5p marketing mix -co to? (przykłady, definicja, zasada, produkt, klient)

Rośnij w siłę
Rośnij w siłę, Twoje życie może być jakie sobie wymarzysz (rozwój osobisty)
27 stycznia, 2023
Jak się przedstawić
Jak się przedstawić, czyli sztuka przedstawiania ludzi i powitanie
27 stycznia, 2023

5p marketing mix -co to? (przykłady, definicja, zasada, produkt, klient)

marketing 5p przykład

Więc czym jest 5p?

Definicja 5p i historia:

W dziedzinie marketingu istnieje klasyczna zasada zwana Cztery P (4p). Elementy tworzą razem strategię, aby opracować niezbędne komponenty do przeprowadzenia udanej kampanii marketingowej. Wydaje się jednak, że konieczne jest dodanie piątego P, (5p) zwłaszcza gdy widzimy nacisk na wdrażanie modelu biznesowego zorientowanego na klienta; czyli piąte P to ludzie (people). 

5p marketing mix -co to? (przykłady, definicja, zasada, produkt, klient) 1

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę
marketing 5p przykład

Krótka historia Marketing Mix + 4P

Nazywane również jako Marketing Mix, 5 P ( czyli miejsce, cena, produkt, promocja, i dodatkowo ludzie) to pięć filarów skutecznej strategii marketingowej. 

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Razem dają one Twój produkt lub usługę właściwym odbiorcom we właściwym czasie. 

Pierwotnie znany jako 4p (później dopiero ewoluował do 5p), opracowany przez Edmunda Jerome McCarthy, profesora marketingu.

marketing mix

 Zamiast studiować marketing z funkcjonalnego punktu widzenia, podejście McCarthy’ego skupiało się na wyzwaniach i rozwiązywaniu problemów, z którymi borykali się marketerzy.

To była rewolucyjna koncepcja. Zamiast po prostu zdefiniować, czym był marketing, McCarthy opracował model, w którym podstawowe działania marketingowe zostały podzielone na cztery wymiary. Dzięki temu formatowi marketerzy ulepszyli najlepsze praktyki, włączając socjologię i psychologię, aby uzyskać wgląd w zachowania konsumentów.

Jako marketer, aby odnieść sukces w realizacji swoich kampanii marketingowych i postawić swoją markę ponad innymi konkurentami, musisz mieć idealne połączenie dostarczania pożądanego produktu lub usługi, sprzedawanego w atrakcyjnej cenie, umiejscowionego we właściwej lokalizacji, stosując przykuwające uwagę i konwersacyjne taktyki promocyjne. Czyli 5 P.

Pięć P marketing mix

Model 5p wygląda następująco:

Produkt

Produkt może być dobrem materialnym lub niematerialną usługą spełniającą potrzeby lub pragnienia konsumentów. Firmy muszą koniecznie określić, które aspekty samego produktu są ważne i będą miały wpływ na percepcję klienta (emocjonalną, fizyczną i psychiczną) oraz zamiary zakupowe. 

Korzyści oferowane przez produkt lub usługi muszą zostać zrozumiane przez konsumenta, a unikalna propozycja sprzedaży- USP- produktu musi zostać dokładnie zbadana. Ponadto należy zidentyfikować i zrozumieć potencjalnych nabywców produktu.

Cena

Po ustaleniu oferty produktowej decyzje cenowe mogą wejść w życie. Ustalenia cen wpływają na marże zysku, podaż, popyt i ogólną strategię marketingową. Ważne jest, aby było to powiązane z postrzeganą wartością produktu dla klienta, a nie z obiektywnymi kosztami. 

Określenie strategii cenowej jest konieczne, aby zrozumieć, jak widzi klient i wyraźnie odróżnić Twój produkt od tego, co sprzedają inne firmy.

Umieszczenie, miejsce

Jak mówią w marketingu, chodzi o lokalizację, lokalizację, lokalizację. Miejsce ma ogromne znaczenie, ponieważ konsumenci nie kupują aktywnie Twojego produktu lub usługi. Kiedy konsumenci czegoś chcą, są pod silnym wpływem tego, co jest obecnie dla nich dostępne. Właściwe ustalenie miejsca i czasu jest istotną częścią sukcesu. Strategia lokowania pomoże ocenić, który kanał najlepiej pasuje do produktu.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Promocja – offline i online 

Po zoptymalizowaniu trzech poprzednich P w planie marketingowym,  czas na promocję swojej oferty. Promocja obejmuje takie elementy, jak reklama, public relations, marketing w mediach społecznościowych, marketing e-mailowy, marketing w wyszukiwarkach, marketing wideo i inne. 

