Ahrefs -co to jest? (przewodnik i narzędzie SEO)

Słowa kluczowe -co to? (jak wybrać frazy pod SEO)
26 grudnia, 2022
Tworzenie treści na strony internetowe, żeby generować więcej ruchu [12 tipów]
26 grudnia, 2022

Ahrefs -co to jest? (przewodnik i narzędzie SEO)

site audit ahrefs semrush

Wiele osób zaczyna swoją przygodę z SEO, ale nie wie do końca jak działa Ahrefs.

Jest to narzędzie SEO które posiada bardzo dużo przydatnych funkcji do audytu domeny, czy budowania backlinków.

Z tego przewodnika dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć, w tym:

  • Podstawowe i zaawansowane funkcjonalności Ahrefs
  • Kluczowe cechy
  • Rzeczywiste case study
  • Jak Ahrefs wypada w porównaniu z innymi narzędziami do pozyconowania
  • Wiele innych

Jeśli więc chcesz jak najlepiej z niego skorzystać, ten przewodnik jest dla Ciebie.

Zacznijmy!

Czym jest Ahrefs?

Ahrefs to narzędzie SEO, które posiada kilka funkcjonalności.

Używany jest głównie do analizy profilu linków witryny konkurencji, rankingu słów kluczowych, keyword gap i audytu SEO. Możesz także użyć Ahrefs do badania słów kluczowych nie tylko dla Google, ale innych wyszukiwarek np. YouTube i Amazon.

Pozycjonowanie filmów i YouTube SEO

Ahrefs służy głównie do analizy profilu linków witryny, rankingów słów kluczowych i stanu witryny (SEO health).

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Obecnie używają ahrefs także:

  • Agencje SEO współpracujące z wieloma klientami
  • Właściciele małych firm, którzy zajmują się pozycjonowaniem własnych stron internetowych
  • Marketerzy „wewnętrzni” (inhouse marketers), którzy prowadzą marketing na stronie swojego pracodawcy
  • Osoby działające w marketingu afiliacyjnym, które prowadzą kilka różnych witryn
  • Konsultanci SEO

Czy Ahrefs jest darmowy?

Ahrefs nie jest darmowy, aczkolwiek posiada kilka funkcjonalności, które rzeczywiście można przetestować bez opłat.

Znajdziesz je na dole na ich stronie głównej.

darmowe narzędzia seo ahrefs

Ile kosztuje Ahrefs?

Cena Ahrefs zależy od tego jaki plan wybierasz i ile kredytów.

Przy płatności za rok z góry, wersja Lite to cena 83$, przy płatności miesięcznej 99$.

Cały cennik Ahrefs wygląda tak:

cennik ahrefs ile kosztuje
  • lite 83$
  • standard 166$
  • Advanced 333$
  • Enterprise 833$

Ahrefs nie oferuje darmowego okresu próbnego (free trial).

Słownik Zwrotów W Ahrefs

Każdy program do SEO posiada swoje zwroty i terminy, jak np. Majestic posiada CF (citation flow), TF (trust flow), a Ahrefs UR i DR.

Pełna lista:

Ocena URL (UR – URL rating): Sprawdzany tutaj jest autorytet linków (link authority), który ma strona internetowa. Oblicza się ją jako kombinację ilości i jakości wszystkich linków zwrotnych, które prowadzą do tej strony.

Ocena domeny (DR – Domain Rating): Ocena adresów URL stosowana w całej witrynie .

Kotwice (Anchors): ranking najczęściej używanych tekstów kotwicy w profilu linków witryny.

Referring Domains RD: Liczba różnych unikalnych domen, czyli stron internetowych, które prowadzą do witryny. Duża liczba domen i linków odsyłających koreluje z wyższymi pozycjami w Google.

wpływ domain authority na pozycję w SERP
wpływ domain authority na pozycję w SERP

CTLD: podział linków witryny według domeny najwyższego poziomu (.pl, .eu, .de, com itp.)

Ahrefs Rank: ranking profilu linków witryny. Podobnie jak w przypadku rankingu Alexa.

Temat nadrzędny (parent topic): ogólny temat, do którego należy słowo kluczowe, tzw. klaster tematyczny, lub pillar page. Przykładowo „audyt SEO” należy do ogólnej kategorii „SEO”.

Potencjał ruchu (traffic potential): ilość ruchu, który możesz mieć z Google, jeśli będziesz pierwszy na dane słowo kluczowe.

