Zawartość strony
Franczyza to forma współpracy pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi, w której jedna strona, zwana franczyzodawcą, udziela drugiej stronie, zwanej franczyzobiorcą, uprawnień do prowadzenia wspólnego biznesu w oparciu o własny wizerunek marki i logo, produkt/usługę franczyzodawcy, doświadczenie i praktyki biznesowe. Franczyzobiorca uzyskuje dostęp do całego zakresu znanych zasobów franchisingowych, w tym produktu marki, wizerunku, know-how biznesowego, rozpoznawalności marki, usług wsparcia, szkoleń, narzędzi reklamowych i informacji marketingowych.
Franczyzobiorca odpowiada jedynie za opłaty licencyjne, inwestycje, obowiązujących praw i przepisów oraz wykonywanie wszelkich czynności niezbędnych do prowadzenia działalności pod szyldem franczyzodawcy. Przykładem franczyz są sieci restauracji fast food, hoteli, sklepów, warsztatów samochodowych i wielu innych rodzajów działalności.
MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.
Kliknij w obrazek poniżej:
Czy franczyza to dobry biznes? Najpierw się zastanów:
Co łączy maszynę do szycia, hamburgery i samochody?
Trudne pytanie. Postawmy je inaczej. Co mają ze sobą wspólnego Singer, McDonald i Ford? Prawdopodobnie wiesz kim był Ray Kroc, człowiek który stworzył Maka takiego jakiego dziś znamy i model franczyzowy. Ale jak to było w przypadku Henry’ego Ford’a i Isaac’a Singera? O tym za chwilę!
Ray Kroc… Handlowiec, który stworzył zalążek największej sieci fast foodów na świecie. Dokonał tego, zawierając umowę z dwoma panami o nazwisku McDonald. Może nawet oglądałeś film o tym jak powstał mcDonalds, na marginesie polecam- bardzo ciekawy. Bracia byli właścicielami małej sieci restauracji, umowa dawała Ray’owi prawo do ich nazwiska i metod. Kroc zaproponował otwieranie McDonaldów małym przedsiębiorcom, którzy prowadziliby je jako zarządcy o statusie właściciela. Całkiem inaczej niż w firmie rodzinnej, która ma pełną własność, ale żadnego wsparcia. Wynalezienie franczyzy przypisuje się Krocowi, ale jeśli cofniemy się wcześniej to raczej możemy tutaj wskazać Isaaca Singera, potentata branży maszyn do szycia.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Natomiast może jeszcze pamiętasz z lekcji historii pojęcie feudalizm. Feudalizm był to ustrój społeczno-gospodarczo-polityczny w średniowiecznej Europie. Z łacińskiego feudum oznacza lenno. I tutaj kluczowe jest hasło gospodarka dominalna. Czyli ziemia dzieliła się na trzy części: domenę posiadaną przez pana, wolną własność chłopską i pola użytkowane przez chłopów, lecz prawnie były własnością seniora. Chłopi wtedy byli zobowiązani do uprawy -uwaga- całości gruntów, za część dzierżawioną musieli opłacać czynsz, ponadto pan posiadał nad nimi prawo sądzenia i karania. Więc oficjalnie uważa się że wtedy powstała franczyza. Po prostu za część ziemii, chłopi musieli oddawać tak zwany „procent”.
O tym panu już wspomniałem , ale powiem trochę więcej. Isaac Singer.
Był pierwszą osobą, która opatentowała praktyczną, powszechnie używaną maszynę do szycia. Maszyny do szycia zaczęły pojawiać się w połowie XIX wieku – ale nie takie jak ta, którą wyprodukował Singer. Maszyny do szycia Singera mogły szyć 900 ściegów na minutę, o wiele więcej niż jakiekolwiek inne maszyny do szycia które istniały w tamtym czasie.
Ponieważ wszystko było szyte ręcznie aż do połowy lat 80. XIX wieku, szybsza maszyna do szycia była wtedy prawdziwym GAME CHANGEREM. Pamiętaj że tamte lata to był BOOM na przemysł włókienniczy i kobiety spędzały na prawdę długie godziny w fabrykach.
Maszyna kosztowała wtedy 120 dolarów przez co była poza zasięgiem większości Amerykanów. Na tamte czasy były to ogromne pieniądze. Ale naprawił to jeden z partnerów Singera. Co to było? iem że jesteś ciekawy…
Wymyślił coś, co okazało się pierwszym planem na raty. Zgadza się – każdego dnia ludzie mogli kupować maszyny do szycia Singera i płacić za nie raty. Dzięki temu Singer był w stanie sprzedać znacznie więcej maszyn. Potrzebował tylko lepszej metody dystrybucji. A będąc przedsiębiorcą, którym był, wymyślił, jak to zrobić.
