Lista mailingowa -jak zbudować listę mailingową i bazę kontaktów (proste metody)

Jak pisać teksty SEO [3 przykłady tekstów]
26 grudnia, 2022
VSeo – co to jest pozycjonowanie filmów na YouTube i innych social media?
26 grudnia, 2022

Lista mailingowa -jak zbudować listę mailingową i bazę kontaktów (proste metody)

Lista mailingowa

Dzisiaj pokażę Ci jak możesz szybko zbudować listę do email marketingu.

Zobaczysz jak zbieramy adresy do bazy zarówno u siebie w agencji, jak i u naszych klientów pod lead generation, czy w e-commerce.

Wszystko ponieważ lista mailingowa to jeden z game changerów w erze gdzie liczy się first party data, a cookies odchodzą w zapomnienie.

Zacznijmy więc!

Lista mailingowa – jak zrobić bazę maili

Pierwsze czego nie polecam to kupowanie gotowych baz. Jest to najgorsze co możesz zrobić. Ci ludzie Ciebie nie znają i będą się wypisywać.

Prawdziwa baza mailingowa składa się z adresów e-mail osób, które dobrowolnie zostawiły nam kontakt do siebie, ponieważ zainteresowało ich to co robimy, nasza oferta czy witryna.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Więc poniżej sposoby, jak sprawić, aby Twoja lista mailingowa zaczęła zarabiać dla Ciebie pieniądze.

Polecane narzędzia do email marketingu to:

Stosuj PopUp’y Z Materiałami Dla Zamkniętej Grupy

Jeśli osoby czytają Twoje treści na stronie, to logiczne jest że interesują się danym tematem.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wtedy dodanie pop-up, lub formularz do zbierania emaili, w zamian za dodatkowe materiały na ten temat, listy, poradnik, czy PDF, który posiada zaawansowane strategie.

Pisałem już o tym we wpisie odnośnie optymalizacji konwersji.

Zobacz jak to wygląda u nas po testach w Google Optimize:

google optimize

30,26% … tyle chciałby mieć każdy.

Ale takie wyniki jeśli chodzi o konwersje na formularzu możesz mieć tylko wtedy, kiedy zachowasz kontekst.

Więc jeśli ktoś czyta „Ranking telefonów”, to postaraj się, aby Twój lead magnet, czy formularz do zbierani adresów e-mail, nie zawierał np. zestawienia telewizorów.

optymalizacja współczynnika konwersji
ciekawa koncepcja na zwiększenie współczynnika konwersji

Więc na stronie mojej agencji UniqueSEO, we wpisie odnośnie Google Ads zamiast „zwykłego lead magnet”, stworzyłem dedykowany paragraf, który zawiera „sekrety” reklamowania się od byłego pracownika Google.

przykład lead magnet

Trochę trochę clickbaitowo.

Wiedziałem, że to będzie działać, tylko nie wiedziałem o ile zwiększy konwersje.

Rezultat? 1189% wzrost współczynnika konwersji (w porównaniu do poprzedniego miesiąca).

optymalizacja wspołczynnika konwersji google analytics

Więc zapamiętaj 2 rzeczy, które mają olbrzymi wpływ na budowanie listy emailowej.

Po pierwsze kontekst, po drugie postaraj się, żeby lead magnet zawierał rozwinięcie danego wpisu.

Może to być nawet checklista, która podsumowuje cały wpis, tak jak zrobił Brian Dean z Backlinko.

Przykład lead megnet do budowania listy mailingowej

Czatbot

Czatbot na Twojej stronie to kolejne doskonałe narzędzie.

Działa o tyle dobrze, że za pomocą automatycznej sekwencji potrafi już odpowiedzieć na predefiniowane pytania, a w dodatku zbiera adresy email od użytkowników.

Przykładowe to:

Możesz też użyć narzędzia do ankiet online i zbierania feedbacku, jak Qualaroo.

budowanie listy mailingowej

W łatwy sposób Twoja lista mailingowa może zacząć się powiększać, jak zrobił to jeden Uniwersytet:

lista email

Oczywiście możesz personalizować w pełni treści takich sliderów, czy popupów.

Od zbierania feedbacku, po zbieranie emaili, aż po delikatne sugestie w stylu „czy jesteś gotowy już kupić”?

Double Opt-In

Wybór pozostawiam Tobie.

Wiedz, że wiele osób, które faktycznie świadomie zapisały się na Twoją listę mailową nie kliknie w wiadomość potwierdzającą, aby zapisały się od newslettera.

Powodów może być wiele, jak to że się rozmyśliły nim przyszedł email, albo wiadomość wpadłą do SPAM’u, bądź cokolwiek innego.

Oto ciekawy eksperyment jednego z użytkowników niedziałającego już już forum, które udało mi się odnaleźć w webarchive:

double opt-in email konwersje

Wniosek?

