Jeśli chcesz, żeby Twoja strona była wyżej w wyszukiwarce, bez ryzyka kary, czy filtra od Google to w tym wpisie omówimy całe zagadnienie White Hat SEO.
Poznasz najważniejsze legalne praktyki WHS.
Więc zacznijmy!
Zawartość strony
Definicja White Hat: jest to zbiór taktyk białego kapelusza, które są w pełni dozwolone przez Google.
Innymi słowy, przestrzegasz wytycznych dla webmasterów i działasz zgodnie z ideologią search engine otimization, która nie narusza luk w algorytmie.
Przeciwieństwem jest Black Hat SEO, czyli techniki czarnego kapelusza, które są niedozwolone.
Oto najważniejsze zasady WhiteHat SEO:
Znalezienie dobrych słów kluczowych to jak wybranie najlepszego samochodu przed wyścigiem.
Najpierw sprawdź jak wyglądają SERP’y.
Czyli wpisz dane słowo kluczowe w wyszukiwarkę.
Polecam klasyczne Google, Youtube i marketplace, np. Amazon. Tylko nie wciskaj enter i sprawdź sugetie:
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Wiele osób za szybko poddaje się w SEO ponieważ nie widzą rezultatów, a to z powodu wyboru złych słów kluczowych.
Chcą żeby ich nowa domena skupiała się na głównych frazach jak „sukienki”, czy „pożyczki”.
A takie słowa wymagają lat pracy.
Natomiast jeśli skupisz się na frazach z długiego ogona (long tail keywords), jak na przykład wspomniane sugestie, to masz szansę.
Są to słowa kluczowe, które cały czas wpisują ludzie w wyszukiwarkę, ale nie są tak bardzo konkurencyjne i prawie niemożliwe do rankowania w top 10.
Twoja konkurencja wykonała już za Ciebie kawał pracy.
Po co marnować godziny na szukanie fraz, jak można podejrzeć co zrobili inni?
Możesz użyć kilku narzędzi jak np. Semrush:
Kolejną bardzo ciekawą opcją jest „keyword gap”.
Możesz wpisać swoją domenę i domeny kilku konkurentów, a narzędzie pokaże Ci słowa na które oni są widoczni a Ty nie.
Narzędzie do planowania słów kluczowych Google, które oryginalnie stworzone było do kampanii adwords/ads również świetnie nadaje się do SEO.
Jeśli wpiszesz interesującą Ciebie frazę to dostaniesz też powiązane słowa:
GSC to jedno z najlepszych miejsc, gdzie możesz zdobywać cenne informacje do rozwijania swojej strategii White Hat SEO.
Wejdź w zakładkę „skuteczność”.
Następnie w GSC posortuj nie według kliknięć, a według wyświetleń:
W ten sposób dostajesz praktycznie niekończącą się listę słów kluczowych, które wystarczy tylko pogrupować w klastry.
Kolejnym z ciekawych rozwiązań jest Answer The Public.
To narzędzie znajduje w internecie pytania, które ludzi wpisują odnośnie Twojego tematu.
Na stronie wyników wyszukiwania w Google sprawdź sekcję podobne pytania:
Następnie zrób to samo z sekcją podobne wyszukiwania:
Do wyboru masz także grupy na Facebooku.
Zobacz o co pytają ludzie i jakie mają opinie w grupach tematycznych.
Poczytaj komentarze.
Kolejne to Reddit.
Analogicznie. Idź do grupy. Tutaj nazywa się to subreddit.
Spójrz co ludzie lubią, a czego nie i co im przeszkadza.
Jeśli chodzi o treści to są one w White Hat SEO najważniejsze.
I to z kilku powodów.
Po pierwsze, dobry i ciekawy content jest często linkowany przez innych. Więc budujesz linki za darmo!
Po drugie, algorytm Google RankBrain potrafi rozpoznać zadowolenie użytkownika. A jeśli użytkownik jest zadowolony to Google pcha treść wyżej w rankingu.
Zapewne zastanawiasz się, jak to się dzieje?
Otóż RankBrain bazuje na sztucznej inteligencji AI. Pozwala „szeregować” wyniki w SERP’ach na podstawie zadowolenia i zaspokojenia intencji użytkownika.
