Wiele osób zadaje sobie pytanie jak zaistnieć na YouTube?
Oczywiście metod jest sporo.
Mogą to być crossy, występy u innych na kanale, virale, czy pozycjonowanie.
Właśnie… pozycjonowanie YT, czyli YouTube SEO.
Dzisiaj pokażę Ci jak możesz optymalizować swoje filmy, aby pokazywały się wyżej w wyszukiwarce wideo.
Dlatego postanowiłem stworzyć ten poradnik, abyś wiedział jak wykonać dobre pozycjonowanie wideo na YouTube.
Więc zacznijmy!
Zawartość strony
YouTube SEO, możemy określać także jako pozycjonwoanie filmów wideo, czyli vSEO (Video Search Engine Optimization, Video SEO).
Polega na optymalizowaniu filmów pod widoczność w wyszukiwarkach, co pozwala naszym produkcjom wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania.
SEO na YouTube polega właśnie na tym, aby algorytm YT mógł szybko zasugerować nasz film, kiedy użytkownik wpisuje dane słowo kluczowe:
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Skoro rozumiesz już definicje SEO YouTube i co to jest optymalizacja filmów na YT to chodźmy dalej.
Klasyczne wyszukiwanie słów kluczowych cały czas jest ważne, mimo tego że spora część algorytmu YT działa na zasadzie rekomendacji według Twoich zainteresowań, tego co oglądasz, co komentujesz itp.
Mimo wszystko ludzie cały czas wpisują hasła do YouTube i z tego powodu SEO YT jest ciągle doskonałym narzędziem marketingowym.
Wartością dodaną jest to, że Google na wiele haseł też wyświetla filmy zoptymalizowane dzięki SEO YouTube:
A dla każdego marketera to świetna wiadomość, bo oznacza darmowy ruch.
I jak zaraz zobaczysz pozycjonowanie filmów i YouTube SEO nie są wcale takie trudne.
Jedna ważna rzecz. Pamiętaj, że algorytm YouTube, w małym procencie opiera się na słowach kluczowych, ponieważ ludzie zupełnie inaczej używają Google i YT.
Dla przykładu w Google SERP możesz mieć 20-60 tysięcy wyszukań na frazy „sukienki”, a w YouTube 20 w miesiącu.
To ponieważ ludzie na social mediach w tym Youtube chcą spędzać czas na zabawie i nie traktują tego jak e-commerce.
Jak najlepiej szukać więc fraz kluczowych na YouTube?
Wtyczka TubeBuddy to jedno z popularniejszych narzędzi analitycznych do YouTube SEO, sprawdzania słów kluczowych, analizowania tagów innych filmów, czy znajdowaniu trendów, lub ciekawych tematów o których warto nagrać film.
Sugestie YT działają tak samo jak Google Suggest.
Wpisz po prostu interesujący Ciebie temat, tylko nie wciskaj enter!
Algorytm YouTube wtedy zasugeruje hasła, które wpisują inni użytkownicy.
VidIQ to kolejna wtyczka i rozszerzenie YouTubeSEO. Mają też swój blog, oferują płatne kursy i edukują z prowadzenia kanału YouTube. Tak samo jak w przypadku TubeBuddy, VidIQ posiada rozszerzenie FireFox i Google Chrome, które pozwala użytkownikom analizować dane i pozycjonować filmy poprzez SEO YT.
Ahrefs to jedno z klasycznych narzędzi SEO dla Google SERP, ale posiada także wyszukiwarkę słów kluczowych pod YouTube SEO:
Planer słów kluczowych Google został zaprojektowany, aby pomóc w wyszukiwaniu fraz do kampanii Google Ads (dawniej Adwords).
Natomiast daje także bardzo dobre dane jeśli chodzi o marketing i YouTube SEO, ponieważ jak już wiesz, możesz także wyświetlić swój film w Google SERP.
Czyli wynikach organicznych, na które na przykład z klasycznego SEO byłoby bardzo trudno mieć wysoką pozycję.
W wideo SEO nie ma już takiej konkurencji.
Google Search Console dla webmasterów stron internetowych, posiada swój „odpowiednik” dla Twórców filmów, który nazywa się YouTube Studio.
YouTube Studio pokazuje słowa na które już masz widoczność, co jest cenną wskazówką, aby zoptymalizować dane meta filmów i hashtagi.
Wejdź po prostu na swój kanał i kliknij statystyki:
Później w panelu w prawym górnym rogu kliknij „tryb zaawansowany”:
Następnie kliknij „źródło wizyt” i wreszcie „wyszukiwarka YouTube”:
Teraz zobaczysz listę słów kluczowych z których już masz ruch z YouTube SEO.
W tym momencie powinieneś je zoptymalizować, więc to co trzeba zrobić:
Aby pojawiać się jeszcze wyżej, musisz optymalizować swoje filmy, aby algorytm traktował je jako „najlepszą alternatywę”.