Nie używając Double Opt-In, możesz zbudować swoją listę mailingową większą o 25% więcej adresów e-mail.

Ogranicz Liczbę Opcji

Jest to jedna z klasycznych sztuczek bezpośredniego copywritingu (direct response) i NLP, gdzie podajesz dwie alternatywy.

Jedna z nich jest kusząca, druga nie.

Nazywa się to pozorny wybór i stosują ją często sprzedawcy.

„Chce Pan kupić teraz, czy za chwilę?”.

Niby to jest wybór, ale jaki…

Tak samo możesz zrobić stosując ją do zapisu na swoim squeeze page.

Z reguły, takie teksty sprawiają, że czułbyś się jak ktoś mało inteligentny, gdybyś z tego nie skorzystał.

Zobacz:

  • wyślij mi wskazówki na adres email, chcę wiedzieć jak rozwijać swoją firmę w internecie
  • nie wysyłaj mi nic, chcę być dalej biedny

Taki pozorny wybór, aż się prosi o zapisanie na listę mailingową.

Albo Men’s Health:

pozorny wybór w marketingu

Chcę dostać plan jak schudnąć w 4 tygodnie, albo nie chcę schudnąć.

Dlaczego więc firmy dają komuś taką „głupią” opcję?

Otóż badania naukowe pokazują, że dwie opcje przekładają się DUŻO lepiej na konwersje niż jedna.

W badaniu opublikowanym w Journal of Consumer Research, profesor Daniel Mochon z Tulane University opisał pewne zjawisko.

Z angielskiej nazwy „single option aversion”, czyli awersja do pojedynczych opcji.

Efekt ten może prowadzić do częstszego wybierania produktu, gdy konkurencyjne alternatywy są przedstawiane razem do wyboru, w przeciwieństwie do różnych modeli, a także badań dotyczących konfliktu wyboru wykazujących, że dodatkowe opcje mogą prowadzić do wyższych stawek odroczenia.

Mówiąc prościej: Jeśli pojawi się tylko jedna opcja, ludzie czują się jakby byli niedoinformowani lub decyzja była zbyt pochopna.

Efekt ten może prowadzić do tego, że produkt jest wybierany częściej, gdy konkurencyjne alternatywy są przedstawione razem.

Oryginalne badanie polegało na tym, że 2 grupom przedstawiono, albo jeden odtwarzacz płyt, lub dwa:

pozorny wybór w reklamie

Jaki był rezultat?

Po przedstawieniu TYLKO informacji o jednym odtwarzaczu około 10% badanych stwierdziło, że byliby gotowi do zakupu od razu.

Oto interesująca część:

33% badanych z dwiema opcjami odtwarzacza różnych firm stwierdziło, że są gotowi do podjęcia decyzji od razu.

To 3 razy więcej niż grupa ludzi, którzy widzieli tylko jedną opcję.

Dowód Społeczny (Social Proof w E-mail Marketingu)

W konwersjach zapisów na listę emailową powaga dowód społeczny (ang. social proof). Bardzo mocno popycha ludzi do działania.

Często mówi się na to także, efekt owczego pędu.

Lista mailingowa -jak zbudować listę mailingową i bazę kontaktów (proste metody) 1

Możesz więc dodawać testymoniale, referencje, ub loga partnerów/klientów:

logo naszych klientów i partnerów

Jeśli natomiast nie masz jeszcze dużej listy emailowej, albo nie możesz się poszczycić dużymi partnerami to zawsze wystarczą testymoniale.

Nawet 1, lub 2.

Zobacz Co Używa Twoja Konkurencja Do Budowana Listy

Istnieje wiele narzędzi do sprawdzania technologii i wtyczek na których opiera się każda strona.

Możesz wyszukiwać śladów w kodzie witryny wciskając CTRL + U:

meta name="robots" content="index, follow"

Lub możesz użyć jednego z narzędzi do sprawdzania, jak np. Built With.

Zobaczysz każde narzędzie, z którego korzysta witryna konkurencji, m.in. narzędzia, których używają do email marketingu, testów dzielonych, kodów śledzących i inne.

Całkiem ciekawe, prawda?

Stwórz Dedykowaną Podstronę Pod Zapisy Na Newsletter

Jeśli masz firmę usługową i niezbyt dużo zakładek w górnym menu to możesz właśnie tam dodać tą podstronę.

Lista mailingowa -jak zbudować listę mailingową i bazę kontaktów (proste metody) 2

Natomiast polecam standardowo umieścić ją jeszcze w sekcji footer.

Niech to będzie typowy squeeze page, pod jedno działanie i bez rozpraszaczy.

lead magnet CRO

Wykorzystaj Grupy Na Facebooku i Linkedin

grupy na FB

Jeśli ktoś dołącza do grupy na facebooku to w sekcji postów przypiętych, możesz dodać jeden z wyraźnym CTA do zapisania się na listę mailingową, oferując w zamian ciekawy lead magnet.