Na szczęście Tworzenie dobrego contentu nie jest takie trudne jak może Ci się wydawać.
Oto kroki:
Praktycznie każde badanie SEO potwierdza, że dłuższe wpisy mają większą pozycję w Google.
Treść, która dziś dobrze się plasuje w Google, obejmuje cały temat (topical autohority) na jednej stronie (tj. w jednym wpisie).
Google poprzez wspomniany system AI RankBrain może mierzyć, czy użytkownicy są zadowoleni z określonej listy wyników wyszukiwania.
Czyli:
Jeśli Twoje treści zapewniają wyszukiwarkom to, czego chcą, Google oceni Cię wyżej.
Jak już wspomniałem, Google dokładnie śledzi, to w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcję z Twoją witryną.
W szczególności algorytm zwraca olbrzymią uwagę na dwie rzeczy:
Jeśli Google zauważy, że ludzie opuszczają Twoją witrynę po kilku sekundach, możesz spodziewać się spadku pozycji w rankingu.
Mówi się na to pogosticking:
Więc jak możesz dłużej utrzymywać odwiedzajacych użytkowników na swojej stronie?
Oto trzy proste wskazówki, które doskonale działają:
Po pierwsze, napisz wprowadzenie, które zaciekawia i przechodzi od razu do sedna. Nie lej wody i nie opowiadaj zbędnych historii.
Po drugie, twoja treść musi być bardzo czytelna (dużo enter’ów i duża czcionka).
Po trzecie, dodawaj grafiki, infografiki i wideo:
Chodźmy do kolejnego rozdziału White Hat SEO.
O optymalizacji mam całkowicie osobny wpis, ale wymienię tutaj najważniejsze rzeczy, które możesz wdrożyć praktycznie od razu.
Friendly URL, jest dla Google jednym z sygnałów o czym może być Twój content:
Więc najlepiej jeśli adresy URL będą:
Oficjalnie długość nie ma znaczenia:
Ale chodzi także o UX.
Linki wewnętrzne w obrębie Twojej domeny są pomocne z kilku powodów.
Po pierwsze nadają kontekst.
Google patrzy na anchor text, czyli tekst odnośnika.
W dodatku, w obrębie Twojej strony nie zachodzi ryzyko filtra, jak w przypadku używania słowa kluczowego w linkach zewnętrznych.
Kiedyś było to proste.
Wszyscy upychali słowa kluczowe (keyword stuffing).
Aby zapobiec spamowi, Google stworzyło w 2013 roku algorytm Koliber.
Hummingbird zakończył pewną erę w SEO upychania słów kluczowych.
Od tej pory robot indeksujący, zamiast szukać poszczególnych fraz, zaczął rozumieć temat o czym jest dana strona internetowa.
Wyszukiwarka Google za pomocą algorytmu była w stanie zrozumieć pojęcia i relacje między słowami kluczowymi.
Natomiast słowa kluczowe cały czas są bardzo ważne.
Używaj ich przede wszystkim w:
Algorytm SEO Google nie potrafi „czytać” Twoich obrazków, dlatego musisz je dobrze opisywać.
Temat od zawsze bardzo kontrowersyjny.
Ale jedno jest pewne. Linki cały czas są i będą jednym z głównych czynników rankingowych Google.
Więc jeśli chcesz umieścić swoją witrynę wyżej w wynickach wyszukiwania Google, potrzebujesz wielu linków zwrotnych.
Pytanie teraz brzmi:
Jak pozyskiwać backlinki do swojej witryny bez narażenia się na karę za techniki black hat?
To proste, sprawdź te metody:
Stwórz najlepszy kontent…
To oczywiste, ale Twoja treść, musi być nie tylko dobra, ale także przydatna.
Więc oprócz jakości, musisz postawić także na przydatność.
Ludzie mają tendencję do dzielenia się wpisami, które wywołują efekt „wow”.
Jest to bardzo prosta i skuteczna metoda, ale wymaga trochę szukania.
Więc znajdź strony z których chciałbyś pozyskać linki.
