Zawartość strony
Wartość rezydualna jest to spodziewana wartość środka trwałego, pozostałości po nim, lub wartość dochodów generowanych przez przedsiębiorstwo w latach następujących po okresie prognozy wolnych przepływów pieniężnych.
Wartość rezydualna to termin stosowany w dziedzinie finansów i inwestycji, który odnosi się do szacowanej wartości aktywów na koniec ich okresu użytkowania lub użytkowania przez właściciela. W przypadku nieruchomości, wartość rezydualna jest szacowaną wartością nieruchomości na koniec okresu dzierżawy lub użytkowania, po uwzględnieniu odpisów amortyzacyjnych lub zużycia. W przypadku pojazdów, wartość rezydualna to szacowana wartość samochodu lub ciężarówki na koniec okresu leasingu lub użytkowania. Wartość rezydualna jest ważna dla firm i inwestorów, ponieważ pomaga określić wartość aktywów po zakończeniu ich okresu użytkowania lub użytkowania przez właściciela.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Wartość rezydualna to szacowana wartość, jaką dany aktyw (np. nieruchomość, maszyna, pojazd) będzie miał na koniec swojego użytkowania lub po zakończeniu jego okresu użytkowania. Obliczenie wartości rezydualnej zależy od kilku czynników, takich jak:
Wartość rezydualna może być obliczona przy użyciu różnych metod, w tym:
Wartość rezydualna ma zastosowanie w wielu dziedzinach, w tym w rachunkowości, finansach, nieruchomościach i przemyśle, ponieważ pomaga określić wartość aktywów po zakończeniu ich użytkowania.
Każdy, kto prowadzi własny biznes, wie, że kupowanie samochodu firmowego po najniższej cenie nie jest najlepszym wyborem. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest wartość rezydualna. Co warto o niej wiedzieć?
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
W przypadku auta, jego wartość cały czas spada. Jest to spowodowane wieloma czynnikami. Wartość rezydualna wpływa na wartość pojazdu, niezależnie od tego, jakie miał ono spalenie, przebieg czy w jakim był stanie. Wartość ta to nic innego jak prognozowana cena samochodu, którą należało będzie uiścić w momencie odsprzedaży pojazdu. Kupując auto firmowe, należy wziąć pod uwagę to, że wartość pojazdu spadnie.
Za przykład może posłużyć zakup auta o wartości 100 tysięcy złotych. Jeśli jego wartość rezydualna wynosi około 50 procent na okres 36 miesięcy, to po tym czasie można go odsprzedać za około 50 tysięcy złotych. Jeśli jednak firma zdecyduje się na droższy zakup, czyli np. pojazd za 150 tysięcy złotych, a wartość rezydualna będzie wynosiła 75% na okres 36 miesięcy, to po tym czasie można go sprzedać za 125 tysięcy złotych. Mając to na uwadze, można łatwo zrozumieć fakt, iż firma kupująca pojazd poniesie niższe koszty.
Oprócz zrozumienia pojęcia wartości rezydualnej należy jeszcze rozumieć, od czego zależy wartość.
Oczywiste jest to, że głównym czynnikiem mającym wpływ na cenę auta jest jego marka. Auta takie jak Mercedes, Audi, BMW zawsze będą droższe niż ich odpowiedniki innych marek.
Można powiedzieć, że w przypadku innych marek, wartość pojazdów spada wręcz równomiernie. Modele droższe mogą tracić na wartości jedynie w pierwszym czy drugim roku po produkcji. Co ciekawe, najmniej tracą na wartości małe auta, jednakże nie jest to zasadą.
Marka to również jakiś prestiż, z tego też powodu na wartość rezydualną ogromny wpływ ma moda oraz obowiązujące trendy. Tak więc często są okresy, w których modne są miejskie SUV-y, wtedy też ich wartość rośnie. Na wartość rezydualną wpływ ma wiele zmiennych, mogą to być różnice w nadwoziu oraz rodzaje silnika.
Biorąc auto dla firmy w leasing, należy w pierwszej kolejności dowiedzieć się, jaka jest jego wartość rezydualna, ponieważ będzie to miało największy wpływ na jego cenę.
Mając to na uwadze, można pomyśleć przykładowo o samochodzie, który wynajmowany jest w ramach najmu długoterminowego. Rata, którą należy co miesiąc uiszczać to po prostu różnica między ceną zakupu a ceną, za którą można auto odsprzedać. Bardzo ważne dla każdego przedsiębiorcy jest wyznaczenie wartości rezydualnej.
Kto zajmuje się tym zadaniem?
Chcąc pozyskać rzetelną wycenę, należy w pierwszej kolejności zapoznać się z ofertą firm zajmujących się analizami rynkowymi. Firmy takie bardzo szczegółowo obserwują zmiany w cenach, dzięki czemu możliwe jest określenie dokładnej wartości rezydualnej.
Jak wiadomo, zakupione auto w salonie już po wyjechaniu z niego traci na wartości. Wartość ta spada również w następnych miesiącach i latach, warto mieć to na uwadze, decydując się na zakup nowego auta.
Co ciekawe, według statystyk, pierwszego dnia auto traci już 10 procent swojej pierwotnej wartości. Co ważne, nie jest to strata wynikająca ze szkody, a jedynie strata, która występuje w wyniku personalizacji zakupionego pojazdu.
Jak wiadomo, nie każdemu będą pasowały te same rozwiązania. Wartość spada, zależnie od tego, kto wyprodukował auto. Wcześniej zostały opisane statystyki, które mówią, że auto traci najwięcej w pierwszym i drugim roku po wyprodukowaniu.
Przez następne lata, stopień spadku jest coraz niższy. Dotyczy to aut wielu marek, dlatego też nie ucieknie się przed tym, wybierając tańsze lub droższe auto. Każdy, kto kupuje nowy pojazd, musi być świadomy tego, że wartość pojazdu stale spada. Kupując auto, warto wybrać ofertę sprawdzonych i renomowanych salonów, które oferują najlepsze leasingi.
Co ważne, dzięki temu będzie się miało dostęp do najszerszego wachlarza usług. Wybierając salon samochodowy o ugruntowanej pozycji na rynku, można być pewnym tego, że zakup będzie udany.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.