Wiele osób zaczyna swoją przygodę z SEO, ale nie wie do końca jak działa Ahrefs.
Jest to narzędzie SEO które posiada bardzo dużo przydatnych funkcji do audytu domeny, czy budowania backlinków.
Z tego przewodnika dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć, w tym:
Jeśli więc chcesz jak najlepiej z niego skorzystać, ten przewodnik jest dla Ciebie.
Zacznijmy!
Zawartość strony
Ahrefs to narzędzie SEO, które posiada kilka funkcjonalności.
Używany jest głównie do analizy profilu linków witryny konkurencji, rankingu słów kluczowych, keyword gap i audytu SEO. Możesz także użyć Ahrefs do badania słów kluczowych nie tylko dla Google, ale innych wyszukiwarek np. YouTube i Amazon.
Ahrefs służy głównie do analizy profilu linków witryny, rankingów słów kluczowych i stanu witryny (SEO health).
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Obecnie używają ahrefs także:
Ahrefs nie jest darmowy, aczkolwiek posiada kilka funkcjonalności, które rzeczywiście można przetestować bez opłat.
Znajdziesz je na dole na ich stronie głównej.
Cena Ahrefs zależy od tego jaki plan wybierasz i ile kredytów.
Przy płatności za rok z góry, wersja Lite to cena 83$, przy płatności miesięcznej 99$.
Cały cennik Ahrefs wygląda tak:
Ahrefs nie oferuje darmowego okresu próbnego (free trial).
Każdy program do SEO posiada swoje zwroty i terminy, jak np. Majestic posiada CF (citation flow), TF (trust flow), a Ahrefs UR i DR.
Pełna lista:
Ocena URL (UR – URL rating): Sprawdzany tutaj jest autorytet linków (link authority), który ma strona internetowa. Oblicza się ją jako kombinację ilości i jakości wszystkich linków zwrotnych, które prowadzą do tej strony.
Ocena domeny (DR – Domain Rating): Ocena adresów URL stosowana w całej witrynie .
Kotwice (Anchors): ranking najczęściej używanych tekstów kotwicy w profilu linków witryny.
Referring Domains RD: Liczba różnych unikalnych domen, czyli stron internetowych, które prowadzą do witryny. Duża liczba domen i linków odsyłających koreluje z wyższymi pozycjami w Google.
CTLD: podział linków witryny według domeny najwyższego poziomu (.pl, .eu, .de, com itp.)
Ahrefs Rank: ranking profilu linków witryny. Podobnie jak w przypadku rankingu Alexa.
Temat nadrzędny (parent topic): ogólny temat, do którego należy słowo kluczowe, tzw. klaster tematyczny, lub pillar page. Przykładowo „audyt SEO” należy do ogólnej kategorii „SEO”.
Potencjał ruchu (traffic potential): ilość ruchu, który możesz mieć z Google, jeśli będziesz pierwszy na dane słowo kluczowe.
Trudność słowa kluczowego (keyword difficulty): jak trudno, lub łatwo będzie w przyszłości to, aby pojawić się na pierwszej stronie Google dla tej konkretnej frazy kluczowej.
Rankuje także dla (Also rank for): Są to słowa kluczowe, dla których witryna także zajmuje miejsce w rankingu Google, np. jeśli zrobisz dobry wpis na temat „pozycjonowanie„, to możesz także rankować dla co to jest pozycjonowanie”, albo „pozycjonowanie definicja”.
Każde narzędzie do sprawdzania profilu linkowania posiada swój crawler.
Oto przykładowy pulpit semrush.
W Ahrefs możesz sprawdzać różne metryki jeśli chodzi o linki, np.:
W SEO panuje wiele mitów i teorii, jedni mówią o stosunku dofollow do nofollow i rodzajów anchor text.
Proces link building został szczegółowo opisany w tym wpisie.
W czym może pomóc Ci analiza linków?
Niezbyt wiele osób korzysta z tej funkcji, ale możesz łatwo dostać listę domen która linkuje do Twojej konkurencji.
Dlaczego to jest takie pomocne?
Jeśli ktoś linkuje do Twojej konkurencji to może po prostu zapłacili za artykuł sponsorowany, albo pozyskali taki link automatycznie.
Ale jeśli jakieś witryny linkują do kilku Twoich konkurentów (a nie do Ciebie), oznacza to, że prawdopodobnie często linkują do Twojej tematyki, więc możesz łątwo pozyskać od nich także backlink.
Z pomocą tej opcji, możesz wyszukiwać najmocniej podlinkowane podstrony u siebie i konkurencji.
Jeśli znajdziesz takie strony u siebie, to możesz z nich podlinkować strony słabsze. Jest to manipulacja link juice.
Dzięki temu możesz przekazywać moc.
W tej zakładce możesz natomiast sprawdzać nowe i utracone linki.
Jest to bardzo pomocne.
Jeśli na przykład rok temu opublikowałeś gdzieś post gościnny, a link zniknął to wiesz do kogo się odezwać.
