Jeśli szukasz odpowiedzi na to co to są zasady SEO i jak ich użyć, żeby strona wyświetlała się wyżej w wyszukiwarce Google to jesteś na dobrym blogu.
Specjalnie przygotowałem dla Ciebie ten poradnik SEO, który zawiera listę najważniejszych zasad, które możesz wdrożyć od razu.
Więc bez zbędnego przedłużania. Poniżej checklista SEO, która pozwala szybko osiągać takie wyniki:
Zawartość strony
Inaczej mówi się na nie zasady pozycjonowanie stron internetowych i sklepów e-commerce.
Definicja mówi, że są to składowe, które mają wpływ na widoczność i pozycje Twojej witryny w Google.
Podzielić możemy je na 3 elementy:
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Zacznijmy od fundamentów:
1. Zainstaluj Google Search Console
Google Search Console, inaczej GSC, to potężne i darmowe narzędzie SEO.
Jeśli jesteś webmasterem, lub interesuje Ciebie SEO to powinieneś przeglądać GSC regularnie.
Pulpit jest pełen przydatnych funkcji, takich jak:
2.Zainstaluj Bing Webmaster Tools (Microsoft)
Następnie zainstaluj narzędzie dla webmasterów od firmy Microsoft.
Bing Webmaster Tools (Bing WMT) to również darmowa usługa, która umożliwia webmasterom dodawanie stron do robota indeksującego wyszukiwarki Bing. Pomaga również monitorować stan witryny.
Ma bardzo dobre narzędzie do analizy słów kluczowych.
3. Ustaw Google Analytics
Google Analytics to najlepsza aplikacja do analizy ruchu na stronie, która pozwala sprawdzać, jak ludzie odnajdują Twoją witrynę.
Ponadto dostarcza statystyki w czasie rzeczywistym i pozwala badać interakcje użytkownika ze stroną. Warto także połączyć ją z Google Search Console.
Istnieją dosłownie setki funkcji jakie mogą być wykorzystane do analizy SERP.
Google Analytics może pomóc na przykład:
Ciekawy Tip: przejdź do zakładki „Pozyskiwanie” –> „Search Console”–> „Strony docelowe”. Zobaczysz strony w Twojej witrynie, które uzyskują najwięcej wyświetleń i kliknięć z Google.
Sprawdź, które dają najwięcej interakcji użytkownika i otrzymują największy CTR. Masz teraz gotowy schemat, żeby zastosować ten sam do tagów title i meta description w przypadku stron, które mają bardzo słaby współczynnik kliknięć organicznych. Jak to zrobisz to zaobserwujesz wzrost ruchu z Google 🙂
Bo jak wiemy, im wyższy wskaźnik organicznych kliknięć, tym wyżej się wyświetlisz:
4.Zainstaluj wtyczkę SEO
Zakładam, że używasz WordPress.
Najpopularniejsze wtyczki do SEO to:
Oczywiście możesz wszystko robić ręcznie, ale podstawowa zasada SEO to automatyzuj swoją pracę.
Wykona za Ciebie dużo pracy, od tworzenia map witryny, po optymalizację techniczną.
Słowa kluczowe w SEO są jedną z podstaw i to się nigdy nie zmieni.
Jeśli wiesz jak dobierać frazy pod pozycjonowanie i robić content plany, to będziesz szybko zdobywał dodatkową widoczność w Google.
Dzięki temu znajdziesz słowa SEO, o które warto walczyć i takie, na które na razie nie ma sensu, bo są zbyt trudne.
Więc zacznijmy od zasad SEO dla keywordów.
1.Odnajduj Propozycje Słów Kluczowych Z Długiego Ogona (Long Tail) w Sugestiach Google
Google Suggest to wspaniałe narzędzie do pozycjonowania, które samo sugeruje Tobie czego szukają ludzie w Google.
Autouzupełnianie wygląda tak:
Zacznij coś wpisywać w przeglądarkę, ale nie wciskaj enter!
Poczekaj, a pojawią Ci się propozycje.
Tak samo możesz zrobić w YouTube:
Oczywiście istnieje wiele innych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych z długiego ogona, np. keywordtool.io:
LongTail Pro:
I setki innych.
2.Znajdź Słowa Transakcyjne w Google Keyword Planner (planer słów kluczowych Google)
Są to frazy o które najczęściej rywalizują przedsiębiorcy i agencje dla swoich klientów.
Jak znaleźć takie słowa?
Spójrz powyżej na kolumny „konkurencja” i „stawka za górę strony”. Jeśli „konkurencja” i „szacunkowa stawka” są wysokie, to jest to słowo kluczowe, które zapewnia dobrą konwersję, ponieważ firmy są gotowe płacić dużo za kliknięcie CPC.
