Zawartość strony
FMEA (ang. Failure mode and effects analysis) definicja – w dosłownym tłumaczeniu na język polski znaczy „tryb awaryjny i analiza efektów”. Inne nazwy tej metody, z którymi możemy się spotkać, to FMECA (Failure Mode and Criticality Analysis) i AMDEC (Analys des Modes de Defaillace et Leurs Effets).
MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.
Kliknij w obrazek poniżej:
Odnośnie powyższego to czasami FMEA rozszerza się na FMECA (litera C oznacza wtedy critical analysis), aby wskazać, że przeprowadzana jest również analiza krytyczności.
Analiza przyczyn i skutków wad FMEA jest to metoda systematycznej identyfikacji potencjalnych wad wyrobu lub procesu, określenia ich możliwych przyczyn i ryzyka jakie ze sobą dana wada niesie. Na tej podstawie opracowuje się działania mające na celu minimalizację lub eliminację przyczyny powstawania tych wad.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
FMEA to proces sprawdzania jak największej liczby komponentów, zespołów i podsystemów w celu zidentyfikowania potencjalnych awarii w systemie oraz ich przyczyn i skutków.
Dla każdego komponentu potencjalne źródła awarii i wynikające z nich skutki dla reszty systemu są rejestrowane w określonym arkuszu FMEA.
Istnieje wiele odmian arkuszy FMEA. Owa analiza może być analizą jakościową ale można stworzyć ją także na podstawie metody ilościowej, gdy matematyczne modele wskaźnika awaryjności (R=P⋅D⋅S, lub C=P⋅Z⋅T) są połączone z bazą danych statystycznych współczynników awaryjności.
Była to jedna z pierwszych wysoce ustrukturyzowanych, systematycznych technik analizy awarii. Została ona opracowana pod koniec lat 50 XX wieku w celu zbadania problemów, które mogą wynikać z wadliwego działania systemów wojskowych. FMEA jest często pierwszym krokiem badania niezawodności systemu.
Pomyślne działanie FMEA pomaga zidentyfikować potencjalne źródła awarii na podstawie doświadczenia z podobnymi produktami i procesami – lub na podstawie wspólnej fizyki logiki awarii.
Jest szeroko stosowany w przemyśle rozwojowym i produkcyjnym na różnych etapach cyklu życia produktu. Analiza efektów odnosi się do badania konsekwencji tych awarii na różnych poziomach systemu.
FMEA służy do ograniczania ryzyka w celu zmniejszenia ryzyka w oparciu o redukcję nasilenia efektu awarii lub w oparciu o obniżenie prawdopodobieństwa awarii lub obu.
FMEA jest w zasadzie pełną analizą indukcyjną (logika postępująca), jednak prawdopodobieństwo awarii można oszacować lub zmniejszyć tylko poprzez zrozumienie mechanizmu awarii. Dlatego FMEA może zawierać informacje o przyczynach awarii (analiza dedukcyjna) w celu ograniczenia możliwości wystąpienia poprzez wyeliminowanie zidentyfikowanych (pierwotnych) przyczyn.
