Jeśli chcesz wiedzieć na czym polega marketing treści i cały proces content creation to jesteś w dobrym miejscu.
Dzisiaj omówimy bardzo ważne tematy, jak m.in.:
Jeśli więc chcesz uzyskać większy ruch z marketingu treści, to przeczytasz ten przewodnik do końca.
Zacznijmy!
Zawartość strony
Marketing treści definicja (ang. content marketing) -to strategia marketingowa która polega na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji treści. Mają one za zadanie zainteresować i utrzymać blisko naszej firmy dokładnie sprecyzowaną grupę odbiorców, aby regularnie nakłaniać ich do zakupów, lub promowania organicznego marki.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Jeśli chodzi o marketing treści to zacznijmy od najlepszych formatów.
Tworzenie treści (ang. content creation) to proces generowania pomysłów na tematy, które przemawiają do persony marketingowej, czyli naszego odbiorcy.
Proces content marketingu obejmuje także tworzenie pisemnych lub wizualnych treści zgodnie z tymi pomysłami, a następnie promocję i udostępnianie tych informacji odbiorcom w postaci podcastów, wideo, artykułów blogowych, infografiki lub innych formatów treści.
A co jest obecnie przyszłością jeśli chodzi o format?
Chyba nikt nie ma obecnie wątpliwości, że format wideo jest przyszłością marketingu.
Od filmów na tiktok, rolkach (ig reels), YouTube shorts, do długich treści…
Jak wiesz jest tego sporo i każda platforma wprowadza jak najwięcej możliwości promowania.
Aż 86% firm używa treści wideo w swoim marketingu.
W dodatku, aż 72% osób woli marketing wideo niż treści pisane.
Jeśli chodzi o wideo marketing treści to jest kilka rzeczy o których musisz pamiętać podczas tworzenia takiego contentu.
Po pierwsze wstęp (intro).
Bez znaczenia czy tworzyć rolkę na IG, TikToka, lub YT short.
Wstęp do filmu w każdym przypadku musi być bardzo wciągający.
W przeciwnym razie użytkownik przescrolluje dalej.
YouTube w swoim przewodniku podkreśla że kluczowe jest pierwsze 30 sekund nagrania:
Wprowadzenia pozwalają sprawdzić, jaki odsetek widzów nadal ogląda film po upływie pierwszych 30 sekund.
https://support.google.com/youtube/answer/9314415?hl=pl#zippy=%2Cwprowadzenia
Wysoki odsetek może tutaj oznaczać, że:
-Treść w pierwszych 30 sekundach spełnia oczekiwania, jakie widz zbudował na podstawie miniatury i tytułu filmu.
-Treść utrzymała zainteresowanie widzów.
Aby podnieść odsetek osób oglądających we wprowadzeniu:
-Pomyśl o zmianie miniatury i tytułu, tak aby lepiej pasowały do treści filmu.
-Wprowadź zmiany w pierwszych 30 sekundach filmu i wypróbuj różne style, aby znaleźć taki, który utrzyma zainteresowanie odbiorców.
Moja rada: zrezygnuj z nudnych wprowadzeń i 30 sekundowych intro.
Nikogo to nie interesuje i spory odsetek osób przewinie Twoje wideo.
Druga ważna rzecz to czas oglądania (total watch time).
Praktycznie każda platforma social media posiada analitykę treści wideo. Na YT znajdziesz ją tutaj:
Im dłużej, ktoś konsumuje twoje treści tym lepiej.
Trzeci punkt to utrzymywanie uwagi odbiorców (audience retention).
Jest to procentowy wskaźnik, ile osób ogląda do końca Twoje filmy.
Dla przykładu zobacz jeden, który zachowuje się gorzej niż średnia na kanale:
Jeśli masz taką sytuację, to trzeba przeanalizować materiał, aby uniknąć błędów na przyszłość.
Bardzo ciekawe jeśli chodzi o marketing treści w formie wideo, jest to że możesz udostępniać swoje produkcje na większości platform.
