Zawartość strony
Lejek marketingowy po angielsku to marketing funnel, czyli sposób na pokazanie ścieżki klienta od etapu „świadomości” (kiedy po raz pierwszy dowiaduje się o Twojej firmie) do etapu „zakupu” (kiedy jest gotowy do zakupu Twojego produktu lub usługi). Często lejki mogą również obejmować działania następujące po zakupie, które zwiększają retencję, a także sprzedaż krzyżową (cross sale) i dodatkową (upsale).
MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.
Kliknij w obrazek poniżej:
Kiedyś pisałem w artykule pt lejek sprzedażowy o tym jak wygląda proces zakupowy klienta.
Dzisiaj…
Jak stworzyć lejek marketingowy:
Jest inny sposób na zapamiętanie etapów lejka sprzedażowego i dopasowanie ich do tworzenia treści — robimy to za pomocą akronimu AIDA, z tym że w kontekście lejka marketingowego skrót ten oznacza coś delikatnie innego.
Niezależnie od tego, czy wolisz tradycyjne etapy lejka sprzedaży, czy skrót AIDA, wyniki są takie same: klienci wchodzą do lejka sprzedaży i poprzez proces rozeznania decydują się na przejście na inne rozwiązanie lub zakup od Ciebie. Akcja na końcu lejka, czyli zakup, kończy etapy lejka marketingowego.
Chociaż większość ludzi wchodzi do lejka na górze, nie wszyscy to robią. Niektórzy wejdą na kolejnych etapach, ale proces pozostaje taki sam bez względu na to, na którym etapie ktoś wejdzie w lejek marketingowy.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Teraz, gdy już wiesz, jak ludzie podejmują decyzje, nadszedł czas, aby stworzyć lejek marketingowy (Funnel sprzedażowy), tworząc treści, które będą przemawiać do ludzi na każdym etapie. Spójrz na następujący szablon lejka sprzedaży, aby zobaczyć, jak to się przekłada na tworzenie contentu:
Jak widać, każda oznaczona kolorem sekcja lejka na obrazku odpowiada etapowi procesu zakupu. Najszerszy poziom na górze ścieżki reprezentuje „świadomość”, punkt, w którym potencjalni klienci rozpoczynają wyszukiwanie informacji. Drugi poziom to „zainteresowanie”, w przybliżeniu odpowiadające ocenie alternatyw w procesie zakupu. I wreszcie, trzecia i czwarta kondygnacja, „pragnienie” i „działanie”, nie wymagają wyjaśnień.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Budując lejek marketingowy, musisz zawsze zadać sobie pytania:
Obrazek daje kilka wskazówek, jak możesz odpowiedzieć na te pytania, a przekonasz się, że niektóre są łatwiejsze do odpowiedzi niż inne.
Użyjmy przykładu firmy X, która sprzedaje oprogramowanie CRM.
Firma X sprzedaje oprogramowanie o wysokiej wartości, które zaspokaja potrzeby znane większości firm, postanawia, że łatwiej jest skupić się na przyciąganiu i konwertowaniu klientów, którzy już wiedzą, że potrzebują jej produktu, niż na wywoływaniu takiej potrzeby na pierwszym miejscu.
Nie skupiasz się więc tutaj na wyjaśnianiu, dlaczego produkt jest niezbędny, ani na próbach przekazania dlaczego ten system jest im potrzebny, tylko zamiast tego używasz treści zeby:
Masz teraz kilka pytań, które musisz zadać sobie przed stworzeniem treści.
1.Gdzie są moi potencjalni klienci na etapie wyszukiwania informacji?
Biorąc pod uwagę szeroką atrakcyjność produktu i kosztowny charakter, postanawisz, że najbardziej odpowiednie będą następujące strategie:
PPC:
Marketing treści/SEO:
2. Jakich informacji potrzebują klienci na tym etapie?
-Treści, które potwierdzają, że dostrzeżona przez nich potrzeba jest słuszna i należy jej zaradzić. Na przykład posty na blogu, które odwołują się do frustracji odwiedzających, opisując emocjonalny problem i sposób, w jaki produkt go rozwiązuje — „Dlaczego X jest problemem i co należy z tym zrobić”.
-Treści, które przybliżą firmę i zaintrygują potencjalnych klientów na tyle, by przejść do kolejnego etapu procesu zakupowego.
Skąd będę wiedzieć, czy klienci przeszli z etapu wyszukiwania informacji do etapu oceny?
Różni się to w zależności od firmy, ale przykładzie firmy produkującej program CRM będzie wiadomo, kiedy klienci przejdą do etapu „Oceny alternatyw”, gdy poproszą o bezpłatne demo, wskazując, że są wystarczająco zainteresowani produktem, aby porównać go z innymi.
Na tym etapie pojawiają się kolejne pytania.
Jak odnajdą mnie osoby na etapie oceny zakupu?
