Business Model Canvas – jak stworzyć model biznesowy?

doradztwo strategiczne
Doradztwo strategiczne i wpływ na Twoje przedsiębiorstwo
17 lutego, 2025

Business Model Canvas – jak stworzyć model biznesowy?

Rafał Szrajnert marketing reklama pozycjonowanie seo sem
Rafał Szrajnert - Biznes, psychologia, życie
Business Model Canvas - jak stworzyć model biznesowy?
Loading
/

Jednym z powodów dlaczego tyle firm upada jest brak pewnych elementów. A jak brakuje klocków w układance to nie można jej ułożyć. Istnieje na szczęście pewien model który określa wszystkie niezbędne klocki, więc jeśli jesteś tu bo chcesz rozwinąć swoją firmę, przedsiębiorstwo, czy organizację to świetnie trafiłeś, bo nauczysz się czym jest model biznesowy stosowany przez najlepsze firmy. Dzisiaj opowiem Ci o business model canvas o którym pierwszy raz dowiedziałem się około 10 lat temu z tej książki, której nawet sporo szukałem do tego odcinka. A rok wydania to … 2012, czyli nawet więcej jak 10 lat temu, bo kupowałem ją jak dopiero pojawiło się tłumaczenie w polsce. Ale bez zbędnego przedłużania zaczynajmy. Rafał Szrajnert zapraszam.

Najprościej mówiąc, BIZNES JEST POWTARZALNYM PROCESEM, KTÓRY:
(1) two­rzy lub dostar­cza coś war­to­ścio­we­go, co
(2) chcą lub cze­go potrze­bu­ją inni ludzie
(3) po cenie, którą są w sta­nie zapła­cić, w spo­sób, któ­ry
(4) zaspo­ka­ja potrze­by i ocze­ki­wa­nia kupujących i
(5) zapew­nia biz­ne­so­wi wystar­czające zyski, by wła­ści­cie­lo­wi opła­ca­ło się kon­ty­nu­owa­nie dzia­łań.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Kanwa która tworzy model biznesowy, wpływający na biznes plan przedsiębiorstwa składa się z 9 elementów:

  1. Segmenty klientów : Kim są klienci? Co oni myślą? Co wiedzą? Czują? Robią?
  2. Propozycja wartości : Co przekonuje o propozycji? Dlaczego klienci kupują, używają?
  3. Kanały : W jaki sposób te oferty są promowane, sprzedawane i dostarczane? Dlaczego? Czy to działa?
  4. Relacje z klientami : Jak współpracujesz z klientem podczas jego „podróży”?
  5. Strumienie przychodów : Jak firma zarabia na propozycjach wartości?
  6. Kluczowe działania : Jakie wyjątkowo strategiczne rzeczy robi firma, aby zrealizować swoją ofertę?
  7. Kluczowe zasoby : Jakie unikalne aktywa i zasoby musi posiadać firma aby móc konkurować z innymi?
  8. Kluczowi partnerzy : Czego firma nie może zrobić, aby mogła skoncentrować się na swoich kluczowych działaniach?
  9. Struktura kosztów : Jakie są główne czynniki napędzające koszty firmy? Jak są one powiązane z przychodami?
Business Model Canvas - jak stworzyć model biznesowy? 1

Teraz rozwińmy każdy z tych punktów, a później moje przemyślenia i realne przypadki.

Grupy docelowe klientów

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Pierwszym elementem modelu biznesowego jest określenie, do kogo skierowany jest nasz produkt lub usługa – mogą to być zarówno osoby indywidualne, jak i organizacje. Ważne jest, aby dokonać segmentacji grupy odbiorców, by lepiej dopasować ofertę do ich potrzeb.

Kluczowe pytania: Kim są nasi klienci? Komu dostarczamy wartość? Kto będzie miał korzyści z naszego produktu lub usługi? Kto będzie gotów za to zapłacić?

Propozycja wartości

Propozycja wartości to powód, dla którego klienci wybierają nasz produkt, zamiast oferty konkurencji. W kontekście modelu Business Model Canvas można wyróżnić dwie kategorie wartości:

  • Ilościowe – niższe koszty, szybsza realizacja, większa efektywność.
  • Jakościowe – unikalny design, lepsze doświadczenie klienta, wyjątkowa obsługa.

Kluczowe pytania: Jaką wartość dostarczamy naszym klientom? Jakie problemy pomagamy im rozwiązać? Jakie potrzeby zaspokajamy? Jakie produkty lub usługi oferujemy poszczególnym segmentom klientów?

Kanały dystrybucji

Ten element modelu odnosi się do sposobów, w jakie docieramy do naszych klientów – zarówno w zakresie komunikacji, jak i sprzedaży. Kanały te obejmują wszelkie punkty kontaktu między produktem a klientem.

Kluczowe pytania: Gdzie nasi klienci spędzają czas? Jakie media konsumują? Jakie wewnętrzne i zewnętrzne kanały komunikacyjne możemy wykorzystać? Jakie formy dotarcia będą najskuteczniejsze?

Relacje z klientami

Relacje z klientami dotyczą sposobu, w jaki zamierzamy nawiązywać i utrzymywać kontakt z naszymi odbiorcami. Może to obejmować zarówno interakcje bezpośrednie (spotkania, rozmowy telefoniczne), jak i bardziej zautomatyzowane formy, takie jak e-maile czy chatboty.

Kluczowe pytania: Jakiego typu relacji oczekują nasi klienci? Jakie formy obsługi klienta będą najbardziej efektywne? Jakie koszty są związane z utrzymaniem tych relacji?

Źródła przychodów

Źródła przychodów odnoszą się do sposobów, w jakie firma generuje zysk. Mogą to być sprzedaż produktów, subskrypcje, reklamy czy inne formy monetizacji.

Kluczowe pytania: Za co klienci są skłonni zapłacić? Które usługi lub produkty będą płatne, a które bezpłatne? Jakie znaczenie mają poszczególne źródła przychodów dla naszych całkowitych zysków?

Zasoby kluczowe

Zasoby kluczowe to wszystkie aktywa, które są niezbędne do prowadzenia działalności. Mogą to być zasoby ludzkie, kapitał, technologia czy infrastrukturę.

Kluczowe pytania: Jakie zasoby są kluczowe dla dostarczenia naszej propozycji wartości? Co jest niezbędne, aby każdy element modelu działał zgodnie z założeniami?

Kluczowe działania

Kluczowe działania to wszystkie operacje, które są konieczne, aby nasz biznes mógł funkcjonować – od produkcji po marketing i obsługę klienta.

Kluczowe pytania: Jakie działania są konieczne, aby dostarczać naszą propozycję wartości? Jakie procesy są niezbędne do skutecznej dystrybucji i utrzymania relacji z klientami?

Kluczowi partnerzy

Partnerzy kluczowi to firmy, organizacje lub osoby, z którymi współpraca jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania biznesu – mogą to być dostawcy, dystrybutorzy czy inne podmioty.

Kluczowe pytania: Kto jest naszym kluczowym partnerem? Kto dostarcza nam najważniejsze zasoby? Jakie korzyści czerpiemy z tych relacji?

Struktura kosztów

Struktura kosztów obejmuje wszystkie wydatki związane z działaniem biznesu, od kosztów zasobów po operacyjne koszty prowadzenia działalności.

Kluczowe pytania: Jakie są najważniejsze koszty naszego modelu? Które zasoby i działania generują największe wydatki?

3 przykłady

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Business Model Canvas - jak stworzyć model biznesowy? 2

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)