Secret client – metoda badania jakości obsługi +zarobki (przykłady, definicja)

Carsharing. Współdzielenie pojazdów. Czy auto na minuty to dobry biznes?
18 lutego, 2023
Co to jest Firma Ltd w UK? Czym różni się spółka LTD od Polskiej z o.o. (przykłady, definicja)
18 lutego, 2023

Secret client – metoda badania jakości obsługi +zarobki (przykłady, definicja)

Secret client

Secret client – jak nim zostać? Obowiązki, sposoby pracy i jej cele

Tajemniczy klient to osoba, która robi zakupy w sklepie i zdaje relację z ich wyników. Firmy często korzystają z tego typu usług, kiedy chcą sprawdzić, czy ich produkty działają tak, jak powinny, albo czy ich pracownicy rzeczywiście wykonują swoją pracę prawidłowo.

Ale co to dokładnie znaczy być tajemniczym klientem? Czym się zajmuje taka osoba? Jak mogę zostać jedną z nich?

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Kim jest Secret client? (tajemniczy klient)

Termin „tajemniczy klient” (ang. „mystery shopper” lub „secret shopper”) odnosi się do osoby, która udaje zwykłego klienta i odwiedza sklep, restaurację, hotel lub inną firmę, aby dokonać oceny jakości obsługi i produktów lub usług, które są tam oferowane.

Tajemniczy klient wykonuje swoją pracę w sposób dyskretny i anonimowy, aby móc dokładnie ocenić doświadczenie klienta z perspektywy prawdziwego klienta. Po wizycie tajemniczy klient dokonuje szczegółowej oceny i dostarcza raport na temat swojego doświadczenia, który jest następnie wykorzystywany przez firmę, aby usprawnić jakość swoich usług i zwiększyć satysfakcję klientów.

Tajemniczy klienci są często zatrudniani przez agencje, które specjalizują się w przeprowadzaniu badań rynkowych i ocenach jakości obsługi klienta. Mogą oni otrzymać wynagrodzenie za swoją pracę lub korzyści w postaci darmowych produktów lub usług.

Dlaczego warto zostać „secret client”?

Może masz aspiracje, by pracować jako agent w ekscytującym „podwójnym życiu”? Jeśli tak, to być może posiadasz predyspozycje do tej pracy.

Wymagania zwykle skupiają się wokół dotrzymywania terminów, wykonywania szczegółowych instrukcji i pisania opartych na faktach raportów, które dostarczą użytecznych danych pod względem marketingowo-sprzedażowym.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy Ty też mógłbyś działać jako secret client, jesteśmy tutaj, by odpowiedzieć na wszystkie twoje pytania. Zaczynając od tego, czym właściwie zajmuje się tajemniczy klient, do tego, jak nim zostać, przyjrzymy się wszystkiemu, w tym niektórym wyzwaniom związanym z byciem taką osobą i temu, jak uniknąć wpadki.

Jak mogę zostać tajemniczym klientem?

Najprostszym sposobem jest zgłoszenie się bezpośrednio do wybranej firmy, co zwykle wiąże się z wypełnieniem formularza oraz przesłaniem kopii dowodu osobistego i adresu zamieszkania. Ta metoda dobrze się sprawdza, jeśli chcesz pracować z konkretną marką.

Większość marek ma już dedykowany zespół tajemniczych klientów i z chęcią przyjmie nowe osoby. Kolejna metoda polega na znalezieniu firmy outsourcingowej, która wykonuje takie usługi dla różnych klientów.

Znaczenie ma to, dlaczego chcesz pracować w tej roli. Jeśli chcesz robić to dla własnych korzyści i z chęci wykazania się przy użyciu swojej specjalistycznej wiedzy, z pewnością będziesz chciał skupić się na jednej marce.

W sytuacji, gdy zamierzasz po prostu zdobyć trochę doświadczenia i zarobić trochę pieniędzy, najprawdopodobniej wystarczy zaaplikować do firmy outsourcingowej, a następnie umówić się na krótkie spotkanie, gdzie menedżer wskaże zespół wraz ze szkoleniowcem, z którymi będziesz współpracować.

Agencja może być lepszym wyborem, jeśli dopiero zaczynasz.

Zakupy osobiste czy internetowe – co jest lepsze?