Aby z niego korzystać musisz mieć konto w Google Ads (dawniej AdWords).
3.Znajdź Frazy Informacyjne (Pytania)
Pytania doskonale mogą zwiększać ruch organiczny w Twojej witrynie, ponieważ jeśli ktoś ma problem, to chce go rozwiązać jak najszybciej.
Dlatego takie osoby, często również bardzo dobrze przekładają się na konwersję i sprzedaż.
Możesz użyć narzędzia Answer The Public:
Po wpisaniu frazy podstawowej, dostaniesz listę pytań które ludzie wpisują do wyszukiwarki:
Optymalizując treści pod pozycjonowanie poruszamy już copywriting i techniczne SEO.
Więc zacznijmy.
1.Dodaj Słowo Kluczowe w Adresie URL
Twój adres URL pozwala Google zrozumieć o czym jest Twoja strona i jest to czynnik rankingowy:
Opisowa fraza pozwala też zwiększyć organiczny CTR.
Więc zadbaj o tzw. friendly URL.
W WordPress możesz je znaleźć w sekcji ustawienia bezpośrednich odnośników:
2.Używaj Krótkich Adresów URL
John Mueller zaleca żeby nie były dłuższe jak 1000 znaków.
Aczkolwiek wiele analiz wskazuje na to, że krótsze adresy URL zawierające poza główną domeną 1-3 słowa wypadają lepiej.
3.Dodaj Słowo Kluczowe Na Początku Wpisu i W Tagu Tytułowym Title
Są to jedne z najważniejszych czynników, które wpływają na pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwarki.
W szczególności powinieneś umieścić słowo kluczowe na samym początku tagu tytułu, gdy tylko jest to możliwe.
Sprawa ma się podobnie z użyciem słowa kluczowego, lub jego odmian zaraz na początku tekstu.
Postaraj się aby zrobić to w pierwszych 100-150 słowach.
Zobacz jak ja to robię:
3.Użyj Słowa Kluczowego w Nagłówku H1, H2, lub H3
Generalnie, zalecam użycie zawsze frazy kluczowej w tagu nagłówka h1.
W kolejnych H2, czy H3 możesz użyć odmiany słów kluczowych, lub LSI.
Tutaj na przykład w H1, frazy kluczowe są użyte od razu na początku:
4.Zoptymalizuj Obrazki (Image SEO)
Obrazy, których używasz w Twoich treściach są także sygnałem o czym jest ta strona.
Niestety, Google nadal nie może „widzieć” obrazów tak, jak człowiek i z tego powodu, aby pomóc robotowi indeksującemu jedna z zasad SEO mówi o obrazkach.
Więc, żeby algorytm mógł lepiej zrozumieć Twoje grafiki i obrazy, musisz zoptymalizować tag alt i nazwy plików.
Dodatkowo: zoptymalizowane obrazy pomagają również w rankingu w wyszukiwaniu obrazów. Zdziwiłbyś się ile osób odnajduje Twoją witrynę poprzez Grafiki Google.
Więc oto jak to zrobić:
Po pierwsze, gdy zapisujesz obraz, Twoja nazwa pliku, musi krótko opisywać, czym jest ten obraz.
Załóżmy na przykład, że zrobiłeś zdjęcie koszulki do swojego sklepu e-commerce.
Jeśli znasz zasady SEO to powinieneś nazwać ten obraz na przykład tak:
koszulka_t_shirt.jpg
Następnie, gdy dodasz obraz do swojej strony, dopisz też opisowy tag alt:
I to tyle.
5.Używaj Synonimów, Wyrazów Bliskoznacznych i LSI
Keyword stuffing to upychanie słów kluczowych, specjalnie pod wyższe pozycje i jest to technika Black Hat.
Czyli Google penalizuje wszelkie praktyki obchodzenia systemów.
Zamiast tego, aby tekst był bardziej naturalny, powinieneś używać synonimów i wyrazów, które są powiązane z daną tematyką.
Pozwala to także budować autorytet tematyczny, tzw. topical authority.
Zmieniło się to za sprawą algorytmu koliber.
Tekst jest od tamtej pory oceniany na podstawie trafności zapytania użytkownika.
Dlatego zamiast 100 razy używać tego samego słowa kluczowego, używaj synonimów i słów LSI.
Załóżmy na przykład, że chcesz zoptymalizować tekst pod seo na frazę „jak założyć sklep e-commerce”.
Oczywiście wymieniasz to słowo kluczowe kilka razy na swojej stronie i dodajesz synonimy takie jak:
Następnie dodaj LSI. Jak to zrobić przeczytasz we wpisie o semantycznym SEO.
