Badania naukowe polegają na znalezieniu rozwiązania określonego problemu, który można zidentyfikować. Istnieją różne metody formułowania badania. Dwa szerokie podejścia do zbierania i interpretacji danych w badaniach to badania jakościowe i ilościowe. Podstawowa metoda prowadzenia badań najczęściej była metodą ilościową, ale ostatnio metoda jakościowa również nabrała na popularności.
Zawartość strony
Badania jakościowe koncentrują się na zrozumieniu zapytania badawczego jako podejścia humanistycznego lub idealistycznego.
Badania jakościowe obejmują zbieranie i analizowanie danych nienumerycznych w celu zrozumienia pojęć, opinii lub doświadczeń. Badacz może korzystać np. z obserwacji z pierwszej ręki, wywiadów, kwestionariuszy, grup fokusowych, obserwacji uczestniczącej, nagrań wykonanych w otoczeniu naturalnym, dokumentów i audio. Może posłużyć do zebrania dogłębnych spostrzeżeń na temat problemu lub wygenerowania nowych pomysłów do badań.
Badania jakościowe są przeciwieństwem badań ilościowych, które polegają na zbieraniu i analizowaniu danych liczbowych do analizy statystycznej.
Badania jakościowe są powszechnie stosowane w naukach humanistycznych i społecznych, w przedmiotach takich jak:
Badania jakościowe obejmują zbieranie i analizowanie danych nienumerycznych (np. tekstu, wideo lub dźwięku) w celu zrozumienia pojęć, opinii lub doświadczeń.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Badania jakościowe przykłady pytań.
W przypadku tych pytań używaj odpowiednich sformułowań.
Przykłady:
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Badania jakościowe służą do zrozumienia, jak ludzie doświadczają świata.
Chociaż istnieje wiele podejść do badań jakościowych, zwykle są one elastyczne i koncentrują się na zachowaniu bogatego znaczenia podczas interpretacji danych.
Typowe podejścia obejmują ugruntowaną teorię, etnografię, badania fenomenologiczne i badania narracyjne. Mają pewne podobieństwa, ale podkreślają różne cele i perspektywy.
Badania jakościowe przykłady:
Podejście | Na czym to polega? |
Teoria ugruntowana | Zgodnie z wikipedią spójny system metod jakościowych opracowany przez Anselma Straussa oraz Barneya Glasera i opisany w 1967 w książce The Discovery of Grounded Theory. Opiera się na założeniu, że rzeczywistość społeczną najlepiej rozumieją zaangażowani w nią aktorzy. W związku z tym odrzuca tradycyjne podejście, w którym badacz analizuje zbiorowość przy użyciu wcześniej opracowanego modelu teoretycznego, ponieważ uznaje, iż powoduje to jedynie samopotwierdzanie się danej teorii (badacz utwierdza się we własnym zamyśle, bo znajduje to, co chce znaleźć). Badacz idzie w teren bez prekonceptualizowanych teorii. |
Etnografia | Badacze zanurzają się w grupach lub organizacjach, jest to dyscyplina naukowa zajmująca się całościowym opisem i analizą kultur ludowych różnych społeczności i grup etnicznych. Zakres etnografii obejmuje teorię kultury ludowej, jak i badanie poszczególnych jej dziedzin i wytworów materialnych. |
Badania fenomenologiczne | Jest to metoda filozofowania, która odbiega od codziennych sposobów orientowania się w rzeczywistości. Podejście fenomenologiczne różni się od naturalnego nastawienia bezzałożeniowością. Naukowcy badają zjawisko lub wydarzenie, opisując i interpretując przeżycia uczestników. |
Badania narracyjne | Wywiad narracyjny jest techniką badawczą stosowaną w naukach społecznych, a rozpowszechnioną na gruncie socjologii jakościowej. Polega na stymulacji opowiadania o przeżyciach związanych z uczestnictwem osoby badanej w jakimś wydarzeniu lub ciągu wydarzeń |
Każde z podejść badawczych obejmuje użycie jednej lub więcej metod zbierania danych. Oto niektóre z najpopularniejszych metod jakościowych:
Przykład badania:
Aby zbadać kulturę dużej korporacji, decydujesz się na podejście etnograficzne. Pracujesz w firmie kilka miesięcy i zbierasz dane różnymi metodami:
Podczas tworzenia metodologii badań jakościowych ważne jest, aby zastanowić się nad swoim podejściem i dokładnie wyjaśnić wybory dokonane podczas gromadzenia i analizowania danych.
Dane jakościowe mogą mieć postać tekstów, zdjęć, filmów i dźwięku. Na przykład możesz pracować z transkrypcjami wywiadów, odpowiedziami na ankiety, notatkami terenowymi lub nagraniami.
Większość rodzajów analizy jakościowej danych ma te same pięć kroków (wersja skrócona):
Istnieje kilka konkretnych podejść do analizy danych jakościowych. Chociaż metody te mają podobne procesy, podkreślają różne koncepcje.
Badania jakościowe często starają się zachować głos i perspektywę uczestników i mogą być dostosowywane w miarę pojawiania się nowych pytań badawczych. Badania jakościowe plusy:
Badacze muszą wziąć pod uwagę praktyczne i teoretyczne ograniczenia w analizie i interpretacji swoich danych. Badania jakościowe minusy:
Zawodność – Rzeczywiste otoczenie często sprawia, że badania jakościowe są niewiarygodne z powodu niekontrolowanych czynników wpływających na dane.
Subiektywność – Ze względu na podstawową rolę badacza w analizie i interpretacji danych, badań jakościowych nie można powielać. Badacz decyduje, co jest ważne, a co nieistotne w analizie danych, więc interpretacje tych samych danych mogą się znacznie różnić.
Ograniczona możliwość uogólniania – Małe próbki są często używane do gromadzenia szczegółowych danych dotyczących określonych kontekstów. Pomimo rygorystycznych procedur analitycznych trudno jest wyciągnąć wnioski dające się uogólnić, ponieważ dane mogą być stronnicze i niereprezentatywne dla szerszej populacji.
Pracochłonne – Chociaż oprogramowanie może być używane do zarządzania i rejestrowania dużych ilości tekstu, analiza danych często musi być sprawdzana lub wykonywana ręcznie.
Badania ilościowe dotyczą liczb i statystyk, podczas gdy badania jakościowe dotyczą słów i znaczeń.
Metody ilościowe pozwalają przetestować hipotezę poprzez systematyczne zbieranie i analizowanie danych, natomiast metody jakościowe pozwalają dogłębnie zgłębiać pomysły i doświadczenia.
Istnieją różne podejścia do jakościowej analizy danych, ale wszystkie mają pięć wspólnych kroków:
Specyfika każdego kroku zależy od celu analizy. Niektóre typowe podejścia obejmują analizę tekstu, analizę tematyczną i analizę dyskursu.
Która metodologia jest Ci bliższa? Jak myślisz, aby realizować badania marketingowe całej populacji która z metod jest najodpowiedniejsza i pozwala pogłębić jakość otrzymanych wyników?
Zachęcam do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniem w komentarzach.
Teraz chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia:
Czego nauczyłeś się z dzisiejszego wpisu?
Co najbardziej lubisz w badaniach jakościowych?
A może masz sugestie jak wzbogacić ten wpis dla innych czytelników.
Tak czy inaczej, podziel się swoimi przemyśleniami w sekcji komentarzy poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.