Dodaj tagi:
Oprócz danej frazy kluczowej dodaj też powiązane keywordy, trochę jak semantyczne SEO.
Następnie wprowadź słowa kluczowe w opisie filmu:
Jeśli Twój film jest widoczny na niektóre frazy kluczowe, ale nie opisuje tematu w 100%, to jeśli zoptymalizujesz film zgodnie z zasadami SEO YouTube to i tak rezultat będzie słaby.
Stanie się tak ponieważ użytkownik kiedy zda sobie uwagę z tego, że to nie jest do końca to czego szukał to nie obejrzy do końca i wyłączy.
Przez to będziesz mieć mały średni czas oglądania (watch time) i algorytm YouTube SEO uzna, że Twoje wideo jest „kiepskie”.
W takim przypadku polecam stworzyć zupełnie nowy film pod SEO na YT.
Jeśli chcesz mieć wysokie pozycje swoich filmów w SEO YouTube, to musi to być content wysokiej jakości.
Tylko co oznacza „bardzo dobry content”?
Na pewno nie chodzi o najnowsze techniki montażu filmów i najdroższy sprzęt.
Obecnie większość YouTuberów nagrywa ze smartfona.
Film, który określa się jako bardzo dobry posiada kilka danych, które algorytm YT może mierzyć i dostaje odpowiedź na pytanie, czy to wideo podoba się użytkownikom.
Oto one:
Więc jak zaczniesz nagrywać i montować filmy pod SEO YT biorąc pod uwagę te czynniki to Twoje filmy YouTube zaczną się pozycjonować wysoko w wynikach wyszukiwania.
A także dodatkowo algorytm zacznie je sugerować (suggested).
Do tego będzie nam potrzebna analityka kanału:
Więc zaraz pokażę Ci jak optymalizować swoje filmy pod sygnały YouTube SEO.
Całkowity czas oglądania to całkowita suma ile czasu ktoś oglądał Twoje wideo.
Im dłużej, tym lepiej ponieważ algorytm SEO YouTube uznaje że jest to angażująca treść wideo.
Możesz sprawdzać watch time dla całego kanału jak i poszczególnych filmów:
Więc jak optymalizować filmy, aby YouTube SEO dawało lepsze efekty?
Po pierwsze twóz długie filmy.
Przykładowo: masz 2 filmy.
Jeden trwa 2 minuty, drugi 12 minut.
Załóżmy, że ludzie średnio oglądają 30%.
Widzisz różnicę? 40 sekund, kontra 4 minuty!
Po drugie, ważne jest aby zachować duży wskaźnik powracających użytkowników.
Utrzymywanie uwagi oglądających filmy to bardzo ważny czynnik rankingowy Youtube SEO.
Jest to wskaźnik określający procentowo, ile osób ogląda do końca Twoje filmy.
Aby nie było zbyt kolorowo, pokażę Ci jeden, który zachowuje się gorzej niż reszta filmów na moim kanale:
Jeśli coś takiego się dzieje to musisz sprawdzić i przeanalizować materiał, aby zobaczyć co spowodowało gorszy performance.
Poniżej kilka rad jak utrzymać uwagę oglądających dłużej:
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
YouTube w swoim przewodniku podkreśla że kluczowe jest pierwsze 30 sekund nagrania:
Wprowadzenia pozwalają sprawdzić, jaki odsetek widzów nadal ogląda film po upływie pierwszych 30 sekund.
https://support.google.com/youtube/answer/9314415?hl=pl#zippy=%2Cwprowadzenia
Wysoki odsetek może tutaj oznaczać, że:
-Treść w pierwszych 30 sekundach spełnia oczekiwania, jakie widz zbudował na podstawie miniatury i tytułu filmu.
-Treść utrzymała zainteresowanie widzów.
Aby podnieść odsetek osób oglądających we wprowadzeniu:
-Pomyśl o zmianie miniatury i tytułu, tak aby lepiej pasowały do treści filmu.
-Wprowadź zmiany w pierwszych 30 sekundach filmu i wypróbuj różne style, aby znaleźć taki, który utrzyma zainteresowanie odbiorców.
Raporty utrzymania uwagi odbiorców filmów to bardzo ważna rzecz w arsenale YouTube SEO.
Skupić się powinieneś na znajdowaniu sygnałów, w których utrzymanie uwagi odbiorców szybko szybko spada, lub idzie do góry:
Jeśli mowa o najlepszych YouTuberach to zobacz, że ich filmy są bardzo dynamiczne. Praktycznie co kilka sekund coś się dzieje i zmienia się ułożenie kamery.
Przykład MR.Beast:
Albo mój absolutnie ulubiony storyteller…
Casey Neistat:
Zauważ, że jego filmy to vlogi, bez aktorów, i nakładów finansowych.
Po prostu opisuje swój dzień.
