądać tak:
Jak wdrożysz powyższy template to jest szansa nie tylko że pracownik dogoni średni wynik, ale może nawet być ponad to i wiem o czym mówię bo w naszej firmie mieliśmy dwa takie przypadki. Sednem nie jest mówienie ogólnikami: rób więcej, domykaj więcej calli, bądź milszy dla klientów, itd. Czy wyobraź sobie na przykład trenera biegów który krzyczy tylko na treningu”biegaj szybciej”, albo w piłce „strzelaj celniej”. Wszystko musi być określone w mierzalny sposób. Możesz użyć tutaj metody SMART i następnie dalej w określonych odstępach czasu weryfikować i sprawdzać progres. W przypadku sportu, jeśli nie ma wyników to trzeba zmienić plan treningowy i dietetyczny, w przypadku pracownika, to trzeba zmieniać na bieżąco plan naprawczy. Nawiązuje to trochę do cyklu pdca. Jak nie wiesz czym jest cykl PDCA to znaczy – plan, do, check, act. Inaczej nazywany jako cykl Deminga. Czyli wprowadzamy jedną zmienną, testujemy jej wpływ, jak wszystko jest ok to zostawiamy, jak nie to ją zamieniamy, bądź optymalizujemy. Taka pętla zamknięta. Na przykład handlowiec w Twojej firmie wykonuje zbyt mało telefonów i ma zbyt niski wskaźnik domknięć. Wtedy na pewno trzeba by ustalić dlaczego ma zbyt mało telefonów, czy jest leniwy i siedzi na social media, czy może jest strasznym gadułą i rozmawia 40 minut zamiast średnio dwadzieścia, jak reszta handlowców. A może jeszcze coś innego. Jeśli jest gadułą to trzeba dać mu skrypt i ćwiczyć scenki aż się nauczy. A jeśli ma zbyt niski wskaźnik domknięć to sprawdzasz czy robi follow upy, trzeba odsłuchać rozmowy, czy jasno komunikuje sprzedaż na koniec rozmowy. Bo są też tacy handlowcy którzy po prostu wstydzą się prosić o pieniądze czy finalizację umowy. I wtedy wdrażasz plan, i sprawdzasz czy po pewnym czasie wyniki są satysfakcjonujące. Jeśli nie to wymyślamy inną formą i tak dalej.
I widzisz, co nam daje takie podejście? Osoba przestaje się bać menedżera, bo razem pracujecie nad problemem. A jak ktoś nie jest zestresowany to już ten fakt powoduje lepiej że popełnia mniej błędów. Co Ci to wszystko daje? Tak jak przytoczyłem dane, oszczędzasz minimum 100 tysięcy złotych na nowej rekrutacji, nowa osoba i tak musiałaby się wdrażać, co zajmie kilka tygodni do kilku miesięcy. I tutaj też nie masz gwarancji że z nią będzie wszystko w porządku, a na pewno nie będzie i też nad pewnymi rzeczami będzie trzeba pracować. Jak chcesz coś dodać to napisz w komentarzu, a ja jak zawsze życzę Ci dużo szczęścia, zdrowia i pieniędzy. Rafał Szrajnert.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.