Podstawowe założenia FMEA:
Metoda odpowiada głównie na następujące pytania:
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Istnieje kilka różnych rodzajów zastosowań analizy FMEA, takich jak:
Porównanie FMEA dla wyrobu/produktu i procesu:
FMEA projektu/wyrobu | FMEA procesu | |
Zakres podstawowy | Koncepcja, projekt Bada funkcje komponentów, podzespołów lub systemów, • Musi być rozpoczęta przed lub w chwili finalizowania „koncepcji projektowej”. • Zaraz po wprowadzeniu modyfikacji lub gdy uzyskuje się nowe informacje w fazie rozwoju wyrobu, musi być ciągle aktualizowana • Musi być kompletna jeszcze przed rozpowszechnieniem rysunków dla realizacji urządzeń. • Nie może zakładać zaufania do kontroli procesu żeby maskować słabe punkty projektu, ale musi uwzględniać granice techniczne i fizyczne procesu produkcyjnego. | Proces produkcyjny lub jego etap Bada procesy stosowane do realizacji komponentów, podzespołów lub systemów. • Musi brać pod uwagę wszystkie fazy / operacje procesu zarówno pojedynczych komponentów jaki podzespołów i zespołów. • Nie może polegać na modyfikacjach projektowych w celu zamaskowania słabych stron procesu. • Musi brać pod uwagę charakterystyki projektowe wyrobu wynikające z zakładanego procesu obróbki i montażu. • Musi zapewniać aby wyrób w rozsądnych granicach spełniał wymagania i oczekiwania Klienta. |
Rodzaj wyrobu | Produkt materialny lub usługa (np. silnik, druk, szkolenie) | Produkt materialny lub usługa (np. proces produkcji silnika, proces druku, proces świadczenia usługi szkolenia) |
Analizowane elementy | Cechy, funkcje, wymagania wyrobu (np. bezpieczeństwo, wytrzymałość, odporność na złe użytkowanie, itp.) | Operacje wchodzące w skład procesu (np. odbiór surowca, odlewanie, frezowanie, itp.) |
Zakres dodatkowy | Elementy procesu (uwzględnienie wzajemnych zależności projektu i procesu) | Elementy projektu (uwzględnienie wzajemnych zależności projektu i procesu) |
Arkusz jednostkowy | FMEA funkcji | FMEA operacji |
Arkusz wynikowy | FMEA wyrobu (założenie arkuszy FMEA poszczególnych funkcji dla wszystkich funkcji określonych dla wyrobu) | FMEA procesu (założenie arkuszy FMEA poszczególnych operacji dla wszystkich operacji procesu dla wyrobu) |
Narzędzia pomocnicze | Wykres Ishikawy, Wykres Pareto | Wykres Ishikawy, Wykres Pareto |
powyższa tabela opracowana na podstawie materiałów z http://www.openaccesslibrary.com/
Podstawowe zasady każdego arkusza FMEA obejmują zestaw procedur wybranych w ramach projektu:
Należy dołożyć wszelkich starań, aby zdefiniować wszystkie podstawowe zasady przed rozpoczęciem FMEA.
Podstawowe zasady mogą jednak zostać rozszerzone i wyjaśnione w miarę postępu analizy. Typowy zestaw podstawowych zasad (założeń) jest następujący:
Przykładowy formularz FMEA w excelu do ściągnięcia pod linkiem:
https://drive.google.com/file/d/18klK7RS4WG0Ab6A8dds2hoOgt7yu8Hfg/view?usp=sharing
Główne korzyści wynikające z prawidłowo wdrożonego wysiłku FMECA są następujące:
Z powyższej listy wczesna identyfikacja SFPS, dane wejściowe do procedury rozwiązywania problemów oraz lokalizacja urządzeń do monitorowania wydajności / wykrywania błędów są prawdopodobnie najważniejszymi zaletami FMECA. Ponadto procedury FMECA są proste i umożliwiają uporządkowaną ocenę projektu.
Należy przeprowadzić analizę przyczyn wadliwości i krytyczności wad FMEA dla wybranego produktu według następujących etapów.
Zakres analizy jest kluczowy dla uzyskiwanych rezultatów. Jeżeli analiza będzie ograniczona do kilku elementów, może nie wnieść nic nowego. Jeśli jednak zakres będzie zbyt duży, czas analizy oraz jej koszt będą bardzo wysokie. Prawdopodobnie nie ma potrzeby analizowania części, które są dobrze znane z poprzednich produktów, chyba że mogą one być niekompatybilne z nowymi rozwiązaniami. Również należy rozważyć poziom dekompozycji. Bardzo głęboka dekompozycja nie zawsze jest właściwą perspektywą dla analizy, bowiem może przesłonić problemy wynikające z relacji zachodzących pomiędzy elementami produktu.
Każda analiza jest przeprowadzana w zdefiniowanych warunkach. Zespół powinien zdecydować jaki przyjąć poziom zmiennych środowiskowych, np. dostępność zasilania nominalnego, jednoczesna liczba wad (zwykle 1 na raz), dostępność niezbędnych zasobów na wejściu, możliwość odbioru wyników procesu.
Zidentyfikowanie wszystkich elementów wyrobu lub funkcji rozpatrywanego procesu w kolejności technologicznej.
