Myślałeś do tej pory, że SEO Off Site to tylko link building?
To wiele więcej!
Dlatego stworzyłem ten poradnik, jak wykonywać SEO poza stroną.
Dzisiaj nauczysz się, czym jest i jak wykonywać:
Także zaczynajmy!
Zawartość strony
Pozycjonowanie poza stroną (ang. off-ste SEO, lub off-page) obejmuje wszystkie działania wykonywane poza witryną w celu podniesienia pozycji danego serwisu w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych.
Najczęstsze działania SEO poza stroną obejmują budowanie linków zwrotnych, budowanie rozpoznawalności marki poprzez wzrost wyszukiwań brandowych, oraz zwiększanie zaangażowania i udostępniania w mediach społecznościowych.
Mówiąc prościej: SEO poza stroną to wszystko, co robisz poza swoją witryną, aby wszystkie wyszukiwarki (Google, Bing/Microsoft, Yandex i inne) postrzegały Twoją witrynę jako godną zaufania i autorytatywną.
Działania off site SEO są tak ważne ponieważ pomagają w pozycjonowaniu strony i zwiększają konwersje.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Mówiąc prościej, więcej osób od Ciebie kupuje.
Działania Off Page SEO pozwalają także zdobywać linki z innych stron niemalże automatycznie. A jak wiadomo z licznych badań, im więcej linków dobrej jakości, tym większa pozycja w Google.
Warto pamiętać, że Google cały czas używa PageRank, tylko już my, jako indywidualni użytkownicy nie mamy do niego dostępu.
Link building to tylko jedna z części algorytmu.
3 główne to wspomniane linki, rankbrain i content.
Natomiast jeśli mielibyśmy wymienić wszystkie powody dlaczego ktoś zajmuje wyższą pozycję w Google, to jest ponad 200 czynników rankingowych.
Na przykład wytyczne Google dotyczące oceny jakości w dużej mierze opierają się na reputacji strony poza witryną, aby ustalić, czy można jej zaufać.
Linki cały czas są uważane za najważniejszą część algorytmu, ale zaraz omówimy resztę.
SEO on page to wszystkie działania na stronie, za pomocą których możesz bezpośrednio kontrolować wszystko w swojej witrynie, np. treść, nagłówki, opisy zdjęć alt, tagi tytułowe, użycie słów kluczowych, zoptymalizowane pod kątem SEO adresy URL, czy linki wewnętrzne.
SEO off page to działania, które wykonuje się poza Twoją stroną internetową, np. linki i wzmianki w innych witrynach.
Także optymalizacja SEO on site to wszystko co robisz na swojej witrynie:
Z tym, że niestety…
Jeśli dane słowo kluczowe jest bardzo popularne i top10 składa się z mocnych domen, to bardzo trudno będzie Ci uzyskać jakąkolwiek znaczącą widoczność bez SEO off site.
Jeśli chodzi o SEO poza stroną, linki zwrotne są podstawą.
W tym rozdziale pokażę Ci najlepsze sposoby budowania autorytatywnych linków, które działają doskonale.
Więc pamiętaj:
Budowanie linków zwrotnych pod efektywne SEO poza stroną to przede wszystkim jakość.
Także nie stawiaj na ilość i spam.
A jeśli chcesz, aby linki, które zbudujesz, faktycznie poprawiły Twoje pozycje w SERP, musisz pozyskiwać odsyłające URL tylko ze stron o wysokim autorytecie i to z powiązanych tematycznie witryn.
Liczba linków dobrej jakości, blisko „seed domain” a wyższa pozycja domeny są ze sobą mocno skorelowane.
Oto najlepsze sposoby na budowanie linków:
Jeśli publikujesz ciekawe badania i analizy z branży, lub po prostu publikujesz nowe dane to ludzie również często Ciebie cytują.
Innymi słowy: ludzie nie linkują do strony, ponieważ jest to „treść wysokiej jakości”.
