Ten darmowy poradnik Google Search Console to wszystko co musisz wiedzieć, jeśli chcesz wycisnąć jak najwięcej z SEO.
Narzędzie dla webmasterów GSC może przynieść doskonałe rezultaty, pod warunkiem, że znasz wszystkie strategie optymalizacji, aby pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania organicznego.
Więc zacznijmy!
Zawartość strony
Definicja Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools lub narzędzia dla Webmasterów, skrót GSC) – to darmowa platforma internetowa stworzona przez Google dla administratorów i webmasterów stron internetowych. Pozwala sprawdzać statusu indeksowania witryny przez wyszukiwarkę robota Google, a także pokazuje błędy, które pozwalają na zoptymalizowanie widoczności strony.
Jeśli interesuje Ciebie SEO i pozycjonowanie stron, lub e-commerce to GSC jest podstawowym narzędziem dzięki, któremu możesz zwiększać widoczność w internecie, tak jak my robimy to u siebie, lub swoich klientów:
Google oferuje nam wiele przydatnych narzędzi do SEO:
Więc zacznijmy zadania praktyczne od tego jak używać i dodać witrynę do GSC.
Google Search Console pozwala sprawdzać wydajność i stan Twojej witryny w wyszukiwarce. Możesz sprawdzać indeksację, określać crawl budget, sprawdzać backlinki, czy stan witryny.
Każda wyszukiwarka ma praktycznie swój odpowiednik GSC, np. Yandex ma webmaster, Bing ma własną wersję o nazwie Bing Webmaster Tools, itp.
Żeby zacząć korzystać z Search Console, musisz potwierdzić, że jesteś właścicielem witryny. W tym celu musisz się zalogować do GSC i kliknąć dodaj usługę:
Kiedyś dodawało się poszczególne wersje:
Teraz jest łatwiej i możesz dodać całą domenę.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Gdy to zrobisz, uzyskasz dostęp do widoku z narzędzia, które pokazuje, ile osób widzi i klika Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania Google w danym okresie czasu:
To jest tylko podstawowa funkcjonalność, ponieważ GSC zawiera jeszcze dużo więcej ekstra opcji.
Możesz na przykład dodawać mapy witryny:
Ale o tym za chwilę, bo witrynę można zweryfikować na kilka sposobów. Oto najłatwiejsze metody weryfikacji witryny:
<head>
przed pierwszą sekcją <body>
.PS. Jeśli masz wordpress to praktycznie każda wtyczka SEO ma w sobie opcję dodania kodu z GSC dla webmasterów. Więc jeśli nie jesteś zbyt techniczny, będzie to najłatwiejsza opcja.
Gdy to zrobisz, możemy przejść do kolejnego kroku.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Google świetnie sobie radzi w ustaleniu, na jaki kraj jest kierowana Twoja witryna. Główne patrzy na dane takie jak:
Oczywiście, jeśli możesz Google ułatwić pracę, tym lepiej.
Jeśli jeszcze masz dostępną tą opcję to ustaw kraj docelowy w starym GSC.
Najprawdopodobniej jednak kiedy będziesz czytać ten tekst, ta opcja nie będzie już dostępna, więc dla celów archiwalnych zostawiam ten paragraf:
Chodźmy dalej.
W 2013 roku Google przełączyło tryb wyszukiwania na HTTPS, co utrudniło pracę pozycjonerom i webmasterom:
To był wymagany krok, aby podnieść bezpieczeństwo w sieci, ale z Google Analytics zniknęły cenne słowa kluczowe i pojawiło się „not provided”:
To co teraz musisz zrobić to połącz Google Analytics z Google Search Console.
Jest to proste.
Wystarczy, że zalogujesz się na swoje konto Google Analytics.
Kliknij Administracja.
Następnie kliknij „ustawienia usługi”.
Teraz przewiń na dół, aż zobaczysz „dostosuj search console”.
I wybierz swoją stronę internetową.
Proste prawda?
Od teraz masz połączone GA z GSC.
Co Ci to da?
Wejdź w opcję Google Analytics: Pozyskiwanie > Search Console > Strony Docelowe
Zobaczysz liczbę wyświetleń, CTR i kliknięć.
Najważniejsza jest ostatnia zakładka „zapytania”.