Wiele osób pracujących w roli secret client woli chodzić do sklepów osobiście. Z reguły jest to ciekawsze i pozwala zobaczyć produkty z bliska.

Jednak to, czy zdecydujesz się na zakupy osobiste czy internetowe, zależy w dużej mierze od rodzaju produktu, który chcesz obejrzeć oraz obszaru danego badania.

Na przykład, jeśli szukasz dobrego materaca, a także chcesz ocenić wygląd punktu sprzedaży i sposób pracy, to prawdopodobnie lepiej będzie wypróbować go osobiście zanim zamówisz go w Internecie.

Jeżeli jednak weryfikujesz sposób ekspozycji oraz przedstawienia sprzętu elektronicznego w sklepie internetowym poprzedzone kilkuminutową rozmową telefoniczną, to zakupy w sieci mogą mieć sens.

Wskazówki dotyczące udanych zakupów w badaniu mystery shopping

Robiąc zakupy osobiście, możesz zrobić kilka rzeczy, które zapewnią Ci dokładne wyniki.

Przede wszystkim upewnij się, że wcześniej przejrzałeś stronę internetową sklepu, żeby wiedzieć, co będziesz dokładnie kupować.

Notuj wszystko, co zauważysz podczas wizyty – od cen, przez czystość, po wszelkie oferty specjalne, które są obecne w audytowanym miejscu.

Jeśli to tylko możliwe, staraj się rozmawiać z personelem i obsługą klienta. Nie tylko pomoże Ci to zrozumieć, co sklep oferuje, ale też da Ci cenny wgląd w proces sprzedaży i pozwoli stworzyć jak najlepszy raport, który jest tak naprawdę wynikiem całej Twojej pracy.

Jeśli chodzi o zakupy w sieci, pamiętaj, że tutaj przede wszystkim ocenia się to, jak dany towar jest zaprezentowany.

Przykładowym zadaniem może być weryfikacja, w jaki sposób firma podchodzi do opinii klientów. Niektóre sklepy, które będziesz kontrolować oferują szczegółowe opinie na temat sprzedawanych produktów, podczas gdy inne po prostu przedstawiają ich zdjęcia.

Twoim zadaniem może być sprawdzenie, czy dane opinie są pisane w taki sposób, jak życzyłby sobie tego zleceniodawca audytu.

Secret klient w roli detektywa, który obnaża tajemnice, sekrety lub zwykłe oszustwa

Wiele firm zatrudnia tajemniczych klientów do sprawdzania czy obsługa klienta działa w należyty sposób. Mogą oni służyć do przyłapania pracowników na nieuczciwości lub niestarannym wykonywaniu obowiązków.

Inną taktyką jest wysyłanie tajemniczego klienta do sklepów konkurencji w nadziei, że zauważy on coś podejrzanego. W tej roli można robić zakupy przez telefon i przez Internet, sprawdzając jak personel reaguje na różne problemy i obiekcje klientów.

Wskazówki dotyczące udanych zakupów mystery shopping

Ważne jest przestrzeganie kilku prostych zasad. Przede wszystkim upewnij się, że jesteś uczciwy. Nie okłamuj personelu i nie wyolbrzymiaj tego, czego doświadczyłeś w trakcie prowadzenia badania. Trzymaj emocje na wodzy i nie reaguj w sposób impulsywny.

Po drugie, staraj się trzymać ustalonego harmonogramu i nie bój się odmawiać pewnych produktów. Nie pozwól też, by ktoś wywierał na Ciebie presję, żebyś kupił coś, czego nie chcesz.

Pamiętaj, że jako secret client musisz płacić za produkty, choć często jest to pokryte przez firmę zewnętrzną i z reguły otrzymasz pełen zwrot za opłacone zakupy.

I ostatnie, ale nie mniej ważne – nie daj się złapać

Bycie tajemniczym klientem wiąże się z ryzykiem. Musisz nie tylko działać dyskretnie, ale Twoim zadaniem jest też uważać na to, co przekazujesz firmie. Nie zapominaj, że zebrane przez Ciebie informacje są niezwykle cenne – są kluczem do ustalenia, czy firma wykonuje swoją pracę prawidłowo. Jeśli będziesz ostrożny, nie powinno być trudno czerpać satysfakcję i zyski z tej pracy.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Secret client – metoda badania jakości obsługi +zarobki (przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)