Więc to tak, jakbyś miał jakieś wymówki 😉
Dzięki dynamice mamy podsyconą ciekawość i nie odczuwamy nudy, bo nie wiemy co się dalej stanie.
Trudno jest to osiągnąć ze statycznym materiałem, dlatego warto stosować różne techniki, tak jak w przypadku materiału na podcast.
W takiej sytuacji do filmu dodaję ruszające się tło:
Zawsze coś…
Playlista może podnieść całkowity czas oglądania filmów na Twoim kanale.
Dlaczego?
Dużo osób po prostu słucha YouTube podczas wykonywania jakiś czynności, sprzątania, lub jazdy samochodem. Dzięki playlistom, kiedy skończy się Twój jeden film to YouTube automatycznie włączy im kolejny z Twojej kolekcji, zamiast sugerować video z innego kanału.
Ekran końcowy także ma pośredni wpływ na wyniki YouTube SEO, ponieważ osoba może zasubskrybować Twój kanał, więc w przyszłości będzie dostawać więcej sugestii oglądania Twoich wideo, albo może kliknąć w kolejny film.
Algorytm SEO YouTube, lubi jeśli użytkownicy aktywnie się angażują.
W szczególności sprawdza, ile osób:
Jak osiągnąć wyższe zaangażowanie?
Pamiętaj, że aby coś otrzymać, musisz o to poprosić.
Więc:
Musisz to jasno zakomunikować.
Nie wstydź się.
Ludzie lubią mówić o sobie i dzielić się opiniami.
Więc zamiast typowego „daj komentarz pod tym filmem”, zadaj konkretne pytanie.
Wolisz A czy B?
Odpowiadanie na komentarze doskonale buduje zaangażowanie.
Możemy znaleźć bardzo wiele ciekawych badań, które pokazują pozytywny wpływ dyskusji na widoczność filmów:
Nie pisz typowego „dziękuję”, „super”, itp.
Zastosuj pewną sztuczkę, żeby podnieść zaangażowanie swoich filmów.
Postaraj się w odpowiedzi zadać również pytanie, aby osoba odpisała 😉
I nie ociągaj się, ponieważ pierwsze 24 godziny po publikacji filmu są najważniejsze.
Optymalizacja filmów YouTube oprócz słów kluczowych posiada także inne elementy z klasycznego SEO.
Tak jak w klasycznym pozycjonowaniu stron internetowych w Google, algorytm YouTube SEO też bierze pod uwagę organiczny wskaźnik CTR.
Twoim celem jest maksymalizowanie kliknięć.
O optymalizacji video CTR za chwilę.
Ponieważ bardzo ważne jest jeszcze to, aby dodać swoje słowo kluczowe w tytule.
Nie dodawaj nudnego tekstu.
Potraktuj to trochę jak copywriting perswazyjny pod SEO.
Dzięki temu możesz dodać więcej treści i słów kluczowych opisujących cały temat, przez co algorytm YouTube SEO będzie miał łatwiejszą pracę.
O tagach wspominałem już na początku i w przypadku dodawania nowych reguła pozostaje taka sama.
Zobacz także za pomocą TubeBuddy, lu VidIQ jakie taki stosuje Twoja konkurencja i je skopiuj jeśli mają sens.
Algorytm YouTube SEO ma problemy z automatycznym generowaniem napisów, jak to jest w języku angielskim.
Jeśli dodasz transkrypcję filmu to ułatwisz pozycjonowanie filmu według wytycznych SEO YouTube.
Tutaj możesz to zrobić w części „napisy do filmu”:
Wróćmy teraz do optymalizacji wskaźnika kliknięć Twoich filmów, czyli CTR.
Unikaj typowych clickbaitów, bo ktoś wejdzie w Twój film i zaraz go wyłączy, a Ty tylko zanotujesz gorszy watch time i będziesz mieć niski wskaźnik utrzymania uwagi odbiorców.
Ale są jeszcze 2 rzeczy które możesz zrobić.
Opisy, czyli meta description, a w sumie kawałek, który pokazuje się na ekranie wyników.
Wyróżniające się miniatury filmów (thumbnail).
Postara się, aby od razu rzucały się w oczy.
Nie chodzi tylko o tekst na nich, czy zdjęcie, ale także aby kolor był wyróżniający.
Na platformie YouTube dominuje czerwony.
Możesz spróbować żółty, jaskrawy zielony, albo niebieski.
Zobacz jak wyglądają miniatury filmów Twojej konkurencji.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
YouTube jest drugą co do wielkości największą wyszukiwarką internetową zaraz po Google. Serwis został założony w 2005 roku.
Musisz tworzyć filmy, które ludzie będą z chęcią oglądać (wysoki watch time) i udostępniać. Warto być ciekawym, aby odbiorcy łatwiej nas zapamiętywali.
Zasięgi na YouTube zwiększa się wtedy kiedy algorytm sugeruje Twój film. Żeby to robił musisz mieć wysoki współczynnik zaangażowania i czas oglądania.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.