Jak powinna wyglądać rekrutacja marketera? Kogo zatrudnić jako PIERWSZEGO

Konsulting
Konsulting -co to? Co robi konsultant i doradca [przykłady, definicja]
25 stycznia, 2025
Lista Najczęstszych Błędów w Firmach -i jak im zaradzić?
27 stycznia, 2025

Jak powinna wyglądać rekrutacja marketera? Kogo zatrudnić jako PIERWSZEGO

Rafał Szrajnert marketing reklama pozycjonowanie seo sem
Rafał Szrajnert - Biznes, psychologia, życie
Jak powinna wyglądać rekrutacja marketera? Kogo zatrudnić jako PIERWSZEGO
Loading
/

Okej, więc nadszedł ten moment że jesteś gotowy zatrudnić u siebie w firmie marketera. Pewnie oglądałeś już odcinek który niedawno opublikowałem, o tym kiedy zlecać agencji cały marketing, kiedy zatrudnić kogoś u siebie i doszedłeś do wniosku że jesteś już na to gotowy. Teraz się zastanawiasz czy zatrudniać juniora za piątkę na rękę, czy seniora za 10 na rękę. Nie wiesz też czy szukać osoby która zrobi wszystko samemu, czy raczej od każdego zadania szukać specjalisty. Sam zarekrutowałem do naszej agencji od 2015 roku dziesiątki specjalistów i pomagałem w rekrutacji w innych firmach, więc w tym odcinku dam Ci same konkrety. Rafał Szrajnert, zapraszam!

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Wielu przedsiębiorców myśli że zatrudnienie marketera to najlepsza decyzja w ich życiu bo zaraz sprzedaż eksploduje i nie będzie trzeba płacić agencji, ale to tak samo jak z księgowością. Jakby to było takie łatwe i opłacalne to każdy miałby u siebie księgową na etacie, a nie zlecał dla biura rachunkowego. Ale zakładam że jesteś gotowy wziąć na klatę pensję dla osoby, która prawdopodobnie przez część etatu nie będzie maiła co robić i bierzesz na siebie koszty i czas rekrutacji. Zatem pojawia się pytanie.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Co w takim ogłoszeniu napisać? Bo często ktoś dodaje opis oferty stanowiska i okazuje się, że marketing manager ma robić posty w social media, SEO i zarządzać kampaniami. Firmy szukają marketing managera, który umie w analitykę, strategie, ustawianie reklam, robienie contentu i projekty.