Oto jak działała umowa licencyjna Singera:
Singer i jego wspólnicy znajdowali przedsiębiorców, którzy byliby zainteresowani posiadaniem praw do sprzedaży maszyn do szycia Singera na określonych obszarach geograficznych. Gdy znaleźli osoby, które chciały zostać licencjobiorcami, pobierali od nich opłatę z góry — opłatę licencyjną za prawo do sprzedaży maszyn. Ponadto firma Singer wymagała od licencjobiorców nauczania konsumentów obsługi maszyn, które właśnie zakupili. Ten układ był korzystny. Partnerzy mieli teraz pieniądze pochodzące z opłat licencyjnych, które umożliwiły im sfinansowanie większej produkcji. Licencjobiorcy prowadzili własne firmy i sprzedawali produkt, którego pragnęła większość gospodarstw domowych.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
W tym czasie była jeszcze jedna rzecz, której potrzebowała większość amerykańskich gospodarstw domowych. Domyślasz się co to mogło być?
Podobnie jak maszyna do szycia Singer, był to przedmiot, który zaczęto produkować w dużych ilościach. I był to przedmiot, który ostatecznie miał ogromny wpływ na nasz styl życia – i na franchising.
Były to samochody forda.
Stworzenie — i ostatecznie masowa produkcja — samochodów zmieniła wszystko w Ameryce. W końcu był sposób, aby ludzie mogli szybko przemieszczać się z miejsca na miejsce… a przynajmniej szybciej niż z koniem i powozem.
Przedsiębiorcy, którzy produkowali samochody, musieli wiedzieć, że mają w rękach produkt zmieniający życie.
Ponieważ coraz więcej konsumentów interesowało się samochodami i ich zakupem, Henry Ford, który właśnie był pionierem masowej produkcji za pomocą linii montażowej, musiał znaleźć dobry sposób na dystrybucję produktu.
Wierzcie lub nie, ale przez pewien czas samochody były sprzedawane za pośrednictwem katalogów wysyłkowych! Teraz to się wydaje nawet śmieszne, a katalogi wysyłkowe kojarzą się raczej z bon prixem. Niektóre auta były nawet sprzedawane przez sprzedawców, którzy podróżowali po USA, próbując znaleźć nabywców. Te metody dystrybucji nie były zbyrt skuteczne na masową skalę, więc Ford i inni producenci samochodów pracowali nad innymi sposobami dystrybucji swoich produktów.
Jedną z tych nowych metod dystrybucji był salon samochodowy.
W 1896 roku William Metzger zbudował i otworzył pierwszy niezależny salon samochodowy w Detroit w stanie Michigan. W rzeczywistości sprzedał samochód elektryczny o nazwie Waverly za około 1000 dolarów.
Zgadza się – samochód elektryczny. Jeśli nie wiesz to samochody elektryczne mają już grubo ponad 100 lat, pierwszy pojawiły się już pomiędzy latami 1859 a 1890, np ten który stworzył William Morisson. I posiadały one już baterie które można było wielokrotnie ładować! Ale to temat na inny odcinek, jeśli oczywiście zobaczę w komentarzach że chcecie.
Wróćmy do sprawy forda. Drugim biznesmenem, który otworzył pierwszy salon samochodowy w Pensylwanii był pan o nazwisku Kohller. Sprzedawał samochody Winton.
Ci mężczyźni byli właściwie pierwszymi właścicielami franczyzy samochodowej. Henry Ford i inni biznesmeni, którzy produkowali samochody, mieli teraz system dystrybucji. Mieli sieć franczyzową samochodów. Wkrótce wszędzie pojawiły się franczyzy samochodowe.
Efekt? Wybrukowano więcej dróg. Amerykanie byli w stanie pokonywać większe odległości w krótszym czasie. Ale te nowe maszyny, te samochody, potrzebowały benzyny do działania.
Firmy naftowe zaczęły otwierać stacje benzynowe, aby zatankować wszystkie samochody. Niektóre z nich również stały się franczyzami.
W tym momencie mijają lata i kierowców jest coraz więcej. Zaczynają podróżować pomiędzy stanami. Benzynę już mają, ale brakuje im jeszcze jednej formy energii. JEDZENIA!!!
W miarę upływu lat restauracje (początkowo niezależne) zaczęły pojawiać się wszędzie… zwłaszcza w pobliżu wszystkich świeżo wybrukowanych dróg. W końcu zaczynają się otwierać franczyzy spożywcze. I nagle lądujemy w latach 60 XX wieku. Pojawia się MC Donalds ale ich historię już znasz.
3 najważniejsze rzeczy z dzisiejszego materiału to:
Jak powiedział kiedyś Kroc: „Dwa najważniejsze warunki wielkiego sukcesu to: po pierwsze, bycie we właściwym miejscu we właściwym czasie, a po drugie, zrobienie czegoś z tym”.
Zależy co masz na myśli bo franczyza to system sprzedaży oparty na współpracy pomiędzy prawnie i finansowo niezależnymi firmami. Franszyza to z kolei klauzula w umowie ubezpieczeniowej przerzucająca na ubezpieczonego część odpowiedzialności.
Niektóre rodzaje franczyzy ze względu na rodzaj działalności to:
Skoro już doczytałeś do końca to mam nadzieję że potrafisz zweryfikować swój pomysł na biznes i wiesz czy prowadzenie działalności w tym modelu jest dla Ciebie. Pamiętaj także że system franczyzowy działa z dwóch stron. Oczywiście możesz występować jako franczyzobiorca, ale jeśli masz swoje know-how i posiadasz działający model biznesowy to sytuacja może się odwrócić i teraz Ty będziesz oferować swój brand i logo jako franczyzodawca.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.