Większość potencjalnych klientów wejdzie w ten etap po zidentyfikowaniu Twojego produktu jako możliwej alternatywy i zakończeniu procesu wyszukiwania informacji opisanego w Etapie 2.
Jakich informacji potrzebują klienci na tym etapie?
Skąd będę wiedzieć, czy klienci przeszli do następnego etapu?
Odwiedzający, którzy przechodzą do kolejnego etapu, to ci, którzy dokonują zakupu, więc każde wskazanie, że proces zakupu się rozpoczął, oznacza sukces — od rezerwacji telefonu do otrzymania formalnej umowy.
Jeśli jednak działasz w e-commerce to możesz użyć systemu śledzenia koszyka na zakupy, czyli śledzisz wskaźniki porzuceń, ponieważ dotarcie do tych klientów może pomóc w ujawnieniu powodów, dla których odwiedzający nie przechodzą do następnego etapu, lub zapewnić sprzedawcom potencjalnych klientów, których mogą łatwo zamknąć za pomocą jednego połączenia telefonicznego. Te osoby już prawie kupiły. Trzeba je tylko lekko domknąć.
Jak znajdą mnie osoby, które są gotowe do zakupu?
Klienci na tym etapie już odnaleźli Twoją firmę przechodząc przez etapy 1-3. Dostali demo online i mają pakiet opisujący ceny, najczęściej zadawane pytania oraz wygląd wdrożenia i onboardingu.
Jakich treści potrzebują klienci na etapie zakupu?
Musi zrobić dwie rzeczy: pomóc potencjalnym klientom czuć się komfortowo w procesie zakupu i maksymalnie uprościć proces zakupu.
Co możesz zrobić?
Na przykład aby zapewnić klientom wygodę, tworzysz zestawienie tego, co dzieje się po sfinalizowaniu zakupu , np FAQ. Aby zminimalizować zamieszanie, dodajesz informacje na stronach kasy, aby jak najbardziej było jasne, co potencjalni klienci powinni zrobić w następnej kolejności, aby kupić rozwiązanie. Studia przypadków są również ważne w tej fazie.
Skąd będę wiedzieć, czy klienci przeszli do następnego etapu?
Po zakończeniu sprzedaży klienci przechodzą do etapu 5. Powinieneś zastanowić się, dobrze jest przeprowadzić burzę mózgów z innymi w firmie, jakiego rodzaju informacje będą potrzebne tym klientom, a także w jaki sposób je dostarczysz w ramach spójnego procesu wdrażania. Tutaj nadal ważne jest, aby zaspokoić ich potrzeby, aby odeszli, czuli się dobrze ze swoimi decyzjami zakupowymi!
Czyli po zakończeniu burzy mózgów tworzysz ogólną listę wszystkich elementów zawartości, które będziesz musiał utworzyć i wdrożyć.
Kilka przykładów jak zaprojektować lejek marketingowy (Lejek konwersji):
W tym momencie masz zarysowaną świetną kampanię marketingową. Aby jednak była naprawdę skuteczna, musisz pójść o krok dalej, określając, w jaki sposób leady będą kwalifikowane w całym procesie.
Dzięki temu możesz lepiej wykorzystać swoich sprzedawców, wprowadzając ich do procesu sprzedaży tylko wtedy, gdy zostaną zidentyfikowani kwalifikowani potencjalni klienci.
Niestety nie każdy, kto przejdzie przez kilka pierwszych etapów lejka, będzie dobrze pasował. Na przykład potencjalny klient może ukończyć etapy 1-3, ale nie ma dostępnych środków finansowych na sfinalizowanie zakupu.
Albo lead może być entuzjastycznie nastawiony do produktu, ale nie jest decydentem w swojej organizacji. Podczas gdy treści będą pomocne w edukacji wszystkich potencjalnych klientów i przechodzeniu ich przez różne etapy ścieżki, musisz zapoznać się i wdrożyć dwie koncepcje:
Kwalifikowany potencjalny klient (MQL) to potencjalny klient, który wykazał się określonym poziomem zaangażowania, który prowadzi zespół marketingowy do wniosku, że istnieje potencjał żeby mu sprzedać.
Poziom złożoności tej oceny będzie się różnić w zależności od zasobów dostępnych zespołowi, a także długości cyklu sprzedaży.
Możesz dojść do wniosku, że każdy, kto wypełni formularz wniosku o demonstrację online, jest MQL. Inna firma może ustawić poprzeczkę dla kwalifikacji MQL na coś, co wiąże się z kombinacją przeglądania określonych stron, interakcji z określonymi formularzami i otwierania określonej liczby wiadomości e-mail. Do tego rodzaju analiz polecam oprogramowanie do automatyzacji marketingu. Ale jeśli dopiero zaczynasz to tym tematem możesz zająć się dopiero za parę lat.
Po zidentyfikowaniu MQL można go przekazać zespołowi sprzedaży w celu dalszej kontroli.