Nie musisz tej zakładki sprawdzać zbyt często, jeśli masz wszystko łącznie z SSL/HTTPS poprawnie ustalone, ale miej w nawyku.
Jeśli masz małą stronę to prawdopodobnie nie jest to niezbędne.
Natomiast dla większych witryn, portali czy sklepów e-commerce może robić to już znaczenie.
Jeśli używasz WordPress, lub inny CMS to sitemapę wygeneruje za Ciebie wtyczka do SEO.
Na przykład:
Mają one jeszcze wiele dodatkowych funkcji do SEO i pozycjonowania witryn, które zaoszczędzą Ci czas.
Stworzona mapa witryny najczęściej pojawia się pod adresem twojaStrona.pl/sitemap.xml.
Teraz możesz dodać ją do Google Search Console.
Jest to bardzo proste.
Wchodzisz w zakładki: Indeks > Mapy witryny > Dodaj nową mapę witryny
Teraz czas na trochę technikaliów.
Możesz tworzyć doskonałe treści, budować linki, ale jeśli Twoje techniczne SEO będzie kulawe to nigdy nie osiągniesz pełni potencjału.
Więc zacznijmy od indeksowania.
Jeśli wszystko działa sprawnie na Twojej stronie internetowej, to Google łatwo może znajdować i indeksować wszystkie obecne, jak i nowe podstrony.
Więc co to jest raport indeksowania stron?
Zakładka indexowanie stron pozwala łatwo sprawdzić które adresy URL są w indexie Google. Oznacza to, że mogą one wyświetlać się w wyszukiwarce.
Jeśli robot Google nie zaindeksuje strony, to znaczy, że jej „nie widzi”.
Na głównym ekranie zobaczysz 4 zakładki:
Jeśli chodzi o błędy, to dotyczą one najczęściej kilku grup:
Jeśli klikniesz na dany błąd to pojawi Ci się lista adresów URL, których on dotyczy. Możesz to zweryfikować.
Jeśli chcesz otrzymać więcej informacji na temat już jednego, konkretnego adresu URL to musisz skorzystać z narzędzia „inspection”.
Na pasku górnym w GSC wpisz adres URL, którego nie możesz zaindeksować, ale widziałeś inne błędy.
Pojawi Ci się wiadomość „adres URL nie znajduje się w Google”:
Co możesz więc teraz zrobić?
Kliknij „poproś o zaindeksowanie”:
Jeśli już to zrobisz daj Google trochę czasu, po czym będziesz mógł nawet zobaczyć podgląd jak wyszukiwarka renderuje Twoją stronę:
Co zrobić z błędami „error 404”?
Masz 2 opcje:
Jak naprawić inne błędy?
Możesz użyć dokładnie tego samego procesu, jak w przypadku „inspect” i zgłaszania adresu URL w celu indeksacji, aby naprawić każdy napotkany błąd:
Najczęściej są to:
To co „na zielono” nie zawsze jest dobre.
Na co zatem zwrócić uwagę?
Sprawdź, czy nagle nie pojawiło się dużo zaindeksowanych stron, lub odwrotnie. Czy wiele podstron nie zniknęło.
To może oznaczać, że coś jest nie tak:
Polecam, aby nie indeksować stron, które mają „cienką treść” (ang. thin content).
Nie znaczy to, że content jest słabej jakości.
Może być wręcz przeciwnie. Może jest bardzo wartościowy dla użytkowników, ale nie dla robota indeksującego.
Strony internetowe o niskiej jakości treści (np. strony thin content, lub farmy treści/content farm) są mniej widoczne w wynikach wyszukiwania po otrzymaniu kary Panda.
Teraz przechodzimy już do właściwego SEO.
Raport „Skuteczność w wynikach wyszukiwania” pokazuje Tobie jak wygląda performance dla Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Możesz sprawdzić kilka ważnych informacji pod SEO, m.in.:
Z analizami możesz się teraz cofnąć nawet 16 miesięcy wstecz, co w pozycjonowaniu jest bardzo ważne.
Przejdźmy do technik SEO z GSC.
CTR dla domeny to czynnik rankingowy, który może poprawiać jej pozycję w SERP.
Larry Kim z Wordstream, był w stanie udowodnić wpływ CTR na pozycję w rankingu Google:
W wynikach organicznych CTR w dużej mierze zależy od pozycji jaką ma nasza strona, ale można nim tez manipulować.