Inne blogi linkują, aby zacytować statystykę na stronie.
Broken Link Building działa o wiele lepiej niż klasyczny link email outreach.
Ponoeważ zamiast od razu prosić o linki, najpierw dajesz wartość.
Oto jak to zrobić.
1.Zainstaluj dowolne rozszerzenie w przeglądarce do sprawdzania niedziałających linków.
Możesz też użyć inne narzędzie SEO, do wyszukiwania niedziałających 404 w ramach domeny. Np SemRush, lub Ahrefs:
Jak znajdziesz już niedziałające strony, to napisz wiadomość email do webmastera i zaoferuj swój link do podmiany.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Dłuższy content wydaje się przyciągać naturalnie więcej linków zwrotnych niż krótkie posty.
Najdłuższe treści zajmują odpowiednio wyższe pozycje w Google.
Tutaj musisz być ostrożny.
Guest posting działa świetnie, ale Google tego zabrania.
Wszelkie schematy linkowania, czy link spam to po prostu strata czasu.
Natomiast większość stron, które pozyskuje linki robi to za pomocą artykułów.
Dodatkowym plusem jest to, że może Ciebie poznać całkowicie nowa grupa odbiorców.
Jest tylko jedno zastrzeżenie:
To działa tylko wtedy, gdy publikujesz posty gościnne na stronach w Twojej branży.
Więc jeśli masz sklep z kawą, to nie publikuj wpisów na stronach z ubraniami.
Żeby było jasne: te witryny nie muszą znajdować się w Twojej dokładnej niszy, aby działać.
Wróćmy do przykładu z kawą. Portale o zdrowym żywieniu będą jak najbardziej OK!
Sygnały marki i wyszukiwania brandowe po nazwie firmy są tym, co Google używa, aby dowiedzieć się, czy Twoja witryna jest legalną firmą.
Są to bardzo mocne działania w off site SEO.
Jak możesz to najlepiej sprawdzić?
Przeprowadź audyt za pomocą Google Search Console.
Wejdź w zakładkę skuteczność w wynikach wyszukiwania.
Teraz skup się na zakładce wyświetlenia:
Oczywiście przefiltruj swoją nazwę firmy, bo w przeciwnym razie zobaczysz wszystkie słowa kluczowe na jakie jest widoczna Twoja witryna.
Video Marketing to obecnie najszybciej rozwijająca się gałąź reklamowa pod względem zasięgu.
Dodatkowo bardzo ciekawie wspomaga SEO off site.
Obecnie wszystkie platformy postawiły na krótkie formaty wideo (od TikTok, po YT shorts, czy rolki na IG/facebooku).
Szkoda byłoby nie skorzystać z tego trendu.
Dodając nawet proste filmy możesz zyskać kilkaset odtworzeń i to za darmo!
W przeciwnym razie musiałbyś płacić za wyświetlenia.
I teraz zastanów się ile setek razy/tysięcy razy z takiego krótkiego filmiku pojawia się nazwa Twojego profilu (firmy).
Jeśli robisz to regularnie to masz kilkadziesiąt tysięcy wyświetleń w miesiącu. Czyli kilkadziesiąt tysięcy razy przed grupą docelową pojawia się Twoje logo i brand.
Wiele osób, które zobaczą Twoje filmy, będzie szukać Twojej marki w Google.
W sieci znajdziesz sporo wzmianek o swojej firmie, bez aktywnego linku.
Istnieje wiele programów do monitorowania swojego brandu, darmowych np. Google Alerts.
Więc następnym razem kiedy ktoś wspomni Twoją firmę, poproś aby dodał do Ciebie link zwrotny.
Z programów płatnych masz polskie Brand24, lub międzynarodowe Mention.com., albo BuzzSumo.
Google kilkadziesiąt razy, oficjalnie informowało, że sygnały społecznościowe, jak np. udostępnienia na facebooku nie mają wpływu na pozycjonowanie i nie są sygnałami SEO off site.
