Zaplecze SEO -co to jest i jak stworzyć PBN?

Content Marketing -co to (przykłady jak zdobywać więcej klientów)
26 grudnia, 2022
Jak pisać teksty SEO [3 przykłady tekstów]
26 grudnia, 2022

Zaplecze SEO -co to jest i jak stworzyć PBN?

Zaplecze SEO

W tym wpisie zobaczysz co to jest zaplecze SEO i jak się je buduje.

Postaram się także odpowiedzieć na pytanie, czy warto budować PBN i jak do nich podchodzi Google.

Poznasz WSZYSTKO co trzeba wiedzieć.

Ruszajmy!

Co to jest zaplecze SEO?

Zaplecze SEO to inaczej sieć prywatnych blogów (ang. PBN – private blog network) popularnie „zaplecżówka”. Czyli zbiór stron internetowych używanych do tworzenia linków do innych witryn i portali www w celu uzyskania wyższej pozycji w wyszukiwarce Google.

off-page seo link building
off-page seo link building

Witryna główna, do której linkują strony zapleczowe, to witryna, którą chcesz wybić jak najwyżej w rankingu stron, tj. ta, która faktycznie zarabia dla Ciebie, albo dla klienta Twojej agencji SEO pieniądze.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Bardzo ważne jest to, że poszczególne strony zapleczowe nie są ze sobą w żaden sposób połączone.

Ideą prywatnej sieci blogów jest to, że strony internetowe wyglądają w oczach Google, jak „prawdziwe” i nie połączone ze sobą domeny, a więc linki wyglądają jak zdobyte naturalnie.

skuteczne linki seo

Co mówi Google o zapleczach SEO?

Google jest stanowczo przeciwko tworzeniu zapleczy SEO.

Jest to jeden ze schematów linkowania.

system wymiany linków link scheme
system wymiany linków link scheme

Wszystkie praktyki mające na celu manipulowanie pozycjami w Google są zakazane.

Jeśli przesadzisz ze strategiami na linki SEO to dostaniesz w Google Search Console ostrzeżenie:

Ostrzeżenie o nienaturalnych linkach przychodzących
Ostrzeżenie o nienaturalnych linkach przychodzących

A w przyszłości nawet filtr, lub karę i możesz zniknąć całkowicie z wyników wyszukiwania.

Na szczęście zaraz zobaczysz jak się robi zaplecze SEO, bo czołowe agencje mają nawet ich kilka tysięcy w swoim portfolio.

Czy zaplecze SEO działa?

Jeśli zaplecze SEO jest tworzone według zasad to tak.

I nie bierz pod uwagę oficjalnych wiadomości od Google, bo koncern chce żebyś tylko kupował Google Ads (Adwords).

Dlaczego zaplecze SEO działa?

Dobrze zrobione zaplecze SEO będzie działać, ponieważ jednym z sygnałów TOP3 algorytmu Google są linki.

3 główne czynniki SEO

To, co sprawia, że ta strategia jest skuteczna, to witryny, które tworzą PBN, są uważane przez Google za wiarygodne.

Co potrzeba aby stworzyć zaplecze SEO?

Główne 2 rzeczy na start to dobre domeny i hosting.

Dlatego musisz zapoznać się z metrykami SEO.

Każde narzędzie do pozycjonowania ma swoje nazwy:

  • DA/PA (Moz),
  • TF/CF (Majestic),
  • DR/UR (Ahrefs)

Oczywiście możesz użyć tych wskaźników, ale to podejście zbyt automatyczne.

Prawdziwe rzeczy, które musisz zrozumieć, to:

  • Backlinki, czyli link zwrotne – jest to liczba linków, które posiada strona internetowa. Jeśli pojedyncza strona internetowa linkuje do domeny 5 razy, to jest to 5 linków zwrotnych, ale tylko 1 domena odsyłająca.
  • Referring Domains (odsyłające domeny) — wskaźnik pokazujący liczbę stron internetowych, które linkują do domeny, którą sprawdzasz.
  • Czy domena była w przeszłości spamowana – jeśli istnieje duża liczba domen odsyłających i liczba linków, to jest jeszcze jedna rzecz, którą musisz sprawdzić. Mianowicie chodzi o to czy domena jest czysta i nie była używana do spamowania.

