Czasem to co się dzieje w biznesie napawa o ból głowy. Problemy od tych małych, czasem bezsensownych, aż po duże. Od 2015 roku prowadzę swoją firmę i na co dzień dodatkowo jesteśmy w kontakcie z wieloma biznesami, bo jako agencja marketingowa pracujemy non stop nad ciekawymi projektami. W ostatnim miesiącu zapisywałem te które udało mi się dostrzec więc zapraszam na ten odcinek! Rafał Szrajnert.
Błędów które zebrałem jest sporo. Ten film zrobiłem po to żeby naprawić sytuacje w wielu firmach, bo nawet jak nie jesteś osoba decyzyjną to zawsze możesz prezesowi ten film podesłać. Więc po prostu zacznijmy od pierwszego.
1.Budowanie firmy od góry – więcej administracji i dyrektorów niż osób w sprzedaży i marketingu które to przecież napędzają wyniki finansowe.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
2. Zła kultura organizacyjna – ludzie mają delikatnie mówiąc „wywalone na pracę”, dodatkowo spóźnianie, czy spotkania dla samych spotkań, które niestety są pożeraczami czasu i zasobów. Łatwo to policzyć w skali miesiąca, jeśli na przykład mamy kilka, kilkanaście takich spotkań które trwają od godziny do kilku i pomnożymy to przez stawkę godzinową wszystkich osób które musiały się zjawić to często jest to kilkadziesiąt tysięcy złotych.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
3. Brak komunikacji lub brak jednej ścieżki komunikacji. Każdy robi tak jak mu wygodniej, a w efekcie problemów ze znalezieniem odpowiedniej informacji jest od groma.
4. Kiedyś usłyszałem fajne powiedzenie: Trzy osoby, cztery zdania. Brakuje tu procedur i jasnego systemu, czy moderatora lub osoby zarządzającej. Całość się rozmywa, a niestety, jak ktoś nie chwyci biznesu za jaja i nie zarządzi to pracownicy będą sobie tak dryftować bo nikt za nic nie ma odpowiedzialności, więc za porażki czy straty nie ma kogo obwinić.
5. Brak strategii na marketing. Duże firmy jeżdżą tylko co pewien czas na targi, albo kupują leady od zewnętrznych dostawców. Pomijam że ot jest najgorsza opcja, bo takie leady totalnie nie znają Twojej firmy i nie ma co tutaj sobie słodzić. Z resztą handlowcy potwierdzą moje słowa, takie leady kupione z jakieś firmy to dla nich najgorszy sort. Są też takie firmy które starają się zbierać lajki pod postami, co też jest błędem. W marketingu liczy się żeby stworzyć prosty lejek, któy napędza ruch i klientów. Dzielisz taki lejek na TOFU, MOFU i BOFU, czyli ruch zimny, który Ciebie nie zna i ruch gorący do remarketingu. Działając w ten sposób możesz wszystko prosto optymalizować.
6.Brak strategii na sprzedaż i brak procesu sprzedaży, albo jest on po prostu nie zoptymalizowany. Handlowcy nie wpisują wszystkiego co CRM, nie robią follow upów albo lead nurturingu. Zdarza się też że w B2B nie robią prospectinigu, i tylko czekają a leady z marketingu. Przez co przez pewną liczbę godzin każdego dnia po prostu się nudzą i przeglądają tiktoki.
7. Prezes/CEO podejmuje wszystkie decyzje, nawet te błahe kiedy musi przyklepać to jaki papier do drukarki kupić. Albo kied handlowiec robi ofertę w PDF dla klienta, to oczywiście prezes musi ją zatwierdzić. Pomijam fakt że wtedy mówi tylko „mam za dużo na głowie”, o części rzeczy zapomina i na inne trzeba się cały czas przypominać.
8.Brak jasnego systemu prowizyjnego dla handlowców. Często to prowadzi do tego że dostarcza on coraz więcej klientów, a pensja nie rośnie, przez co z mentalu sprzedawcy nastawionego na sukces, robi mu się w głowie mental etatowca.
9.Brak działającego modelu biznesowego, przez co firma nie zarabia tyle ile powinna albo raz zarabia, a innym razem nie. Dodatkowo działanie „na oślep” bez jasno zdefiniowanej strategii może prowadzić do chaotycznych decyzji i strat finansowych. Wymieniłem już wcześniej problemy z marketingiem i sprzedażą, ale ot tylko fragment bo sprawdzić trzeba tu jeszcze terminowość dostawców, model zarządzania, procedury, instrukcje, zweryfikować KPI, wprowadzić audyt i jasny system kontroli, czy każdy z działów dowozi, a także zadbać o obsługę klienta, aby każdy był zadowolony, wracał kupować częściej i polecał nas znajomym czy w social media.