Gdy sprzedawca kwalifikuje potencjalnego klienta i uważa, że może on ostatecznie doprowadzić do szansy sprzedaży, staje się on kwalifikowanym leadem sprzedażowym (SQL). Podobnie jak w przypadku MQL, od Twojej firmy zależy określenie, co jest triggerem.
Sprzedawcy kwalifikują potencjalnego klienta na podstawie zainteresowania i dopasowania. Zainteresowanie odnosi się do tego, w jaki sposób potencjalny klient jest „wkręcony” w rozwój rozwiązania typu które proponujesz. Dopasowanie odnosi się do tego, jak bardzo potencjalny klient pasuje do definicji idealnego nabywcy w Twojej firmie (np. rola w firmie, branża, budżet)
Wynikiem tej analizy są cztery możliwe kombinacje podstawowe:
Często widzę w zespołach sprzedaży, że młodsi przedstawiciele przeprowadzają wstępne rozmowy telefoniczne w celu zakwalifikowania potencjalnych klientów, zanim przydzielą starszym przedstawicielom tylko te, które należą do kategorii „wysokie zainteresowanie/wysokie dopasowanie”.
Specyfika każdego etapu kwalifikacji nie jest szczególnie ważna. Co ważne, marketing i sprzedaż wyznaczają te parametry. Pomaga to zidentyfikować kampanie marketingowe i treści prowadzące do najbardziej potencjalnych klientów i zapewnia to efektywne wykorzystanie czasu sprzedawców.
Więc teraz stworzyłeś swój lejek i dokładnie określiłeś, w jaki sposób Twoi pracownicy będą z nim współpracować.
Ostatnim krokiem w procesie jest ustalenie, które metryki będziesz śledzić, aby określić, jak dobrze działa Twoja ścieżka. Bardzo ważne jest, aby pracować z danymi SQL i MQL, aby śledzić wzorce między osobami kupującymi i wychodzącymi z lejka, ich interakcjami z witryną, treścią, kanałami, reklamami itp. Gdy masz więcej informacji, możesz stale optymalizować swój lejek
Jedno szybkie ostrzeżenie. Z każdym elementem treści, który tworzysz na każdym etapie ścieżki, generujesz dane. Chociaż wszystko to jest w pewien sposób przydatne w procesie sprzedaży, łatwo jest ugrzęznąć w śledzeniu danych i metryk, zamiast skupiać się na kilku kluczowych wskaźnikach wydajności (KPI), które faktycznie dostarczą informacji potrzebnych do wprowadzenia znaczących ulepszeń.
Z tego powodu, chociaż możesz chcieć poeksperymentować ze śledzeniem wszystkich danych, najlepiej wybrać 2-5, na których skupisz swoją uwagę.
Zawsze możesz dodać więcej później, ale przed rozszerzeniem operacji na danych upewnij się, że faktycznie wprowadzasz zmiany na podstawie danych wygenerowanych na podstawie kilku wskaźników:
Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych narzędzi, które pomagają śledzić te i inne dane, jednak w przypadku większości firm Google Analytics jest najbardziej wszechstronnym i łatwym do wdrożenia rozwiązaniem.
Więcej na temat jak stworzyć lejek marketingowy dzięki któremu osiągniesz OLBRZYMIE zyski znajdziesz w szkoleniu:
jak zbudować lejek marketingowy(wersja bezlisty i konsultacji)
Lejek marketingowy przykłady znalezione w internecie:
Nie popełnij błędu, stworzenie lejka marketingowego i sprzedażowego używając opisanego procesu nie jest łatwym zadaniem. To nie jest projekt, który zrealizujesz w jedno popołudnie — to zadanie, nad którym spędzisz dużo czasu. Nie jest to proste przedsięwzięcie, ale jest to jedna z nielicznych możliwości, dzięki którym możesz znacząco poprawić swoją wydajność i skuteczność przy zawieraniu transakcji.
Zapamiętaj, Twój cel to pozyskiwać zainteresowanych. Dlatego komunikat reklamowy w social media musi rezonować z tym czego oczekują prospekci. Nie ma to znaczenia czy działasz w sektorze b2b czy b2c, musisz pozyskać lojalność. Jak to zrobić? Cóż praktycznie cały wpis był na ten temat. Musisz oferować takie działania marketingowe jakich oni oczekują. Mały tip: pomocny bardzo jest newsletter, tylko pamiętaj że musi być rózniez dostosowany do tego jak projektujesz poszczególne etapy.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Lejek marketingowy jest to proces który składa się z wielu etapów, i jest wykorzystywany do sprzedaży produktów lub usług. Lejek służy do określenia, jakiej publiczności skutecznie dostarczać reklamy. Przepływ zazwyczaj zaczyna się od szerokiej bazy odbiorców, a następnie wędruje wraz z mniejszymi krokami w głąb lejka, przy czym każdy kolejny krok generuje coraz mniejszy, ale bardziej zaangażowanych odbiorców. Lejek jest złożonym procesem, który może dostosować się do nietypowych procesów marketingowych w zależności od branży, produktu lub usługi, którą sprzedajesz.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.