Robi się to za pomocą tagu tytułowego <title tag>, meta opisu <meta description>, Twojego adresu URL i Rich Snippets.
Oto jak to zrobić.
Po pierwsze w raporcie skuteczności musisz podświetlić kolumny „średni CTR” i „średnia pozycja”, ponieważ są wyszarzone.
Polecam zacząć od pozycji, które są gorsze niż 4 i maja słaby wskaźnik CTR.
Więc musimy teraz włączyć filtrowanie, więc kliknij „pozycja”;
Następnie wpisz jako filtr, większe niż 3,9:
Teraz masz listę stron, które mają pozycje gorsze niż miejsce 4.
Według badania Backlinko i Advanced Web Ranking, miejsce 4 w Google dostaje średnio od 5,83% do 8,4% wszystkich kliknięć.
Potraktuj to jako benchmark.
Więc co dalej?
Chcesz odrzucić wszystkie Twoje strony, które mają lepszy CTR niż około 5-7%. Tutaj już zdecyduj jaką liczbę wpiszesz. Dzięki temu możesz skupić się na tych stronach, które wypadają gorzej.
Jak to zrobić?
Kliknij teraz filtr CTR:
I wybierz „mniejsze niż”. Ja wpisałem 5,3:
I co teraz otrzymaliśmy?
Masz listę słów kluczowych które mają gorsza pozycję niż 4, i gorszy CTR niż 5,3%.
Wiemy, że Google patrzy na organiczny CTR:
Więc teraz optymalizujesz te frazy, żeby zdobyć większy ruch.
Trzeba „podkręcić” CTR.
Kliknij w dane słowo kluczowe, i następnie w strony:
Robimy to po to, aby przypadkowo niczego nie zepsuć.
Jeśli masz niski CTR dla tej podstrony na kilka nieważnych fraz, a na transakcyjne, lub takie, które napędzają Tobie cenny ruch CTR jest wysoki, to optymalizacja kliknięć może nie mieć sensu.
Więc kliknij (1) nowa strona, i (2) wpisz adres URL:
W tym momencie w zakładce „zapytania” pojawią Ci się wszystkie słowa kluczowe na jakie rankuje dana strona.
Więc co dalej?
Polecam przeczytanie całego wpisu odnośnie organicznego CTR, ale najważniejsze:
W zależności od tego jaką widoczność ma Twoja strona, i jaki ruch jest potrzebny, aby wygenerować dane statystycznie istotne -musisz poczekać od 5 do 20 dni.
W dodatku Google musi przeindeksować Twoją stronę, aby wyświetlała się inaczej w wyszukiwarce.
Czym są łatwe do zoptymalizowania słowa kluczowe?
W żargonie określa się je jako „quick wins w seo”.
Są to frazy na które mieścisz się na pozycji od 8 do 20.
Czyli, w teorii wystarczy wprowadzić zmiany w treści i linkowaniu wewnętrznym, aby podskoczyć o kilka oczek.
Dlaczego?
Ponieważ Google już uważa, że Twoja storna jest „w miarę dobrym dopasowaniem” do zapytania użytkownika.
Więc jak to zrobić?
Po pierwsze, zmień zakres dat z 3 miesięcy na ostatnie 28 dni.
Kliknij znowu w „pozycje”.
Tym razem wybierz „większe niż” 7,9.
I posortuj wyniki według wyświetleń (impressions):
To są Twoje „złote słowa kluczowe”.
Wystarczy niewielki wysiłek, a rezultaty mogą być bardzo szybkie.
W skrócie podstawowa idea „Quick Wins”:
Oto od czego polecam zacząć:
Zgodnie z teorią topical authority i semantycznego SEO, Google uwielbia wpisy, które pokrywają jak najwięcej z danej tematyki.
Czyli, najlepiej odpowiadają na zapytanie użytkowników.
Jest to jeden z powodów, dlaczego dłuższe wpisy są wyżej w Google:
Dwell time to czynnik określający czas spędzony przez użytkownika Google na danej stronie www.
Według badania MOZ istnieje widoczna korelacja. Im dłużej użytkownik przebywa na Twojej stronie internetowej, tym większe pozycje w Google.
A przy okazji, popraw również bounce rate, ponieważ tutaj także jest widoczna korelacja:
Jak polepszyć dwell time?
