To jest najlepszy przewodnik o tym:
Więc zacznijmy!
Zawartość strony
Marketing wirusowy (ang. viral marketing) definicja: to rodzaj działań reklamowych, który za pomocą marketingu szeptanego (ang. Buzz, WOMM -Word Of Mouth Marketing) potęguje wyniki kampanii.
Jest często stosowany w strategii growth hacking. Marketing viralowy polega na stworzeniu warunków, w których potencjalni klienci sami udostępniają między sobą posty, informacje dotyczące firmy, usług, produktów, lub generalnie content.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Więc viral marketing to wszelkie działania, które mają na celu to, aby odbiorcy sami udostępniali dalej materiały promocyjne i edukacyjne.
Wyjaśnijmy to na przykładzie:
Brzmi to bardzo zachęcająco, ale niestety w rzeczywistym świecie szanse na viral są prawie zerowe.
Zastanów się kiedy Ty ostatnio udostępniałeś coś za pomocą marketingu szeptanego. Dawno, prawda?
Ale dzisiaj pokażę Ci kilka ważnych zasad, jak możesz zwiększyć swoje szanse na viral.
Możesz się teraz zapewne zastanawiać, po co zawracać sobie głowę marketingiem wirusowym skoro jest taka mała szansa na sukces?
Czy nie lepiej skupić się na SEO, lub reklamie?
Jedno chcę teraz wyjaśnić. Marketing wirusowy nie zastąpi tradycyjnej strategii reklamowej.
Za pomocą lejka marketingowego musisz cały czas budować świadomość i retargetować odpowiednimi reklamami:
Tylko że marketing wirusowy może dać Tobie coś czego tradycyjna reklama już nie. Oto przykłady:
To że coś jest viralem, jest bardzo trudne do opisania za pomocą liczb. Dlatego bardzo trudno jest stworzyć „wzór na viral marketing”.
Ale istnieją pewne zasady, które mogą Ci pomóc.
Dla przykładu, jeśli chodzi o blog, to dłuższe treści mają więcej udostępnień i lajków.
Prawie każde badanie w branży potwierdza, że wpisy powinny mieć więcej jak 2000 słów.
To w jaki dzień publikujesz, natomiast nie ma większego znaczenia:
BuzzSumo przeprowadziło badanie ponad 100 milionów nagłówków.
Jak się okazało, najwięcej kliknięć dostają te które dotyczą instrukcji, jak na przykład coś wykonać.
To może być powód dlaczego na TikToku taką popularnością cieszą się filmy, jak zrobić jakieś danie.
Powyżej lista fraz, które najlepiej konwertowały w B2B.
Nawiasy w tytułach zwiększają współczynnik kliknięć CTR, więc więcej osób wejdzie na Twoją stronę internetową, czyli większą szansę na konwersje, lub to że ktoś udostępni dalej.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Po pierwsze znajdź gorący temat.
Twoim zadaniem jest to aby stworzyć content, o tym co ludzi interesuje w danej chwili.
Pomocne może być BuzzSumo, z opcją „content idea generator”, lub „trending”:
Google trends, gdzie możesz sprawdzić zainteresowanie dzienne, lub w większej przestrzeni czasu.
Czy po prostu w każdym innym narzędziu, lub aplikacji social media to co jest „na czasie”.
Chodzi o to, żebyś wskakiwał na falę popularności.
Nie próbuj tworzyć osobnej kategorii bo jest to bardzo trudne i często zabiera lata.
Bardzo ciekawy przykład przedstawia Backlinko, analizując kampanię Squatty Potty.
Jest to firma, która produkuje podnóżki „do toalety”.
A wszystko zaczęło się od tego, że znaleźli kilka trendów, które dotyczyły zdrowia jelit i żołądka (gut health).
Jeśli spojrzysz na wykres powyżej, to gdyby ta firma stworzyła kampanię przed rokiem 2012, to ludzie nie byli jeszcze świadomi tego problemu.
Nie było więc w społeczeństwie zakorzenionego zainteresowanie i z tego powodu marketing wirusowy w tamtych latach nie przyniósłby rezultatu bo ten temat nikogo nie interesował.
Upewnij się, że sprawdzasz również zakładki:
To pokazuje gorące tematy związane z wpisanym słowem kluczowym.
