Ile kosztuje lead. Jedno z moich ulubionych pytań, podobnie jak, jaki mam mieć budżet marketingowy. To tak jakbym się zapytał Ciebie ile kosztuje samochód. Jak ktoś zadaje takie pytania to znaczy że nie ma pojęci ao biznesie online. Może w tradycyjnym radzi sobie całkiem nieźle, ale w internecie to nie bardzo. Ale na szczęście, mam dzisiaj bardzo fajny merytoryczny materiał, który da Ci niejako odpowiedź na to pytanie. Zaprasza, Rafał Szrajnert.
Pierwsze od czego musimy zacząć to pewna linia. Dla osób które Ciebie nie znają i znają, albo nawet kupowały już w przeszłości. A także druga, kiedy nie szuka produktu/usługi, albo kiedy szuka. Trzecia zależność, to oczywiście na co ma być ten lead. I czwarta, czy moimy o leadach do oferty, czy zakupu, albo o leadach które mają na przykład tylko pobrać lead magnet czy zapisać się na webinar. Skupmy się na razie na pierwszym wykresie, bo to nie jest takie oczywiste. A przynajmniej dla wielu wydaje się proste, tylko że na pozór.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Dorze wiemy, że jak ktoś nas zna to jest mu łatwiej kupić, darzy zaufaniem itp. Więc cena za leada jest dużo tańsza. To teraz ktoś powie, „to reklamujmy się tylko do tych co nas znają”. Problem jest taki że najpierw musisz wydać pieniądze żeby Ciebie znali, bo jak nie to ten koszyk dosyć szybko się wyczerpie. Źródełko wyschnie. Także musisz dbać cały czas o napływ nowych osób do systemu, zatem nawet jeśli znasz cenę za leada u siebie w branży, załóżmy że to 30 złotych, to tak na prawdę to nie jest 30 złotych, bo musisz wiedzieć jakie masz całościowo koszty marketingowe. Drugi podział, to jeśli ktoś szuka rozwiązania w trybie pilnym, albo ktoś komu teoretycznie to się przyda, ale nie szuka, a nawet nie myśli o tym. Załóżmy że masz biuro podróży i sprzedajesz wakacje. Niech to będzie egipt. Załóżmy że mamy wrzesień i 5000 polaków szuka wycieczki do egiptu.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Tymczasem, koszyk osób które szukają ogólnie jakis wycieczek i biorą pod uwagę różne kraje to może być już 30 tysięcy, a jeszcze większy koszyk osób, które stać na wyjazd na wakacje, ale w ogóle nie myślą o wakacjach jest jeszcze większy i na przykład to 1 milion Polaków. Także drugim, mocnym czynnikiem który wpływa na cenę leada jest to jak bardzo chce kupić tu i teraz. Trzeci czynik to oczywiście rodzaj produktu lub usługi jaki masz. Zgodzisz się chyba że cena leada na zakup miesięcznego cateringu, będzie inna niż cena leada na zakup nowego auta, czy cena lead na zakup prywatnego odrzutowca, prawda? Czwarty rodzaj który wpływa na cenę to informacja jak chcesz pozyskać takiego leada. Możesz kierować od razu do oferty , na przykład „kup nasze panele fotowoltaiczne” i takie leady będą z reguły najdroższe, albo możesz zrobić też lead magnet, na przykład „pobierz ebook, na co zwracać uwagę jeśli chcesz zamontować fotowoltaikę”, oczywiście aby osoba pobrała ebook, musi zostawić dane kontaktowe, email i numer telefonu. I takie leady będą najtańsze, nawet po kilka złotych. Tylko że oni są daleko na tym etapie zakupowym ,trzeba im dużo tłumaczyć, robić sporo follow upów i mocno jest rozciągnięty cykl sprzedaży. W dodatku wypadałoby żeby handlowiec miał ponadprzeciętne umiejętności sprzedażowe, bo z takim leadem będzie dużo więcej pracy. Także aby to dobrze pokazać, zobacz, tak wygląda drabinka. Najpierw prospect, później lead marketingowy, czyli MQL, dalej lead sprzedażowy SQL, i finalnie klient. Prospekt, to tak jak w przykładzie z wakacjami, ktoś komu może się przydać nasza usługa, lead to ktoś kto się zgłosił, lead sprzedażowy, to osoba która nadaje się, czyli nie było to przypadkowe zgłoszenie, chce kupić stać ją i poprosiła o ofertę. Więc jak teraz to widzisz, to pytanie do Ciebie, „o jakiego leada Ci chodzi”? A najlepsze jest to że większość jak moi lead, to myśli o kliencie. Ogó lnie to jeśli chodzi o dobre, kwalifikowane leady, a nie takie przysłowiowe Grażynki które za parę złotych klikają z formularze z fb, to tak na poważnie musisz liczyć w zależności od branży -kilkaset złotych. W jednych 100 zł, w innych 800 zł. Także jak widzisz nieraz reklamy jakis agencji, czy freelancerów na facebooku, którzy w reklamie podają że zdobyli leady na usługę za 20 złotych to miej na uwadze że to jest taki śmietnik, z którym nie chciałbyś w ogóle rozmawiać. I oczywiście, do kosztów leada, musisz doliczyć także ogółny koszt marketingowy, tak jak powiedziałem na początku, musisz zapewnić cały czas świeży napływ nowych osób do swojego lejak, po drugie doliczasz koszty pracy agencji, czyli na przykład jeśli chcesz nam zlecić prowadzenie Twojego konta żeby zdobywać leady, i finalnie dodajesz jeszcze koszt obsługi swojego handlowca który jest na etacie w Twojej firmie. I wtedy finalnie możesz policzyć koszt leada kwalifikowanego i koszt pozyskania klienta, czyli CAC.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.