Zawartość strony
Poprawne napisanie przemówienia wymaga przestrzegania kilku zasad, które pomogą w stworzeniu mówiącej treści i przekonującego przemówienia. Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc:
Pamiętaj, że kluczem do dobrego przemówienia jest przemyślana organizacja treści, odpowiedni dobór języka i odpowiednie przygotowanie. Powodzenia!
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Istnieje wiele sposobów na rozpoczęcie przemówienia, a dobór konkretnych słów zależy od celu przemówienia, odbiorców oraz stylu mówienia i osobistych preferencji mówcy. Oto kilka sugestii na początek przemówienia:
Pamiętaj, że niezależnie od sposobu rozpoczęcia przemówienia, ważne jest, aby robić to z pewnością siebie i z determinacją, ponieważ pierwsze wrażenie jest bardzo ważne dla zdobycia uwagi publiczności i przekazania jej ważnej informacji.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Żeby dobrze wypaść przed publicznością nie wystarczy znać się na temacie swojej wypowiedzi. Znaczenie mają również nasza prezencja, ton głosu, sposób formułowania wypowiedzi oraz wiele innych czynników. Na szczęście, ludzie od wieków odkrywali i spisywali zasady, które pozwalają wywrzeć na publiczności jak najlepsze wrażenie czy też przekonać słuchaczy do naszego punktu widzenia. Sztuka przemówień publicznych, czyli retoryka, jest rozwijana od czasów starożytnej Grecji i pomoże nam dobrze wypaść również współcześnie.
Przemówienie to celowa, ustna wypowiedź kierowana do słuchacza lub grupy słuchaczy. Polega ono na przedstawieniu przekonań czy punktu widzenia mówcy lub grupy, którą mówca reprezentuje, jak ma to miejsce na przykład podczas wystąpień polityków należących do konkretnej partii. Celem przemówienia jest najczęściej przekonanie słuchaczy do podzielenia przedstawianych opinii czy przekonań, konieczne jest więc zdobycie uwagi słuchaczy i skłonienie ich do zastanowienia się.
Najprostszym schematem, który pomoże nam skonstruować przemówienie, jest podział na wstęp, rozwinięcie zawierające kolejno narrację i argumentację oraz zakończenie. We wstępie krótko przedstawiamy temat, na jaki będziemy mówić, i staramy się pozyskać uwagę audytorium. Dobrze jest w nim zawrzeć zwrot do słuchaczy czy też podtrzymujące zainteresowanie pytania retoryczne. Na razie nie musimy zdradzać się z naszą opinią na dany temat, na to przyjdzie czas w rozwinięciu.
Rozwinięcie służy przedstawieniu swojego punktu widzenia na dany temat, przedstawieniu faktów i rzetelnych informacji, a następnie uzasadnieniu swojego stanowiska. Najpierw następuje część narracyjna – przedstawiamy w niej słuchaczom fakty, dane naukowe, opisy konkretnych wydarzeń w taki sposób, by naturalnie skłaniały one do przychylności wobec naszego stanowiska. Następnie część najważniejsza, czyli argumentacja. Istotne jest, aby nasze argumenty były logiczne, spójne i znajdujące poparcie w faktach. Argumenty oparte na przykład jedynie na dyskredytowaniu stanowiska przeciwnego są błędne.
W zakończeniu podsumowujemy naszą wypowiedź, wyciągając ostateczne wnioski i przypominając słuchaczom główną tezę przemówienia. Zakończenie powinno być krótkie, ale treściwe. Podczas przygotowywania naszego przemówienia, zawsze miejmy na uwadze to, do kogo jest ono adresowane. Innego języka możemy użyć, przemawiając do innych specjalistów w tej samej dziedzinie, a innego, kiedy naszymi słuchaczami jest grupa osób zajmująca się na co dzień zupełnie inną dziedziną. Zwracając się do dzieci, użyjemy innych sformułowań, niż podczas przemawiania do dorosłych. Język przemówienia dostosowujemy również do charakteru sytuacji.
Popełniane w trakcie przemówienia czy debaty błędy w formułowaniu i uzasadnianiu swoich myśli dzielimy na popełniane nieświadomie oraz wykorzystywane celowo, tak zwane sofizmaty. Jakie są przykłady argumentacji nierzeczowej? Dość często wykorzystywanym sofizmatem jest argumentum ad personam. Zamiast skupić się na uzasadnianiu swojego stanowiska, osoba przemawiająca zaczyna dyskredytować przeciwnika, skupiając się na jego rzeczywistych lub rzekomych cechach – co nie ma przecież związku z jej poglądami.
Innymi często spotykanymi błędami argumentacyjnymi są argumentum ad traditionem i argumentum ad populum. Ten pierwszy występuje, kiedy mówca uzasadnia swoje stanowisko odwołując się do wcześniej powszechnie uznawanych poglądów, drugi natomiast ma na celu wykorzystanie stereotypów, uprzedzeń i przesądów słuchaczy.
Choć wykorzystanie argumentacji nierzeczowej może wydawać się kuszące, pamiętajmy o tym, że wielu słuchaczy, nawet jeśli nie będzie umiało tego nazwać, wyczuje, że z naszą argumentacją jest coś nie tak. Wykorzystywanie nierzeczowej argumentacji, na przykład przez polityków, jest nie tylko wątpliwą moralnie metodą manipulacji, ale również w pewien sposób dyskredytuje ich poglądy – nie mogą być wiele warte, skoro nawet głosząca je osoba nie jest w stanie sformułować logicznych argumentów na ich poparcie.
Kiedy już mamy odpowiednio przygotowane i przećwiczone przemówienie, nadchodzi pora na wybór innych środków wyrazu. Donośny głos i dobra dykcja pomogą nam w porozumieniu się z dowolną grupą słuchaczy, jednak podobnie jak podczas konstruowania przemówienia bierzemy pod uwagę język używany przez daną grupę, tak nasz strój i prezencja powinny być właściwie dostosowane do sytuacji.
Podczas oficjalnych przemówień, prezentacji w pracy czy wystąpień o charakterze politycznym obowiązuje konkretny dress code, do którego musimy się zastosować. Jednak strój oficjalny nie będzie już najlepszym wyborem, kiedy na przykład prowadzimy prezentacje dla młodzieży by zachęcić ją do udziału w wolontariacie na rzecz ochrony środowiska. W takim wypadku powinniśmy wybrać luźniejszą, bardziej casualową stylizację. Pamiętajmy o tym, że nasz wygląd również będzie wzbudzał sympatię lub antypatię publiczności.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.