Więc to nie jest tak, że nie ma żadnego wpływu na ranking. W dużej mierze sieci społecznościowe mają również nofollow na linki… Więc to nie jest tak, że dałoby to jakikolwiek wzrost rankingu. Czasami jednak widzisz, że posty społecznościowe pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Mogą być … klasyfikowane pod kątem słów kluczowych, mogą być klasyfikowane pod kątem nazw produktów… co z kolei może zapewnić ci trochę większą obecność, może zapewniać pewien kontekst dla użytkowników, jak również w wynikach wyszukiwania.
https://www.seroundtable.com/google-social-signals-ranking-20803.html
Gdyby miały mieć wpływ to każdy mógłby kupić lajki na allegro, czy jakimś innym serwisie.
To powiedziawszy, udostępnianie społecznościowe może pośrednio pomagać Tobie w SEO off page.
Dzieje się tak, ponieważ różne działania społecznościowe przyciągają więcej uwagi na Twoją markę… co może prowadzić do większej liczby wyszukiwań i wzmianek związanych z marką.
EAT szybko stało się bardzo ważnym czynnikiem rankingowym SEO off-site.
(Szczególnie w niszy finansowej i ludzkiego zdrowia.)
Działania E-A-T to o wiele więcej niż dodanie kilku biografii autorów do swojej witryny.
To dlatego, że Google w dużej mierze mierzy E-A-T na podstawie sygnałów, które pojawiają się poza Twoją witryną.
Z tego powodu warto budować swój brand i rozpoznawalność jako autorytet od samego początku.
Dotyczy się to zarówno reputacji autora jak i całej strony internetowej:
Oczywiście cały czas najważniejszy jest PageRank i linki, ale możesz sobie pomóc na kilka innych sposobów.
Możesz na przykład dbać o opinie i recenzje w internecie na temat Twojej osoby i firmy.
Co ma sens: jeśli ludzie nie lubią Twojej firmy, dlaczego Google miałoby wyświetlać Twoją witrynę większej liczbie osób?
Jeśli prowadzisz lokalną firmę, prawdopodobnie wiesz, że recenzje wiele znaczą dla lokalnego SEO.
Jak się okazuje, recenzje wpływają również na EAT Twojej witryny w oczach Google.
Na rynku angielskojęzycznym istnieje portal HARO.
Polega to na zasadzie, że umieszczasz tam notatki i dziennikarze wybierają, aby mieć ciekawe tematy na wpisy/reportaże.
Jest to olbrzymia dźwignia PR dla działań SEO off site.
W Polsce niestety nie ma takiego odpowiednika, projekty nie były wspierana i na dzień pisania tego artykułu nie mogę Ci nic poradzić.
Pozostaje manualny outreach z historią do redakcji, lub sprytne targetowanie reklam.
Co to znaczy „sprytne targetowanie”?
Otóż tworzysz post w SM z ciekawą historią i clickbaitowym tytułem, a następne targetujesz w przypadku Linkedin, na firmy news’owe, lub na innych social mediach po zainteresowaniach typowych dla dziennikarzy.
Ta strategia off site SEO polega na tym, że zbierasz opinie osób od siebie z branży, lub tworzysz jakiś ranking.
Powiedzmy sobie szczerze.
Każdy chce się czymś takim pochwalić, dlatego udostępniają Twoje materiały, wpisy, artykuły, czy raporty na swoich profilach w mediach społecznościowych, newsletterze, albo na stronie.
Siłę wywiadów i podcastów w SEO off site możesz wykorzystać na dwa sposoby.
Albo możesz być hostem i zapraszać ciekawe osoby. One następnie, tak samo jak w przypadku ego bait, pochwalą się, że u Ciebie wystąpili.
Lub samemu możesz występować jako gość.
Najczęściej w opisie odcina dodatkowo są dodawane linki do strony internetowej danego gościa.
Więc jak widzisz, jeśli chodzi o off site SEO jest to bardzo dobra strategia.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.