Jedną z najprostszych metod jest dodanie wideo na stronę.
Możesz na przykład zaembedować film z YouTube.
Według badania Wistia, użytkownicy spędzają średnio 1,4 x więcej czasu na stronie po dodaniu filmu wideo.
Dodanie linków wewnętrznych zwiększa ogólnie czas spędzony na stronie. Użytkownicy zamiast po przeczytaniu artykułu, zamykać Twoją stronę, mogą przeczytać inny wpis.
Część osób z linków na innych domenach przejdzie do Twojej strony, więc oprócz SEO masz jeszcze dodatkowy ruch.
Czasy słów kluczowych z długiego ogona w klasycznej formie już minęły.
Kiedyś tworzyło się na każdą frazę long tail oddzielny artykuł. Teraz, za sprawą RankBrain i HummingBird, Google rozumie cały temat wpisu.
Czyli nie trzeba tworzyć już setek wpisów na różne odmiany long taili, a skupić się trzeba na optymalizacji klastrów fraz (keyword cluster).
Jak więc w łatwy sposób zbudować widoczność na słowa z długiego ogona?
Wpisz dany adres URL do Google Search Console i zobacz wszystkie słowa na jakie widoczny jest Twój wpis (już to robiliśmy w tym przewodniku).
Uwagę powinny zwrócić zapytania, na które nawet nie próbowałeś mieć wysokiej pozycji w Google.
Często jest tak, że możesz się wyświetlać na słowa i frazy kluczowe, których nawet nie używałeś w tekście!
Pomyśl o tym. Skoro według algorytmu już wyświetlasz się, to co dopiero jeśli dodasz te właściwe słowa kluczowe w tekście.
Szybki wzrost widoczności, bardzo małym nakładem!
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Google Search Console doskonale również nadaje się do optymalizacji link juice.
W panelu Google Search Console kliknij w „linki”.
Zobaczysz odsyłające witryny z największą liczbą linków przychodzących, a także najczęściej linkowane strony, jeśli chodzi o linki wewnętrzne.
Dzięki temu możesz sprawdzić ile linków wewnętrznych otrzymuje Twoja każda podstrona.
Z tą pomocną informacją możesz podlinkowywać te podstrony, które mają mało odsyłających URL, aby dać „mocy”.
Prosta, ale skuteczna strategia powiększania ruchu z SEO na blogu (bez wydawania dodatkowych pieniędzy na „modne” narzędzia marketingowe).
Niestandardowe wyrażenia regularne (RegEx) w Google Search Console to niesamowita sztuczka.
Dzięki temu będziesz w stanie znaleźć pytania na etapie zakupu i wyszukiwania informacji, a także dostaniesz pomysły na mocno konwertujący content.
Wejdź do Google Search Console i w raporcie Skuteczność > Wyniki wyszukiwania kliknij:
-„+ Nowa”
-„Zapytanie”
-Niestandardowe (wyrażenie regularne)
-Pasuje do wyrażenia regularnego
-Wklej kod:
(?i)^(kto|co|gdzie|kiedy|dlaczego|jak|był|zrobił|jest|robi|jeśli|może|mógłby|powinien|byłby|zrobi|jest|są|nie|był|nie powinien|nie mógł|nie może|nie ma|nie chce|nie chce|blisko mnie|by|by\w|chc|czy|dostan|jest|kiedy|kt\wry|mo\we|znajd|zrobi).*
Do stworzonej listy dodaj Keywords Everywhere i sprawdź liczbę wyszukań + stawki CPC, aby podejmować jeszcze lepsze decyzje!
Jest to technika dla dużych stron internetowych i sklepów e-commerce.
Budżet indeksowania (crawl budget) to liczba stron w Twojej witrynie, które Google indeksuje każdego dnia.
Dlaczego to jest ważne?
Jeśli masz załóżmy 10000 stron w swojej witrynie, a Twój dzienny limit crawlera to 300, to jeśli będziesz wprowadzać zmiany w witrynie, zaindeksowanie ich zajmie miesiące!
Co to znaczy więc optymalizacja crawl budget?
W starej wersji Google Search Console mieliśmy zakładkę, w której można było określać dzienny limit crawlera i jego częstotliwość.
Obecnie w przewodniku pozarządzaniu budżetem indeksowania zaleca się:
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.