Czyli raz produkujesz content = zyskujesz wiele razy i w wielu miejscach.
Poza tym portale wideo są jednymi z najpopularniejszych stron w internecie.
Bardzo polecam YouTube, ponieważ jest to druga największa wyszukiwarka w internecie.
A po drugie, filmy na YT mogą tak samo jak wpisy SEO, dawać Tobie darmowy ruch przez lata.
Plus taki, że Google coraz częściej w SERP zamiast stron, pokazuje też filmy.
Możesz to łatwo sprawdzić w YouTube Studio.
Musisz wejść w zakładkę „źródło wizyt”.
Następnie ukaże Ci się to jak użytkownicy odnajdują Twoje filmy.
Email i newslettery to doskonałe narzędzie content marketingowe.
W dodatku możesz praktycznie za darmo dystrybuować swoje treści marketingowe, bez konieczności płacenia za reklamy.
Email marketing przydaje się na każdym etapie ścieżki w lejku.
Według badania Litmus, oferuje zwrot aż 38:1
Według ConstantContact jest podobnie, bo aż 36:1.
Także używaj mailingu do dystrybuowania wszelkich treści które tworzysz.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Skalowanie produkcji contentu to wymagające zadanie.
Nie chodzi o to, żeby zatrudnić przeciętnych copywriterów i pisać blogi, których nikt nie będzie czytał.
Po pierwsze zapamiętaj, że marketing treści musi być ciekawy.
Z tego powodu jeśli będziesz tworzyć treści mechanicznie, nikt nie będzie wchodził z nimi w interakcję.
Bardzo dobrze działa podejście Gary Vee: „Document don’t create”.
Czyli lepsze jest dokumentowanie swojej pracy i działań, niż wymyślanie na siłę.
Istnieją dwie główne zalety podejścia „Dokumentuj, nie twórz”:
Po pierwsze, treści są o wiele lepsze.
Po drugie, dokumentowanie jest DUŻO łatwiejsze i szybsze.
W końcu dokumentujesz to, co już robisz.
Kolejna rzecz to fakt abyś starannie dobierał współpracowników, tak żebyś nie musiał ich sprawdzać.
Nie szukaj jednej osoby od wszystkiego, ale skup się raczej na ekspertach w danej dziedzinie.
Jedne osoby będą odpowiedzialne za szukanie tematów i słów kluczowych, inne za tworzenie treści, nagrania, edycję, pisanie skryptów i masę innych zadań.
Po prostu wykonując to wszystko samemu nie da się skalować.
Musisz zatrudniać.
Kalendarz treści (inaczej kalendarz redakcyjny) to pisemny harmonogram określający, kiedy i gdzie planujesz publikować. Kalendarze treści zazwyczaj zawierają nadchodzące święta/okazje, aktualizacje statusu, planowane działania promocyjne, partnerstwa i aktualizacje istniejącej treści.
Jest wiele programów w których możesz prowadzić swój kalendarza, np.:
I masa innych.
Bardzo przydatna jest opcja diagram Gannta. Możesz dzięki niej wizualnie obserwować terminy.
Może to brzmieć dziwnie, ponieważ dane są z reguły nudne.
Z dobrą strategią na marketing treści możesz szybko zbudować duży ruch w ciągu kilku miesięcy (i to nawet w trudnych branżach!).
Na szczęście BuzzSumo przeprowadziło badanie najciekawszych story w branży, które były wysoce techniczne, a mimo to odnosiły bardzo dobre wyniki:
Naszym zdaniem jedną z największych zalet historii opartych na danych jest to, że mogą opowiadać oryginalne historie. Mogą ujawnić trendy, korelacje lub sprzeczne z intuicją niespodzianki, które sprawią, że ludzie spojrzą na problem na nowo. Oryginalne badania nie oznaczają, że koniecznie potrzebujesz oryginalnych danych. Zestawy danych, do których Peter Brand miał dostęp w słynnej historii MoneyBall, były szeroko dostępne, a mimo to analizy dopiero sprawiły, że były wyjątkowe. W dzisiejszych czasach istnieją tysiące powszechnie dostępnych zbiorów danych i coraz większa gama narzędzi ułatwiających analizę danych.
https://buzzsumo.com/blog/how-to-write-data-driven-stories-5-core-narratives/
Zobacz dla przykładu mój wpis o optymalizacji konwersji.