Rozumiesz już?
6.Używaj Linków Zewnętrznych
Od lat wiadomo, że dobre linki wychodzące mają dodatni wpływ na pozycje:
Ale to nie wszystko ponieważ linki zewnętrzne powinny wskazywać na powiązane strony i ważne jest, aby były to strony o wysokim autorytecie.
Mówi o tym, algorytm Hilltop: który służy do znajdowania dokumentów związanych z określonym tematem słowa kluczowego w wyszukiwarce.
Czyli jeśli masz witrynę poświęconą modzie, to powinieneś linkować do stron, które posiadają autorytet w tym temacie. Nie linkuj wtedy natomiast do stron o czymś innym (na przykład o suplementach).
7.Linkowanie Wewnętrzne
To jest prosta zasada SEO.
Po prostu pamiętaj, że kiedy publikujesz nowy post, to dodaj w nim 3-5 linków wewnętrznych do innych treści w swojej witrynie.
Zasady SEO które dotyczą już technicznych aspektów Twojej witryny mogą przeważyć o wszystkim.
Widziałem już przykłady, że niektórzy pomyłkowo mieli zablokowane części swojej witryny przed robotami indeksującymi Google.
1.Zidentyfikuj Błędy W Indeksowaniu W GSC
Aby sprawdzić, czy Google indeksuje Twoją witrynę wejdź do panelu Search Console, następnie indeks i strony.
Jeśli zauważysz, że Google ma problemy z dostępem do Twoich stron internetowych (na przykład robots.txt blokuje roboty indeksujące – crawlery wyszukiwarek), to musisz naprawić to jak najszybciej.
2.Zobacz Jak Google Renderuje Twoje Treści
Sprawdzisz to także w GSC, na samej górze panelu, klikając „sprawdź dowolny adres URL”.
3.Upewnij Się Czy Twoja Strona Jest Przyjazna Dla Przeglądarek (Mobile Friendly)
Google wprowadziło dyrektywę mobile first index. Czyli jeśli Twoja strona nie działa dobrze na urządzeniach przenośnych to wpłynie to negatywnie na pozycje w Google.
Jak to zweryfikować?
W Search Console, możesz sprawdzić, czy występują problemy z obsługą na urządzeniach mobilnych.
Możesz też użyć narzędzia „Test przyjazności dla urządzeń mobilnych” od Google.
4.Napraw Niedziałające Linki
Niedziałające linki (broken links error 404) szkodzą SEO, ponieważ to dla Google znak, że strona ma niską jakość, albo jest zaniedbywana.
5.Zadbaj O Bezpieczeństwo i Dodaj HTTPS SSL
HTTPS to jeden z sygnałów rankingowych w Google.
6.Sprawdź Szybkość Ładowania Swojej Witryny
Czy Twoja witryna ładuje się wolno?
Jeśli tak, to również nie będzie się dobrze pozycjonować.
Dlatego zweryfikuj to w PageSpeed Insights.
To darmowe narzędzie pozwala sprawdzić, jak szybko Twoja witryna ładuje się na komputerach i urządzeniach mobilnych:
Pokazuje nawet, co możesz zrobić, aby przyspieszyć działanie.
Wszyscy znamy powiedzenie „Content is King”.
I nie zaskoczę Ciebie tym tutaj, ale żeby być wysoko w Google to musisz publikować bardzo wysokiej jakości treści.
W tej sekcji poznasz najważniejsze zasady jak tworzyć dobry kontent.
1.Google Potrafi Rozróżnić Dobre Treści Od Użytecznych
Z tego powodu, oprócz wizualnie przyjemnego layout’u dla oka, musisz odpowiadać na intencje użytkowników, tzw. search intent.
Wyróżniamy 4 rodzaje.
2.Pisz Tak Aby Zmaksymalizować Czytelność (Skimming) i Stosuj Prosty Język
Nikt nie lubi czytać ścian tekstu:
W rzeczywistości długie akapity sprawiają, że od razu mamy poczucie „nie chcę tego czytać”.
Krótkie zdania = lepszy tekst.
Wydaje się to dosyć oczywiste. Niestety większość stosuje zdania wielokrotnie złożone.
Jeśli Twój tekst będzie łatwy do przyswojenia to będziesz mieć także niski wskaźnik bounce rate.
3.Pisz Długie Treści Tak Aby Całkowicie Pokryć Dany Temat
Jeśli chodzi o zasady SEO to jest to jedna z ważniejszych.