Trudność słowa kluczowego (keyword difficulty): jak trudno, lub łatwo będzie w przyszłości to, aby pojawić się na pierwszej stronie Google dla tej konkretnej frazy kluczowej.

Rankuje także dla (Also rank for): Są to słowa kluczowe, dla których witryna także zajmuje miejsce w rankingu Google, np. jeśli zrobisz dobry wpis na temat „pozycjonowanie„, to możesz także rankować dla co to jest pozycjonowanie”, albo „pozycjonowanie definicja”.

Ahrefs Backlink Checker

Każde narzędzie do sprawdzania profilu linkowania posiada swój crawler.

Oto przykładowy pulpit semrush.

Backlinki semrush
Backlinki semrush

W Ahrefs możesz sprawdzać różne metryki jeśli chodzi o linki, np.:

  • dofollow
  • redirect
  • governmental
  • educational
  • nofollow
  • ugc
  • sponsored
  • content
  • canonical
  • with redirect chain
  • withouth redirect chain
rodzaje linków ahrefs

W SEO panuje wiele mitów i teorii, jedni mówią o stosunku dofollow do nofollow i rodzajów anchor text.

Proces link building został szczegółowo opisany w tym wpisie.

W czym może pomóc Ci analiza linków?

  • Możesz znaleźć domeny, które linkują do Twoich konkurentów i spróbować zamieścić też tam link do siebie.
  • Z ich profilu linkowania możesz wydedukować jak wygląda ich strategia linkowania.
    • czy używają postów gościnnych
    • email outreach
    • broken link building
    • web 2.0 i parasite
    • a może PBN

Backlink Gap (link intersect)

Backlink Gap link intersect

Niezbyt wiele osób korzysta z tej funkcji, ale możesz łatwo dostać listę domen która linkuje do Twojej konkurencji.

badanie profilu linków konkurencji

Dlaczego to jest takie pomocne?

Jeśli ktoś linkuje do Twojej konkurencji to może po prostu zapłacili za artykuł sponsorowany, albo pozyskali taki link automatycznie.

Ale jeśli jakieś witryny linkują do kilku Twoich konkurentów (a nie do Ciebie), oznacza to, że prawdopodobnie często linkują do Twojej tematyki, więc możesz łątwo pozyskać od nich także backlink.

Best By Links (najlepsze według linków)

Z pomocą tej opcji, możesz wyszukiwać najmocniej podlinkowane podstrony u siebie i konkurencji.

Jeśli znajdziesz takie strony u siebie, to możesz z nich podlinkować strony słabsze. Jest to manipulacja link juice.

pillar page link juice

Dzięki temu możesz przekazywać moc.

New/Lost Backlinks

W tej zakładce możesz natomiast sprawdzać nowe i utracone linki.

Jest to bardzo pomocne.

Jeśli na przykład rok temu opublikowałeś gdzieś post gościnny, a link zniknął to wiesz do kogo się odezwać.

Jak szukać słów kluczowych za pomocą keywords explorer?

keyword difficulty trudność słowa kluczowego

Ahrefs bardzo dobrze podaje statystyki na temat słowa kluczowego w tym jego trudność (keyword difficulty).

Jak już wspomniałem, oprócz Google podaje również statystyki m.in. dla YouTube, Seznam, Amazon, Bing, Yandex, Yahoo, Baidu i kilku innych.

Pozycjonowanie filmów i YouTube SEO

Dodatkowo eksplorer słów kluczowych daje więcej sugestii niż GKP (Google Keyword Planner).

przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO
przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO

Dlaczego dane jak trudność, liczba wyszukań, czy stawka za kliknięcie (CPC) są ważne?

Otóż jak zapewne zauważyłeś, Google co roku dodaje do wyników wyszukiwania więcej funkcji SERP.

Rzeczy takie jak Polecane fragmenty, pola „Ludzie też pytają…”, wideo youtube, dodatkowe reklamy, karuzele Google Shopping i nie tylko.

Te nowe funkcje SERP, mają bardzo duży wpływ na wyszukiwania „bez kliknięcia” (no click search).

Co znaczy, że nie możesz już po prostu sprawdzać liczby wyszukiwań słowa kluczowego. Musisz także wiedzieć, ile osób faktycznie klika w te wyniki organiczne.

Propozycje słów kluczowych

Ahrefs podaje także propozycje słów kluczowych, które zawierają to samo wyrażenie, albo pytania.

Jest to bardzo dobre dla SEO, ponieważ możesz zachować semantykę, a z pytań stworzyć oddzielne paragrafy w tekście.