Zatem niestety muszę Ciebie rozczarować, ale nie znajdziesz takiej osoby. W dodatku marketing manager, to nie jest marketing specialist. Nie ma takich ludzi którzy ogarnią to wszystko, od SEO, po stworzenie rolek czy tiktoków, zrobienie landing page’ówm aż po optymalizację kampanii Google Ads. To jest fakt, dlatego wszystkie firmy które mają wewnętrzny dział marketingu, jak sama nazwa wskazuje „dział”, to od każdego zadania mają inne osoby. Tak samo jak w różnych agencjach, czy też u nas… nikt nie rekrutuje osób do kilku rzeczy. Ale zatem pojawia się pytanie, to kogo, to jest na jakie stanowisko zatrudnić ta pierwszą osobę? Jeśli weźmiesz na pełen etat kogoś od Google ads, to będzie pracował 1 godzinę dziennie a pozostałe 7 będzie się nudził bo nie będzie co optymalizować. Weźmiesz kogoś od SEO, to nie zrobi Ci reklam, ani nie ustawi, anie nie nakręci rolek. Oczywiście kogo zatrudnisz zależy od sytuacji w firmie, czy od tego czy Ty, lub ktoś inny ma jakąś wiedzę z pewnej dziedziny. Natomiast jeśli miałbym w ślepo kogoś polecić, to raczej marketing menedżera, który zepnie wszystko i przeanalizuje. Czyli połączy influencerów którzy będą dla Ciebie robić rolki, połączy SEO i osobę czy agencję od Reklam. Taka osoba będzie musiała ułożyć strategię działań i trzymać się w określonym budżecie. Tutaj przykładowa grafika z tym w jak trudny i duży obraz musi się wgryźć taka osoba, bo zmiennych jest bardzo dużo. Więc ten pierwszy marketer to jest dyrygent w orkiestrze, nie poszczególny muzyk, ktoś kto gra na skrzypcach czy fortepianie. Ale teraz mi powiesz, okej Rafał, czyli to jest menedżer, a nie osoba która ma coś mi klikać, a nie o to mi chodzi. Jasne, możesz mnie nie słuchać i przypadkowo zatrudnić kogoś na kogo masz ochotę, ale wcześniej czy później to będzie katastrofa. Załóżmy zatrudnisz kogoś od fejsa, i co mu powiesz? Rób co chcesz? Tak nie da rady. Potrzebujesz strategii, określonych działań, ktoś to musi połączyć z Google, z pozycjonowaniem i z osobami które będą robić content. Natomiast jak chcesz zatrudnić mega przecinaka który ogarnie SEO, Adsy, robienie contentu, rolek czy landing page’ów pod kampanie, to po pierwsze, życzę powodzenia ze znalezieniem takiej osoby, po drugie na B2b za 10 koła na miesiąc to ona u Ciebie nie będzie robić. A jeśli będzie to już sama stawka za takie kompetencje jest zastanawiająca. Żeby ktoś dobrze ogarniał marketing, łącznie z poznaniem systemów reklamowych, a co najważniejsze z psychologią konsumenta to musi to być osoba z doświadczeniem plus 5 lat i najlepiej jak w przeszłości prowadziła swój biznes i go położyła. Ja bardzo lubię zatrudniać osoby które miały w przeszłości swój sklep ecommerce. Sprawdzam wtedy konto reklamowe, co robili, jak ustawiali kampanie i wiem wtedy że oni zjedli na tym zęby i będą się troszczyć o pieniądze klienta. Bo jak ktoś tylko robi kurs marketingu i od razu idzie do agencji, to nie ma tego szacunku do pieniędzy. Taka osoba ma to w tyłku, bo to nie są jej pieniądze. A jak ktoś już w przeszłości musiał walczyć to ma ten szacunek. Ja to porównuję często do tego jak ktoś gra na forexie na koncie demo. Ma wtedy wszystko w tyłku, a jak dasz takiemu świeżakowi konto z jego pieniędzmi i na żywo patrzy jak mu konto topnieje to wszystko się zmienia. I jeśli zatrudnisz od razu słabego marketera to kampanie nie będą dowozić, a on będzie się tłumaczył że to zadziała długoterminowo bo teraz buduje brand, ale jakieś inne dyrdymały. Zauważ że specjalnie powiedziałem, że przeglądam konto takiej osoby. I Ty musisz też weryfikować umiejętności takiej osoby, bo jak sam się w dodatku nie znasz na tym w 100% to łykniesz jak gąsior kluchy, kiedy ktoś zacznie Ci opowiadać o ROAS, zaawansowanej atrybucji, analityce itp. Rzucając taki słownictwem nie poznasz się an tym zupełnie i weź tą radę do serca bo sam się na tym wiele lat temu parę razy wkopałem kiedy nie sprawdziłem do końca osób jakie w przeszłości zatrudnialiśmy. A jak taka osoba pracowała w innych firmach, czy rekrutujesz ją z jakiejś agencji i nie może Ci pokazać żadnego konta, to musisz dać jej kilka zadań. Napisz na przykład do nas, to przygotujemy taki zestaw i później ocenimy, a Ty dostaniesz feedback wraz z odpowiedziami, bo może Ciebie to uratować przed dziesiątkami tysięcy kosztów nieudanej rekrutacji, kiedy taka osoba nie będzie dowozić wyników, a będzie Ciebie zwodzić przez kilka miesięcy, a Ty będziesz jej płacić pensję. Zatem zakładam że masz już ta wymarzoną osobę, która przeszła rekrutację. Co dalej? NA początku taka osoba się wdraża. Później ustalacie strategię i dzielicie działania na grupy: optymalizacja konwersji na stronie, czyli CRO, analityka, performacne czyli reklamy, robienie contentu organicznego i do reklam, na przykład rolki i posty graficzne. SEO, czyli pozycjonowanie, zmiany na stronie WWW i robienie landingów pod kampanie, prowadzenie social media, branding. Jak masz jakieś pytania to zadaj je w komentarzu. A na sam koniec życzę Ci dużo szczęści, zdrowia i pieniędzy. Rafał Szrajnert.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Jak powinna wyglądać rekrutacja marketera? Kogo zatrudnić jako PIERWSZEGO 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)