Dwell time jest jednym z czynników które pod uwagę bierze RankBrain.
Z tego powodu znajomość jest niezbędna dla każdego, kto tylko chce mieć wyższe pozycje w Google, z pozycjonowania organicznego.
Dlatego też, dzisiaj poruszymy to jak czas spędzony na stronie wpływa na Twoje wyniki SEO.
Bez przedłużania, zacznijmy!
Zawartość strony
Dwell time po polsku oznacza czas spędzony na stronie przez użytkownika, zanim ten powróci ponownie do wyników Google SERP.
Więc jeśli użytkownik kliknie w Twój link w Google, wejdzie na stronę i po 10 sekundach stwierdzi, że to nie to czego szuka, albo content jest słabej jakości -to wtedy Twój Dwell Time wynosi 10 sekund.
Jest to jasny sygnał dla algorytmu Google, że Twoja strona nie jest dobrym wynikiem dla użytkownika.
Więcej na temat jak Google Analytics oblicza czas w filmie:
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Ale co jeśli użytkownik wejdzie na Twoją stronę i spędzi na niej 5 minut lub więcej?
Tak długi Dwell Time mówi jasno algorytmowi Google, że to co czyta użytkownik jest wciągające.
A jak content jest dobrej jakości, to pojawia się wyżej w wynikach organicznych SERP.
Mała uwaga: sporo osób myli dwell time, z bounce rate.
Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to zdarzenie kiedy ktoś wchodzi na Twoją stronę i ją opuszcza bez wykonania żadnego działania (tj. kliknięcia).
Według badania MOZ istnieje widoczna korelacja pomiędzy Dwell Time, czyli faktem, że mm dłużej użytkownik przebywa na Twojej stronie internetowej, tym wyżej w rankingu Google jesteś.
Odnośnie bounce rate, także jest widoczna silna korelacja:
Krótki czas wyświetlania strony może wskazywać, że treść nie wzbudza zainteresowania odwiedzających.
Tak na swoim blogu napisał Bing/Microsoft:
Ale czy Google używa również dwell time w swoim algorytmie?
Otóż tak!
Oficjalnie powiedziano: Google stara się szkolić swoje modele sztucznej inteligencji, gdy „ktoś kliknie stronę i pozostanie na tej stronie” i tak dalej:
Algorytm uczenia maszynowego Google (RankBrain) zwraca uwagę na to, jak długo ktoś spędza na stronie.
Jeszcze do nie tak dawna w Google była możliwość ukrywania domen, czyli nie pokazywały Ci się z niej wyniki.
Prawdopodobnie zdarzyło Ci się, że kliknąłeś wynik i nie było to dokładnie to, czego szukałeś. Być może wynik po prostu nie był odpowiedni, ale możesz też ogólnie nie lubić tej witryny, niezależnie od tego, czy jest obraźliwa, pornograficzna, czy ogólnie niskiej jakości. W takich chwilach zobaczysz nową opcję blokowania określonych domen w wynikach wyszukiwania. Gdy klikniesz wynik, a następnie wrócisz do Google, obok opcji „Z pamięci podręcznej” pojawi się nowy link o treści „Zablokuj wszystkie wyniki z witryny example.com”.
https://googleblog.blogspot.com/2011/03/hide-sites-to-find-more-of-what-you.html
Dodanie Wideo.
Jedną z szybszych i łatwiejszych metod jest dodanie wideo na stronę.
Możesz nawet zaembedować film z YouTube.
Według badania Wistia, użytkownicy spędzają średnio 1,4 x więcej czasu na stronie po dodaniu filmu wideo.
Ciekawe Intro (Wstęp Wpisu).
Jeśli chcesz podnieść współczynnik czasu jaki ludzie spędzają na Twojej stronie to musisz od razu ich zaciekawić, tak aby po kilku sekundach nie pomyśleli „to nudne” i aby nie wrócili do wyszukiwarki Google.