Im więcej linków zwrotnych, tym większy ruch:

wpływ domain authority na pozycję w SERP
wpływ domain authority na pozycję w SERP

Do sprawdzenia wszystkiego przyda Ci się:

Więc oto wytyczne ode mnie:

Minimum 20-40 domen linkujących.

Backlinki semrush
Backlinki semrush

Sprawdź także historię domeny, ponieważ z czasem linków ubywa.

Więc zobacz ile było szczytowo.

Kolejna rzecz:

Sprawdź jak trudno jest odtworzyć profil linkowania.

Jeśli są to głównie linki z forów internetowych czy komentarze blogowe, to też zbytnio nie skupiałbym się na takie domenie.

rodzaje linków ahrefs

Zobacz też czy są to linki dofollow, czy nofollow.

Im łatwiejsza replikacja, tym gorszy link. Na przykład:

  • Darmowe kreatory stron internetowych / blogi / web 2.0 / parasite
  • Posty na forum
  • Komentarze na blogu
  • Katalogi

Wszystkie powyższe linki można łatwo odtworzyć, więc mają niewielką moc.

Sprawdź anchor text.

anchor text może być uznany za spam
anchor text może być uznany za spam

Anchor text, czyli tekst kotwicy to bardzo ważna metryka dla SEO.

Sprawdzisz go w swoim programie.

Zwróć uwagę czy nie ma tam słów z „drażliwych” branż, albo kasyn.

Sprawdź czy domena była używana jako spam.

Częściowo zobaczysz to poprzez sprawdzenie anchor text, ale polecam także webarchive.

webarchive archiwum internetowe
webarchive

Aby sprawdzić czy domena nie była w przeszłości zaspamowana możemy posłużyć się wytycznymi z kanału Google Search Central:

Gdzie znajdować domeny pod PBN

Liczba linkujących domen i powolny wzrost linków
Liczba linkujących domen i powolny wzrost linków

Istnieje dużo serwisów, które publikują listy wygasłych domen, jak na expireddomains.net, aftermarket, lub prywatne strony, które same skupują wygasłe expirki i oferują je do odsprzedaży.

Domeny i hosting SEO możesz kupić u:

Jedna rzecz którą musisz rozróżnić to:

Wygasłe domeny (expired domains) i wygasające (expiring domains)

Wygasła domena -to domena, która została całkowicie usunięta i jest dostępna do zarejestrowania u dowolnego rejestratora po standardowych kosztach rejestracji domeny.

Wygasająca domena -to domena, która osiągnęła datę wygaśnięcia, ale była przetrzymywana przez rejestratora w celu licytacji/sprzedaży. Domeny te zachowują swój wiek, tzn. jeśli poprzedni właściciel zarejestrował je 10 lat temu, to wciąż pozostaje domeną zarejestrowaną przez 10 lat.

Oczywiście Google neguje wiek domeny jako czynnik rankingowy, ale niezależne testy SEO tego nie potwierdzają.

wiek domeny i wpływ na pozycje SEO
wiek domeny i wpływ na pozycje SEO

Wygasłe domeny więc są „gorsze” ponieważ muszą znowu się zestarzeć, przynajmniej o kilka miesięcy.

Dodatkowo więcej czasu zabiera to zanim zobaczysz linki w raporcie GSC.

Natomiast po zakupie dodaj ją do nowego konta Search Console:

Google Search Console Zweryfikuj Własność Dodaj Domenę
Google Search Console Zweryfikuj Własność Dodaj Domenę

Hosting SEO

seo hosting seo domena

Hosting SEO jest o tyle pomocny, ponieważ oferuje inne adresy IP.

Możesz też wybrać zwykły serwer, ale musisz ich kupić kilka/kilkanaście, aby zachować zmienność adresów IP.