Możesz też wysyłać wiadomość do nowych członków na messengerze, o treści, że ich ich witasz i pod wskazanym linkiem znajdą ciekawe materiały.

Na LinkedIn możesz zrobić dokładnie tak samo, czyli wysyłasz wiadomości jak ktoś dołączy do grupy.

Wykorzystaj Wideo i Podcasty

Jeśli masz kanał na YouTube, lub prowadzisz podcast to podczas nagrania zachęcam, abyś poinformował o sprawdzeniu linków w opisie materiału.

Daj tam oczywiście link do swojego lead magnet. Masz wtedy pewność, że Twoja lista mailingowa będzie wysokiej jakości bo zapisują się na nią osoby które już Ciebie znają z innych kanałów.

Taka lista mailingowa jest o wiele bardziej responsywna.

Możesz też dodawać banery w trakcie filmu:

Lista mailingowa -jak zbudować listę mailingową i bazę kontaktów

Wykorzystaj Swoje Social Media

Bardzo dobrą strategią jest publikowanie co pewien czas ciekawych informacji z branży i dodawanie linku do zapisu na newsletter.

Strategia jest banalnie prosta.

Możesz informować o nowościach, albo podzielić się kilkoma wskazówkami.

A na koniec dodajesz „jeśli chcesz otrzymywać więcej takich spersonalizowanych wskazówek, to zapisz się na listę mailingową tutaj URL”.

Zaoferuj Bonus Dla Nowych Odwiedzających

Jest to częsta strategia budowania listy mailingowej w e-commerce.

Sklepy oferują atrakcyjne rabaty na pierwsze zakupy, jak ktoś zapisze się na newsletter.

Przykład H&M:

email newsletter

Gated Content

Gated content, czyli „treść za bramą” to pewne informacje, które można otrzymać tylko jak ktoś zostawi do siebie dane kontaktowe.

Bardzo często ta technika jest stosowana w B2B na drodze klienta:

buying journey

Oryginalnie, najczęściej dotyczy cennika. Czyli jeśli ktoś chce poznać ceny to dostaje je na adres email.

Chociaż technika ta jest także stosowana w przypadku blogów.

Na przykład, dostępny jest tylko pierwszy rozdział, a żeby dostać dostęp do dalszej części trzeba zostawić adres e-mail.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Exit Intent PopUp

Exit intent pop-up to wyskakujące okienka z zamiarem wyjścia.

Czyli jeśli skrypt zobaczy, że kursor użytkownika kieruje się poza okno przeglądarki to pojawi mu się okienko.

Osobiście nie mam nic przeciwko, bo skoro i tak już osoba chce wyjść ze strony, to warto rzucić ostatnie koło ratunkowe, aby chociaż trochę odratować statystykę. A nóż się uda i Twoja lista mailingowa zdobędzie co tydzień kilka nowych adresów.

Z jednym musisz uważać, jeśli interesuje Ciebie SEO.

Google poinformowało, że „Interstitial Popups” mogą mieć negatywny wpływ na Twoją pozycję w wyszukiwarce internetowej.

Łatwiejszy dostęp do treści na urządzeniach mobilnych Przykłady reklam pełnoekranowych, które utrudniają dostęp

Zoptymalizuj Stronę O Mnie/O Firmie

Postaraj się, żeby nie była to typowa strona w stylu „nasza firma jest najlepsza, my jesteśmy najlepsi bla bla bla”.

Stwórz ją pod konwersję jaką jest lista mailingowa.

Dodaj więc okienko do zbierania email, zachęć jasnym benefitem i dodaj symbole social proof.

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi

Co to są listy mailingowe?

Listay mailingowe to po prostu lista e-maili, które firmy zbierają od odwiedzających i/lub klientów, którzy wyrazili chęć otrzymania informacji, aktualizacji, rabatów i inne szczegóły dotyczące Twojej działalności w formacie digitalowym, wysyłanym na ich skrzynkę odbiorczą.

Jak zrobić listę mailingową?

Krok 1 – Wybierz dostawcę e-mail marketingu.
Krok 2 – Skonfiguruj swoje konto e-mail marketingowe.
Krok 3 – Utwórz formularz opt-in dla swojej witryny.
Krok 4 – Napisz swój pierwszy newsletter.
Krok 5 – Utwórz wiadomość powitalną.
Krok 6 – Zaprojektuj freebie (lead magnet).
Krok 7 – Stwórz landing page.

Jak wypisać się z listy mailingowej?

Każdy newsletter i lista mailingowa powinny mieć na dole każdej wiadomości widoczny link „wypisz się z listy” (ang. unsubscribe). Jeśli tego nie ma to po skontaktowaniu się z działem obsługi klienta, powinni oni niezwłocznie wykasować Twój adres e-mail.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Lista mailingowa -jak zbudować listę mailingową i bazę kontaktów (proste metody) 3

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)