Jest tam masa danych, wykresów, tabelek, a mimo to wpis jest sporządzony jak ciekawe opowiadanie.
Jednym z największych plusów tej strategii contentowej jest to, że jak coś zyskuje na popularności to jeszcze nie ma zbyt dużo treści na ten temat.
Z tego powodu masz większe zasięgi.
Ale jak znaleźć takie tematy?
Oto jedne z najlepszych narzędzi do tego celu.
Google Trends.
Trendy Google świetnie nadają się do weryfikacji, czy słowo kluczowe zyskuje na popularności, czy traci.
Ale to nie wszystko. Google Trends pomaga w znajdowaniu popularnych tematów, o których jeszcze nie masz pojęcia że zyskują na popularności.
Jak to zrobić?
Najpierw wyszukaj słowo kluczowe, które Twoim zdaniem może zyskać popularność.
Teraz musisz zajrzeć do sekcji „podobne tematy” i „podobne zapytania”.
Następnie sprawdź to u dołu strony.
Jest to sposób Google na pokazywanie terminów, które nabierają na popularności.
Bardzo pomocne.
Drugi sposób to portal Exploding Topics.
Niestety nie obsługuje języka polskiego, ale możesz wyłapać generalne trendy.
Jak już znajdziesz temat dla siebie to stwórz treść, która jest o niebo lepsza niż ta od konkurencji.
Ważne jest, aby stworzyć coś SUPER co powoduje efekt WOW.
Ponieważ temat jest tak nowy, to Twoje treści natychmiast staną się głównym źródłem informacji na ten temat.
Według statystyk WordPress, z roku na rok rocznie liczba publikowanych postów.
Ponieważ treści jest tak wiele, to trudniej je odnaleźć.
Z tego powodu marketing treści musi być jak najwyższej jakości.
W innym przypadku, Twój content zniknie głęboko w internecie.
Wysokiej jakości treść jest dokładnie taka, jak się wydaje: to treść, która jest niezwykle dogłębna, imponująca, i ciekawa że nie może nie zwrócić na siebie uwagi.
W tym rozdziale zobaczysz, jak wykorzystać to podejście w ramach Twoich kampanii marketingowych.
Po pierwsze ilość? Czy jakość?
Moim zdaniem odpowiedź brzmi: „jakość”.
Fakt jest taki: że wysokiej jakości marketing treści wymaga czasu, energii i kilku edycji. Trudno skalować go samemu.
Po drugie, musi odpowiadać do stanu wiedzy i zaufania odbiorców w stosunku do Twojej firmy.
Prześledź ten diagram marketingowy:
Oto lista najlepszych działań blogowych i wyniki ankiety, czy aktualnie marketerzy je wykonują.
Skup się na tym, aby content był bardzo praktyczny.
Musi wyświetlać się dobrze na urządzeniach mobilnych.
Zadbać o przyjazdy dla oka design, UX i UI.
Standardy treści są zupełnie inne niż jeszcze 2-4 lata temu.
Każdy fragment treści ma inne przeznaczenie.
Niestety niemożliwe jest zdobywanie wszystkiego na raz.
Liczne badania potwierdziły brak korelacji.
To znaczy, że jeśli treść generuje dużo linków pod SEO, to już nie generuje udostępnień w social media.
Dlatego Twój marketing treści musi być ukierunkowany na jedno konkretne działanie.
Nie twórz contentu „pod wszystko” bo z żadną grupą odbiorców nie będziesz rezonował.
