Zawartość strony
Metoda Taguchi dotycząca kontroli jakości to podejście, które podkreśla rolę badań i rozwoju (B + R) oraz projektowania i rozwoju produktu w ograniczaniu występowania wad i awarii w wytwarzanych produktach.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Ta metoda, opracowana przez japońskiego inżyniera i statystykę Genichi Taguchi, określa, że projekt jest ważniejszy niż proces produkcyjny w zakresie kontroli jakości i ma na celu wyeliminowanie odchyleń w produkcji, zanim wystąpią.
REKLAMA:
Metoda Taguchi mierzy jakość jako obliczenie straty dla społeczeństwa związanej z produktem. W szczególności strata produktu jest określana przez odchylenia w jego funkcji, a także szkodliwe skutki uboczne, które wynikają z produktu.
Strata wynikająca ze zmiany funkcji to porównanie tego, jak bardzo każda jednostka produktu różni się sposobem działania.
Im większa ta rozbieżność, tym bardziej znacząca utrata funkcji i jakości.
Można to przedstawić jako liczbę pieniężną wskazującą, jaki wpływ na użytkowanie miały wady produktu.
Załóżmy że nasz produkt to wiertło o określonej szerokości. Jego zadaniem jest wiercenie dziury, także o określonej szerokości w różnych materiałach.
Więc jakość wiercenia zależy od tego, jak bardzo szerokość dziur będzie się różnić od tych norm.
W metodzie kontroli jakości Taguchiego nacisk kładzie się na wykorzystanie badań i projektowania, aby zapewnić, że każda jednostka produktu będzie ściśle odpowiadać specyfikacjom projektowym i działać dokładnie tak, jak ją zaprojektowano.
Strata spowodowana szkodliwymi skutkami ubocznymi dla społeczeństwa mówi o tym, czy projekt produktu może z natury rzeczy prowadzić do niekorzystnego wpływu.
Na przykład, jeśli obsługa wiertarki może spowodować obrażenia operatora ze względu na jej konstrukcję, nastąpi utrata jakości produktu.
W metodzie Taguchi prace wykonane na etapie projektowania tworzenia miałyby na celu zminimalizowanie możliwości wykonania wiertła w sposób mogący spowodować obrażenia ciała operatora.
Patrząc z wyższej perspektywy, metoda Taguchi miałaby również dążyć do obniżenia kosztów, jakie społeczeństwo ponosi w związku z użytkowaniem produktu, na przykład poprzez projektowanie towarów tak, aby były bardziej wydajne w działaniu, niż generowały odpady.
Na przykład wiertło można zaprojektować tak, aby zminimalizować potrzebę regularnej konserwacji.
Genichi Taguchi, japoński inżynier i statystyk, zaczął tworzyć metodę Taguchi podczas opracowywania systemu przełączania rozmów telefonicznych dla Laboratorium Łączności Elektrycznej, japońskiej firmy, w latach pięćdziesiątych XX wieku (źródło). Korzystając ze statystyk, dążył do poprawy jakości wytwarzanych towarów.
W latach 80. idee Taguchiego zaczęły zyskiwać na znaczeniu w zachodnim świecie, dzięki czemu stał się dobrze znany w Stanach Zjednoczonych, odnosząc już sukcesy w rodzinnej Japonii.
Znane światowe firmy, takie jak Toyota Motor Corp., Ford Motor Co., Boeing Co. i Xerox Holdings Corp., przyjęły jego metody.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Metody Taguchiego nie zawsze były dobrze odbierane przez zachodnich statystyków. Jednym z największych zarzutów pod adresem jego metodologii kontroli jakości jest to, że jest ona niepotrzebnie skomplikowana. W rzeczywistości niektórzy sceptycy twierdzą nawet, że aby to zrozumieć, potrzebny jest doktorat z matematyki.
Każdy sygnał ma statystyczny wpływ. Ważne jest zawsze aby kilka razy sprawdzić wartości parametrów i poznać dokładnie jak działa funkcja strat. I praktycznie kończąc ten wpis, jak Ci się wydaje… gdzie w Twojej pracy zastosowanie znajdzie Taguchi Method? Jak wykorzystasz zmienność stosunku sygnału do szumu? A może znasz ciekawe metody statystyczne które mogą wspierać cały proces?
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.