SERP overview

Jest to bardzo pomocna opcja, jeśli tworzysz plan contentowy.

Możesz sprawdzić wolatylność wyników SERP na dane słowo kluczowe.

Jeśli jest mała to zły znak, bo to znaczy że wyniki, według Google odpowiadają intencjom użytkowników i takie „zabetonowane” top 10 będzie trudno przebić.

Najczęściej aby to zrobić musisz mieć bardzo wysoki autorytet domeny.

Organiczne Słowa Kluczowe, Ruch Organiczny i Wartość Ruchu

Ahrefs przegląda miliony wyników Google, aby zobaczyć, kto zajmuje pozycję w rankingu dla jakich wyrażeń kluczowych.

Więc kiedy wpisujesz dowolną domenę lub prefix adres URL, możesz zobaczyć dokładną listę terminów, dla których są one widoczne.

Pozwala to szybko ocenić, jak Twoja witryna wypada na tle konkurencji.

Tak wyglądają te funkcje:

Organiczne Słowa Kluczowe, Ruch Organiczny i Wartość Ruchu

Organiczne Słowa Kluczowe (organic keywords).

W tej sekcji możesz zobaczyć na jakie słowa kluczowe jest widoczna domena. Zaoszczędza to masę czasu. Wpisz witrynę konkurencji i sprawdź z jakich fraz mają największy ruch.

Ruch Organiczny (organic traffic).

Jest to suma ruchu ze wszystkich słów kluczowych na jakie widoczna jest domena.

Wartość Ruchu (traffic value).

Jest to ekwiwalent Google Ads (adwords), czyli tyle trzeba by zapłacić za reklamę, żeby zdobyć miesięczny ekwiwalent ruchu.

Dlatego w SEO ważne jest też aby targetować słowa kluczowe które mają wysoki CPC, to oznacza że są to najczęściej frazy z wysoką intencją transakcyjną (dlatego kliknięcia są drogie).

Dla przykładu, my w 11 miesięcy osiągnęliśmy kiedyś wartość prawie 350.000 zł miesięcznie!

Czy-warto-inwestowac-w-seo-dlaczego-pozycjonowanie-sie-oplaca

Jak już inwestować w SEO to tylko z najlepszymi!

Content Explorer

Content Explorer w Ahrefs został stworzony, aby pokazywać treści, które są często udostępniane w mediach społecznościowych, ale niekoniecznie zawierają linki zwrotne.

Działa to trochę na zasadzie BuzzSumo.

buzz sumo content ideas generator

Keyword Gap i Competing Domains

Ahrefs posiada jeszcze 2 bardzo ciekawe funkcje, które pozwalają zaoszczędzić bardzo dużo czasu.

Competing Domains – Ten raport zawiera listę domen, które próbują rankować w Google na te same hasła.

Czyli dostajesz listę konkurentów.

Content Gap – Pokazuje słowa kluczowe, na które są widoczni Twoi konkurenci, ale Ty nie.

Osobiście, jak dla mnie jest to jedna z najlepszych opcji w Ahrefs.

Audyt Strony (Site Audit)

site audit ahrefs semrush

Jest to w zasadzie „uboższa” wersja Screaming Frog.

screaming frog crawler
screaming frog crawler

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Dostaniesz informacje na temat stron, które są przekierowywane, blokowane przez plik Robots.txt lub mają zastosowany tag noindex.

Broken Links

broken link building 404

Ten raport jest pomocny z dwóch powodów.

Po pierwsze pomaga Tobie zniwelować błędy na swojej witrynie.

Po drugie jest to jedna z metod na linki SEO.

Polega na tym, że znajdujesz na czyjejś domenie niedziałające linki, piszesz do takiej osoby email, że w tekście na którymś ze swoich blogów mają 404, i w zamian przesyłasz swój link do podmiany.

Inne przydatne funkcje Ahrefs:

  • batch analysis
  • top content
  • best by links growth
  • analiza anchor text

Które z narzędzi wskazuje dane bezpośrednio od Google?

Google Search Console, czyli GSC mierzy ruch z wyników wyszukiwania, a także dokładnie podaje, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja witryna.

Indeks Strony Indeksowanie Stron GSC
Indeks Strony Indeksowanie Stron GSC

Narzędzie od Google pozwala także identyfikować błędy techniczne, czy indeksowanie.

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Ahrefs -co to jest? (przewodnik i narzędzie SEO) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)