Jak działają grupy fokusowe

inflacja niemcy
Dlaczego nie można dodrukować pieniędzy żeby spłacić dług?
31 stycznia, 2023
Blue Monday Najbardziej depresyjny dzień w roku
Blue Monday (Najbardziej depresyjny dzień w roku), Niebieski poniedziałek, czy najgorszy dzień to mit lub teoria?
31 stycznia, 2023

Jak działają grupy fokusowe

grupy fokusowe

Co to badania fokusowe?

Badania fokusowe są powszechnie stosowanymi formami badań, które są przeprowadzane przez profesjonalistów w celu zebrania informacji od grup respondentów. Badania fokusowe składają się z grupy kilku osób z ciągłą dyskusją prowadzoną przez moderatora w celu zebrania informacji na temat produktu lub usługi lub postaw lub zachowań danej grupy docelowej. Centralnym zadaniem badań fokusowych jest umożliwienie korzystania z opinii respondentów i przeprowadzenie otwartych rozmów w celu pozyskania wizji, która nie jest łatwa do uzyskania w innych studiach marketingowych.

Badania fokusowe są niezwykle przydatnymi narzędziami do pozyskiwania informacji o Twoich odbiorcach, ich preferencjach i poglądach. Pozwalają one także na dotarcie do wyraźnych, bardziej szczegółowych informacji na temat określonych pomysłów, które mogą być niemożliwe do uzyskania w innych badaniach. Badania fokusowe są przydatne do określania zachowań i postaw konsumentów wobec określonych produktów lub usług, a także do ustalania ich preferencji dotyczących różnych elementów marki. Umożliwia to bardziej precyzyjne wprowadzenie projektów i lepszą ocenę reakcji rynku.

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę
Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.

Grupy fokusowe są szeroko wykorzystywane przez organizacje i osoby prywatne, aby dowiedzieć się, jak ich produkty i pomysły zostaną odebrane przez odbiorców. Od używania artykułów gospodarstwa domowego po popularność polityków, za pomocą tej techniki można zbadać prawie wszystko. Ale w jaki sposób tworzone są grupy fokusowe? Dzisiaj nauczysz się zdobywać cenne informacje z rynku. Zapraszam!

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Czemu kupujemy dane produkty albo wybieramy pewne marki? Te pytania od zawsze nurtowały marketerów i wciąż nie mamy na nie prostych odpowiedzi. Istnieje jednak przydatne narzędzie które pozwala firmom zgłębiać te i podobne kwestie.

Jak wiesz po tytule to badanie fokusowe.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Do lat 40. XX wieku badania rynku zwykle były ilościowe, czyli do śledzenia konsumpcji wykorzystywano na przykład różne dane i ankiety. Zmieniło się to w czasie II wojny światowej.

grupy fokusowe

Mamy tutaj dwóch panów: Paul Lazarsfeld oraz Robert Merton. Tak w ogóle Merton był jednym z najpopularniejszych socjologów. Testowali oni wtedy audycje propagandowe. Propaganda to jedna z podstaw prowadzenia wojny, ale o tym może w innym odcinku. Wróćmy do naszych badaczy. W skrócie, szukali oni rzetelnej metody, która pozwoliłaby uzyskać szybkie wyniki w społeczeństwie.

Stworzyli pracownię która wyglądała jak studio radiowe w której w trzech rzędach siedziało kilkanaście osób. Słuchali nowej audycji. Jeśli respondent miał odczucia negatywne, naciskał guzik czerwony. Gdy program mu się podobał, to naciskał guzik zielony. Specjalne urządzenie rejestrowało indywidualne reakcje uczestników sesji. Następnie badacz wypytywał grupę testową o przyczyny ich reakcji pozytywnych i negatywnych. Także zamiast masowych metod i ankiet, skupili się na indywidualnym zadawaniu pytań. Czasem też robiono to w małych grupach.

Z biegiem lat, z metody zaczęła korzystać branża reklamowa dzięki ekspertom takim jak austriacki psycholog Ernest Dichter, który jako pierwszy użył terminu „grupa fokusowa”. Był to rodzaj badania jakościowego ludzkich preferencji i myśli. Dichter w 1939 roku rozpoczął współpracę z Chryslerem i osiągnął sławę dzięki badaniom nad psychologią w reklamach samochodów. Wprowadził on m.in, techniki projekcyjne do badania konsumentów.

grupa fokusowa

To co zrobił DIchter miało 2 strony. Nie mógł powiedzieć dlaczego ktoś nie kupił, ale mógł powiedzieć dlaczego ktoś kupił. A to już jest w marketingu bardzo duża przewaga nad konkurencją.

Więc co dokładnie dają nam grupy fokusowe?

Zamiast dostarczać managerom i sprzedawcom konkretne wnioski grupy fokusowe generują pomysły dla produktów i działu marketingu w oparciu o głębsze zrozumienie zwyczajów konsumenckich. Wróćmy do współpracy Dichtera z Chryslerem. Odkryli oni że w tamtych latach żony miały często większy wpływ na wybór samochodu niż mężowie, co oczywiście było niezgodne z wtedy panującym przekonaniem. Wtedy Chrysler zaczął tworzyć reklamy do kobiet.

diechter merton focus

Kolejny ciekawy przykład z życia Dichter’a. Przeprowadził on badanie dla firmy Mattel. To jest ta firm produkująca lalki Barbie. Uważa się że on stał częściowo za sukcesem tego produktu bo przed rozpoczęciem produkt wprowadził kilka ważnych zmian, np powiedział że lalka musi mieć duże piersi.

jak dzialaja grupy fokusowe diechter

Jak więc działa badanie fokusowe?