Po drugie, niech Twój content nie będzie za bardzo sprzedażowy.
Oczywiście Twój content musi być powiązany z produktem.
Jeśli sprzedajesz narzędzia budowlane to nie tańcz na tiktoku.
Pamiętaj także, że viral marketing różni się od klasycznej reklamy.
Nie może być zbyt sprzedażowy.
Ludzie lubią rozrywkę, dlatego trzeba umieć ich rozbawić.
Jedną z najlepszych film na świecie, która potrafi połączyć reklamę i rozrywkę jest Harmon Brothers:
Nawet jak mówią wprost o produkcie w swoich reklamach, to w sposób zabawny.
Po trzecie, bazuj na danych.
To jaki format reklamowy wybierzesz zależy od Ciebie.
Nawet firmy z typowo „nudnymi” produktami jak SaaS, czy CRM mogą używać ciekawych reklam. Przykład Monday.com:
Natomiast możesz także wybrać inne rodzaje viralowego contentu.
Wiele zależy od rozmiaru niszy w jakiej się obracasz.
Bardzo dobrze działa połączenie SEO i blogowania.
Tworzysz ciekawe wpisy, z rozbudowanymi grafikami, dodają filmy i zgłębiając temat lepiej niż inne blogi.
Win-win, bo robisz dobry content pod viral marketing, a także zyskujesz widoczność organiczną pod SEO.
Pamiętaj, marketing wirusowy nie musi oznaczać kultury masowej. Wystarczy, że staniesz się wirusowy w swojej branży.
Mr.Cool.
MRCOOL to samodzielny klimatyzator, którego instalacja zajmuje od 6 do 7 godzin. Proces instalacji obejmuje wywiercenie otworu w ścianie i wykonanie połączeń elektrycznych.
Kampania dla MR.Cool zarobiła w relatywnie krótkim okresie czasu, aż 167 mln dolarów!
Każda dobra kampania viralowa zawiera:
Dopóki będziesz stosować te podstawy, to dodanie odrobiny kontrowersji może pomóc. Nie oznacza to, że musisz wypowiadać się kontrowersyjnie w ważnej sprawie. Ale możesz dodać trochę intrygi, robiąc coś, co prowokuje tematy do rozmów, na przykład przeprowadzając eksperyment, przeciwstawiając się powszechnej praktyce/teorii lub robiąc coś dziwacznego.
Więc właśnie stworzyłeś coś, co na pewno może stać się wirusowe.
Wideo, post na social mediach, artykuł na blogu czy cokolwiek innego.
Co teraz?
Jeśli nie masz olbrzymiej liczby followersów to musisz „trochę” pomóc losowi.
Więc teraz, nadszedł czas, aby promować swój content w społecznościach.
Dokładna społeczność zależy od tego, co chcesz pokazać światu.
Ogólnie rzecz biorąc, miejsca takie jak Grupy Facebookowe, Quora, Tiktok, YT Shorts i inne mogą zadziałać bardzo dobrze.
Możesz też użyć strategii email outreach, czyli newsletter mailowy.
Nie polecam kupowania adresów email.
Zamiast tego, za pomocą squeeze page i ciekawego lead magnet zacznij budować swoją listę.
Po trzecie upewnij się, że Twoja kampania zawsze jest tożsama z produktem.
Jeden z największych błędów marketingowcy, wart kilkanaście milionów dolarów, zrobiła firma Pontiac. Która notabene zbankrutowała.
Postanowili zostać sponsorem programu Opry Whinfrey:
Rozdała ona na antenie podczas programu kilkadziesiąt aut, a nawet dobrze nie wyeksponowano marki.
Nikt nie wiedział nawet kim był sponsor.
Totalna klapa.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Marketing wirusowy najczęściej wykorzystuje śmieszne filmy, lub format typowo rozrywkowy. Natomiast marketing szeptany to dobrowolne udostępnianie materiału viralowego.
Ambient marketing.
Content marketing.
Remarketing.
Marketing afiliacyjny.
Marketing cyfrowy.
Marketing internetowy.
Marketing mobilny.
Marketing narracyjny.
Community marketing.
Marketing szeptany.
Pełna lista: https://uniqueseo.pl/rodzaje-marketingu/
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.