Oczywiście nie chodzi o to, aby pisać długie teksty dla samego pisania, ale im więcej słów tym lepiej możesz pokryć dany temat. W efekcie odpowiadasz na więcej pytań. Większość badań w branży potwierdza, że wpisy powinny mieć więcej jak 2000 słów.
4.Używaj Schema.org i Dane Uporządkowane
To nie jest bezpośredni czynnik dzięki któremu będziesz wyżej w Google, ale pośrednio użycie schema i danych strukturalnych może zwiększać CTR.
Aby je przetestować możesz użyć narzędzia SEO test wyników z elementami rozszerzonymi i walidator znaczników schema.org.
Jeśli chodzi o zasady SEO, to budowanie linków zwrotnych jest jedną z KLUCZOWYCH czynników.
Tak na prawdę to Google potwierdziło, nawet fakt, że linki zwrotne są jednym z ich „najlepszych 3” sygnałów rankingowych:
Niestety linkbuilding nie jest łatwy, ale jeśli chcesz wysoko pozycjonować się w Google, to linki są koniecznością.
Zaraz pokażę Ci, jak to zrobić.
1.Posty Gościnne (Guest post)
Google jest bardzo surowe jeśli chodzi o linkbuilding i praktycznie wszystko według ich wytycznych dla Webmasterów podlega pod techniki niedozwolone.
Natomiast wpisy gościnne są strategią grey hat SEO i możesz je wykonywać.
Ważne, żeby publikować dobrej jakości treści, na dobrych blogach i portalach.
2.Link Outreach
Link outreach ma kilka form. Mianowicie chodzi o to, że dając wartość dodaną, ktoś decyduje się zamieścić w swoich serwisie link do Ciebie.
Najpopularniejszą formą jest metoda 404 broken links.
Czyli jeśli na jakieś domenie znajdziesz niedziałający link, i posiadasz u siebie w serwisie wpis na podobny temat jak niedziałająca 404, to piszesz do właściciela takie witryny.
W emailu informujesz, że znalazłeś niedziałający link i dodajesz URL do siebie „na podmiankę”.
Jest to metoda win-win, ponieważ osoba likwiduje zewnętrzny error 404, a Ty zyskujesz link.
Niedziałających linków możesz szukać w każdym dowolnym narzędziu SEO, jak Ahrefs, SEMrush czy inne.
1.Wykasuj Niepotrzebne Strony W Swojej Witrynie (Dead Weight Pages)
Google oficjalnie przyznaje, że zbyt dużo stron niskiej jakości może obniżyć Twój ranking w wyszukiwarkach:
Zawęź to tak bardzo, jak możesz. Nie twórz stron o niskiej jakości i bez wartości dodanej. Po prostu nie warto, ponieważ jedną rzeczą jest to, że niekoniecznie chcemy indeksować te strony. Uważamy, że to marnowanie zasobów. Inną rzeczą jest to, że po prostu nie uzyskasz wysokiej jakości ruchu. Jeśli nie otrzymujesz wysokiej jakości ruchu, to dlaczego spalasz na nim zasoby?
Gary Illyes (tłumaczenie własne)
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Najczęściej są to strony takie jak:
2.Popraw Czas Przebywania Użytkowników w Witrynie (Dwell Time)
Czas przebywania to kolejny kluczowy czynnik rankingowy Google.
Google chce wiedzieć, że ludzie pozostają w Twojej witrynie, bo Twój content jest lepszy niż konkurencji.
Jeśli ludzie szybko odbijają się od Twojej strony i odwiedzają inny wynik wyszukiwania, informuje to jasno Google, że ludzie wolą przeglądać coś innego.
Nazywa się to pogosticking.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Głównymi składnikami i zasadami SEO są: Off Page SEO oraz On Page SEO. Zasady mają wpływ na pozycjonowanie i optymalizacje stron WWW i pomagają rozwijać widoczność organiczną.
Pozycjonowanie to zbiór zasad SEO, które dotyczą działań optymalizacyjnych strony internetowej, jak i działań poza stroną, jak np. budowanie linków zwrotnych (backlinki)
Zasady pisania tekstów SEO mówią, że musisz optymalizować swój copywriting pod intencje użytkownika (search intent), a także musisz pisać tak aby zrozumiały Ciebie roboty wyszukiwarek. Czyli musisz dbać o odpowiednią tematykę, nagłówki i użycie słów kluczowych.
Zasady SEO copywritingu nakazują odpowiednie używanie słów kluczowych, bez upychania fraz w treści (tzw. keyword stuffing), a także pisanie według struktury onpage, czyli używanie logicznej sekwencji nagłówków, aby użytkownik i roboty wyszukiwarek mogły zrozumieć treści.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.