Ahrefs bardzo dobrze podaje statystyki na temat słowa kluczowego w tym jego trudność (keyword difficulty).
Jak już wspomniałem, oprócz Google podaje również statystyki m.in. dla YouTube, Seznam, Amazon, Bing, Yandex, Yahoo, Baidu i kilku innych.
Dodatkowo eksplorer słów kluczowych daje więcej sugestii niż GKP (Google Keyword Planner).
Dlaczego dane jak trudność, liczba wyszukań, czy stawka za kliknięcie (CPC) są ważne?
Otóż jak zapewne zauważyłeś, Google co roku dodaje do wyników wyszukiwania więcej funkcji SERP.
Rzeczy takie jak Polecane fragmenty, pola „Ludzie też pytają…”, wideo youtube, dodatkowe reklamy, karuzele Google Shopping i nie tylko.
Te nowe funkcje SERP, mają bardzo duży wpływ na wyszukiwania „bez kliknięcia” (no click search).
Co znaczy, że nie możesz już po prostu sprawdzać liczby wyszukiwań słowa kluczowego. Musisz także wiedzieć, ile osób faktycznie klika w te wyniki organiczne.
Ahrefs podaje także propozycje słów kluczowych, które zawierają to samo wyrażenie, albo pytania.
Jest to bardzo dobre dla SEO, ponieważ możesz zachować semantykę, a z pytań stworzyć oddzielne paragrafy w tekście.
Jest to bardzo pomocna opcja, jeśli tworzysz plan contentowy.
Możesz sprawdzić wolatylność wyników SERP na dane słowo kluczowe.
Jeśli jest mała to zły znak, bo to znaczy że wyniki, według Google odpowiadają intencjom użytkowników i takie „zabetonowane” top 10 będzie trudno przebić.
Najczęściej aby to zrobić musisz mieć bardzo wysoki autorytet domeny.
Ahrefs przegląda miliony wyników Google, aby zobaczyć, kto zajmuje pozycję w rankingu dla jakich wyrażeń kluczowych.
Więc kiedy wpisujesz dowolną domenę lub prefix adres URL, możesz zobaczyć dokładną listę terminów, dla których są one widoczne.
Pozwala to szybko ocenić, jak Twoja witryna wypada na tle konkurencji.
Tak wyglądają te funkcje:
Organiczne Słowa Kluczowe (organic keywords).
W tej sekcji możesz zobaczyć na jakie słowa kluczowe jest widoczna domena. Zaoszczędza to masę czasu. Wpisz witrynę konkurencji i sprawdź z jakich fraz mają największy ruch.
Ruch Organiczny (organic traffic).
Jest to suma ruchu ze wszystkich słów kluczowych na jakie widoczna jest domena.
Wartość Ruchu (traffic value).
Jest to ekwiwalent Google Ads (adwords), czyli tyle trzeba by zapłacić za reklamę, żeby zdobyć miesięczny ekwiwalent ruchu.
Dlatego w SEO ważne jest też aby targetować słowa kluczowe które mają wysoki CPC, to oznacza że są to najczęściej frazy z wysoką intencją transakcyjną (dlatego kliknięcia są drogie).
Dla przykładu, my w 11 miesięcy osiągnęliśmy kiedyś wartość prawie 350.000 zł miesięcznie!
Jak już inwestować w SEO to tylko z najlepszymi!
Content Explorer w Ahrefs został stworzony, aby pokazywać treści, które są często udostępniane w mediach społecznościowych, ale niekoniecznie zawierają linki zwrotne.
Działa to trochę na zasadzie BuzzSumo.
Ahrefs posiada jeszcze 2 bardzo ciekawe funkcje, które pozwalają zaoszczędzić bardzo dużo czasu.
Competing Domains – Ten raport zawiera listę domen, które próbują rankować w Google na te same hasła.
Czyli dostajesz listę konkurentów.
Content Gap – Pokazuje słowa kluczowe, na które są widoczni Twoi konkurenci, ale Ty nie.
Osobiście, jak dla mnie jest to jedna z najlepszych opcji w Ahrefs.
Jest to w zasadzie „uboższa” wersja Screaming Frog.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Dostaniesz informacje na temat stron, które są przekierowywane, blokowane przez plik Robots.txt lub mają zastosowany tag noindex.
Ten raport jest pomocny z dwóch powodów.
Po pierwsze pomaga Tobie zniwelować błędy na swojej witrynie.
Po drugie jest to jedna z metod na linki SEO.
Polega na tym, że znajdujesz na czyjejś domenie niedziałające linki, piszesz do takiej osoby email, że w tekście na którymś ze swoich blogów mają 404, i w zamian przesyłasz swój link do podmiany.
Inne przydatne funkcje Ahrefs:
Google Search Console, czyli GSC mierzy ruch z wyników wyszukiwania, a także dokładnie podaje, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja witryna.
Narzędzie od Google pozwala także identyfikować błędy techniczne, czy indeksowanie.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.