Zawartość strony
W codziennych kontaktach z innymi ludźmi wszyscy posługujemy się pewnym rodzajem języka werbalnym lub niewerbalnym. To co mówimy, jakiego używamy tonu oraz jakie dobieramy słownictwo, wpływa na naszych odbiorców.
Duże znaczenie ma głośność wypowiedzi lub zastosowanie znaków interpunkcyjnych takich jak wykrzykniki, znaki zapytania czy trzykropek. Wszystkie te zabiegi mają wpływ na to czy zostaniemy poprawnie zrozumiani i czy nasze intencje będą pokazana we właściwy i czytelny dla innych sposób.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Funkcja impresywna (konatywna) jest jedną z pięciu podstawowych funkcji językowych. Polega na próbie wpływania na odbiorcę w taki sposób, aby zmotywować go do określonych działań lub zmian postaw. Celem tej funkcji jest wywarcie wpływu na odbiorcę, aby ten podjął określone działanie, np. kupił produkt, zagłosował na konkretnego kandydata, poparł nasz punkt widzenia, itp.
Teksty z funkcją impresywną często zawierają elementy perswazji, argumentacji, a także retoryki. Autorzy często używają takich środków stylistycznych jak metafory, porównania, ironia, czy retoryczne pytania, aby zainteresować i przekonać odbiorców do swojego stanowiska lub propozycji.
Funkcja impresywna jest powszechnie wykorzystywana w reklamie, marketingu, polityce, w nauczaniu, czy w przekonywaniu. Istnieją także specjalne techniki, takie jak NLP (neurolingwistyczne programowanie) lub psychologia wpływu społecznego, które pomagają zrozumieć i wykorzystać tę funkcję językową w praktyce.
Można wyróżnić dwie nieco podobne do siebie funkcje języka, funkcję ekspresywną i funkcję impresywną. Pierwsza z nich ma za zadanie przekazać emocje jakie są ukryte w nadawcy. Będzie się charakteryzowała dużą impulsywnością, gestykulacją i używaniem wykrzykników. Nadawca chce wyrazić swoją subiektywną opinię na temat danej osoby lub rzeczy.
Podkreśla, że to on jest osobą, która coś przeżywa, myśli lub czuje. Pragnie całym sobą wyrazić swoje zdanie, dlatego mówi z dużym zaangażowaniem i pasją, używając wielu epitetów, zdrobnień lub pogrubień.
Funkcja impresywna języka jest z kolei nastawiona na nakłonienie rozmówcy do zrobienia czegoś. Nadawca chce, żeby stało się coś co zaplanował lub coś czego wymaga od swojego odbiorcy. Jego wypowiedź ma powodować presją na rozmówcy lub czytelniku.
Przekaz jest tak formułowany, aby odbiorca świadomie lub nieświadomie podążał za wytyczonym zadaniami. Celem komunikatu jest doprowadzenia do powstania działania, pożądanego przez nadawcę. Nakłanianie może być mniej lub bardziej podszyte presją i przymusem.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Funkcja impresywna to funkcja językowa, której celem jest wpłynięcie na odbiorcę, aby ten wykonał jakieś działanie lub zmienił swoje postawy. Poniżej przedstawiam kilka przykładów tekstów, które zawierają elementy funkcji impresywnej:
Oczywiście, powyższe przykłady zawierają różne funkcje językowe, ale elementy funkcji impresywnej w nich występują i mają na celu wpłynięcie na odbiorców.
Najbardziej charakterystyczną cechą funkcji impresywnej jest używanie w wypowiedziach trybu rozkazującego oraz czasowników w bezokoliczniku.
Takie formy pozwalają na jasne i klarowne wygłoszenie swoich poleceń lub żądań. Dodatkowo ich wydźwięk sprawia, że wywołuje się na rozmówcy presję, że musi daną rzecz zrobić i poddać się usłyszanym rozkazom. Często pojawiają się wyrażenia krótkie zakończone wykrzyknikiem – Pisz! Zostaw to! Nie dotykać! Nie palić! Używanie funkcji impresywnej ma podkreślić ważność przekazywanego komunikatu, niedopuszczającego do dyskusji.
W tym rodzaju komunikacji pojawiają się również pytania retoryczne. W komunikacji ekspresywnej nadawca nie oczekiwał żadnej reakcji na zadane pytanie retoryczne, miało ono tylko podkreślić nasycenie emocjonalne wypowiedzi.
W funkcji impresywnej pytanie retoryczne ma skłonić adresata do przemyśleń, ma wywołać efekt zastanowienia się. Przykładem takiego pytania może być – Czy Ty sobie zdajesz sprawę jakie to mogło mieć konsekwencje, zastanów się przez chwilę? Nadawca wywołuje presje na odbiorcy, aby zachował się, robił lub myślał w konkretny sposób.
Komunikaty impresywne bardzo często można spotkać w różnego rodzaju rozporządzeniach, przepisach, rozkazach, instrukcjach lub komendach. Służby mundurowe wykorzystują ja w codziennej komunikacji. Wydawanie komend typu – Marsz! Na prawo patrz! I tym podobne są przykładem funkcji impresywnej przynależnej do pewnej grupy.
Ten rodzaj komunikacji językowej często spotyka się w pisemnych instrukcjach lub przepisach. Na przykład w obsłudze zmywarki będą na pierwszej stronie opisane zakazy typu – Zawsze przed czyszczeniem urządzenia wyłącz kabel z gniazdka!
Albo Używaj wyłącznie rekomendowanych środków chemicznych. Również w przepisach zaczerpniętych z książki kucharskiej pojawia się wiele komunikatów impresywnych, takich jak – Wsyp mąkę do masy jajecznej – albo – Włóż do piekarnika na trzydzieści minut.
Komunikacja impresywna pojawia się również w relacjach, nauczyciel – uczeń, szef – podwładny lub rodzic – dziecko. Często można usłyszeć polecenia typu – Zapiszcie na tablicy. Przynieś mi dane, o które prosiłem. Umyj ręce po przyjściu z placu zabaw.
Marketing i reklama są dziedzinami, w których od początku ich powstania króluje komunikat impresywny. Wszystkie reklamy bez względu na źródło ich zamieszczania, mają za zadanie namówić odbiorcę do zakupu rzecz lub usługi.
Profesjonalne komunikaty marketingowe zawsze kończą się formułką namawiającą do podjęcia natychmiastowego działania. Pod tekstem pisanym lub na końcu reklamy mówionej pojawia się napis – Zamów. Decyduj teraz. Wejdź tutaj. Kliknij.
Jeszcze bardziej działa funkcja impresywna w reklamach telewizyjnych, gdzie oprócz przekazów werbalnych widz widzi także przekaz niewerbalny. Na przykład cała rodzina idzie na zakupy do konkretnego sklepu z przekazem – Ty też zabierz najbliższych na zakupy!
Takie zabiegi pozwalają na wywołanie w rozmówcy lub czytelniku chęci do działania. Wzywają do podjęcia decyzji w tym momencie, bo inaczej można narazić się na jakąś stratę, na przykład utrata korzystnego rabatu. Specjaliści od marketingu doskonale zdają sobie sprawę, że używanie komunikacji impresywnej jest kluczem do zwiększenia sprzedaży i namówienia klientów do podjęcia określonych działań.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.