Zawartość strony
Retoryka to dziedzina nauki i sztuki porozumiewania się, polegająca na opracowywaniu działań mających na celu wywrzeć efekt na odbiorców. Zazwyczaj wykorzystuje się ją do ataku lub obrony. Rozpoznawalnymi elementami retoryki są argument, emocjonalny apel i struktura logiczna, które mają na celu być skutecznymi narzędziami, które mogą zmieniać percepcję słuchaczy.
Retoryka (łac. rhetorica) jest to sztuka budowania artystycznej, perswazyjnej wypowiedzi ustnej lub pisemnej. Jest to również nauka o samej retoryce, refleksja teoretyczna, a także wiedza o komunikacji słownej, obrazowej i zachowawczej pomiędzy autorem wypowiedzi a jej odbiorcami.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.
Kliknij w obrazek poniżej:
Zgodnie z informacjami jakie możemy znaleźć na wikipedii:
W starożytności retoryka była nie tylko specjalną dziedziną nauki i sztuki, ale także ideałem życiowym, a nawet filarem kultury. W średniowieczu została jednym z podstawowych przedmiotów szkolnych, wykładanych w ramach sztuk wyzwolonych. Do XIX wieku, w kulturze europejskiej, uważano ją za niezbędny element wykształcenia.
W Polsce retoryka, od czasów Komisji Edukacji Narodowej nazywana „wymową”, przestała istnieć jako odrębna dyscyplina wiedzy. Sztuką poprawnego myślenia zajęła się logika. Ocenę odbiorców z punktu widzenia wywoływanych u nich emocji przejęła psychologia. Etyka odebrała retoryce ocenę godziwości lub niegodziwości perswazji. Wiedzą o odbiorcy słowa mówionego i pisanego zajęła się socjologia. Retoryczne argumenty analizują filozofia, prawo czy teologia. Literacka część teorii retorycznej została rozdzielona pomiędzy różne specjalności.
Celem retoryki jest przedstawienie materiału w atrakcyjny i interesujący sposób, skłonienie odbiorcy do zaangażowania się w dany temat oraz wzmocnienia lub skuteczne przedstawienie argumentów. Może również służyć do przekonania odbiorcy, że myśli i uczucia wyrażone w danym przemówieniu są ważne i warto im się przyjrzeć.
Etos, patos i logo to techniki perswazji, które tworzą retoryczny trójkąt. Przekonujący argument, domykanie sprzedaży, mowa lub reklama idealnie wykorzystują elementy wszystkich trzech strategii.
Logo, etos i patos są ważnymi elementami każdego artykułu, powieści czy przemowy, bez względu na to, czy jesteśmy tego świadomi, czy nie.
Ucząc się rozpoznajemy logos, etos i patos w piśmie innych, a my sami możemy tworzyć teksty, które będą atrakcyjne dla czytelników wiele różnych poziomów.
Arystoteles nauczał, że zdolność mówcy do przekonania odbiorców zależy od tego, jak dobrze mówi i przemawia do tej publiczności w trzech różnych obszarach: logo, etos i patos.
Te razem wzięte retorycy nazwali trójkątem retorycznym.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Etos (liczba mnoga: ethea ) to odwołanie się do autorytetu lub wiarygodności mówcy.
Tak dobrze prezenter, czy mówca przekonuje publiczność, że prezenter ma kwalifikacje do wypowiadania się na ten temat. Można to zrobić przez:
Poniższych pytań można użyć na dwa sposoby, zarówno do przemyślenia, jak używasz etos,w piśmie i mowie, a także by ocenić, w jaki sposób inni ich używają .
Etos:
Patos (liczba mnoga: pathea ) odwołuje się do emocji publiczności.
Pochodzą od niej terminy współczucie , żal i empatia .
Może mieć formę metafory , podobieństwa , pasji, a nawet zwykłego twierdzenia, że sprawa jest niesprawiedliwa.
Patos może być szczególnie silny, jeśli jest dobrze używany, ale większość przemówień nie opiera się wyłącznie na patosie.
Pathos jest najbardziej skuteczny, gdy autor lub mówca wykazuje zgodność z podstawową wartością czytelnika lub słuchacza.
Ponadto mówca może on używać patosu i strachu, aby „kołysać” publiczność.
Patos może także obejmować odwołania do wyobraźni i nadziei publiczności. Dzieje się to, gdy mówca opisuje scenariusz pozytywnych przyszłych wyników postępowania zgodnie z proponowanym kierunkiem działania.