Najlepszym sposobem wizualizacji interakcji klienta z firmą jest jej zmapowanie. Większość map podróży klienta przedstawia kluczowe wydarzenia, motywacje klientów i obszary tarcia w doświadczeniach użytkownika. 

Następnie te informacje są łączone w kompleksową wizualizację, która opisuje przeciętne doświadczenia z Twoją firmą. Każdy punkt styku musi być wsparty odpowiednim pozycjonowaniem marki, aby naprawdę zmaksymalizować zwrot z inwestycji. 

Opracowanie mapy podróży klienta to marka, która powinna wykorzystywać w modelu 5p ostatni dodany czynnik, czyli:

Ludzie

Piąte P jest chyba najważniejszym. Wszyscy wiemy, że Twój klient ma fundamentalne znaczenie dla Twojego strategicznego sukcesu jako marketera. W istocie wszystko, co robisz i wszystko, co robi Twoja organizacja, powinno obejmować wszechogarniającą uwagę docelową grupę docelową, aby uwzględnić potrzeby klientów i zapewnić ich satysfakcję. Ale musimy też mieć świadomość, że ludzie nie mają na myśli również „klientów”. Obejmuje personel, sprzedawców, zespoły obsługi klienta i wszystkie osoby zaangażowane w procesy marketingowe i sprzedażowe. Chcesz, aby Twoi pracownicy byli efektywni i pozytywnie postrzegani przez klientów.

Najważniejsze

Podczas opracowywania strategii marketingowej 5p dla dowolnego produktu, usługi lub marki należy wziąć pod uwagę jasne zdefiniowanie produktu, ceny, miejsca, promocji i ludzi. 

Zrównoważenie tych pięciu podstawowych elementów w planie marketingowym ma kluczowe znaczenie dla specjalistów od marketingu, którzy ciężko pracują, aby konkurować na rynku i realizować kulturę zorientowaną na klienta. 

Każdy aspekt strategii 5p Twojej firmy powinien być dostosowany wyłącznie do celu stworzenia optymalnej obsługi klienta. Kiedy robisz to dla swoich klientów, oni z kolei wspierają Twój sukces

5p model i inne instrumenty marketingowe

Więc jeśli interesuje Ciebie tematyka strategii marketingowej i jakie działania marketingowe warto podjąć zachęcam do przeczytania innych wpisów z tej tematyki:

Na zakończenie przypominam aby starannie sprawdzić wszystkie dane które mogą mieć nawet pośredni wpływ na sprzedaż. Pytania? Zadaj je w komentarzu.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
5p marketing mix -co to? (przykłady, definicja, zasada, produkt, klient) 2

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Co oznacza 5P w marketingu?

5P to popularny model marketingu, który zawiera pięć składników: produkt, cena, miejsce, promocja, i zasoby ludzkie. Jest to znany model, który jest często używany przez marketerów do określenia i zdefiniowania punktowania marki i świadczenia jej usług. Służy on do określenia i określenia mixu marketingu dla konkretnego produktu lub usługi, w celu osiągnięcia sukcesu w rynku.

Co to jest formuła 5 P w planowaniu i rozwijaniu firmy?

Formuła 5 P to akronim odkrycia wyrażający pięć głównych komponentów, które wchodzą w skład planowania i realizacji danego przedsięwzięcia. 5 P oznacza: Planowanie, Przygotowanie, Praca, Pilotowanie oraz Przejrzystość. Formuła 5P ułatwia wszelkiego typu realizację procesów, jak również wytycza wizję strategii i celów firmy. Pomaga w przefiltrowaniu prawidłowych działań oraz poprawia ogólną wydajność.

Co to jest marketing 7P?

Marketing 7P to udoskonalona wersja tradycyjnego modelu 4P, czyli modelu marketingu produktu (Product), ceny (Price), dystrybucji (Place) i promocji (Promotion). Marketing 7P dodaje trzy kolejne elementy do tego modelu: procesy (Processes), fizyczne środowisko (Physical Environment) oraz personel (People). Modele 7P oferują zarządzającym szeroki zakres narzędzi do identyfikowania i przypisywania wartości krytycznym czynnikom wpływającym na branżę i popyt.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)