Zawartość strony
Jak zachodzi „zmiana” w Twojej organizacji?
Czy dzieje się tak dzięki dużym inicjatywom, czy też jest częścią stałego sposobu pracy?
Niektóre rodzaje zmian nieuchronnie wymagają dużych nakładów, co oznacza miesiące ciężkiej pracy, duże budżety i pełno zamieszania.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Lecz alternatywne lub uzupełniające podejście do ulepszania systemów, procesów itp. polega na bardziej subtelnych, ciągłych zmianach i ciągłych ulepszeniach.
Takie podejście jest często niedoceniane.
Czy po wprowadzeniu nowej poważnej zmiany, być może wprowadzenia nowego systemu lub struktury, wszystko jest idealne?
Czy nowe procesy pozostaną ugruntowane do następnej dużej zmiany za kilka lat?
Prawie na pewno nie.
W rzeczywistości, jeśli takie podejście zostanie przyjęte, prawdopodobnie zauważysz stopniowy spadek świadczeń po początkowej poprawie kroku, w miarę wkraczania nieefektywności i złych praktyk.
Zawsze jest miejsce na drobne ulepszenia, podważenie status quo oraz dostrojenie procesów i praktyki na co dzień.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
W rzeczywistości Ty i Twoi koledzy prawdopodobnie robicie to w tym tygodniu, nie nazywając tego „zmianą”, a nawet „ciągłą poprawą”.
Już teraz zyskujesz realne korzyści z intuicyjnego podejścia do ciągłego doskonalenia.
Z biegiem czasu wszystkie te przyrostowe zmiany sumują się i mają znaczący pozytywny wpływ na zespół i organizację.
Jedno podejście do ciągłej, stopniowej poprawy nazywane jest kaizen . Pochodzi z Japonii, a słowo to oznacza zmianę ( kai ) na dobre ( zen ).
Kaizen opiera się na filozoficznym przekonaniu, że wszystko można ulepszyć:
niektóre organizacje patrzą na proces i widzą, że działa dobrze; organizacje przestrzegające zasady Kaizen widzą proces, który można ulepszyć.
Oznacza to, że nic nigdy nie jest postrzegane jako status quo – nieustannie podejmowane są wysiłki na rzecz poprawy, których rezultatem są niewielkie, często niezauważalne, zmiany w czasie.
Te przyrostowe zmiany składają się na znaczne zmiany w dłuższej perspektywie, bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek radykalnych innowacji.
Może być znacznie łagodniejszym i przyjaznym dla pracowników sposobem na wprowadzenie zmian, które muszą nastąpić, gdy firma rozwija się i dostosowuje do zmieniającego się otoczenia.
PODWÓJNA NATURA KAIZEN
Kaizen jest częściowo planem działania, a częściowo filozofią.
Jako plan działania Kaizen dotyczy organizacji wydarzeń ukierunkowanych na poprawę określonych obszarów w firmie. W wydarzeniach tych uczestniczą zespoły pracowników na wszystkich poziomach, ze szczególnym naciskiem na zaangażowanie pracowników zakładu produkcyjnego
Jako filozofia Kaizen polega na budowaniu kultury, w której wszyscy pracownicy są aktywnie zaangażowani w sugerowanie i wdrażanie usprawnień w firmie. W naprawdę szczupłych firmach staje się naturalnym sposobem myślenia zarówno dla menedżerów, jak i pracowników hali produkcyjnej.
Kaizen współpracuje ze standardową pracą . Standaryzowana praca przechwytuje obecne najlepsze praktyki dla procesu, a Kaizen dąży do znalezienia ulepszeń dla tych procesów. Zwróć uwagę na nacisk na prąd ; Standaryzowana praca to żywa dokumentacja (nieustannie ewoluuje przez Kaizen).
Ponieważ Kaizen jest bardziej filozofią niż konkretnym narzędziem, jego podejście znajduje zastosowanie w wielu różnych metodach doskonalenia procesów, od Total Management Management (TQM), po stosowanie skrzynek z sugestiami pracowników.
W ramach kaizen wszyscy pracownicy są odpowiedzialni za identyfikację luk i nieefektywności, a każdy, na każdym poziomie w organizacji, sugeruje, gdzie można dokonać poprawy.
Kaizen dąży do poprawy wydajności, skuteczności, bezpieczeństwa i redukcji odpadów, a ci, którzy stosują to podejście, często otrzymują znacznie więcej:
Innym japońskim terminem związanym z kaizen jest muda , co oznacza marnotrawstwo.