10. Skupienie się tylko na krótkoterminowych wynikach, czyli zbyt duże nastawienie na szybki zysk kosztem długoterminowego rozwoju firmy. Biznes to maraton a nie sprint. Robią tylko to co widoczne jest tu i teraz, bez obrazu i działań które wpłyną na przyszłość, że na przykład będziesz mieć leady za pół obecnej ceny, to droga do przeciętności. Ważne jest inwestowanie w badania i rozwój, optymalizowanie procesów, marketing długoterminowy oraz budowanie silnej marki.
11. Nieefektywna komunikacja wewnętrzna. Często mamy tu brak przejrzystej komunikacji między zespołami i działami, który prowadzi do problemów organizacyjnych, powielania zadań lub błędów w realizacji projektów. Tym czasem wystarczy stworzyć prostą hierarchię i wybrać jeden kanał komunikacji. Trochę old schoolowo to klasyczny email, a jak chcesz być bardziej trendy to asana, czy slack.
12. Zła rekrutacja i niewłaściwe zarządzanie talentami. Czyli zatrudnianie nieodpowiednich osób lub niewłaściwe zarządzanie pracownikami może prowadzić do niskiej wydajności i wysokiej rotacji. Dodatkowo jak podają liczne badania, koszt zatrudnienia niewłaściwej osoby to ponad 90 tysięcy złotych. I wchodzi w to wszystko, od pensji tej osoby która nie dowozi a trzeba jej płacić, aż po koszty ogłoszeń o pracę, czy czas działu HR, lub headhuntera.
13.Cięcie nieodpowiednich kosztów w chwilach kryzysu. Jeden z klasycznych przykładów to cięcie od razu wydatków na marketing, co samo w sobie wydaje się bezsensowne, bo to trochę tak jakbyśmy siedzieli na gałęzi i sami sobie ją piłowali. Marketing napędza biznes i sprzedaż więc ot jest jeden z przykładów cięcia nieodpowiednich kosztów.
14. Zła polityka cenowa. I tutaj mamy albo zbyt wysokie lub zbyt niskie ceny, które mogą odstraszać klientów lub zmniejszać marże zysków.
15.Nieodpowiednie płace. Jeśli stawka rynkowa to 8000 zł na rękę, a Twoja firma oferuje 5000 zł to nigdy nie będziesz przyciągać talentów. Przyjdą do Ciebie albo ludzie ambitni, którzy nie mogą w danej chwili znaleźć pracy, ale pracując u Ciebie będą jej szukać i szybko odejdą. Albo będziesz przyciągał tylko średnich lub słabych pracowników.
16. Brak zrozumienia przez prezesa tego jak w obecnych czasach działa rynek. Taka firma jest w mentalu sprzed 10, 15 czy 20 lat. Nie rozwija się i ma tylko grono stałych klientów, które z roku na rok się wykrusza. Obecnie ludzie kupują inaczej niż kiedyś. NAwet b2b kupuje z social media. Albo tutaj jeszcze jedna rzecz wpadł mi do głowy: „produkt sam się obroni”. Dobre prawda 😉
17.Dużo rzeczy trzeba robić na piechotę, a mogą być zautomatyzowane. Dodatkowo firm ma spory dług technologiczny, sporo systemów jest przestarzałych, albo często są awaryjne.
18.Nie znają liczb. Nie wiedzą jakie mają AOV, czyli średnią wartość zamówienia, jakie mają LTV, czyli wartość życiową klienta, z jakiego medium mają najwięcej leadów, z jakiej grupy docelowej mają największy stosunek konwersji leadów na sprzedaż, jak długi jest cykl zakupowy, jaki jest churn rate i inne ważne metryki bo tych liczb jest sporo. A jak czegoś nie da się zmierzyć, to nie można tym zarządzać.
19. Wszyscy robią wszystko, czyli na maxa płaska struktura. Na przykład ktoś robi marketing i sprzedaż. Inna osoba wystawia faktury i nadzoruje magazyn. Później połowa rzeczy nie jest dowożona, albo robi się ją po łepkach.
20.Duże przestoje. Jakiś czas temu nagrałem odcinek o błędach z LEAN management, i jedenz nich to było waiting waste, czyli nadmierne oczekiwanie. Często tak jest kiedy firm anie ma zoptymalizowanego systemu podejmowania decyzji od przełożonych, albo sam proces jest dziurawy i nikt nad nim nie sprawuje pieczy, bo gdyby na przykład ktoś regularnie sprawdzał stany magazynowe to by nie było przestojów bo na coś czekamy. I oczywiście nie dotyczy to tylko produkcji, ale także usług i czekania przez pracowników na akcepty czy decyzje.
21.Nie możemy robić dobrego marketingu bo konkurencja się dowie, skopiują nasze reklamy i skopiują nasze nowe featuer’y z produktu przez co będą mieli kopię a my stracimy przewagę. Czy ja muszę ten punkt komentować?
Jak masz jakieś pytania to zadaj je teraz w komentarzu, a ja jak zawsze życzę Ci dużo zdrowia, szczęścia i pieniędzy. Rafał Szrajnert.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.