Wybierz swoje ulubione narzędzie white hat SEO, na poniższym obrazku ahrefs.
Masz tu możliwość sprawdzenia niedziałających linków na tej domenie.
Możesz też skorzystać z którejś z darmowych wtyczek do przeglądarki, np Check My Links.
W momencie jak znajdziesz link 404, to skontaktuj się z webmasterem domeny.
Napisz do niego wiadomość, że znalazłeś niedziałający odnośnik URL i wyślij swój link, aby mógł podmienić.
Sytuacja win-win.
Jest to doskonała strategia, ponieważ jeśli opublikujesz oryginalne badania to inni będą Ciebie automatycznie cytować.
Posty gościnne, czyli guest posting to nie jest technika typowo white hat SEO, ale podchodzi już pod grey hat, a czasem nawet blackhat:
Wszystko zależy od ilości.
Osobiście nie widziałem nigdy przypadku ukarania przez Google, za zbyt dużą liczbę linków z postów gościnnych.
Zalecam wybierać zawsze witryny z wysokim autorytetem.
Możesz się starać, aby pozycjonowanie dawało Tobie jak najlepsze rezultaty, ale jeśli nie zadbasz o aspekty techniczne to nic Ci nie pomoże.
Więc oto najważniejsze wytyczne:
Po wprowadzeniu mobile-first index, prędkość witryny stała się bardzo ważna.
W dodatku pomaga nie tylko w SEO, ale także w Google Ads.
Aby sprawdzić, czy Twoja strona działa poprawnie szybko możesz użyć narzędzia Google PageSpeed Insights:
Jeśli zescrollujesz niżej to dostaniesz listę wytycznych co trzeba zrobić:
Do poprawy WordPress bardzo dobrze działa wprocket.
A, jeśli na prawdę lubisz detale to możesz się pobawić lighthouse w Google Chrome. Klikasz prawym przyciskiem na swoją stronę wybierając „zbadaj”.
Następnie przechodzisz do zakładki lighthouse.
Jeśli masz małą stronę to architektura nie będzie dla Ciebie problemem, ale w momencie jak zaczynasz powiększać witrynę to musisz się mocno skupić na poprawnym ułożeniu adresów URL.
Jest to sposób rozmieszczenia stron i organizacji w Twojej witrynie.
Celem jest utrzymanie „płaskiej” architektury. W ten sposób wystarczy użytkownikowi 3-4 kliknięcia, aby przejść z jednej strony na dowolną inną podstronę w Twojej witrynie.
W GSC wejdź w zakładkę Indeks, następnie strony.
Sprawdź ewentualne błędy:
Jeśli znajdziesz błędy to w tym wpisie odnośnie Google Search Console masz kilka sposobów jak je rozwiązać.
Minęło kilka lat odkąd Google ogłosiło przejście na priorytet indeksowania względem smartfonów (tzw. mobile index first).
Czyli wersja Twojej witryny jest „główną” wersją, którą widzi Google.
Jeśli więc wczytuje się szybko na komputerze, ale wolno na urządzeniach mobilnych, Google uzna ją za powolną.
Jak to zweryfikować?
Jeśli zweryfikowałeś swoją witrynę w Search Console, możesz sprawdzić, czy występują w niej problemy z obsługą na urządzeniach mobilnych.
Możesz też użyć narzędzia „Test przyjazności dla urządzeń mobilnych” od Google.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Są to łatwe do zoptymalizowania słowa kluczowe, które możesz znaleźć w GSC.
Chodzi o frazy na które mieścisz się na pozycji od 8 do 20.
W teorii wystarczy wprowadzić zmiany w treści i linkowaniu wewnętrznym, aby podskoczyć o kilka oczek, ponieważ Google już uważa, że Twoja storna jest „w miarę dobrym dopasowaniem” do zapytania użytkownika.
Więc jak to zrobić?
W Google Search Console zmień zakres dat z 3 miesięcy na ostatnie 28 dni.
Kliknij w „pozycje”.
Tym razem wybierz „większe niż” 7,9.
I posortuj wyniki według wyświetleń (impressions):
To są Twoje „złote słowa kluczowe”.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu na temat White Hat SEO był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.