Według testów hostingów SEO, obecnie najlepiej wypadają:

  • Cyberfolks – możesz u nich kupić hosting plus domenę. Sam korzystam -polecam.
  • Hostinger – mają kilka ciekawych opcji na hosting.
  • SEOhost – firma na której obecnie rejestruję zaplecza SEO.
jaki hosting seo wybrać web serwer

Hosting SEO jest bardzo ważny, ponieważ Google potrafi rozpoznać wszelkie schematy linkowania, czyli link spam to po prostu strata czasu.

Skoro im więcej dobrych linków, tym wyższe pozycje w Google:

Audyt SEO linków i pozycji organicznych
Audyt SEO linków i pozycji organicznych

W efekcie z czasem będziesz rozbudowywać swoją listę zaplecz SEO.

Wybierając serwer sprawdź też cy masz w pakiecie SSL. Jest to kolejny ważny czynnik rankingowy:

https ssl seo pozycjonowanie

Jak rejestrować domeny zapleczowe (abonent publiczny, czy prywatny)

Abonent prywatny, lub publiczny w WhoIs (public vs private)?

Cóż, jak kiedyś powiedział Matt Cutts, kiedy abonent jest ukryty (private) może to być informacja, że „chce coś ukryć„:

ukrywanie danych w whois może mieć wpływ na pozycję w Google
ukrywanie danych w whois może mieć wpływ na pozycję w Google

I tutaj pojawia się kolejna kwestia, bo nie możesz w polu „kto jest rejestratorem” wpisać wszędzie tych samych danych.

Strategie linkowania z zaplecz do pozycjonowania stron w internecie

anchor text, czy miejsce skąd linkujemy
anchor text, czy miejsce skąd linkujemy

Istnieje wiele rodzajów linków ze stron zapleczowych w zależności od pozycji, w której się znajdują:

  • Kontekstowe = Linki z treści
  • Pasek boczny = Linki z paska bocznego strony internetowej
  • Obraz = linki z obrazu (najlepiej ze zoptymalizowanym tekstem alternatywnym)
  • Stopka = Linki ze stopki strony internetowej
linki sitewide

Najlepiej byłoby, gdyby treść zapleczówki była odpowiednia tematycznie dla Twojej witryny.

Tekst kotwicy (anchor text)

Po ustaleniu, do której strony będziesz linkować, musisz wybrać tekst kotwicy, którego chcesz użyć. Niestety większość ludzi robi to źle.

Tekst kotwicy to tekst, który będzie wskazywał na docelowy adres URL. To bardzo ważny czynnik rankingowy.

Niestety, większość ludzi go nadmiernie optymalizuje słowem kluczowym i stwarza to problemy.

Najpierw musisz zrozumieć 5 typów tekstu kotwicy:

  • Markowe (brand)
  • Generyczne (generic)
  • Goły URL (naked)
  • Dokładnie dopasowane (exact match)
  • Częściowo dopasowane (partial match)
  • Dopasowane do wyrażenia (phrase match)

Każda witryna z wystarczającą liczbą linków, aby uzyskać statystyczną istotność, będzie zawierała naturalną mieszankę każdego z tych typów tekstu kotwicy.

anchor text może być uznany za spam
anchor text może być uznany za spam

Sposób podziału jest inny dla każdego słowa kluczowego. Musisz przeanalizować konkurencję i użyć tutaj doświadczenia.

Blokowanie botów i programów do SEO

Jeśli chodzi o zaplecze SEO, to panuje przekonanie, aby je blokować przed programami typu semrush, czy ahrefs, aby konkurencja nie mogła znaleźć Twojego zaplecza.

Zdarza się, że niektórzy „mili” potrafią takie zaplecze zgłosić do Google.

Kody do blokowania dodaje się w pliku htaccess.