Jeśli interesuje Ciebie pisanie ciekawych tekstów to polecam do przestudiowania 3 wpisy:
Publikuj Dłuższe Artykuły.
Wiele badań SEO potwierdza, że dłuższe wpisy mają większą pozycję w Google.
A to dlatego, że jeśli artykuł jest długi, to użytkownicy średnio spędzają więcej czasu, aby go przeczytać.
Oczywiście nie chodzi o to, aby pisać dla samego pisania bo wpisy muszą być długie.
Wręcz przeciwnie! Jeśli tak zrobisz to Google może nawet Ciebie ukarać, bo potrafi rozpoznać tzw. „bełkotliwe treści” (gibberish):
Jeśli będziesz pisać dobre jakościowo treści to Twój czas przebywania innych na stronie będzie na prawdę bardzo wysoki.
Ilość reakcji, udostępnień i komentarzy.
Wymienione wyżej elementy pomagają w rankingu:
…ogólnie, jeśli widzimy, że w witrynie istnieje zdrowa, dobrze prosperująca społeczność, to może to bardzo pomóc.
Popraw czas wczytywania strony.
Wolna strona bezpośrednio powiększa bounce rate (współczynnik odrzuceń), ponieważ jeśli coś się nie ładuje to klikamy wstecz i wybieramy inny wynik.
W dodatku Bing, jak i Google, używają wskaźników prędkości ładowania strony jako jeden z czynników rankingowych.
Spraw Aby Twoja Treść Była Łatwa Do Przeczytania.
Jeśli zobaczysz ścianę tekstu:
To po czymś takim mamy odczucie, że tego jest za dużo, albo tekst będzie nudny.
Więc automatycznie część osób szybko wyłączy Twoją stronę co negatywnie wpłynie na Dwell Time.
Zobacz jak na przykład ja to robię w tym czy innych wpisach.
Oto przykład landing page, który zawiera lead magnet:
Dużo nagłówków, dużo spacji, dużo enter’ów i nowe akapity.
Dodawaj także tabele, listy <ul> <li> <ol>, i dużo dodatków wizualnych (grafiki, infografik, zdjęcia itp.)
Idźmy do kolejnego punktu.
Optymalizacja Mobilna.
Google poinformowało, że page speed, jest jednym z czynników rankingowych na komórkach.
Więc jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja witryna jest wolna/szybka to sprawdzisz szybkość swojej strony za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights:
Jeśli zescrollujesz niżej to dostaniesz listę wytycznych co trzeba zrobić:
Obecnie w Google nie mamy narzędzia, które mierzy dwell time, ale możemy podejrzeć w starym Google Analytics, lub nowym GA4 „czas trwania sesji”, lub „średni czas zaangażowania”:
W starym Google Analytics zaloguj się na swoje konto.
Kliknij kolejno: Zachowanie -> Zawartość Witryny -> Strony docelowe
W filtrach wybierz „ruch organiczny”.
I teraz, do czego może Ci się przydać taka informacja?
Po pierwsze zobacz, na których stronach masz bardzo wysoki czas. Przeanalizuj strukturę i zobacz czy możesz to wdrożyć na innych.
Po drugie, spróbuj od drugiej strony. Czyli zobacz na których postach masz bardzo słaby czas.
Może to oznaczać, że content jest słabej jakości, albo w ogóle nie spełnia search intent.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Odpowiedź zależy od kilku czynników, takich jak:
W dodatku to co teraz powiem, może stać w opozycji do całego tego artykułu.
Otóż niski Dwell Time nie zawsze jest zły.
Użytkownik mógł spędzić na Twojej stronie tylko kilka sekund, bo znalazł szybko odpowiedź.
Także pod uwagę, algorytm Google bierze jeszcze wiele innych czynników, jak np. czy pojawia się pogosticking, czy jednak user już nie szuka dalej?
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.