Jest ona przygotowywana zgodnie z intencjami członków zespołu. Zakłada się, że potencjalny błąd może wystąpić, ale wcale nie musi. Należy wziąć pod uwagę również możliwe błędy, które mogłyby wystąpić jednie w określonych warunkach roboczych (ciepło, zimno, sucho) i w pewnych warunkach użytkowania. Przy określaniu możliwych błędów można wykorzystać raporty z reklamacji, zapisy napraw gwarancyjnych, protokoły z kontroli oraz doświadczenie związane z produkcją podobnych wyrobów.
Jest to wskazanie słabych miejsc wyrobu lub procesu, których konsekwencją może być wystąpienie błędu. Należy pamiętać, aby przyczyny błędów podać możliwie najbardziej zwięźle i kompletnie, tak aby działania zapobiegawcze skierować na odpowiednie przyczyny.
Skutki tych błędów należy określić z punktu widzenia klienta, biorąc pod uwagę, co klient mógłby zauważyć lub czego doświadczyć. Należy pamiętać, że klientem może być odbiorca wewnętrzny, odbiorca zewnętrzny, jak również ostateczny użytkownik. Trzeba jasno zaznaczyć, czy błąd mógłby wpłynąć na bezpieczeństwo lub niezgodność z przepisami.
Przyporządkowanie możliwym błędom wartości ryzyka P, Z, T.
Litery te oznaczają odpowiednio:
Ocena znaczenia błędów, ich przyczyn i skutków dokonywana jest w wyniku punktowego szacowania. Najczęściej oceny dokonuje się w skali dziesięciopunktowej (od 1 do 10). Zdarza się, że osoba przeprowadzająca analizę nie potrafi dobrać odpowiednich punktów, ponieważ nie zna znaczenia poszczególnych z nich. Poniższe tabele mają ułatwić wybór ze skali dziesięciopunktowej.
Podobnie w skali 1-10 mogą zostać przedstawione kryteria oceny znaczenia dla klienta. W tym przypadku konieczne jest poddanie analizie skutków, jakie niesie ze sobą dany błąd dla klienta zewnętrznego (użytkownika) oraz wewnętrznego (pracownika na kolejnym etapie). W raporcie FMEA zamieszcza się wskazanie wyższe. Niekiedy klient zewnętrzny w odniesieniu do tzw. charakterystyk specjalnych może zastrzec, że punktacja w tym przypadku nie może być mniejsza niż np. 7.
Konieczne jest oszacowanie wykrywalności. Podobnie obowiązuje w tym przypadku skala od 1-10, ale im wyższa ocena, tym przypisana jej wartość jest mniejsza. Stosowany opis skali może być przybliżony lub bardziej szczegółowy, tak jak zostało to przedstawione w tabeli poniżej. Wskazanie liczby punktów z odpowiedniego przedziału determinowane jest systemem weryfikacji, czy są to:
Wskaźnik oceny ryzyka jest iloczynem podanych wyżej trzech wskaźników, tzn. P, Z, T. Określa on poziom ryzyka, jakie wiąże się z wystąpieniem poszczególnych wad lub błędów. W przypadku skali dziesięciopunktowej może on wynosić minimalnie 1, a maksymalnie 1000.
Gdy obliczone zostaną wskaźniki oceny ryzyka dla wszystkich możliwych błędów, należy je uszeregować według rangi (wielkości). Dzięki temu będzie widać, które potencjalne wady oraz które z potencjalnych przyczyn są najpoważniejsze i określić kolejność działań zapobiegawczych lub korygujących. Ponieważ oceny dokonane przez zespół są ocenami subiektywnymi, trudno określić poziom, od którego należy rozpocząć planowanie działań naprawczych, dlatego właściwe wydaje się podejmowanie działań naprawczych zgodnie z wielkością C, np. dla wartości powyżej 100 mb dla 10% potencjalnych błędów z najwyższymi wskazaniami.
Kiedy uporządkowane zostaną wskaźniki według rangi, należy określić działania zapobiegawcze lub korygujące, które podejmuje się w celu:
Główny nacisk należy położyć na zapobieganie powstawaniu błędów, a nie na ich wykrywanie i późniejsze korygowanie. W odniesieniu do poszczególnych działań naprawczych powinny być wyznaczone osoby odpowiedzialne za wdrożenie tych działań. Powinny być określone również terminy ich realizacji (np. data rozpoczęcia i docelowa data zakończenia działania). Tak opisane działania powinny znaleźć odzwierciedlenie w postaci odpowiednio przygotowanego dokumentu. Do tego celu służy specjalnie przygotowany arkusz FMEA. Forma, zawartość i złożoność tego dokumentu bywają różne i zależą od założeń przyjętych przy realizacji FMEA.