SetEnvIfNoCase User-Agent .mj12bot. bad_bot
SetEnvIfNoCase User-Agent .*rogerbot.* bad_bot
SetEnvIfNoCase User-Agent .*exabot.* bad_bot
SetEnvIfNoCase User-Agent .*dotbot.* bad_bot
SetEnvIfNoCase User-Agent .*gigabot.* bad_bot
SetEnvIfNoCase User-Agent .*ahrefsbot.* bad_bot
SetEnvIfNoCase User-Agent .*sitebot.* bad_bot
SetEnvIfNoCase User-Agent .*spbot.* bad_bot

Order Allow,Deny
Allow from all
Deny from env=bad_bot

Najważniejsza rada jeśli chodzi o tworzenie zaplecza SEO

Na koniec tego wpisu podaję checklistę, czyli kroki które musisz przestrzegać, aby zaplecze SEO, które tworzysz działało.

Ale najważniejsze jest to abyś się nie śpieszył.

Buduj zaplecza tak jak prawdziwe strony.

W dodatku z czasem, one też będą zdobywały ruch organiczny.

Takie zaplecza do pozycjonowania mogą Ci posłużyć do wielu innych celów.

Możesz dodatkowo oferować na nich reklamy banerowe, albo włączyć adsense i zarabiać na reklamach.

Wiem, że zaplecze SEO to koszty. Co rok domena, hosting i regularne tworzenie treści. Więc niech częściowo niwelują takie koszty.

Jak zbudować zaplecze SEO?O czym pamiętać (lista)

Poniższa lista powinna być używane za każdym razem, gdy tworzysz PBN czyli swoje zaplecza SEO.

Lista zaplecza witryny:

  • Odmienne konta Google Search Console
  • Roboty indeksujące nie są blokowane
  • Losowe wtyczki
  • Inne dane osoby rejestrującej na każdą domenę
  • HTTPS/SSL
  • Losowe nazwy stron
  • Brak powtórzeń motywu
  • Losowa strefa czasowa
  • Każda strona internetowa ma unikalnego autora

Lista odnośnie projektowania stron zapleczowych:

  • Strony zapleczowe typu one page ograniczone do minimum
  • Dodano strony: kontakt, O mnie/o firmie i strony prawne (cookies, regulamin, polityka RODO itp.)
  • Losowy projekt i wzór układu
  • Wszystkie strony mają odpowiednie kategorie i strukturę
  • Linki wychodzące na stronie głównej ograniczone do 1-3
  • Używane obrazy są wysokiej jakości (najlepiej oryginalne bez stockowych zdjęć)
  • Dodano strony z treścią
  • Dodano wpisy wypełniające
  • Posty i strony mają obrazy i filmy
  • BEZ wzajemnych powiązań i linkowania między stronami w sieci zapleczy
  • Dodano logo

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Lista do tworzenia treści i contentu zapleczowego:

  • Nie użyto AI generatorów tekstu
  • Nie spinowałeś innych artykułów
  • Brak duplikacji z tekstu innych portali
  • Wykorzystano losowe daty publikacji
  • Artykuły tematycznie powiązane w tej samej witrynie
  • Linkowanie wewnętrzne
  • Układ losowy
  • Losowa długość posta (500-2000 słów)
  • Artykuły zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych z długim ogonem
  • Podstawowe SEO On site na wszystkich stronach
  • Prawidłowe formatowanie na wszystkich stronach

Pozostałe:

  • Hosting na odmiennych adresach IP
  • Ewentualnie CDN, jak np. CloudFlare na innych kontach (założone na inne adresy email)
  • Zainstaluj WordPressa, lub inny CMS
  • Zainstaluj motyw Premium
  • Usuń wpis „Witaj świecie”
  • Losowo ustaw strefę czasową
  • Zmień ustawienia dyskusji
  • Ustaw permalinki (/post lub /kategoria/post)
  • Zainstaluj wtyczki SEO, do optymalizacji obrazów, prędkości wczytywania strony + 2-3 losowe

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi

Co to są strony zapleczowe?

Strony zapleczowe (zapleczówki) to witryny internetowe, które linkują do głównego portalu, zwiększając liczbę jego odnośników zewnętrznych. Głównym celem,stron zapleczowych jest wsparcie pozycjonowania i SEO określonej witryny, czyli zapewnia to jej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Zaplecze SEO -co to jest i jak stworzyć PBN? 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)