Zawartość strony
Test apercepcji tematycznej (TAT) jest jednym z najbardziej znanych projektowych testów psychologicznych, służących do oceny osobowości i motywacji jednostek.
TAT składa się z serii obrazków przedstawiających sytuacje i sceny życiowe, a osoba badana jest proszona o opisanie każdego z obrazków, wymyślając własną historię, na podstawie której można ocenić ich osobowość, potrzeby, emocje i motywacje.
Zadaniem badającego jest interpretacja tych opowieści i zidentyfikowanie istotnych wzorców, które mogą sugerować określone tendencje osobowościowe i motywacyjne u osoby badanej.
TAT jest często stosowany w badaniach naukowych oraz w praktyce klinicznej, a także w procesie rekrutacji i selekcji pracowników.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Test apercepcji tematycznej Murraya (TAT, ang. Thematic Apperception Test) był jednym z pierwszych projektowych testów psychologicznych, który zyskał popularność. Test ten został opracowany przez Henry’ego Murraya i rozwijany oraz popularyzowany przez Silvana Tomkinsa i innych badaczy.
W podstawowej wersji testu badana osoba otrzymuje trzy serie po dziesięć obrazków, na których przedstawione są sceny z życia społecznego. Celem osoby badanej jest opowiedzenie jak najszerszej historii, uwzględniającej to, co nie zostało pokazane na obrazku, ale można się domyślić.
U dorosłych o przeciętnej inteligencji pytani są o opowiedzenie dramatycznej historii dla każdego z rysunków, skupiającej się na:
Istnieje również odmiana testu TAT dla dzieci, na których obrazkach przedstawione są sytuacje rodzinne lub zwierzęta. W przypadku dzieci i osób o ograniczonych możliwościach umysłowych wymagania są mniejsze i nie wymaga się opowiadania dramatycznych historii.
TAT jest testem projekcyjnym, a ocena osoby badanej opiera się na jej odpowiedziach na oglądane obrazy. Analiza języka i fantazji badanego pozwala na zrozumienie jego osobowości, wartości, postaw, marzeń, celów i mechanizmów obronnych. Test ten pomaga również poznać nieświadome elementy osobowości, motywy, potrzeby oraz zdolności rozwiązywania problemów osoby badanej.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Test Apercepcji Tematycznej (TAT) to popularny test psychologiczny, który jest zaliczany do kategorii metod projekcyjnych. Został opracowany przez H. Murraya i Ch. Morgana i składa się z kart ilustrujących postacie w różnych sytuacjach życiowych oraz z motywów abstrakcyjnych. Celem badanego jest opowiedzenie historii na podstawie przedstawionego obrazu, uwzględniając fabułę, przewidywany wynik oraz cechy i uczucia postaci. Karty TAT-u są dobrane w taki sposób, aby umożliwić badanemu szerokie pole do interpretacji.
Test TAT opiera się na teorii psychodynamicznej, która zakłada, że badany jest nieświadomy i że opisując sytuację, werbalizuje swoje własne nieuświadomione skłonności. Test ma za zadanie ujawnić ukrytą motywację związaną z wyrażaną treścią oraz związek rzeczywistego zachowania z fantazją badanego. Ze względu na możliwość systematycznego opracowania ilościowego wyników, TAT znalazł szerokie zastosowanie w badaniach nad motywacją oraz w praktyce klinicznej, zarówno w ramach teorii psychoanalitycznych, jak i w innych.
Jednak jak każdy test projekcyjny, TAT ma swoje ograniczenia i nie zapewnia pełnej weryfikacji oraz oceny trafności i rzetelności. Niemniej jednak, jest on dobrym narzędziem do poznania fantazji pacjenta oraz do zrozumienia jego wewnętrznych motywacji, potrzeb i celów.
Test Apercepcji Tematycznej (TAT) składa się z wielu kart z obrazami, które mają pobudzić wyobraźnię badanego i umożliwić mu opowiedzenie historii związanej z danym obrazem. Oto kilka przykładowych kart TAT:
Te obrazy są wykorzystywane w testach TAT i umożliwiają badanemu opowiedzenie historii związanej z danym obrazem, co pozwala na lepsze poznanie jego osobowości i motywacji.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.