Na podstawie kilku źródeł (1, 2, 3, 4, 5, 6) skompilowałem najważniejsze statystyki jeśli chodzi o marketing treści. Oto one:
Długie treści otrzymują średnio 77,2% więcej linków niż krótkie artykuły. Dlatego treści w długiej formie wydają się być idealne do pozyskiwania linków zwrotnych.
Strony z aktywnymi blogami generują 97% więcej linków zwrotnych.
Średni wskaźnik zaangażowania na Instagramie wynosi 1,60%, w porównaniu do zaledwie 0,09% na Facebooku i 0,048% na Twitterze.
Marketerzy, którzy kładą nacisk na blogowanie, 13 razy częściej widzą pozytywny zwrot z inwestycji ze swoich wysiłków.
Posty na blogu są statystycznie najskuteczniejszym narzędziem budowania świadomości marki, a 31% firm B2B wymienia krótkie artykuły jako najskuteczniejsze pod tym względem treści.
Strony, które mają bloga, przyciągają o 55% większy ruch.
Jeśli chodzi o udostępnianie społecznościowe, dłuższe treści przewyższają krótkie posty na blogu. Zauważyliśmy jednak malejące zwroty z artykułów, które przekraczają 2000 słów.
Zdecydowana większość treści online otrzymuje niewiele udostępnień społecznościowych i linków zwrotnych. W rzeczywistości 94% wszystkich postów na blogu ma zero linków zewnętrznych.
Dłuższe nagłówki są skorelowane z większą liczbą udostępnień społecznościowych. Nagłówki o długości 14-17 słów generują 76,7% więcej akcji społecznościowych niż krótkie nagłówki.
Nagłówki z pytaniami w tytule (tytuły zakończone znakiem „?”) uzyskują o 23,3% więcej działań społecznościowych niż nagłówki, które nie kończą się znakiem zapytania.
Posty z listami są często udostępniane w mediach społecznościowych. W rzeczywistości posty z listami uzyskują średnio o 218% więcej udostępnień niż posty „jak to zrobić” i o 203% więcej udostępnień niż infografiki.
Niektóre formaty treści wydają się działać najlepiej w przypadku pozyskiwania linków zwrotnych. Odkryto, że posty w stylu „Dlaczego”, „Jakie” i infografiki otrzymały o 25,8% więcej linków w porównaniu do filmów i postów „Jak to zrobić”.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Średnie zarobki w branży różnią się w zależności od stanowiska. Inaczej w marketingu zarobi osoba która tworzy filmy wideo, inaczej grafik od postów na social media i osoba która prowadzi konta reklamowe Google Ads. Osoby na stanowisku junior generalnie zarabiają około 3000 zł, a managerowie od 5000 do 8000 zł.
Narzędzia promocji to metody, strategie lub zasoby, które nakłaniają konsumentów do zakupu produktu lub usługi. Wielu specjalistów od marketingu korzysta z nich w celu zbudowania świadomości nowego produktu lub zwiększenia sprzedaży.
Content marketing polega na tworzeniu ciekawych treści i promowaniu ich w sieci. Marketing treści może przybierać różną formę – filmów, artykułów, webinariów online, prezentacji multimedialnych, grafik, case study, lub wykresów.
Ludzie lubią mieć powody, dla których kupują. Większe szanse na sprzedaż za pomocą marketingu, mają kampanie poparte jakimś uzasadnieniem. Efekty promocji zwiększysz więc jeśli podasz powód dla którego warto kupić właśnie teraz. Im ciekawszy powód tym lepiej.
Marketing to pojęcie szersze, ponieważ są to wszelkie działania reklamowe w tym tworzenie treści. Promocja natomiast jest tylko elementem, który skupia się na pokazywaniu efektów marketingu.
Istnieje wiele typów, ale najczęstsze to:
Strategia płatnych reklam.
Strategia organiczna.
Generowanie popytu (creating demand).
Strategia różnorodności.
Strategia segmentacji.
Strategia lojalnościowa.
Strategia oparta na konkurencji.
Strategia zbierania śmietanki.
Strategia pozycjonowania.
Strategia marketingu cyfrowego.
Strategia marketingu treści.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.