W niektórych przypadkach lekceważenie etosu może nam ujść na sucho, kładąc nacisk na patos.
Patos odwołuje się do emocji i wyobraźni, a także do przekonań i wartości. Patos można również uznać za rolę publiczności w sporze.
Poniższych pytań można użyć na dwa sposoby, zarówno do przemyślenia, jak używasz patos, w piśmie i mowie, a także by ocenić, w jaki sposób inni ich używają.
Patos:
Logos (liczba mnoga: logoi ) to logiczne odwołanie lub jego symulacja, z którego wywodzi się termin logika .
Zwykle jest używany do opisywania faktów i liczb, które potwierdzają twierdzenia lub tezy mówcy.
Posiadanie logos również podnosi etos ponieważ informacje sprawiają, że mówca wygląda na kompetentnego i przygotowanego dla swoich odbiorców.
Jednak dane mogą być mylące, a tym samym dezorientować odbiorców.
Logos może być również mylące lub niedokładne, jakkolwiek znaczące może się wydawać.
W niektórych przypadkach niedokładne, sfałszowane lub błędnie zindywidualizowane dane można nawet wykorzystać do uzyskania efektu patosu.
Tak jest w przypadku liczby ofiar, które, choć niekoniecznie sfałszowane, mogą obejmować niewielkie straty (obrażenia), które są utożsamiane ze śmiercią w umyśle widowni, a zatem mogą wywoływać taki sam efekt jak liczba ofiar śmiertelnych.
Logos przemawia do rozsądku. Logos można również traktować jako tekst argumentu, a także jak dobrze pisarz przekonywał, że ma rację.
Poniższych pytań można użyć na dwa sposoby, zarówno do przemyślenia, jak używasz logos, w piśmie i mowie, a także by ocenić, w jaki sposób inni ich używają.
Logos:
Pomyślne wdrożenie etosu, patosu i logos w formie pisemnej lub ustnej zależy od skuteczności różnych strategii retorycznych.
Istnieje więc wiele różnych strategii retorycznych i retorycznych błędów!. Mogą one wzmocnić lub osłabić argument. Kilka bardziej znanych strategii dla uczących się tej wzniosłej sztuki komunikacji to:
Pytanie retoryczne | zachęca widzów do myślenia o oczywistej odpowiedzi |
---|---|
Analogia | ustanawia bardziej znaną koncepcję wyjaśniającą bardziej skomplikowany lub zdalny temat |
Obalenie | obala lub odrzuca twierdzenie |
Antyteza | używa mocno kontrastujących słów, obrazów lub pomysłów |
Równoległość | powtarza strukturę gramatyczną, aby podkreślić ważną ideę |
Powtórzenie | powtarza konkretne słowo lub frazę, aby zapewnić, że publiczność zwraca na siebie uwagę |
Załadowane słowa | używa konotacji słów, aby grać na emocjach publiczności |
Przekształcenie | wyraża ten sam pomysł, ale innymi słowami, aby wyjaśnić lub podkreślić |
Niedopowiedzenie lub przesada | używajcie ironii, zwróćcie uwagę na jakiś pomysł lub podkreślcie i pomysł poprzez przesadę |
Chociaż powyższe pytania mogą pomóc w identyfikacji lub wykorzystaniu logos, etos i patos na piśmie, tak jest ważne jest, aby pamiętać, że czasami określony aspekt tekstu będzie reprezentował więcej niż jeden.
Na przykład użycie wiarygodnych źródeł można uznać za logos i etos, tak jak źródła pomagają wspierać logikę lub rozumowanie tekstu, a także pomagają przedstawić pisarza jako zaangażowanego w ten temat.
To nakładanie się przypomina nam, w jaki sposób te odwołania działają razem tworząc skuteczne teksty czy przemowy.
Współczesny dyskurs publiczny zmienia się dynamicznie. Jedno jest pewne, umiejętności m.in, takie jak argumentacja, czy staranny przekaz słowny to podstawa public relations i tego jak postrzegają Ciebie inni.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Tak, retoryka jest dziś bardzo przydatna. Retoryka zapewnia lepsze zrozumienie odbiorcy i stosowane jest do celów motywacyjnych, edukacyjnych i komunikacyjnych. Retoryka pomaga w wzbudzaniu emocji i budowaniu zaangażowania wśród odbiorców. Retoryka zapewnia również lepszą łatwość wyrażania swoich pomysłów, opinii i idei. W ten sposób staje się bardziej skutecznym narzędziem do wywierania wpływu i kształtowania opinii innych.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.