Kaizen ma na celu zmniejszenie ilości odpadów poprzez wyeliminowanie nadprodukcji, poprawę jakości, zwiększenie wydajności, krótszy czas bezczynności i ograniczenie niepotrzebnych czynności.
Wszystko to przekłada się na oszczędności finansowe i zamienia potencjalne straty w zyski.
Filozofię kaizen opracowano w celu usprawnienia procesów produkcyjnych i jest to jeden z elementów, który doprowadził do sukcesu japońskiej produkcji dzięki wysokiej jakości i niskim kosztom.
Korzyści płynące z podejścia kaizen można jednak uzyskać także w wielu innych środowiskach pracy, zarówno na poziomie osobistym, jak i dla całego zespołu lub organizacji.
Oto nasze sugerowane podejście do używania myślenia kaizen na własną rękę lub ze swoim zespołem:
Kaizen jest czymś, z czego możesz szybko skorzystać jako osoba, ale przyjęcie pomysłów i podejścia ze swoim zespołem wymaga wspólnego wysiłku. Oto kilka sugestii, dzięki którym kaizen może współpracować z Twoim zespołem:
Kaizen to filozofia wspierająca ciągłe, stopniowe zmiany procesów, które utrzymują wysoki poziom wydajności. Na jednym poziomie kaizen może pomóc ci osobiście poprawić sposób pracy, eliminując „marnotrawstwo”. Na poziomie organizacyjnym kaizen może być silnym podejściem zespołowym, które wykorzystuje sugestie i zaangażowanie ludzi na każdym poziomie.
Szerokie uczestnictwo może przyczynić się do poprawy morale i satysfakcji, tak samo jak poprawia produkcję, koszty i inne trudne środki. Jeśli zdecydujesz się wprowadzić kaizen do swojego miejsca pracy, będziesz zaskoczony, jak duży wpływ mogą mieć małe zmiany i jak kultura ciągłego doskonalenia może się rozwijać.
Lean management doskonale współgra z kaizen i toyota production system. Celem przedsiębiorstwa powinna być zmiana na lepsze w celu wdrożenia niezastąpionych zasad. Metodologia wpływa bezpośrednio na efektywność, czy to poprzez proces doskonalenia zarządzania i produkcji czy w momencie kiedy występuje eliminacja i optymalizacja. A Ty. czy wdrożyłeś już filozofię ciągłego doskonalenia i zarządzania jakością?
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Kaizen to metoda stałego doskonalenia procesów w firmie. Założenia Kaizen podkreślają potrzebę ciągłej optymalizacji produkcji i procesów, skupiając się na niewielkich, powtarzalnych ulepszeniach. Kaizen idzie jeszcze dalej, wskazując na konieczność nieustannej edukacji, angażowania pracowników i zmiany podejścia.
1. Wyznacz działanie lub cele do realizacji. Zdefiniuj dokładnie problem lub obszar, który chcesz poprawić.
2. Zebranie informacji i analiza. Określ dokładny stan rzeczy i jak jest on postrzegany przez wszystkie zaangażowanych stron. Możesz to zrobić poprzez wywiady, obserwacje lub inne narzędzia.
3. Stworzenie planu działania. Po zebraniu szczegółowych informacji, przeanalizuj podany problem i określ swój plan działania.
4. Wykonanie działania. Wdrażaj zalecane zmiany i pozwól wszystkim zainteresowanym stronom brać aktywny udział.
5. Monitorowanie i ulepszanie. Śledź postępy i w sposób ciągły dostosowuj swoje działania, by osiągnąć oczekiwane rezultaty.
Krok 1: Zbuduj zaangażowanie. Zorganizuj szkolenia dla pracowników w celu zrozumienia zasad Kaizen. Poproś ich o pomysły, wyjaśnij im jak ta metoda może pomóc w poprawie wydajności firmy.
Krok 2: Ustal cele Kaizen. Ustal, jakie konkretne cele chcecie osiągnąć dzięki Kaizenowi i które procesy chcecie poprawić. Aby to zrealizować, można zaangażować pracowników w pracę nad metodą Kaizen i mają wspólny wysiłek w celu jej wprowadzania.
Krok 3: Stwórz konkretny i skuteczny plan działania polegający na określeniu kroków wdrażania Kaizen i wyznacz osoby odpowiedzialne za jego wdrażanie.
Krok 4: Ewaluuj efekt. Po wprowadzeniu Kaizen monitoruj wszystkie wprowadzone zmiany, aby sprawdzić, czy przyniosły oczekiwane rezultaty.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.