Wcześniej w artykule pokazałem przykładowy arkusz, tutaj inna forma (podstawowa):
Proces/ /funkcja | Możliwe błędy | Skutki, które wywołują | Możliwe przyczyny błędów | P | Z | T | C | Działania naprawcze |
Jak już napisałem jest to dokument podstawowy który możemy wzbogacać o dodatkowe kolumny tak jak na przykład w tym darmowym arkuszu excel do pobrania:
https://drive.google.com/file/d/18klK7RS4WG0Ab6A8dds2hoOgt7yu8Hfg/view?usp=sharing
lub na przykład:
wskaźniki P, Z, T oraz iloczyn C obliczone po wprowadzeniu założonych działań naprawczych
osoby odpowiedzialne za realizację działań naprawczych
terminy rozpoczęcia i zakończenia tych działań
poza tabelą (np. kto ją sporządził, sprawdził i zatwierdził, w jakim przedsiębiorstwie, zakładzie czy dziale analiza była przeprowadzona, czego dotyczyła itp.)
FMEA przykład 1:
FMEA przykład 2:
FMEA przykład 3:
FMEA przykład 4:
FMEA przykład 5:
Chociaż FMEA identyfikuje ważne zagrożenia w systemie, jego wyniki mogą nie być wyczerpujące, a podejście ma ograniczenia. W kontekście opieki zdrowotnej stwierdzono, że FMEA i inne metody oceny ryzyka, w tym SWIFT i metody retrospektywne, mają ograniczoną ważność, gdy są stosowane osobno, źródło . Wyzwania związane z określaniem zakresu i granicami organizacyjnymi wydają się być głównym czynnikiem tego braku ważności.
W przypadku użycia jako narzędzia odgórnego FMEA może identyfikować tylko tryby poważnych awarii w systemie. Analiza drzewa błędów (FTA) lepiej nadaje się do analizy „z góry na dół”.
FMEA nie jest w stanie wykryć złożonych źródeł awarii obejmujących wiele awarii w podsystemie ani zgłosić oczekiwanych przedziałów awarii poszczególnych źródeł awarii do podsystemu lub systemu wyższego poziomu.
Arkusz FMEA jest trudny do wytworzenia, trudny do zrozumienia i czytania, a także trudny w utrzymaniu. Począwszy od 2010 r. Sugerowano stosowanie technik sieci neuronowych do klastrowania i wizualizacji źródeł awarii. Alternatywnym podejściem jest połączenie tradycyjnej tabeli FMEA z zestawem schematów, źródło. Diagramy zapewniają wizualizację łańcuchów przyczyny i skutku, podczas gdy tabela FMEA zawiera szczegółowe informacje o konkretnych zdarzeniach.
Analiza FMEA – podsumowanie
Celem FMEA jest konsekwentne oraz trwałe eliminowanie niezgodności wyrobu bądź procesu produkcji poprzez rozpoznawanie rzeczywistych przyczyn ich powstawania oraz wykorzystywanie odpowiednich środków zapobiegawczych. Przytoczona analiza zagadnień zarządzania jakością pokazuje, że dobór narzędzi zarządzania jakością w badanej organizacji zależy od rodzaju oraz charakteru problemów, które firma chce rozwiązać.
Co na koniec? W sumie omówiliśmy już wszystko, pamiętaj aby wdrażać liczbę priorytetu RPN z należytą starannością. Mam do Ciebie pytania, czy analiza rodzajów potencjalnych wad produktu ma zastosowanie w Twojej branży? Jeśli tak to jakie ma znaczenie dla całego procesu i jak wdrażać ją w fazie projektowania, łącząc z failure mode and effect analysis.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Metoda FMEA (Failure Mode and Effects Analysis, Analyza Możliwych Trybów Uszkodzenia i Skutków) jest procesem zarządzania ryzykiem, w którym wszystkie potencjalne problemy identyfikowane są i oceniane według prawdopodobieństwa ich zaistnienia, prawdopodobieństwa wykrycia lub wykrycia oraz ewentualnych skutków. W ten sposób możliwe jest wprowadzenie systemu poprawy jakości.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.