Najpierw firmy rekrutują uczestników według konkretnych kryteriów, które odpowiadają ich celom badawczym. Najczęściej jest to kilka osób. Ważne aby była to grupa do której chcemy kierować produkt. Dla przykładu Dichter pomagając tworzyć lalkę Barbie, rozmawiał z małymi dziewczynkami. Grup fokusowych może być kilka, i takie badanie trwa zazwyczaj od 30 minut do 2 godzin.

Podczas badania uczestnicy reagują na różne zagadnienia poruszane przez moderatora. Np mówią co o tym sądzą, jakie mają odczucia, co by zmienili itp.

Poza tym możliwe są też inne warianty. Grupa fokusowa może mieć dwóch lub więcej moderatorów i każdy z nich ma inny punkt widzenia.

Badacz może być też ukryty wśród uczestników grupy, co pozwala sprawdzić wpływ, jaki można wywrzeć na odpowiedzi. Czasami tworzy się tzw. realne warunki i badacze obserwują zachowanie przez lustro weneckie.

Grupy fokusowe dostarczają cennych informacji, ale mają też swoje ograniczenia. Jedno z największych jest takie, że już sama obserwacja może to zmienić. To tak zwany efekt obserwatora. Pisałem kiedyś o tym na blogu. Ale jak wiesz ludzie często zachowują się inaczej kiedy wiedzą że ktoś ich obserwuje. Więc na odpowiedzi uczestników ma wpływ obecność badaczy, presja grupy i świadomość uczestnictwa w badaniu.

Ponieważ badacze zwykle opierają się na małej próbie i określonych warunkach, trudno uogólniać rezultaty tych badań. Wyniki badań fokusowych są często sprawdzane eksperymentalnie i poprzez gromadzenie danych. Pozwala to odpowiedzieć na pytania o liczbę potencjalnych klientów i cenę, jaką byliby skłonni zapłacić.

I na zakończenie, jeden duży pozytyw dlaczego grupy fokusowe działają tak świetnie. Dzieje się tak ponieważ ludzie z reklamy czy marketingowcy nie zawsze wiedzą jakie pytania zadać badając nowy produkt czy innowacje. Natomiast poprzez rozmowę sam na sam ub w małej grupie łatwiej jest odkryć ukryte motywacje i pragnienia i często możemy dowiedzieć się znacznie więcej niż ze zwykłej ankiety napisanej na sztywno.

Wywiad grupowy i dyskusja to wspaniałe narzędzie które może zogniskować przebieg spotkań dający ciekawy wniosek i wyniki. Więc czy Ty używasz u siebie zogniskowany wywiad grupowy (focus group)?

Badanie fokusowe przykład

Cele: Przyjrzeć się sposobowi w jaki grupa 30 respondentów reaguje na zmiany w świecie cyfrowej reklamy.

Metody: Projekcja jako sondaż grupowy (focus group) przeprowadzony za pomocą techniki sieciowej (online streaming).

Uczestnicy: 30 respondentów w wieku 18-24 lat reprezentujących wielokulturowość i różne środowiska.

Scenariusz badania:

  • 1. Rozpocznij od krótkiego wprowadzenia oraz krótkiej prezentacji problemu.
  • 2. Zapytaj respondentów o to, jakiego rodzaju reklamy cyfrowe docierają do nich częściej i jak oceniają zmiany, jakie zachodzą w tego typu reklamach.
  • 3. Poproś grupę o określenie najbardziej efektywnych form i narzędzi reklamy online.
  • 4. Poproś grupę o komentarze na temat przykładowych reklam w wersji papierowej i cyfrowej.
  • 5. Poproś respondentów o określenie ich preferencji dotyczących dostępnych opcji reklamowania.
  • 6. Zapytaj respondentów, jaki rodzaj reklamy powinien być preferowany w ich środowisku oraz co powinno się zmienić.
  • 7. Poproś zespół o przedstawienie wniosków dotyczących skuteczności reklamowania online i sposobu, w jaki takie reklamy mogą być efektywniej wykorzystywane.
  • 8. Zarekomenduj strategię reklamy cyfrowej w oparciu o wnioski grupy.
  • 9. Zakończ sesję badawczą i zapisz wnioski.
doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Jak działają grupy fokusowe 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Grupa fokusowa definicja

Grupa fokusowa to metoda badawcza stosowana w zarządzaniu i marketingu, w której konsumenci lub obywatele są grupowo zapraszani do wzięcia udziału w określonym temacie. Spotkanie grupy fokusowej składa się z kilku dyskusji, w których uczestnicy zostali zaproszeni, by opowiedzieć o swoich opiniach, doświadczeniach i poglądach. Ideą spotkań grupy dyskusyjnej jest zebranie informacji i opinii na temat określonego produktu lub usługi oraz poprawa jakości danego produktu lub usługi ułatwiając konsumentom bezpośrednie włączenie się do dyskusji.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)